Hur gör man utan bil?
Ta sig till förlossningen är inga problem men därifrån med ett barn är jag som ett frågetecken över. Jag har ingen lust att släpa med barnvagnen och bilbarnstol kommer vi inte köpa. Kan man bära sin nyfödda i en bärsjal/bärsele i väntan på taxi hem? (Vi har ingen egen bil)
Taxin kommer ju till utanför BB så allt ni behöver göra är att bära bebisen ner utanför ingången :-) ni behöver inget bärredskap den korta biten utan kan ha bebisen i famnen bara, det är inte många meter ni måste gå. När ni beställer taxi så var noga med att beställa en taxi med babyskydd, bilbarnstol för en nyfödd!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#1 - Åh, jag visste inte ens att det fanns sånna taxibilar att beställa. Vad bra! Nu har vi visserligen bil men bra att veta :)
/Christine
#1 Tack. Jo så mycket vet jag, kostar 100kr extra att beställa en bil med babyskydd. Men det får de kosta den dagen.
Fråga, ibland får man vänta på taxi väldigt länge. Är det inte bättre att ha något bärmedel med då så man slipper stå och hålla mellan 30min till 1tim? eller är det för tidigt för bebis att sitta i sjal/sele?
Sjal kan du ha en bäbis i men den dagen ni får åka hem ring och beställ taxi i förväg och säg en tid så vet ni när ni måste gå ner och glöm då inte att be om babyskydd i taxin. ;)
Varför skulle du stå utanför en timme? Fråga när taxin komma och be dom ringa när dom är utanför, då går du ner med barnet. Sele kan du inte ha men i sjalen kan bebisen ligga så i den kan du ha barnet om du vill, om du tycker det känns som att det behövs :-)
#6 Allt beror på när man släpps iväg från BB, hur fort taxin kan komma, om de får fördröjningar mm. Här ringer de inte, på sin höjd skicka sms men det är långt ifrån alla chaufförer som gör. Ibland kommer taxi försent, ibland för tidigt och de väntar bara 3min sen åker de därifrån med eller utan passagerare.
Det är bara att vara övetydlig med att de ska ringa. Annars ring ett annat bolag
#7 Låter konstigt att dom skulle göra så när dom hämtar utanför sjukhus. Dom kan inte lyckas få många kunder därifrån isf. Så många både äldre och sjuka som behöver åka taxi från sjukhus som inte skulle klara att stå utanför och vänta.
När jag åkt taxi från sjukhus så får man antingen sätta sig i väntrummet/entren och så kommer taxichaufören in och hämtar en där, eller så ringer dom (i vissa fall om man legat på sal).
Sedan finns det nog inget BB som släpper dig så att du inte får vara kvar inne på sjukhuset tills taxin kommer. Även om du inte får ligga inne på salen så får du ju sätta dig i tex entren eller väntrum. Du ska ju inte behöva stå utanför och vänta på taxi i en timme.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 så ska det vara här dvs att de går in och hämtar men väldigt få chaufförer gör det utan är lata och väljer att sitta kvar i bilen och vänta.
#10 Det får dom inte några pengar av… hmm.. konstigt..
men man kan kanske sitta i entren och vänta och ser då när dom kommer utanför så kan man gå ut då när man ser att dom kommer ;P
Eller så har du någon med dig (tex barnets far) som kan gå ut och kolla ibland och gå in och hämta dig och bäbisen när det är dags… Sånt där löser sig alltid =)
Taxi som har babyskydd i bilen och vet att den ska hämta en nyförlöst mamma med bebis kan jag inte tänka mig uppför sig så ignorant. Aldrig någonsin hört om en mamma som haft strulande taxi på väg hem.. Du behöver säkert inte oroa dig!
#12 strulande taxi beror på hur växeln skickar ut körningarna, hur mycket bokningar som finna och vilken chaufför man får mm. Sen är det olika från bolag till bolag också. Det är tyvärr inte samma principer inom alla bolag genom hela sverige. Det finns inte taxin som konstant har babysitter i bilen. Babysitter är något chaufören måste hämte från kontoret om bilen får en körning där en sådan behövs. Iom det kan man alltså få vilken bil som helst, vilken chauför som helst.
#13: En del har det i bagaget, men det finns säkert de som får hämta den också. Då är de ju också medvetna om att det är en nyförlöst mamma och en bebis som ska hämtas och jag tror inte att de drar iväg efter 3 minuter. Då skulle hela bolaget få massor av skit och det skulle säkert också nå ut i media att "taxin körde ifrån den nyförlösta mamma", som sen då skulle få vänta ännu längre på en ny bil (från ett annat bolag självklart!). Jag tror att eftersom man inte är en 'vanlig' kund utan någon som kommer direkt från ett sjukhus har de mycket mer respekt och tålamod. Jag har som sagt aldrig hört någon blivit illa bemött eller haft strulande taxi när de åkt hem från BB.. Tror inte de vågar!
#14 Här finns inga bilar med babyskydd i bagaget på bilen. Finns bara ett babyskydd att tillgå för hela bolaget och alla bilar. Tro mig det förekommer strul oftare än man tror. Är rätt insatt i taxiverksamheten här, har även vänner som kör.
#15: Okej, jag bor i Stockholm så det kanske är annorlunda här. Var bor du? Jag tror ändå att du målar upp lite av en skräckbild i onödan. Vet du om dina vänner någon gång kört ifrån någon sjuk, gamling eller nyförlöst på ett sjukhus som behövt mer än 3 minuter på sig?
Alltid när jag själv varit sen till taxibilar, även som "vanlig" kund utan specialbehov som de på sjukhus självklart har (vilket betyder att de såklart måste vara tålmodigare med dom), så har de alltid ringt mig och frågat var jag är. Jag har aldrig fått en bil ivägkörd från mig ens som vanlig kund. Vid minst 2 (eller kanske som jag inte kommer på nu) fler tillfällen har jag gett fel adress eller åtminstone stått någonstans där jag inte sagt att jag stått. Inte har de stått som idioter och väntat utan direkt och varje gång ringt och frågat var jag är någonstans, varpå vi har kunnat hitta varandra när vi väl haft varandra på luren.
Har du verkligen haft så hemska upplevelser på riktigt eller är det "skräckhistorier" som cirkulerar? Hur ofta åker du taxi? Jag åker rätt ofta..
Nu kom jag på ett tredje tillfälle där jag och taxin inte riktigt hittade varandra.. Han ringde också, precis som alla andra :)
#16 Bor lååååångt upp i norra sverige. Jag åker taxi åtminstone 10-20 dagar i månaden om inte mer. Har själv varit med om strul bl.a när jag skulle till sjukgymnast för mitt knä, taxin vänta en stund (den var här innan avsatt tid) och började sen åka. Jag fick med ett sjukt knä springa efter bilen annars hade jag blivit sen till sjukhuset. Det är ett tillfälle, finns fler.
#18: Vad trist att du varit med om det! Jag tror ändå de är mer förstående om det är vid ett sjukhus, det vore ju väldigt märkligt annars.. Jag är säker på att det hade nått ut i media om det varit så sviniga mot sjuka människor!
#19 Jag har själv blivit hämtad vid sjukhus och haft problem. Aldrig heller haft en chauför som gått in och hämtat, bara de som sitter kvar i bilen och hoppas man kommer. Jag har en gång blivit hämtad från kvinnokliniken när jag hade missfall och rejält ont. Förklara för chaufören att köra lugnt men han sa bara "är du gjord av glas eller" och sen tryckte han pedalen i botten. Så rötägg finns i alla yrken, även taxi. Men det löser sig säkert inför förlossningen och måste jag vänta länge på en taxi så får jag väll vänta. Är bara orolig man får en chauför som tror den jobbar inom rally, ungdomar är värst, vilket inte är så kul med en nyfödd i bilen.
#20: Om någon kör för fort när du har ditt barn i bilen ringer du polisen. Beter de sig illa går du ut i media :) Oroa dig inte, det kommer lösa sig!
#21 Annars överväger jag ta bussen men då måste jag ha barnvagnen med mig. Och nyfödd på en buss… hur funkar det tro?
Sjal annars kanske? Men då borde du nog övat lite innan, helst med ett annat barn. Annars funkar det säkert bra med buss, är ju bara infektionsrisken när det är massa folk.
Hmm, får se hur vi gör. :/
Finns det inte någon annan som kan hämta er? Föräldrar, vänner, släktingar? Om du har vänner som kör taxi lär du ju ha vänner med körkort iaf. Kanske man kan be dom att komma och hämta (antingen i tjänsten eller privat).
#25 Föräldrar och släktningar kan bli svårt då de bor ca 200 mil bort men får se om någon vän kan ställa upp om de inte jobbar, får höra oss för.
känner du ingen med bil som kan hämta er. Har de inte babyskydd, hyr ett. Går att göra på de flesta sjukhus, eller köpt ett billigt och sälj vidare.
#27 Jo visst har jag det men de har också barn själva, jobbar skift och bor en bra bit ifrån oss och sjukhuset. Har en vän som bor på samma gata som oss men aldrig i mitt liv att jag sätter ett nyfött barn i hans BMW, han är tung i foten på gasen.
Men man brukar ju säga att allt löser sig. ;)