Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 8383 ggr
Ketang
2

Vi som ska ha barn 2013 #4

Nytt år, ny tråd! Det börjar närma sig!!

Niini
0

Lägger ett litet avtryck!

Väntar fortfarande på några livstecken där inifrån..

ChristineL
0

Angående din sista kommentar Ketang, tycker du ska ligga på lite att du är orolig osv. Som sagt, det har inte varit så allvarligt hittils men det kanske bara är en tidsfråga Obestämd

Ketang
0

#2 Ja jag är ju ingen läkare, men förstår ju att en graviditet både sliter på kroppen och mycket händer iom alla hormoner. Jag har hört att det händer att folk som aldrig haft proppar får det just under en graviditet och jag som haft detta innan jag blev gravid borde ju vara mer utsatt då? Känns lite som det i alla fall :-(

Greeen
1

Sätter ett avtryck här jag med, var verkligen dags för en ny fräsch tråd :) Jag är i v.13 nu, tiden rullar på!

evelina1991
0

Dags för ultraljud idag och jag är på hel spän! + besöka mitt älskade kusin barn som haft ep-anfall hela dagen igår och inatt :( Han är 2år och bara kom helt plötsligt :( älskade barn!

SyntHare
1

#3 Ketang: Håller med ChristineL att du nog får tjata lite, en del läkare gör inte mer än de måste så att säga. Tycker inte heller att det låter hälsosamt, men har själv aldrig varit med om liknande Obestämd

Det låter i alla fall bra att du ska prata med barnmorskan, hon om någon borde ju veta om det är vanligt i samband med graviditet och om det borde kollas upp!

#5 Åh vad spännande, lycka till!! Usch, stackars barn, hoppas att han mår bättre nu Kyss

OolssonxD
0

mindre än 2v kvar till RUL för mig =)

Greeen
0

#5 Lycka till :) Berätta sen hur det gick.

Hannashusdjur
1

vad var det för app du hade?

Imorgon går vi in i v 22, tider går otroligt fort!

Zvintos
3

Idag ringde jag och bokade tid för hälsosamtal. Redan på fredag ska vi dit. Glad De har dessutom bytt lokaler och finns numera bara ett par minuters gångväg från lägenheten.

noir
1

Ketang: Propp i lugnan är vanligt för äldre, överviktiga och gravida. Men jag vet inte så mycket om dig och din propp. Men om du är säker på att det är propp via läkaren o.s.v och ändå kännder dig orolig tycker jag du ska söka för ditt problem igen. Det kanske inte var en farlig propp du hade och om du får det igen ska du givetvis söka vård dirket.
Men en orolig mamma är ju inte bra för mamma eller barn. Så är man orolig ring och få rådgivning, alternativt kontakta din läkare för ett samtal.

evelina1991
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi lyckades få en super fin bild på bebisen i magen :) Enligt appen så var vi i vecka17+3 men blev bakåt flyttad en vecka så är i vecka16+3 ist nu och tyvärr kunde vi inte se könet, men hon sa att det är väldigt sällan man kan göra det :P Jätte intressant va de o se hon/han röra sig så mycket där inne :D Jätte härligt <3 BF blev 15 Juni :)

+ vi var och besökte mitt kusinbarn som blev inlagt, han var på röntgen då vi kom, han hade blivit nersövd och dem hade passat på att ta blodprov, röntgat huvudet och tagit ryggmärgs prov. Pratade precis med min kusin och Noel då som han heter årkar inte äta så ha dropp o skriker av smärta o klara inte av o sova trotts att han är helt slut och ligger där bara :S Doktorn hade sagt att dem bli liggandes där inne några dagar så blir nog och hälsa på lill kämpen imon <3

Greeen
0

#12 Fin bild på den lilla krabaten :) Synd att ni inte fick veta könet men nu blir det en spännande överraskning!

evelina1991
0

Ja, hon sa det att chansen att se barnet kön är väldigt liten och fostervattensprov ska man göra tidigt i grav sa hon så de va tydligen försent för oss att kolla. Sen frågade jag om man kunde ta o boka ett till ultraljud för att se om man kan se könet senare i utvecklingen men de få man tydligen baragöra om de uppstå komplikationer :S Så drygt så sett eftersom vi vill veta för att de underlätta JÄTTE mycket för oss, men få köra på "basic" kläder så få man inskaffa massa kläder därefter sen :P

Greeen
0

Hmm jag tycker att alla man känner verkar ta reda på könet…och det stämmer visst alltid också. Men här inne har jag läst att flera inte fick reda på det vid RUL. Jag är bara sååå nyfiken så om jag inte får veta på mitt RUL kommer jag att bli tokig hehe ;) Här i sthlm kan man boka ultraljud på en privat klinik och bekosta det själv då men åter igen inte säkert att man kan se könet iaf!

evelina1991
0

Jaa de e ju så olika, jag vet dock att de kosta runt 1000lappen o man få åka ner till Malmö o ta 3D bilder o nytt ultraljud o där "leta" den för att man ska få svar :P

Jag håller ju på att bli tokig redan nu :P VILL ju veta :P haha

Greeen
0

Till malmö? Ja det har jag inte lust med ;) En överraskning är ju inte heller dumt!

OolssonxD
0

#12 dagen för mig ju =)

noir
0

Evelina1991: Vet du hur din moderkaka låg? våra bilder ser lika ut och jag glömde fråga. Har knappt känt av min bebis och börjar fundera på om det är moderkakan som ligger i vägen? känner nämnligen mest på sidorna att något bufflar.

Jag har närmast till sthlm för ultaljud, med 3d. Överväger att åka, men drar mig lite då jag inte gillar sthlm och vad de kostar. Men att veta kön hade ju varit toppen…. vill också gärna veta. Dock gissa min barnmorska och "slod vad". Hon sa att det var en tjej. Men att vi skulle hålla oss borta från kläningar eftersom hon inte riktigt kunde se. I efterhand fick jag veta att hon gissat rätt på hela svägerskans mamma grupp och slagit vad med dem också på samma sätt som oss. Så min magkänsla (höhö) blev ännu starkare att det faktiskt bor en liten tös där inne. Sambon börja ändra sig han med till att vi väntar en flicka, fast precis innan RUL. vill ju bara veta vem där är där inne som bufflar! :D

noir
0

Justja! Är det fler som har magar som växer och ultaljudsbilder på kylen o.s.v och fortfarande inte fattat att bebisen ligger i eran mage?
På UL fatta jag ju att det var vår bebis, men några dagar senare återkom känslan av att inte vara gravid igen. Jag försår att det kommer ett efterlängtat barn men inte att den bor i mig och att jag ska föda den. De har inte sjunkit in än. Känns mer som om vi bara får ett barn med storken! :D

Här om dagen blev jag helt paff när min brosdotter förklara för sin bästis att hennes faster har en bebis i magen. Kändes overkligt haha

Marre89
0

Vi känner likadant. Svårt att förstå att det faktiskt växer en liten människa i magen. Men de smälter väl in sen när man känner sparkar mm.. Kanske ;) hehe. Är i v 12+3 idag. Slänger in en bild på lillskiten oxå, men då va jag i v10+2.

Hannashusdjur
0

#20 har svårt o förstå fast att bilden sitter på kylskåpet och bebis sparkar! Plus att detta är vårt andra barn!! ^^ Känns lika overkligt iaf. Håller med dig om det med storken:P

evelina1991
0

Noir, hon visade mig moderkakan under tiden vi kollade men inte på bilden, men vad jag fattade det som o kan tolka min bild, så om du kolla på bebisen ifrån huvud och neråt benen en bit upp så ser de ut som en liten ballong ovanför bebisen, det uppfatta jag att de är moderkakan så som hon berättade :P Hon babblade en massa så fick ju inte en syl i vädret! :P

Vi ska till BM den 22a nu o prata, ska se om man inte kan flörta in sig på något sätt o säga att vi vill veta könet eller om de finns annat man kan kolla upp de på :P

Både jag o sambon tycker de "känns" som en tjej o magen, o vant sig vid tanken o nästan vatt lite inställda på de sen nu eftersom man inte kunde se nått så bli man nästan lite smått besviken :P haha. Sambon insåg att ha verkligen ska bli pappa när han såg den lille, o jag kunde inte tro att de fanns något sådant i mig :O Kunde inte föreställa mig att de skulle se så ut, men de va as ballt :D

Vi satte upp ultraljudsbilderna på kylen, man ta sig en titt varje gång man e där ;) hehe, o mamma o dem ha satt upp de oxå hos sig så skrev mamma innan att dem gå där hela tiden o kolla :D haha

noir
0

#23 Jo helt rädd, "ballongen" är moderkakan. Jag måste kommaihåg att fråga min bm om vart jag har min moderkaka vid nästa besök.

Misstänker dock att ni har samma mödrar vård som vi i eskilstuna. Dvs kolla kön är inte något som ingår och något man får ta sig till privatklinik för. För att få till ett nytt ultarljud via BM måste det vara någon typ av komplikation eller misstanke som kan lösas/konstateras via extra UL.
Funderar själv att besöka någon privat klinik i sthlm men att behöva åka dit gör mig inte alls glad. önska det fanns närmare i en mer lätt stad

evelina1991
0

jaa jag vet inte ens om vi ha de här i karlskrona en privat klinik :S aldrig hört talas om därför jag vet att de finns vissa här ifrån som åker ner till just malmö för att kolla kön o få en liten mer närmare titt :P

[Tess86]
6

Igår var en omtumlande dag för oss här hemma. Vi kom precis hem från en utlandsresa. Min syster och min sambo blev sjuka utomlands och sedan började jag också må dåligt. Jag var helt övertygad om att jag också blivit smittad på resan men min sambo tyckte att jag skulle göra ett graviditetstest. Jag gjorde ett och så plötsligt var det två streck där!

Vi har försökt skaffa barn i ett halvår ungefär. I början skrev jag hela tiden ner vilken dag i cykeln jag befann mig i i min kalender men för ungefär två månader sedan slutde jag räkna dagar. Och så lyckades det. Så igår när jag ringde barnmorskemottagningen kunde jag inte ens riktigt tala om vilken dag min senaste mens började.

Jag försökte minnas datumet och fick det till att jag skulle vara i veckan fem nu i alla fall. Det ska bli spännande när det är dags för besök hos barnmorska och läkare.

Greeen
0

#26 Grattis!

OolssonxD
0

vad roligt #26 grattis till + et

Zvintos
0

#26: Grattis! Glad

ChristineL
0

#26 - Grattis och välkommen till oss :)

noir
0

Grattis och välkommen :D

evelina1991
0

Åh grattis, gud vad kul att de äntligen ville sig :D

[Tess86]
0

Tack så mycket allesammans! Jag var tvungen att göra ett till test imorse, bara för att se att det verkligen var sant, och det var det ju såklart! :P

Jag mår faktiskt bättre än jag trodde att man skulle göra i början. Jag dras med lite huvudvärk men vet inte om det beror på graviditeten eller inte. Jag brukar ha huvudvärk till och från annars också. Jag blir hungrig ganska ofta men äter ganska lite åt gången. Jag känner egentligen inte någon stor hunger utan snarare att det blir ett väldigt sug i magen och värre illamående om jag inte äter. Jag har aldrig varit så stor i maten och jag tror inte att det är något risk för att jag äter för mycket om jag äter när jag känner att jag behöver det. Det blir ju som sagt inte så mycket åt gången. Jag har inte haft något drastiskt illamående som leder till kräkningar men däremot blir jag lätt åksjuk och känner lite illamåenderysningar ibland.

Förut när jag trodde att jag blivit sjuk tyckte jag att det var otroligt jobbigt, att bli dålig såhär i slutet av semestern. Men nu när jag vet vad det beror på känns det inte alls jobbigt längre. Jag mår ju som sagt bättre än jag hade trott och det illa som jag mår känns värt det. Inte som en dum förkylning, som inte leder till något gott i slutet.

noir
0

Postafen hjälper mot illamåendet. Själv spydde jag aldrig och har ännu inte gjort (v22). Men i början kunde jag må fruktansvärt illa, yrslig och åksjuk.

Marre89
0

Lite orolig idag. Upptäckt att jag har blod i urinröret ( kommer därifrån iaf) har inte ont eller nått och de är mest på morgonen. Hamnar inget i trosorna men på pappret efter jag kissat. Inte innan :S nån dom vet vad det kan vara eller vart med om det? Ska till vårdcentralen idag runt 13 å kolla om de kan se vad de kan vara.

ChristineL
0

#35 - Kan det vara urinvägsinfektion tro? Har aldrig haft det själv, men är vanligt bland gravida. Svider det eller annat obehag?

Zvintos
0

#35: Blod i urinröret kan vara en urinvägsinfektion eller liknande, då det är vanligaste orsaken till blod i urinen.

Marre89
0

Okej, jag känner ingenting, de som e grejen. Gör inte ont, svider inte nånting. Urinvägsinfektion brukar väl göra ont? Aldrig haft det innan så vet inte men. Hoppas de inte är nått som påverkar bebis. Orkar inte med ett MF till :'(

SyntHare
1

#26 Åh, stort grattis!! Vad roligt Skrattande Jag mådde inte heller så illa de första veckorna, det var först runt vecka 12 tror jag som jag började kräkas, få yrsel osv. Men det är ju ändå värt det Skrattande

#38 Ja urinvägsinfektion brukar svida som f*n, särskilt när det gått så långt att det börjar komma blod. Hade återkommande urinvägsinfektioner för ett par somrar sen och det var inte skönt.

Men det låter konstigt att det skulle vara missfall om det kommer från urinröret och är så pass lite? Hoppas det går bra på vårdcentralen i alla fall, bra att du kollar upp det så snabbt så du slipper vara orolig Glad

Zvintos
0

#38: Det är inte alltid det gör ont. Ibland kan man få en "tyst" en. Men det kan ju vara så enkelt som att det bara är känsligt just nu.

Marre89
0

Ja vi får hoppas att de bara är nån liten urinvägsinfektion eller liknande! Är i centrum å äter lite sen ska jag gå. Uppdaterar sen när jag vart där.

[Tess86]
0

#34 Postafen brukade vi ge till vår åksjuka valp :P Jag får prova ta det själv om jag ska ut på någon längre bilresa.

#39 Tack så mycket! Det låter inte alls roligt att se fram emot, men det kan ju uttrycka sig olika för olika personer. Det jobbigaste tycker inte jag är ifall jag mår dåligt i sig, utan om det påverkar arbetet. Jag vill inte berätta på jobbet att jag väntar barn förrän man i stort sett måste, så då hoppas man ju att det inte avslöjas innan.

Zvintos
1

Hälsosamtalet avklarat och det var en väldigt trevlig barnmorska vi fick, fastän vi egentligen skulle varit hos en annan (som var sjuk). Vi blev inbokade till info-möte gällande KUB också, som vi valde helt själva att få bokat.

SyntHare
0

#42 Jo men precis Glad

Jag ville inte heller berätta utan höll det för mig själv och närmaste familjen tills magen började synas och folk började fråga. Då kunde jag ju inte gärna neka!

Jag jobbar/jobbade som timvikarie på ett ålderdomshem och tyckte att det jobbigaste var att bara stå upp, t.ex. när man stod och höll i vårdtagaren och någon annan tvättade. Då fick jag ofta gå ifrån och sätta mig när det började svartna för ögonen. Jag fick även springa ifrån och göra ett toalettbesök när vi skulle servera mat och det osade fett… hehe. Men jag tror inte att de avslöjade mig då ändå! Jag skyllde på lågt blodtryck Flört Sen gick det bättre om jag hade något ätbart i fickorna som jag kunde stoppa i mig då och då, särskilt under det stressiga morgonpasset.

SyntHare
0

Idag har jag gått 26 fulla veckor och fick lyssna på det lilla hjärtat för första gången Kyss Det hamrade på som bara den! Dock hade jag lite högt blodtryck så jag ska tillbaka nästa vecka för att kolla upp det igen.

[Tess86]
0

#44 Ja, jag kan tänka mig att just stå still kan vara ganska jobbigt. Jag brukar ha lågt blodtryck av mig själv och få blodtrycksfall då och då, så det blir väl kanske inget annorlunda med det här :P

Jag har ett jobb där jag står, går och sitter om vartannat så på det sättet är det varierat i alla fall. Tyvärr kan jag dock inte ta med mig mat i fickorna eftersom jag arbetar med läkemedelsproduktion. Våra fina, blå pyamasar som vi arbetar i har inte ens fickor!

Marre89
0

Har vart hos läkaren nu. Tog ett urinprov och de konstatera att det var en urinvägsinfektion. De sa att de kan va lätt att man får de just som gravid och efter ett samlag. Fick penicillin som jag ska äta i 6 dagar så hoppas vi att det går över sen :) känns skönt iaf å veta att de inte va nått med bebis :)

Greeen
0

Om man misstänker urinvägsinfektion och är gravid så ska man inte vänta med behandling! Gå och kolla upp det tycker jag. Jag äter penicillin nu för det.

ChristineL
0

#48 - Hon har ju kollat upp det idag och fått penicillin Flört

Greeen
0

#49 Läste först och skrev betydligt senare :P

Marre89
0

#48 hehe ;) börja med en penicillin kur nu idag. Skönt att det inte gör ont iaf :) som det kan göra!

Greeen
1

#51 Ja det kan göra jätteont, fast då vet man å andra sidan att det är något :)

OolssonxD
5

måste få berätta att min son drar upp min tröja o pussar o magen o säger memins bebis ( melwins bebis) så drar han ner tröjan! ibland ropar han in i naveln o säger bebbiiiiiiiis… :P sööta unge.. <3 han har alltid älskat att sitta på magen o säger jag till honom idag att du får inte för bebisen får ont.. så¨drar han upp tröjan o pussar magen :P underbart att se honom njuta av bebis i mammas mage

ChristineL
0

#53 - Men ååh vad gulligt! Kommer bli såå mysigt när vi skaffar syskon den här lilla filuren jag bär på nu Skrattande

OolssonxD
0

#54 det är super gulligt =) älskar när han är så go mot magen

ChristineL
0

#55 - Jag får nöja mig med att katterna har blivit så försiktiga mot magen. Det är rätt coolt, dom trampar aldrig på magen längre, utan håller sig hellre högre upp mot bröstet :)

[Tess86]
0

#53 Sötunge! Hoppas att han är lika go när bebisen kommer ut och han får se vad det är för någonting :)

OolssonxD
0

tror jag =)

Greeen
0

#53 Men vad gulligt! Han verkar se fram emot att få ett syskon :)

OolssonxD
0

han gör nog de, han tar hand om kompisars barn som det vore hans syskon, han pussar på alla bebisar som finns. men sjuka att han är bara 1,5 år så han borde inte förstå vad mamma menar med bebis i magen

[Tess86]
0

Häftigt med ett så litet barn som visar så mycket kärlek till andra barn. Men om han har träffat många bebisar och du säger bebis i magen så kanske han kan koppla att det gömmer sig en bebis där inne :)

OolssonxD
0

ja kanske de! jag visar böcker om tax syskon och sånt, o säger att sådan liten ligger i mammas mage. köpte mig en babytalk i fredags som kommer i veckan tänkte låta sonen min lyssna o se vad han tkr om bebisens hjärta =)

[Tess86]
1

Du verkar vara en bra förälder som pratar mycket med din son, läser böcker och så, så han förstår säkert mer än man tror :) Det måste verkligen vara dubbel glädje med ett till barn när din son är så glad över det!

Greeen
1

Idag gjorde vi ett riktigt fynd på blocket. Köpte en barnvagn för 400:- Känner mig så nöjd! Saknas en del grejer till den men än är det gott om tid att handla. Gick in i vecka 14 idag :-)

evelina1991
0

Påtal om barnvagn så är vi överlyckliga att ha mina föräldrar, em ha köpt både ny säng på Ikea, en vagn, en barnstol & en tripp trapp stol till oss & allt e nytt -.- & nydligen sa dem att nu få vi köpa resten själva xd nehe, tänkte vi :P haha.

Har köpt hem massa bebis kläder ifrån Tradera, sitter ALLTID där! ;D Men läste någonstans att man inte ska fokusera sig på att köpa mycket i stl 50 eftersom bebisen växer snabbt ur de. Var kan vara rimmlig storlek att fokusera sig någorlunda på?!

Greeen
0

#65 Låter som att dina föräldrar är riktigt exalterade över att få ett litet barnbarn :) Kul!

noir
2

#65 jag har köpt 56 (inte för mycket då jag misstänker att man kan få en del kläder när den är född av nära och kära och då blir det lätt små storlekar kan jag tänka mig) 62, 68
Sen blir det kläder som är rätt "stora" kommer inte kunna användas förens om kring om ett 1år från och med nu, beroende på vart man befinner sig i graviditetn  ;)

Här är annars en tabell

Prematur

40

0-1 månad

50

1-2 månader

56

2-4 månader

62

4-6 månader

68

6-9 månader

74

9 månader-1 år

80

OolssonxD
1

#63 tack så mycket för det =) klart jag vill att han ska veta om att han ska få syskon, bara för det kommer en till så ska inte han vara utanför utan när bebisen sen kommer ska han få vara med så mkt han vill vid amning, gossa, blöjbyten, badet osv.. =)

Hannashusdjur
0

Gör inte som jag o köp kläder i storlek 50, min son kunde inte ens ha dom då han var 53 cm när han föddes! Så han fick gå direkt på st.56:P

Haha men oftast får man ju kläder oxå så köp lite i alla storlek från 50- 62

evelina1991
0

#66 Jaa, mamma är överlycklig & köpt massa saker som dem ska ha hemma hos dem redan med :P haha

Tack Noir! :D Tror jag ha fokuserat lite för mycket på smått ha mest 50, 56 tror jag :P Ska in o kolla nu bara för de :O Ha redan en hel back med kläder, vi sa att vi få samla in lite varje månad så det inte blir så mycket man behöver handla sen, så mer eller mindre ha vi snart "basic" iaf :)

Tycker de e drygt dock att vi inte fick reda på könet :/ hmm ..

JO! En sak till!! :O Kan de va farligt på något sätt att träna magen , just situps? Mena inte nu att jag ska rå träna magen men känner att jag vill ha med lite magövningar i mitt träningsprogram o om det är ok eller om de helst ska undvikas på något sätt eller så?

ChristineL
0

#70 - Det beror på hur mycket du har tränat inna du blev gravid. I regel kan man fortsätta ungefär som vanligt så länge det känns bra, men man får absolut inte överanstränga sig. Just sit-ups är ju inte det skonsamaste sättet att träna magen. jag läste om det nånstans men kommer inte ihåg, goggla på gravidträning eller liknande :)

evelina1991
0

#71 ja, jag tänkte leta upp någon form av gravid träning, men tänkte allmänt om just situps. Jag ha ju kvar 2 magmuskler så dem finns där men jag våga typ inte göra saker för tro de ska gå snett hela tiden :S Typ över försiktig..

Ha iaf pumpat upp min boll jag ska leka lite med imon :D Haha, typ de roligaste som finns o leka på en sådan :P

ChristineL
0

#72, att vara försiktig skadar inte ;) Men som sagt, kör på det som känns bra och ta inte i för mycket, du ska inte köra slut på dig som du kan göra i vanliga fall.

Här är det vecka 17+5 idag och en vecka kvar till RUL! Längtar efter det och längtar efter att få känna filuren ordentligt och regelbundet. Och sambon längtar också efter att han kan känna sparkarna, han pratar med och lyssnar på magen varje kväll :)

Zvintos
0

Fy helsike vad trött jag är! Känns segt att sätta sig i skolbänken igen efter ledigheten. Inte blir det bättre av att ena hunden varit rastlös de senaste 2 nätterna. Hade gjort vad som helst för att få lägga mig och sova igen, men se det går inte..

Niini
0

Inatt var första natten på länge som jag fått sova bra. Har haft helt huvudlösa drömmar de senaste nätterna och hela nätterna känns det som så jag har inte alls känt mig utvilad.

[Tess86]
0

Idag blir första dagen att gå och jobba för mig sedan jag blev gravid. Jag jobbar 12-21 idag. Men jag tror att det ska gå bra för jag mår ju ganska bra. Här hemma har jag orkat med ungefär lika mycket som vanligt i alla fall, har bara slappat en stund på dagen ibland, och idag fick jag ju sovmorgon. Det var skönt att inte behöva trycka i sig frukost tidigt bara för att hinna innan jobbet. Nu hann jag både äta, träna och fortsätta packa upp efter flytten.

noir
0

Evelina, kolla upp hur det är med magmuskler. Har för mig att när man är gravid så ska man inte träna magen allt för mycket. Tror dock det är mest i slutet. Någonting med att magmusklerna åker i sär?
Efter en graviditet får man absolut inte träna magen pga av det. Minns dock inte helt hur lång tid man skulle vänta på att magmusklerna skulle återhämta sig. Men det borde du kunna få svar på om du pratar med barnmorska, läkare, folk som tränar, google och så vidare.
Är inte 100% säker på allt, utan hade detta i bakhuvudet och värt att kolla upp så man inte gör något dumt. man vill ju komma i from lätt och rätt efter en graviditet.

[Zorita]
0

Jag sover fortfarande dåligt, har gjort det sen i julas ungefär. Idag är ledig dag här i Spanien vilket är jobbigt för jag kan inte boka in läkarkontroll! Jag lämnade proverna i lördags och de blir klara på torsdag så då vill jag förstås träffa läkaren med en gång och få se den lille! Läkaren har egen ul maskin så hon kommer nog kolla magen samtidigt som hon kollar proverna :D

Är i vecka 8+3 idag och hoppas den här ständiga tröttheten kan lägga sig snart ;)

Ketang
0

Har i dag varit på "första" bm besöket för kontroll i v25. Mätte magen, lyssnade på hjärtat och tog prover. Allt såg bra ut och dottern gick ut därifrån med ett stort leende på läpparna :-)

Har tyvärr börjat få ont i ryggen och det är bland det värre jag vet. Höfterna står jag ut med, men ont i ryggen…. Skrikandes

Hannashusdjur
0

Har läst att det inte är några promblem att träna magen om man träna dom djupa musklerna, dvs. Korsettmuskeln och sidmuskeln. Att detta bara är bra då det hjälper ryggen. Men kolla upp det!:)

Marre89
0

#64 Jag gick in i v 14 idag :P så vi måste va beräknade typ samtidigt hehe

Greeen
0

#81 Oj vad roligt! Jag har fått bf datum den 13 juli :) När har du?

evelina1991
0

#77, nej jag få prata med BM när vi ska dit den 22:a denna månaden o se vad hon säger :) Tänkte ju mer o göra typ 10st situps bara för att de ska ingå i programmet + att känna att man träna magen lite iaf :P Efteråt vet jag o de e förståligt oxå :P Jag lär nog ligga på lat sidan med träningen efteråt o ha nog fullt upp efter de så :D haha.

Lillalukas
0

På onsdag är det dags för RUL, känns skönt att få veta om allt står rätt till än så länge. Och även förhoppningsvis få reda på kön :) men är ju klart inte det viktigaste men nyfiken är jag. Ska börja måla barnrummet med och ska bli så kul att göra iordning det så man slipper allt sånt när man väl har barn :)

noir
4

Gick in i vecka 23 i söndags. Och innan helgen kände jag saker ibland som bör varit fosterrörekser men var inte säker och kändes inte alls bra. Känns som om alla känner sin bebis runt v20 ofta tidigare. Men i helgen hände de något. Puff! Känndes nye som nått jag känt tidigare och var nästan obehagligt. Sen lite senare puff puff puff och så har det hållt på från och till hela dagarna så fort jag sätter mig i soffan/ska sova. Nu börjar jag fundera om det finns en av och på knapp. ;D Tycker nästan det är lite obehagligt ibland när den motionerar och blir lätt lite smått illamående. Går dock över med ett glas vatten, inte för kallt då börjar bebis motionera igen :D Är iaf överlycklig att jag äntligen känner bebisen även om det kanske låter tvärt om. Haha

Marre89
0

#81 ok! Jag har fått 14 juli :P Vi får se vems som kommer först ;) hehe

Greeen
0

#86 Ja spännande! När har du RUL? Vi får se om någon av oss får ett nytt datum sen efter ultraljudet :)

SyntHare
1

#85 Åh vad mysigt!! Jag kände inte heller något förrän vecka 21+ och var orolig att något var fel Obestämd Men det är nog högst individuellt när man känner och hur man känner verkar det som.

Haha jag tyckte också att det kändes märkligt och nästan lite obehagligt första gången jag kände det "på riktigt" Skrattande Men nu ser jag det mer som ett tecken på att Liten mår bra och blir orolig när jag inte känt sparkar på ett tag. Dock är det inte lika trevligt när hon/han har vänt sig så att sparkarna hamnar inåt och mot tarmarna..

Själv kom jag precis hem från barnmorskan. Tog ett nytt blodtryck som visade högt igen, men sedan bad hon sin kollega kolla och då var det helt okej Tungan ute Jag blir alltid lite nervös när det ska tas prover och sådant så det är nog det som ställer till det.

Hur går det för er andra med alla prover som ska tas? Tycker ni det är obehagligt eller är ni lugna som filbunkar? Glad

Ketang
0

Jag är lugn när jag tar prover. Skulle det vara något tar jag det då. Har liksom inte gått in än att jag är i vecka 25 eller ens gravid knappt, så jag går inte och oroar mig. Ganska skönt faktiskt!

Lillalukas
0

Blodprov tycker jag är hemskt, jag blir Yr, kallsvettig och nästan svimmfärdig, tur att det går så fort. Vill verkligen komma över detta, att det ska gå bra men blir samma varje gång även om man själv är förberedd på vad som komma skall. Sen undra jag om någon mer än jag har som träningsvärk i magen varje morgon ? Det går över efter att jag har gått upp och vart uppe en stund, men alltid varje morgon spänner det och känns som träningsvärk när jag rör mig.

[Zorita]
0

Jag var och tog blodprov i lördags och har fortfarande ont i armen! Det brukar alltid gå bra annars och även om det är lite obehagligt brukar jag inte stressa upp mig. Men nu måste hon ha kommit åt en nerv eller nåt.i lördags värkte det helt upp i axeln.

Greeen
0

Jag är lite pirrig varje gång jag ska ta blodprov, inte svimfärdig men lite svettig. Efteråt känner jag mig alltid lika löjlig över att jag var nervös alls.

OolssonxD
0

köpte mig en babytalk igår ( sådan man lyssnar på bebisen) men vad svårt de är o hitta ett hjärtljud efter mkt letande hitta jag ett hjärta! bra o veta för om 7 dagar vill jag se ett hjärta slå på RUL =)

Greeen
0

#93 Vad roligt! Så du hörde det till slut? :) Vad kostar en sån?

SyntHare
0

#89 Vad skönt att slippa vara nervös!

#90 Usch, det måste var jobbigt. Är det när du ser blodet som du blir svimfärdig?

#91 Så fick jag också sist, det spände i hela armen i flera dagar. Trodde det var normalt då det var så länge sen jag tog blodprov innan dess. Men nu känner jag ingenting! Så det måste ha varit någon nerv som kommit i kläm eller något som du sa.

#92 Så känner jag också Tungan ute Blir alltid handsvettig vilket är lite småjobbigt när de ska sticka en i fingret. Sen är jag så tokfokuserad när de ska ta blodtryck och blodprov att jag glömmer bort att andas ibland. Har egentligen inte alls problem med själva provtagningen om man bara kunde sluta vara så löjligt nervös!

Lillalukas
0

#95 blod tål jag att se nu men innan har jag mått dåligt utav det, det är nog mer obehagskänslan eller vad man skall säga, att när jag blir yr o kallsvettig så kommer det och det börjar svartna smått för ögonen och jag behöver lägga mig ner, men jag förklara för min barnmorska innan men hon tog det inte på så stort allvar och jag fick sitta i en stol som dom har när man tar och när jag började må så visste jag inte vart jag skulle ta vägen, ville ju bara lägga mig ner men hade inte det alternativet så la huvudet bakåt och blunda o bad om ett glas vatten, barnmorskan fick be en kollega att gå o ordna det då hon inte ville lämna mig ensam, antagligen för att jag satt upp men sedan sa hon att det verka ju inte vara så farligt, kom in likblek till rummet där sambon vänta och barnmorskan tyckte att min färg såg normal ut, ja vet hur jag kände mig och litar mer på sambon att jag såg likblek ut för det var så det kändes, usch längtar inte till nästa gång speciellt eftersom inte min barnmorska förstår hur jobbigt det känns

Marre89
0

#87 Den 4 feb har jag RUL. Du då? Ja vi får väl se :P hehe ska se om vi kan se könet oxå. Längtar sååå!! Hihi :D

Greeen
1

#97 Den 11 feb har jag. Jag vet!!! Såå nyfiken :D

evelina1991
0

Ska med ta blodprov när de e dags för mote hos BM, ha några dagar att tagga! Det gå jätte bra med tatueringa o kanyl för o ta hål för piercing men inte just när de gäller sprutor, men bara att kolla bort o lida ett tag för de ska ju allt göras! ;)

Håller tummarna för er tjejer att ni kan se känet, är dock väldigt svårt men hoppas få man allt :D

Marre89
0

#99 Tack. Ja vi får hoppas. Hade en kompis som va på RUL idag å hon sa att de tröck på magen för å flytta runt bebis så man skulle se, men de beror ju helt på. Den kanske inte alls har lust att visa upp sig just då hur mycke man än trycker å klämmer :P

[Zorita]
0

Jag ska in på tisdag för nästa besök. Undrar om jag får kontakt med BM då också eller om jag inte får det alls. Vet inte hur det funkar i Spanien. Sen ska jag få välja mitt eget sjukhus också, det blir spännande. Igår var vi ute på långpromenad och jag fick jätteont i ena höften så jag nästan inte kunde gå. Det släppte när jag tryckte på ljumsken medans jag gick, typ. Kan det vara relaterat till att jag är gravid? Har inte känt nåt sånt förut…

noir
1

#100 kan bekräfta att de trycker och puffar på magen för att få bättre insyn. Men anledningnen är att de vill kolla alla viktiga organ och mäta huvud och lårben korrekt.
På mig puffa hon så jag fick ont i höftbenet, tror jag det heter.
Men glädjen över det lilla på skärmen får en att inte bry sig så mycket :D

noir
0

#101 Låter som om det kan vara foglossning som känns?
Köp ett stöd bälte. googlar du foglossningsbälte så ser du hur det ser ut. Räddat mig, speciellt på jobbet eftersom jag står och går mycket. Med bälte på känner jag knappt någon smärta alls. Jobba utan letar jag efter närmsta stol att få sätta mig och bara vila i konstiga sittställningar.

Teja-Bea
0

Håller med. Gravidbältet ger massor med stöd för mig också, som har foglossning. MEN! Köp ett begagnat!! =)

Kastar in en bild på mig mage. v.27.  Massor med sparkar och aktivitet. Bortsett från foglossningen så mår vi bra =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[Zorita]
0

Låter bra, men är det inte lite tidigt? Jag är ju bara 8+5…

Ska kolla på det. Tror jag måste köpa online från typ Amazon för jag har ingen aning om hur man hittar begagnat här i Spanien. Men jag går ju väldigt mycket så det funkar ju inte om det gör ont…

ChristineL
3

18 fulla veckor idag! RUL på måndag!

Jag börjar få riktigt ont under vänstra revbenet, känns nästan hela tiden, kan inte sitta normalt :( Är typ bara bekvämt att stå och ligga raklång, blä! Gnäll, gnäll…

Zvintos
0

#105: Visst kanske det inte är det vanligaste att man får foglossning såpass tidigt, men det finns de som får det.

[Zorita]
0

#107 ok tack, jag ska fråga läkaren när jag träffar henne på tisdag. Kanske sånt går på försäkringen till och med (mina visdomständer gick på denna superförsäkrning så man vet ju aldrig). Just nu är det inte så farligt och jag har köpt en yogaboll som jag ska guppa lite på varje dag. Har även kommit igång med graviditetsyogan minst 15 minuter om dagen och promenader 1+ timme varje dag. Så får jag hoppas att jag har muskler snart :D

Lillalukas
5

RUL gjort och allt såg bra ut, hon ville dock att vi skulle boka in ett ultraljud lite senare i graviditeten för att kolla moderkakans placering . Men var inget jag behövde oroa mig över :) hon fråga om vi trodde det var en tjej eller pojke så båda sa ju pojke men svaret vi fick var, det tror inte ja :) med 97% säkerhet är det en flicka, å gissa om jag blev glad :D Åå känner mig så lycklig att allt står rätt till vad man kan se :)

OolssonxD
0

jag har foglossning och fick det tidigt. det blir bara värre o värre. mitt ben vill sig inte alls ibland har små kramper..

nu har jag 6 dagar till RUL =) längtar så himla mkt..

SyntHare
0

#96, #109 Åh, det är ju bland det värsta som finns med läkare/barnmorskor/sjukgymnaster etc. som inte tar en på allvar när man har ont eller är rädd. Hoppas ändå det går bättre nästa gång :)

Vad mysigt med ultraljudet också och att hon kunde se vad det var för kön Glad Jag ska också på ett extra ultraljud för att kolla moderkakans placering i vecka 32. Men tydligen var det vanligast att de växer uppåt så förmodligen sitter den inte för utgången när det är dags att föda Glad

OolssonxD
0

ikväll blir det att lyssna på bebisen genom min babytalk. kan säga till er som vill köpa sådan. börja inte lyssna innan v 20 för jag hör skit dåligt ännu o är i v 18… köpte min på fb på en mamma sida men det finns om man söker på dom sidor som säljer dom

zoolatri
3

Jaha, då ska jag meddela att jag inte är gravid längreSkrattande Den 1 januari klockan 22.05 förlöstes min dotter med ett urakut snitt. Jag vaknade på nyårsafton strax efter fem på morgonen av att vattnet gick, eftersom jag var i vecka 36+6 fick  jag åka in och i bilen började mina värkar. Jag hade oregelbundna värkar hela nyårsaftonen som spenderades på förlossningenTungan ute På nyårsdagen skulle de börja ge mig värkstimulerande dropp för att sätta igång förlossningen och då visade det sig att jag redan var öppen 5 cm och att barnet låg fixerat med RUMPAN neråt! Så jag gav mig på att föda barnet med sätesbudning. Vid 22 på kvällen hade bäbisens värden blivit dåliga där inne så det blev febril aktivitet och jag rullades iväg till en operationssal medan maken fick stå utanför och vänta. Jag fick se min dotter först vid ett-tiden den 2e, det var en mycket stolt pappa som kom in med lilla Elise i famnenKyss

Zvintos
0

#113: Grattis!!

zoolatri
0

#114 TackCool

[Zorita]
0

#113 Grattis! :D

noir
0

Åh grattis det vart en 2013 bebis i alla fall! :D

zoolatri
0

#116 + #117 Tackar!:D

Lillalukas
0

#111 ja jag funderar annars på att byta barnmorska, vi har bara vart där 2 gånger men varje gång är det något jag känner mig irriterad över när vi går där ifrån, men tänkte att får väl se nästa gång hur det känns, O det med moderkakan känns ju skönt att dom kollar sen, hon sa nämligen att det brukar inte vara något att oroa sig för men ändå skönt att veta sen att den ligger rätt :) #113 grattis :)

SyntHare
0

#113 Stort grattis! Vilket fint namn ni valde Glad

[Tess86]
0

#113 Stort grattis! Skönt att det gick bra även om det blev akutsnitt :)

ChristineL
0

#113 - Stort grattis! vi hoppas på en mer detaljerad förlossningsberättelse när du känner att du orkar :)

OolssonxD
0

grattis till bebisen =)

noir
0

Ska gnälla av mig lite. Vaggade hem från jobbet igår med foglossningsbälte. Men hela min kropp blev skev och gjorde ont. Varm dusch hjälpte för stunden. I natt har jag bara kunnat sova på en sida så nu har jag även ont för de. Känns som en blandning av foglossnings smärta och muskler som är stela efter gårdagens arbetspass och vaggande promenad hem.  Jag ville bara komma hem till min mat, min älskade thai wok som stod i kylen och väntade… skulle antagligen göra om det igen om det gällde mat :( haha

Zvintos
0

Gissa vem som har ångest deluxe!! Var till tandläkaren och dum i huvudet som jag är, kom jag på först efteråt att jag skulle sagt till att jag var gravid (togs 4 röntgenplåtar)! Hur i helsike kunde jag glömma det?! Även om det är såpass låg dos, så kommer jag inte kunna släppa det här på ett bra tag! *dunkar huvudet i väggen*

noir
0

Gör man sig riktigt illa så händer det att det tar röntgenplåtar på sjukhus också. Visst det är inte bra men den strålningen är högre än hos tandläkaren och barn kommer ut friska ändå. Jag tror att ett tandläkarbesök inte är nåon fara, ska du dit igen så kan det vara bra att berätta + att dina tänder påverkas av din graviditet så man kan få en annan behandling, extra flour eller nått annat som kan tänkas behövas under tiden.

Kan du inte släppa oron, ta upp det med din Bm. Min har kunnat lugna mig när jag gjort dumma saker och kunnat svara på vilken grad det kan ha påverkat och då fått mig att inse att det kanske inte var så farligt egnetligen. Men visst blir man nojjig och rädd.
kram

Zvintos
0

#126: Nej, jag ska inte dit igen. Tänderna såg tip-top ut precis som alltid. Ju mer jag googlat och funnit x antal tandläkare och tandsköterskor som försäkrat att strålningen är såpass låg, så har ångesten minskat åtminstone lite..

Får prata med min BM om det inte släpper. Tack.

ChristineL
0

#127 - Jag tror inte heller att det är så farligt, men förstår absolut din ångest! Det skulle jag också ha. Appropå det borde jag nog bli kallad till tandis snart.

Idag är det 18+2, och jag har fortsatt ont under revbenet. Men är som tur är ledig i fyra dagar så mestadels soffläge för mig. Ska ta upp det ordentligt i samband med RUL på måndag. Jag har också haft en knuta i ryggen som återkommit efter att den blivit upplöst så ska se om man kan gå hos någon sjukgymnast. Blir nästan orörlig i ryggen ju! Men än så länge ingen foglossning vilket jag är glad över när jag läser om hur hemskt flera andra här verkar ha det :S

OolssonxD
0

4 dagar kvar! fan sov som en kratta inatt för jag börjar bli pirrig o nervös! längtar massa tills jag kanske kan få se kön på min lilla böna!

evelina1991
0

Känns som tiden gå super sakta nu .. hmm , vill bara att tiden ska flyga iväg! Vill ha min bebis i famnen NU! :P Äntligen så ha mitt illamående på morgonen försvunnit så nu kan jag äta igen direkt när jag vaknat :D Överlycklig tjej! ;D haha

Zvintos
0

v 7 (6+0) enligt egen uträkning, (6+1) enligt BMs uträkning. Har känt av lite lätt illamående idag, men det kan lika gärna bero på förkylningen. Brukar få den typen av lätt illamående då. Återstår att se när förkylningen gett med sig.

[Zorita]
0

9+1 Idag och ul på tisdag. Weee! Fortfarande inget illamående eller andra symptom heller, tja förutom tröttheten då.

evelina1991
0

Mitt illamående kom ca i vecka 13 o höll i sig ca till vecka 16 :P Sjukt drygt! Jag ha börjat få röda prickar på magen , tuttarna o någon enstaka på armarna o benen :S Ska hålla kolla på dem för igår tyckte jag att dem blivit större, men känner inte att dem klia heller :/ Ska inte till BM förens om 2 veckor så få se hur dem utveckla sig! :O

Zvintos
0

Haha, då har jag fått första kommentaren "är du säker på att det bara är en?". Tungan ute Fick tala om för min kära mor att gasmagen bara ser ut sådär på kvällen nu, resten av dagen syns den knappt alls. Inget illamående idag och jag känner mig lite piggare, så det var förkylningen som ställde till det igår.

ChristineL
2

#133 - Utslag är jättevanligt! Jag är alldeles röd och torr i högra armvecket men inget mer nån annanstans :P Så länge det inte kliar så känns det ok för mig men även det är ju vanligt.

#134 - Haha, ja min mamma är helt övertygad om att jag har två, imorron får jag veta ;) men hon var inte alls särskillt stor under någon av sina tre graviditeter, men vi har helt olika kroppsform hon och jag så det är väl inte så konstigt att jag upplevs som större då…

OolssonxD
1

om 2 dagar gör jag RUL.. längtar sönder mig

Marre89
0

Idag har jag gått 14 fulla veckor :) magen har börjat komma. Super mysigt å jag har köpt mina första mamma kläder :P kan inte ha vanliga leggings eller byxor som sitter över magen. Får magknip under dagen å så fort jag har lösa byxor så ingenting. Underbart! Hehe. Tänkte ta kort på magen idag oxå å lägga upp, ska försöka ta bild efter varje vecka å se hur mycke magen växer.

noir
0

köpte mina första mamma byxor i v.6 ungefär. Skönaste plagget ever och när det molade i magen så värmde mudden perfekt.

ChristineL
0

#137 - Jag köpte också mammabyxor tidigt, vecka 9 typ och som noir säger, dom är verkligen supersköna! Jag kunde fortfarande ha mina vanliga jeans men det var inte bekvämt att ha dom åtsittandes över magen.

evelina1991
0

#135 nej men vad bra o veta! :P Börja dock kännas lite oroligt då dem växer o börja likna utslag som min moster har :S VILL INTE HA SÅDANA XD haha ..

Jag ha inte köpt några mamma kläder än, ha leggins eller mjukisbyxor hela tiden ;) Legginsen kan jag inte heller ha över magen för de känns obekvämt o gör nästan ont ibland så jag viket ner dem o ha dem under magen :) Jag ha ju mest kläder som "over size" o pösiga tunikor så behöver inte köpa just tröjor så skönt o slippa slänga upp pengar på de som hade behövts en massa nu annars :P

SyntHare
3

Igår beställde vi äntligen en barnvagn! :) Har nästan haft lite ångest över detta då jag verkligen inte fattat vad jag ska leta efter!

Men så fick vi känna på den här vagnen igår och den kändes bara så rätt för oss :) Lagom höjd för oss som är långa, bra fasta hjul för oss som traskar fram i alla terränger och skönt gung/bra fjädring i själva vagnen. Dessutom liten och smidig som ihopfälld då den ska trängas med två stora hundar i bilen. Det blev en Crescent Comfort 2012 i svart/röd klädsel ♥

Nu börjar jag känna mig redo för Liten, bara 88 dagar kvar till bf Skrattande

ChristineL
0

#141 - Åh, vad spännande! Vi ska kolla ordentligt på torsdag. Hur lång leveranstid skulle dom ha på den?

SyntHare
0

#142 Vi beställde på jollyroom.se då de har rea på den vagnen :) Så den borde komma inom en vecka som jag förstår det.

Niini
0

Vi ska också o beställa vagn i slutet på veckan, efter många om o men föll valet på en Gesslein F6 :)

ChristineL
0

#143 - Ah, smidigt! Vet annars att en del affärer kan ha nån månads väntan. Men ska vi reda i på torsdag som sagt och hoppas att dom inte har alltför länge. Vill kunna hinna gå på baby- och barnmässan i slutet av februari också innan vi bestämmer oss. Där brukar dom tydligen bygga upp olika terräng så man får provköra "på riktigt" ^^

SyntHare
0

#144 Åh vad roligt! Har aldrig hört talas om det märket men den såg ju fin ut bild Tungan ute

#145 Jo men precis, har också hört talas om långa väntetider. Hade ingen aning om att den fanns sådana mässor! Men vilken smart idé, det är ju perfekt att kunna gå på mässan och få testa dem på "riktigt" då ju! Glad

ChristineL
0

#146 - Bor du i närheten av gbg så är det på svenska mässan 22-24:e februari :)

SyntHare
0

Okej, det tål helt klart att funderas på Glad Tar ett par timmar med bil till Göteborg så det är ju överkomligt.

ChristineL
0

Vi har 20 min med pendel så känns självklart ;) Är det skit så är det men alltid kul att förlusta sig i bebisgrejer ;)

Zvintos
0

Nu har jag fått de första färgade flytningarna, lite rosabeiga. Inte haft några innan. Bara det håller sig till det är jag nöjd. Tungan ute

noir
2

Alla som inte köpt vagn, kan inte tips för mycket om den underbara vagnen Kronan. Såg att barnenshus har blivit återförsjäljare. åkt dit och kläm och känn om ni inte kan åka till en kronan butik. Är mer än nöjd och svägerskan + sambo är så avundsjuka på vår vagn och önska någon tipsat dom om vagnen när de skulle ha barn.

Niini
0

#146 hade heller aldrig hört om den men enligt mamma som jobbar på daghem så har måånga föräldrar såna vagnar.

Löns verkligen att vara ute i god tid o klämma/känna, i vår lokala butik så var det allt från 2 v. till 3 månaders leveranstid beroende på hur stora beställningar som krävdes.

ChristineL
3

Iiih! V.18+5 och strax ska vi på RUL! Jag är nervös men det ska bli så himla kul att få se våran lilla filur!

noir
0

Iiiih vad spännande! :D
Jag vill gå på RUL igen jag ;D

själv gick jag in i vecka 24 igår (23+1 idag)

ChristineL
1

Så himla häftigt! Overkligt tycker vi båda två :) Vi står fortfarande kvar på BF 12/6 och allt såg så fint ut så på lilla filuren. Full aktivitet var det också, böj och sträck, en riktig liten gymnast.

Måste bara säga, ni som ska göra ultraljud, kolla om man får filma för det är det verkligen värt! Tyvärr fick man inte göra det här men både jag och karln tyckte att det hade varit grymt kul att ha det på film.

Bifogar en av bilderna, man ser ansiktet ganska bra här :)

noir
0

Vad var anledningen till att man inte fick filma hos er?

Tina-A
0

#155: Underbart!!! Och bara 1? :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

evelina1991
0

#155, vad skönt för er att ni fortfarande stå kvar på BF som ni hade utberäknat innan, jag blev tillbaka dragen en vecka o de tyckte jag va drygt! :P haha

ChristineL
0

#156 - Det vet jag inte, stod i häftet vi fick av bm på inskrivningen, och vi tänkte inte så mycket på det då, utan det var när vi gick därifrån nu som vi sa att det hade varit så jäkla kul just eftersom det var så mycket rörelse däri.

#157 - Japp, bara en liten en :)

#158 - Hade inte blivit störd av att bli flyttad, jag frågade hur det är med det och hon sa att man kan bli flyttat upp till två veckor fram eller tillbaka även om man har gjort en IVF, vilket ju är lustigt. Vi vet nästan exakt på klockslaget när befruktningen skedde :P

noir
2

En egen teroi jag har om det där med att bli flyttad är att det inte är alla barn som behöver 40 veckor för att blir färdig 40 veckors bebis. Tanke på att de mäter och kollar vart i utvecklingen barnet är i den veckan man kan tänkas vara i så är min teori så att de datumet man får är det datum datorn anser att barnet är så pass utvecklat det bör vara vid 40v de datumet den räknar fram. Min BM sa också nämnligen "Ja den 12 maj så är eran bebis en färdig 40v, men sen vilken födelsedag den väljer är helt upp den lilla själv"

[Zorita]
0

#160 Det är väl så de gör? Alltså flyttar datum utefter hur bebisen växer, inte efter hur lång tid den legat i magen. Det trodde jag i alla fall.

ChristineL
0

#161 - Ja det stämmer att det är så, för det är ju inte så ofta man vet exakt när barnet blev till heller ;) Att man räknar från sista mensens första dag är väl mest bara för att veta på ett ungefär.

[Zorita]
0

Äsch jag vet det haha Flört Jag hoppas själv att jag blir framflyttad 10 veckor så jag kan få se bebisen snart! Men jag gjorde UL i vecka 5 och då såg det ut precis som om jag var i vecka 5.

Imorgon ska jag in för nästa UL! Wee! Då är jag då vecka 9+4, några frågor man bör ställa? Ska man ordna med nåt eller är det bara att köra på? När ska man börja gå på kurser (vi håller tummarna för att det finns några på engelska här nere!)?

Amazonit
0

Hej hej :)

Hoppar in här :)

Jag väntar en liten pojke den 13e mars :) är i vecka 31+5 idag :)

28+6 åkte jag in med förvärkar och då såg dom att min tapp var mjuk och 20mm, fick dropp för att stoppa värkarna och det lyckades :)

Är sjukskriven för jag har fortfarande väldigt många sammandragningar och kan föda när som helst typ, men hoppas på att han stannar i magen ett tag till :) fick blödningar i helgen och då hade tappen blivit lite kortare

noir
0

Spännande men hoppas lilla pojken stannar kvar där inne ett tag till!

ChristineL
0

#164 - Välkommen hit! Hoppas allt kommer gå bra med den lille, har graviditeten varit som vanligt annars? En kollega fick sin dotter i v.30 pga havandeskapsförgiftning, men som tur är gick allt bra där. Hon mådde dock skitdåligt från dag 1.

Hannashusdjur
0

Är i v 23 (22+4), känner mig inte ett dugg gravid! Så galet skönt! Hade det inte varit för att lillflickan där inne sparkar och ha sig så hade jag aldrig trott att jag var gravid! Stor skillnad emot när jag gick med sonen! Då hade jag foglossning, ont i magen, halsbränna, urinvägsinfektioner osv. Så jag är så glad:P Fast det känns fruktansvärt overkligen fortfarande!

OolssonxD
5

Idag är mitt RUL gjort! jag väntar en pojke den 14 juni =) sååå lycklig

SyntHare
0

#164 Välkommen hit :) Hoppas han väljer att stanna ett tag till.

#168 Åh grattis! Det är verkligen något speciellt att få se den lill* på bild för första gången :)

OolssonxD
0

detta var 3dje gången men första gången så noga =)

ChristineL
0

Ni som har passerat vecka 20, när började ni känna er orörliga? 19 fulla veckor idag och jag kände igår på jobbet att det var lite besvärligt, kanske var det bara en sån dag, men det börjar bli långt ner till marken nu :P Ta på sig strumpor och skor är inte så bara längre. Trodde det skulle komma senare…

noir
0

jag började nog känna på jobbet i vecka 21-22 någonting. Det känns som om muskler man inte använt riktigt gör ont, jag blev stel, foglossningen börjar känns ordentligt i jumskarna efter bara ett halvpass(4-5h). Extra skönt att få sätta sig ibland och duscha brukare (jobbar inom äldreomsorg) Känns lite extra klumpigt. Magen är större än vad jag tror så jag duttar i saker, det blir aldeles för varmt där inne och jag svättas som aldrig förr och orken för att ta upp saker från golvet känns nästan obefintlig vissa dagar.

evelina1991
0

Jag är 18+3 idag o jag känner inga sparkar än :P Längtar tills det kommer men de hoppas jag inte dröjer länge! :)

noir
1

Jag kände mina första sparkar v23 (22+någonting, minns inte exakt.) Vad jätte orolig för att alla andra kände sparkar och puffar, nu letar jag efter paus knappen. ;)

[Zorita]
2

Åh hörde precis hjärtslagen för första gången och fick se den lille. Sååå mysigt!

evelina1991
0

#174, ja folk ha börjat fråga mig nu om jag känner någonting o dem kände redan i v 17 o runt där, så man blir ju narvös över det hela :P

Zvintos
3

Köpt Sea-Band idag på apoteket, då illamåendet höll i sig hela tiden trots att jag åt. Kan lika gärna vara placebo just nu, men känner inget illamående överhuvudtaget sedan jag tog på banden.

OolssonxD
0

#177 bra att det kanske kan hjälpa, på mig gjorde de inte de :/ men skönt att det hjälper någon =)

Hannashusdjur
0

gick in i v 24 idag och jag känner min inte ett dugg gravid! Läskig känsla! Hade det inte varit för att lillan sparkar i tid och otid för att påminna mig så hade jag lätt kunnat dra på mig träningskläderna och tränat stenhårt!

Någon mer som känner så?

OolssonxD
0

v 20 idag =) halva tiden har gått för mig o jag orkar inte mer. bebisen ligger på en nerv o gör mig yr hela tiden.. sonen låg så här med så får la stå ut sista 20 veckorna

SyntHare
0

#179 Jag kände också så runt vecka 20-24 Glad Alla graviditetssymtom liksom försvann och jag kände mig precis som innan fast med en liten mage! Nästan så man blev orolig att något var fel även om man kände sparkar lite då och då.

Nu är jag i vecka 28+1 och börjar känna mig rätt tung, så på så vis känner jag mig gravid nu. Men inget illamående eller så. Har däremot börjat springa på toa oftare nu vilket jag slapp i början av graviditeten.

#180 Usch vad jobbigt Rynkar på näsan Du får försöka hålla ut. Känner att jag har haft en jäkla tur med en lindrig graviditet så långt…

JenniferFahlander
0

Ja snart är det dags :) Jag är i v 31 + 5 :) Det börjar bli riktigt tung o jobbigt knappt man orkar resa sej upp men de e sånt man får ta :) Det ska bli riktigt kul och spännande :)

OolssonxD
1

kommer stå ut. men kommer kräva igångsättning runt bf.. vägrar att gå över med denna. tror inte jag kan komma igång själv

ChristineL
2

Hihi, ikväll har två kunder kommenterat magen (jobbar på ica), det känns så mysigt! Nu börjar den verklligen synas för andra och bli svår att dölja. 19+3 och magbild kommer imorron :)

Greeen
1

#184 Mysigt! :) Jag jobbar på förskola och väntar bara på att den första nyfikna föräldern ska fråga!

ChristineL
0

#185 - Ja, det var mysigt, särskillt när det är folk man tycker om. En av våra två a-lagar-stammisar kommenterade för några veckor sen, det uppskattade jag inte lika mycket :P

Greeen
0

#186 Ååh nää det förstår jag!! Roligt när det är folk man tycker om ja :)

ChristineL
0

#187 - Han är väl en av få som inte har vett nog att hålla tyst :P Kollegorna har sagt att det har gått väldans fort nu från att jag lika gärna kan ha gått upp lite i vikt till att nu är det gravidmage. Och det är väl så jag också känner, kan inte fatta att jag redan är halvvägs, det är ju inte klokt! :D

Greeen
0

#188 Jag tycker också att tiden börjar gå fortare nu, skönt. I början gick det väldigt sakta. Jag går in i v.16 idag (15+0).

evelina1991
0

Jag ha skrivit innan i tråden att jag hade röda utslag, nu ha dem vuxit o klia satan :S Dem ser ut såhär nu, och de ser ut att jag ha kliat sönder dem men jag behöver inte klia på dem för att dem ska se ut såhär :S

Funderade på om de kan va reaktion på något jag ätit, men jag ha inte ätit något annorlunda mer än vanligt .. jag ha dock börjat dricka kaffe men jag kanju inte tycka att de ska komma för kaffet?! Eller :O Jag va stor kaffe drickare innan så ha ju inte precis "börjat" så sett xD

Ska till BM nu på tisdag för vårat andra möte, så ska ta upp detta med henne. men är de någon annan av er där ute som ha eller haft sådana här ?! :S

Greeen
0

#190 Hur länge har du haft dem? Det behöver ju inte vara relaterat till graviditeten tänker jag. Finns ju flera saker som kan ge utslag. Min pojkvän hade några liknande utslag för ett par år sedan men bara på magen/bröstet. Minns inte vad det hette men läkaren sa att de skulle försvinna av sig själv.

evelina1991
0

Runt en vecka ha jag haft de. De bli inte bättre heller utan de börja bli värre .. Okeey .. min morster ha en hudsjukdom o då ha hon sådana stora "plattor" på hela kroppen, o de hoppas jag verkligen inte att de e ! :S

Dem va små små röda prickar först, o nu börja de komma mer små röda prickar o dem bli stora på typ 2 dagar

[Zorita]
0

Det ser ut som om det kan vara allergi också? Jag fick liknande utslag förra året som visade sig vara nickelallergi.

Niini
0

Eller ev. psoriasis. Enklast vore väl att visa åt din bm/vårdcentralen :) kan ju finnas enkel bot så du slipper dem.

Greeen
0

#192 Tycker att du ska kolla upp det iaf, bättre att få veta vad det är!

ChristineL
0

#190 - Som sagt så är både utslag och klåde väldigt vanligt att man får. De där ser dessutom torra ut. Kolla med bm om det finns nåt bra att smörja med =)

noir
0

#190 Har du djur eller är i kontakt med djur?

----

Såg nu på din presentation att du har djur.
Jag har fått ringorm och svampsjukdomar och fågellopp bett (bor inte på människan men biter gärna människor) i huden av katter som gått ute. Rätt vanligt att få av djur. Påminner lite om dina utslag men jag är inte läkare.

evelina1991
0

#193 jag använder inte smycken om dem inte är äkta silver så det kan uteslutas.

#194, jaa mamma sa med det o det går i släkten så tror jag ha blivit ektremt invaderad av dem!! :S

#195, jo men jag ha snackat med barnmorskan på telefonen härrom dagen, men de tog bara någon dag så va de genast värre o nu e de helg. men ha möte med BM på tisdag så kan lida tillsdess!

#197, jaa vi ha en hund och 2 katter. Mina katter är inte ute katter :P & sen så ringorm är de inte för dem ömmar inte utslagen.

[Zorita]
0

#198 tyvärr finns nickel i silver också. När jag fick utslag hade jag inte använt smycken överhuvudtaget, utan det finns i mat och dryck också. Men det är ju skönt om det inte är det, lite jobbigt är det att aldrig kunna ha smycken såvida de inte är platinum :/

evelina1991
0

Okeey de visste jag inte att de kunde va i maten :P 
Dock så tro vi de e psoriasis, men få se vad dem säger på tisdag :P

Ketang
0

Nu har jag startat en ny tråd igen! Skrattande

Den nya hittar ni här!

ChristineL
2

Jag ser gärna att trådarna får komma upp i 250-300 inlägg innan nya startar, man behöver inte scrolla ner, tryck bara på "olästa" uppe till höger så kommer du till första olästa inlägg =)

Ketang
0

Fast när man närmar sig 250 får jag alltid upp ett meddelande att tråden stängs vid 300 och att man bör starta en ny. Sen har jag missat att man kan trycka på olästa Skäms Då lugnar jag mig med en ny tråd då Tungan ute

noir
0

#198 är det inte psoriasis kan de vara nått av det andra jag nämnde, svamp eller bett från ohyra. Hoppas det löser sig :)

ChristineL
0

#203 - Just därför tycker jag att man lika gärna kan låta den komma i det ;) Men det uppskattas med hjälp av medlemmarna att nya trådar startas, då behöver jag bara låsa den gamla för kommentering =)

ChristineL
2

Ojoj, nu börjar sparkarna bli kraftigare. inte mycket men mer och oftare än det lilla fladdret jag känt tidigare. I fredags (19+2) fick sambon känna på det första gången! Två små puttar, men sen har det lugnat ner sig igen. Igår kväll kände jag också två starkare sparkar men då var han naturligtvis inte i närheten.

evelina1991
1

& jag ha med börjat känna sparkarna nu! Äntligen :D 19+1 idag o kännt något nu någon vecka men inte redigt fattat att de e sparkar, men inte kännt så jätte tydliga sparkar än men de kommer de med :D

noir
0

Vad roligt att ni känner sparkar! Jag har börjat få karateslag av någon form. Här om natten visste jag inte om jag skulle skrika rakt ut eller skratta. Bitterljuvt är det!

ChristineL
0

#208 - Hehe, ja jag längtar bara till mer! Fast det lär jag väl ångra sen ;) Själv knäckte jag revebenet på mamma i vecka 30+ nånting :P

noir
0

Åh herregud, klarar inte av att jobba så här mer. Grät nästan på vägen hem och trapporna upp till lägenhten skulle en tant med rulator springa om mig flera gånger om!
Jobbat 5h idag och mina brn/ljumskar värker. Känner mig som en barbiedocka som någon slitit av benen på!

Funderar på om det är möjligt att bli sjukskriven, kanske 50 %
8-9h känns omöjligt att klara av, såvida inte mina arbetskamrater vill skjussa runt mig i rullstol… Lite så käns det.
Är det BM jag ska hara av mig till och sen låta henne vidrabefodra mig till en läkare eller hur ska jag göra?
Är relativt ny inflyttad i min stad och har inte besökt någon läkare eller likande någonsin här förens nu när jag blev gravid.

ChristineL
0

#210 - Har du inte fått moderskapsintyg än? Det får du av bm iaf. Via försäkringskassan kan du söka graviditetspenning så du inte förlorar nånting på att gå ner i tid. Du och din chef ska skriva varsitt brev om din besvär, vad det är du klarar och inte, finns det möjlighet till omplacering, hur mycket känner du att du har möjlighet att arbeta osv. Jag har inte hunnit läsa in mig så mycket på det än men ungefär så går det till.

noir
0

#221 Jo det har jag och det är inskickat. Graviditetspenningen är på gång, omplacerings ansökan från min arbetsgivare är nog det som ska in bara sen kan det besluta kring hur det blir. Men om det blir av så kan jag inte få gå förens i början av mars dvs 60 dagar före bf som är 12 maj

ChristineL
0

#212 - Kan du inte göra en intern överenskommelse med chefen/dina kollegor så blir det nog svårt. Men sjukskrivning är ju en idé, kontakta bm om det så kan nog hon eller läkare ge intyg.

Lillalukas
0

Vecka 19+0 idag o tiden går så långsamt! Men nu har vi börjat fundera på vilken bilstol man ska ha och om ni har några tips? Sen är snart bebisrummet klart så det är skönt att allt börjar bli klart, så snart e det bara att vänta på den lilla utan att behöva tänka på något kring inköp :)

OolssonxD
0

Idag blev de ett exra besök hos bm för jag har varit yr ett tag. allt såg bra ut förutom järnvärdet. Idag började jag med järntabletter. fick lyssna på bebis o mäta magen <3 så mysigt längtar bebisen ännu mer <3  hoppas jag mår bättre snart..

noir
0

#213 Tänkte ringa imorgon till bemanningen och höra med dom. De som förlorar mest på det är ju änndå jag.

#214 Vi valde en Brio (Primo tror jag det var, med bas), Åkte till babyproffsen på mellandagsrean och prata med dom. Man kunde även få hjälp att prova ut ett babyskydd till sin bil om man vill se hur de satt.
Valde den även för att svägerskan tyckte att deras stol var så bra till deras barn.

Tips är att kolla upp om eran bil har Isofix, lätt, säkert att festa babyskydden i! :D

#215, skönt att du fick komma. Det sägs att de flesta som närmar sig v.20 får börja med järn. Jag är en av dom som inte behövde något extra järn än de i mina gravid vitaminer. Men det kan vara för att jag är tokig i broccolie och har varit det i ett par år. Har jätte fina järnföråd. Så mitt tips till dig är att kolla upp järnrik mat! Gillar du broccolie köp hem massor! :D

evelina1991
0

Var hos BM idag för vanligt möte och visade henne även dem utslagen jag har som jag ha skrivit innan för några dagar sedan.

Detta visade sig tydligen vara pityriasis rosea och det är vanligast mellan ungdomar och unga vuxna som dem nu finare säger som är vanligast få det. Det finns tydligen inte orsak till varför man få sådana här utslag och det gå vanligast bort runt 6 veckor, kan ta längre o mindre tid. Lindring är kortison salva och kylbalsam och bara hålla ut typ :P Så nu vet ni det med att om ni få de någon gång eller någon kompis så är de inte så farligt som de verka :P Klia dock satan -.-

Hoppas ni alla andra ha de kanon bra! Jag är nu in i v20 och magen är ofta hård och börjat känna knodden där inne mer nu :) Börja verkligen känna mig som en heffaklump nu o börja bli svårt o ta på strumpor eller byxor om man stå upp xd haha

Emelie-E
0

#217 måste bara fråga, har du en större fläck också som dök upp först? Jag hade pityriasis rosea för några år sedan och fick en stor oval fläck vid nyckelbenet typ innan resten av fläckarna dök upp, och det är den som är kännetecken för sjukdomen. Dina fläckar liknar nämnligen inte mina, men du kanske inte har haft dem så länge att de börjat flagna i mitten?

Zvintos
1

Fått datum för KUB nu. Den 26/2 blir det av. Smidigt att kunna boka via internet, istället för att ringa.

Lillalukas
0

#216 tack för tipset, får kolla upp detta. Vill gärna ha allt klart snarast så slipper man tänka på allt sånt när kroppen växer å orken att springa i affärer är slut :)

noir
0

Man kanske skulle kolla upp vad man har för utslag… Googlade pityriasis rosea och det påminner om mina utslag. Trott att det varit någon svamp bara hm

Emelie-E
0

#221 är man hyffsat säker på att det är pityriasis rosea behöver man inte gå till läkaren om man inte har stora problem med klåda. Det är något som försvinner av sig själv efter ca 6 veckor. Men vill man vara helt säker på vad det är så är ju ett läkarbesök bra :)

evelina1991
0

#222 jo dem som jag ha foto på här uppe de e bland annat dem jag lyckats klia sönder :p och sen smörjer jag in mig så dem flagorna kommer inte upp. men var o köpte kortison salva idag o ska säga att de rekomendera jag om jag få sådana utslag dör de klia inte! Eller ja på mig gör de inte de så kan iof inte svara för alla :P Men de börja efter ett tag men ha inte kliat på några timmar så de e bra :)

Jag ha haft mina nu i ca 1 och en halv vecka till 2 veckor så ha några veckor kvar att lida men skönt sen när dem försvinner ;)

Jaa jag ha min sådan "stora" på armen, men de komiska är att jag ha knappt inga alls på armen utan de e på tuttarna o magen som är allra mest :P

Emelie-E
0

#223 då förstår jag, mina kliade massor också men jag smörjde inte in mig med något annat än aloe vera :) Jag fick på magen, hela ryggen, överarmarna, lite på låren och halsen :p För mig tog det nog närmre 8 veckor innan allt försvann, men det där är ju så olika.

ChristineL
0

Jahaja, då var man precis halvvägs idag då. Om 20 veckor ska det komma ett litet knytte, hoppas inte jag behöver gå längre iaf. Kan hittils sumera graviditeten som enkel men inte helt smärtfri, har klarat mig utan särskillt mycket illamående och foglossning (än så länge), men jag har ju problem med revbenet. Igår fick vi hämta nya bilen vilket känns jätteskönt! Nu är dom två stora posterna barnvagn och bilbarnsstol/babyskydd som står på tur att inhandlas. Barnvagnen har vi väl i stort sett bestämt oss för, även sett ut ett babyskydd som verkar bra men det ska klämmas och kännas på också ;)

evelina1991
0

#224, jaa jag hade ju inte listat ut alla dem salvorna om inte läkaren sagt de.. men de dryga e de att de tog inte ens 5 min inne hos henne och hon GISSADE att de kunde vara dem utslagen .. sjukt att de ändå kosta, vaddå typ 200:- eller något. Inte ens värt de, + att hon va inte ens trevlig xD

Är in i halva grav jag med :D Börja verkligen se fram emot bebisen nu, vi ha alla "stora" saker inhandlade redan så kanon skönt o slippa tänka på det o nu återstår bara lite små saker sen ha vi allt. Jag som är shoppaholik med handla bebis kläder hela tiden! Så ingen brist på kläder asså xD HAHA!! Idag bli de att gå upp på stan o köpa mina första mamma byxor, känns lite väl att bara gå runt i mjukisbyxor o legging hela tiden nu, någongång hade de suttit fint med ett par jeans! :P

kayutak
2

Vill också hoppa in här.

Går in i vecka 18 imorgon, (17+0) Ultraljud den 30de!

Första barnet, fyller 20 två veckor innan BF.

Greeen
0

#227 Välkommen hit!! :)

Zvintos
0

Urk, idag fick jag stanna hemma. Har känts som jag ska kräkas när som sedan igår kväll.. Får pallra mig till apoteket och köpa postafen trots allt, nu när Sea-banden inte lindrar tillräckligt.

[Zorita]
0

Nu känner jag att det sträcker i magen på natten innan jag ska sova, är i vecka 11 (10+5). Just nu äter jag inte ens mer än vanligt och tränar mer, så det måste väl vara nåt som trycker. Lite mysigt Glad

När rekommenderar de att man börjar med kräm så man inte får stretchmärken?

ChristineL
0

#227 - Varmt välkommen till oss!

#230 - Det finns ingen sån kräm, tyvärr. Finns dom som använder från dag 1 och ändå får bristningar, och dom som inte använder alls men knappt får några ;) Jag blir själv väldigt torr på vintern så har blivit noggrannare med att smörja magen eftersom huden sträcks, men bristningar kan man ändå inte undvika.

Ketang
0

#230 Om det är bristningar du tänker på så är det till största delen ärftligt så det brukar inte göra någon skillnad att smörja tyvärr.

[Zorita]
0

Gah jag som så lätt får bristningar (ja det var ju det jag tänkte på men man glömmer ord när man bor utomlands Glad)! Det var säkert nån modegrej jag kom ihåg då. Kanske ska man sträcka ut magen en massa självmant så det töjs långsamt Flört

Är det så med bristningar som ärr att man inte får vara i solen med dem? För så måste jag investera i solkräm tror jag.

ChristineL
0

#233 - Jag har aldrig hört att man inte får vara i solen med vare sig ärr eller bristningar :P Men jag kan tänka mig att dom syns mer om man blir solbränd.

[Zorita]
0

Ärr brukar synas längre om man har dem i solen, eller är det också bara en skröna Förvånad Eller nej det är det inte för jag brände halva ansiktet för nåt år sen och då sa läkaren att jag inte fick gå i solen med det för gjorde jag det så skulle det bli fula ärr. Det var i maj så jag fick inte vara utomhus på nästan hela sommaren Rynkar på näsan

Får ta faktor 50 solkräm på magen och jobba på en vit kula haha!

noir
0

#222 & 223  Jag är väll inte 100% säker men när första utslaget dök upp var det det första jag misstänkte och lät det vara eftersom det ska gå bort. Men mina har flyttat på sig och blivit flera och jag har haft dom sen maj 2012…. :/
Dock har de ökat kring BH, dvs där det lätt blir varmt och svettigt. Därför jag funderar på om det var någotn typ av svamp. Har en kortison salva hemma jag smörjer med och det bleknar. men ås fort det sluta klia så glömmer jag bort att smöja för att jag blivit så van med mina utslag :(

Kanske ska ta upp det med min barnmorska när jag går dit nästa gång?

noir
0

Zorita bristningar kommer även om hormoner om jag förstått det rätt och själva bristningen börjar innefrån så den lilla vi ser är inget emot hur det är på "insidan" som jag förstått det. Så om det skulle funka att "smörja" skulle vi behöva smörja innefrån och ut och det låter vädligt obekvämt :'D

Håller tummarna att alla här slipper bristningar! själv har jag redan tigermage, fick det redan i tonåren när min kropp tyckte att den skulle ändra sig massor ;D

[Zorita]
0

#237 Haha oj, det visste jag inte. Jag har tigerlår så kanske magen kommer matcha nu då Flört

evelina1991
0

#236, ja det kan mycket väl vara svamp eller något liknande som reagera då på svett eller när du blir fuktig. Tycker gott att du ska kolla med BM nästa gång så det inte är något "riktigt illa" och det är ju skönt att få bukt på det och slippa allt kliande och veta vad det egentligen är ju :)

Kan ju vara "dem typiska grav utslagen" för alla hormoner i kroppen med. Men bra att du ha kortison salvan och vet att de funkar! :)

Hoppas det inte är någonting allvarligt nu eller sådant utav att de gå bort så fort som möjligt!

#238 haha jag ha med "tigerlår" som du skriver ;) haha, jag ha stora bristningar på mina "kärlekshandtag" oxå, och lär komma på magen när den bli större, dem säger ju att smörja in med barnolja efter man duschat o smörja in magen o låren är bra med för den delen för att hålla den mjuk, inte för att det förhindrar bristningar men det kan vara "en liten hjälp på traven" för att inte få lika stora och djupa :P

Det bästa är att lida ut de hela o sen sola, för då bleks dem ju ändå o "sjunker" in lite fint ;) hehe

noir
0

Frågan är om det skulle avskräcka alla eller få folk att känna sig bättre om man visa sina tigerränder som uppstår vid en graviditet? Jag skäms inte alls över mina, kan tänka mig att gå i bikini med daller mage och tiger ränder i sommar. Det som gör mig obekväm är egnetligen osäkerheten kring vad andra tänker när det känns som om många undrar varför man ens vågar gå ut så o.s.v Så ja jo det är väll lite blandat jag har inte problem med det men jag blir osäker. Men det stoppar mig inte.

[Zorita]
0

Äsch som boende på semesterort i Spanien ser jag bra mycket värre saker än små tigerränder och fladdermagar. Kräftorna tex som sen måste gå nakna på restaurangen på kvällen för de skippade solkrämen och nu gör allt ont, eller rynktanterna som ser ut som om de är 100 år efter allt solandet fastän de bara är 40. För att inte tala om gubbarna med badbollsmage Tungan ute

Lite mage är bara naturligt tycker jag. Annat med de osunda sakerna ovan som ändå känns mer accepterat än lite kött på benen och mammahäng. Jag kommer gå i bikini hela sommaren och har redan planer på "strandad val" bilder vid vattenbrynet Tyst

ChristineL
0

Nu våldför jag mig på mammas dator och tittar till er här ;) Filuren var riktigt livlig igår kväll när jag hade lagt mig! Ojoj, det var jätteroligt, och känns lite knäppt samtidigt. Har aldrig känt så många kickar på så kort tid :D

Ria74
0

Nu hoppar jag med in i tråden här. Är gravid i vecka 14 och mår vansinnigt illa morgon, middag och kväll.

Sea band har ingen effekt för min del, antar det bara är att stå ut.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Zvintos
0

#243: Du behöver inte alls stå ut bara för att inte Sea-Band inte har någon effekt. Det finns både receptfria och receptbelagda mediciner att få mot illamåendet. En receptfri variant är Postafen.

Ria74
0

#244 Postafen har jag provat, kanske hjälpte den något, men jag kräktes fortfarande. Jag får ta upp det mer allvarligt med min bm nästa gång.

Förra gången sa hon bara att det var ett bra tecken att man mådde illa. Det betydde att babyn växte som den skulle.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Zorita]
0

#245 Lustig sak att säga, så om man inte mår illa så växer den inte? Tycker så synd om dig. Hoppas det släpper snart eller att barnmorskan kan ge dig nånting som funkar!

OolssonxD
3

Igår hade jag gått 50% av denna graviditet men idag går jag in i v 21 =) så underbart =)

ChristineL
5

Åh, idag var första gången jag känt sparkar kontinuerligt och tydligt under dagen. Har annars mest varit kvällstid när jag varit helt avslappnad. Häftigt! Vecka 20+5

Hannashusdjur
2

Hört lillflickans hjärtslag idag för första gången! 150 slag/min låg dom på och magen mätte 23 cm:)

[Tess86]
0

#248 Vad spännande det måste vara! :)

Ketang
0

Jag har haft två jätte jobbiga dagar nu. Humöret har verkligen gått upp och ner! Igår när jag körde hem från ica så spelade dom stiftelsens låter vart jag än går, på radion och det är en av mina favoriter. Men igår började jag böla och fortsatte till och med när jag kommit he . Jag lipade konstant i minst en timme och sen lite till och från i ytterligare en timme. Min man fattade ingenting när jag skällde på honom och inte heller när jag berättade hur ensam jag känner mig ibland. Idag har jag varit lite mer stabil, men kunde ju inte låta bli att lyssna på den låten igen å sen var jag ju igång och lipade igen :-\ Fler som är liiite överkänsliga nu? Jag är runt vecka 30 nu…

[RMSLiners]
0

Vecka 24 och jag har nu jättevärk i rygg och höft samt sammandragningar som verkligen känns så jag måste ta det riktigt lungt. #251 är i vecka 24 och kan grina för vad som helst men arg och skäller på folk blir jag aldrig.

SyntHare
0

Inatt har jag inte sovit nånting.. Tror jag drabbats av restless legs syndrom då det kryper i benen så fort jag ligger ner. Skitjobbigt! #251 Du är inte ensam! Jag hade min sådana period för ett tag sen . Var jättekänslig, irriterad och kände mig helt ensam. Jag ville ha sambon för mig själv hela tiden, varpå han höll på att bli tokig på mig :p

Ketang
0

#252 och #253 Skönt att veta att man inte är ensam i alla fall. Flört

[Zorita]
0

Nej du är inte ensam. Jag gråter lite för det mesta och ibland blir jag som ett monster. Som om en våg av konstig ilska bara väller upp och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Ibland ryter jag till mot de i närheten och ibland bara slår jag i väggen. Skitknepigt Obestämd

#253 Jobbigt med restless leg syndrome, jag har det hela tiden men det har blivit värre nu!

Ketang
0

#255 Ja humöret är inte på topp alla gånger Skäms

I dag har jag sjukt ont av min foglossning! Halkade på isen vid brevlådan i dag på väg till dagis. Kanske inte det bästa att göra… Nu kan jag knappt ta mig till toaletten! Hundarna får kissa på tomten och jag tar bilen dom 300m jag har till dagis för att hämta dottern sen Obestämd Undrar just hur det här ska sluta. Foglossningen har kommit krypande denna gången och bara blivit värre och värre.

Någon som vet om man kan ha sån tur att det lugnar sig innan förlossningen eler är det så att det jag har nu får jag dras med hela vägen?

noir
0

#251 Jag grät mycket i början av graviditeten. oftast av konstiga saker och vad som helst kunde trigga igång det ord som "Är du ledsen?" eller att min sambo låssas ful grät kunde också få mig att börja gråta ofrivilligt. Sen måste jag säga att jag är mer känslig kring saker som händer runt mig. Blir arg och ledsen lättare än vanligt. När nått inte går som jag tänkt mig tappar jag lätt hoppet och blir väldigt ledsen.

evelina1991
0

Jag e häxan surtant!! Vet så väl att jag är grinig o sur o MÅSTE verkligen snesa ut för känns som ALLA ha gjort något dumt o att jag måste få vara arg på dem men dem inte ha gjort något xd haha

Jag e så extremt elak mot min sambo så vi grälar hela tiden.. ha fått tänka på hur jag säger saker o hing, mamma kalla mig sur tant varje gång vi snacka -.- haha .. Jag ha då inget med att vara gråtmild! Här är man piss sur o hatar typ alla !! HAHA

SyntHare
1

Idag var jag på mitt andra mäta-magen besök hos barnmorskan :) Den mätte 29 cm (jag är i vecka 29+5 så det ligger helt enligt normalkurvan) och det lilla hjärtat slog 147slag/minuten. Mitt i allting passade Liten på att göra en kullerbytta också så det dånade rejält i den där apparaten och magen buktades ut, hihi.

Allt annat såg också bra ut så det känns skönt att veta. Det närmar sig fort nu, snart bara två månader kvar Förvånad

ChristineL
0

Startar ny tråd här =)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer