Träna trots foglossning.
Alltså jag vill träna. Vill ta långpromenader med hunden och gå på löpbandet. Men jag får bara mer värk när jag tör på mig. Räcker att jag dammsuger så har jag jätte ont i höft, rygg och fötter (mer än jag vanligen har) samma sak gäller när jag ska till affären (en sträcka på 500 meter). Vattengympa har jag tänkt på men tanken på mig i badräckt är inte lockande, vill inte få alla andra att svimma. Finns det något annat sätt man kan träna på under graviditeten? Blir tokig på att inte kunna röra på mig.

Samma här! Jag känner mig så onyttig av att sitta stilla hela tiden!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Gravidyoga kanske?
#2 Då får jag åka långt neråt i landet för att gå på sådant.
#3 Det var ju synd… Köp en sån träningsdvd och testa yoga hemma?
#4 Det har jag redan och yoga har jag gjort förr men man får inte göra alla övningar när man är gravid och jag vet inte vilka man ska undvika.
#5 Hmm ja då blev det svårt.
Shiva Rea pregnancy yoga är rätt bra tycker jag :)
Simma är väldigt bra för kroppen. Min barnmorska tyckte jag skulle fokusera på promenader, cykla och simma. :)
#8 promenader gör svinont och jag får bara ta små korta steg enligt BM vilket gör att det tar väldigt lång tid. Simma, mig i bäddräckt med min vikt avskräcker mig. Cykla hade gått om man haft motionscykel. Utomhus går inte då det är sjukt mycket snö överallt. Enda jag har hemma är roddmaskin och motionsband och båda ger mig enorm värk i bäckenet.
Finns gravid gympa i vatten där vattnet är varmt och därför vara behagligt. Kan vara värt att testa.
#10 det är inte vatten jag har problem med utan att visa mig i badräckt bland folk.
Tänkte mer på att folket där inte är som på ett badhus. Antingen gravida med krämpor eller vanliga med krämpor. Man tränar då i grupp och har inte ork, intresse, tid att kolla på någonannan. Sen om du inte vill träna i vatten pga att du inte vill visa dig kan bara du rå över. Tipsar bara om en metod som är bra, skön, effektiv vid foglossning.
#12 tyvärr är det badhus och vanlig vattengympa som enbart erbjuds här. Vilketinte innebär gravida utan ofta äldre och unga som inte är gravida.
Okej synd. Men hag visste inte att det fanns där jag bor förens min bm sa att jag kan få hjälpa att börja på sjukhuset för gravida om jag får problem med foglossning. Hoppas du hittar något som fungerar för dig! :)
#14 Har letat ganska länge efter något men det tycks inte finnas.
Skulle gå på mitt motionsband idag men det sket sig. Har så ont att jag inte kan gå. :(

Har du ett sk, gravidbälte?
Jag hade så ont att jag knappt kunde gå i ett par dagar men det lättade sen.
Efter 3 dagar köpte jag ett gravidbälte (OBS finns massor begagnat!). Jag tyckte väl inte att det gjorde så jättestor skillnad - tills jag gick och handlade utan det!!
Det hjälper till att hålla ihop lite iaf!
Värmd vetekudde tycker jag är skönt när smärtan är som värst.
Detta har du säkert redan hört men iaf. Tänk på att
- hålla ihop knäna när du ändrar kroppsställning. Ur bilen, ur sängen, ur soffan, vänder dig i sängen etc
- Sitt med bra hållning, ej pösigt, och ej med raka ben
- Vissa ligg-positioner är värre. Jag kan tex inte halvligga i soffan på sidan-måste ligga på rygg.
Fundera på om andras tankar och värderingar verkligen är värt smärtan… Jag har hört flera som blivit mycket mycket bättre av vattengympa.
Jag letar för min egen del…!
#16 Stödbälte heter dem men ja ett sådant har jag men den tar inte bort smärtan helt när jag använder det. Olika saker man ska tänka på som du skrev i punkterna känner jag redan till. Problemet är just att träna. Visst kanske vattengympa vore värt men det är som sgt inte vattengympa anpassat för gravida utan helt vanlig vattengympa som finns här. Skulle jag gå på det ändå återstår problemet att ta sig dit, har ingen bil, går inga bussar just dit och gå är uteslutet (7km dit).

Hur kan de ha ett kommunalt badhus utan lokaltrafik…?!
Jag köpte yogaboll som jag sitter på, kan det funka kanske?
#18 för att de planerar som arslen här. Men visst går det att åka buss dit om jag först åker härifrån till centrum för att där sen byta buss och åka dit, jag bor liksom en bit utanför centrum. Sen göra samma sak hem igen men det skulle innebära en kostnad på 150kr tur och retur och det är inget jag vill slänga pengar på. #19 menar du pilatesboll? Vet inte vad man kan använda en sådan till?