Solar ni blivande Mamas?
Det där med att sola solarium är ju inte bra överlag, det vet ju alla. Men när man är gravid, kan det påverka bebisen?
Jag går in i månad 2 imorgon, och har endast solat två gånger sen jag fick reda på det. Är det okej att sola en gång i veckan eller är det ett big nono?
Vi går ju mot vintertider nu och lite fräsch vill man ju vara trotts vädret.
Nu solar inte jag solarium i vanliga fall och skulle aldrig få för mig det.
Men vore jag gravid under sommaren eller åka utomlands så skulle jag passa mig för solen med solkräm och inte ligga och pressa i gassande sol.
http://se.babycenter.com/pregnancy/isitsafeto/sunexpert/
länken är om graviditet och solarium.
Om jag var du skulle jag strunta i solariumet under graviditeten eller prata med din barnmorska om du verkligen anser att du behöver sola för din egen skull.
Den länken har jag redan läst. Tror liksom inte det är någon större fara om man solar 10min i veckan.
Ska snacka med min barnmorska den 29onde när jag ska dit. Men min pojkvän sa härom veckan att han hade funnit någonstans att 10min då och då är okej.
Gör så. Sen får man väll överväga eventuella risker med hur man själv mår. Mår man dålig gör bebis också det. Så det gäller ju att man balanserar :)
Jag tror likadant som dig, det är vad min omgivning säger. :)
Är bara så nervös hela tiden för att någonting ska gå fel, och solariet är det enda ställe jag kan slappna av på.
En gång i veckan är ju galet mycket solning! Om jag var du skulle jag genast dra ner på det till max 1 gång i månaden om ens det! Helst inte över huvud taget, riskerna är INTE värda det alls.
Min vän var bara 20år när hon fick hudcancer av att ha solat solarium ofta, och nu kämpar hon… Du vill ju ändå leva och finnas där för ditt barn och inte vara död inom de närmsta åren. Att vifta bort riskerna när du egentligen står med döden och cancers flåsandes i nacken skulle jag verkligen inte göra! Man kan få cancer även om man är 20år.
Och som du skrev så vet alla att det inte är bra att göra det ofta men 1 gång i veckan är ju brutalt ofta och jätte, jättefarligt! Ta hand om dig!! Jag vet precis hur det känns när ens mamma får cancer, du vill inte att ditt barn ska vara med om det.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Dessutom förstör du ju huden och påskyndar åldrandet.. Man ångrar sig när man blir äldre och ser vilka negativa effekter det haft..
Vad är det för fel på brun utan sol egentligen? Inte farligt för ditt barn, orsakar inte att du får cancer eller dör i förtid och förstör inte din hy eller påskyndar åldrandet av den - samtidigt som du får en fin bränna.
Nu har jag ju inte solat en gång i veckan, utan nu är det ju två gånger på två månader. Men jag tänkte att en 10minutare i veckan kanske inte är så farligt. Det där med hudcanser vet jag redan, och att man åldras. Det gör man ju med allt, för lite sömn och stress.
Det är mer av en avslappningsgrej, bonus att man blir fin. Som jag skrev innan så kan jag inte slappna av någon annanstans är solariet. Just för att där måste jag ligga stilla och ta det lungt. Här hemma kan jag inte det, har adhd så vill alltid vara på språng och har svåra koncentrationssvårigheter när det kommer till att varva ner. Kör på nonstop tills jag tillslut deckar av ren utmattning.
BUS har jag aldrig förstått mig på heller, försvinner när man duschar och kan bli fläckigt osv. Svettas ju som en tok 10h om dagen på jobbet så det lär ju rinna av på direkten. Men ska testa på doves, som bygger upp brännan lite.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7: Doves är jättebra, provas den! Jag förstår att du behöver slappna av men det är inte värt risken att dö ifrån sin familj, som faktiskt är en överhängande risk om man solar i solarium mycket. Allt är mer än ingenting och varje minut i solarier innebär mer risk än om du inte är där i just den minuten.. Ta hand om dig och sola så lite du bara kan, helst ingenting för din egen skull! Jag förstår att det kan vara svårt men tänk på risken!
Lättast är väl att ringa och fråga barnmorskan? DOCK så skulle jag tänka att om jag var tveksam, så är det bättre att avstå den ynka lilla tiden av sitt liv när man väntar barn! Dumt att chansa liksom.. Det fick jag höra från barnmorskan iallafall och jag tycker att det låter som ett bra tankesätt..
Tack för alla bra inlägg-klick! Ts snälla titta på videon! Hoppas det kan hjälpa dig att sluta sola solarium på heltid! Kram
Det där med att fråga barnmorskan, det ska jag. Men när jag frågade henne om t.ex situps så sa hon nej, men gyntanten sa att självklart kunde jag fortsätta med det. Så har det vart med en del grejer. Alla säger olika. Men självklart ska jag fråga henne. Men allt handlar ju om att göra det med måtta tror jag. Ville bara se om det var någon här inne som solade, och isånnafall, ifall det gick bra, Yrsel osv..
Länken har jag sett innan. Alla vet att det är farligt, men det är farligt med de mesta om man gör det mycket. Ett tag sa de att man kunde få canser av potatis.
#11: Att man kan få cancer av mycket är bara en dålig ursäkt. Jag hör på dig att din inställning är "det händer inte mig" eventuellt "om det händer så händer det och det är inget jag kan påverka", men det KAN du. Om du vet att det är farligt, varför gör du det? Om du kan påverka ditt liv i rätt riktning och minska risken för cancer, är det inte värt att göra det då? Om alla vet att risken ökar av att sola solarium och att röka, är det då inte värt att sluta för sitt/sina barns eller sin familjs skull och veta att man gjort allt för att minska risken och istället ökat sina chanser till liv?
Jag vet att du är ung och att det kanske är svårt att se hela bilden, speciellt eftersom ditt barn ännu inte är fött. Du har antagligen aldrig heller fått höra från dina närstående att de fått cancer. Både min mamma, min farmor och min vän har blivit drabbade, alla lever inte idag. Det händer lätt och det händer många. Det finns inget solarium i värden som är värd risken, aldrig.
Jag hoppas att du tänker om och slutar helt, om så inte än så kanske när ditt barn är fött och du får en annan syn på livet. Jag vet i alla fall att jag själv fick en helt ny syn på livet och på världen när min dotter föddes. Födde henne när jag var 22år, hon är 1,5år idag och jag skulle välja liv framför allt annat för hennes skull. Helt ärligt går jag knappt mot röd gubbe längre (som jag jäämt gjorde förut, stockholmare som man är). Röker inte, solar inte solarium. Hoppas verkligen att jag får leva, jag försöker göra allt jag kan för att få finnas där och se mitt barn växa upp. Jag hoppas och tror att du kommer känna samma sak! Ta hand om dig och värna om ditt liv! Kram
Folk i min släkt har haft canser. Och jag tror absolut att jag har chans på att få det jag med, men händer det så händer det. Det är så jag funkar. Solar ju inte ofta, men man kan inte vara rädd för allting för att det är farligt. Jag är duktig med de mesta, äter inget dåligt, motionerar, dricker mycket vatten, aldrig alkohol osv.
#13: 1 gång i veckan är galet ofta, aldrig träffat någon som solat så mycket! Jo, min vän. Hon som blev diagnostierad cancer när hon var 20år. Men ingen annan, det är faktiskt sjukt mycket..
Men det är bra att du tar hand om dig så gott det går! Jag vill inte 'gå emot' dig eller så, blir bara så ledsen och orolig när jag hör folk utsätta sig för sånna jättestora risker helt i onödan. Brun utan sol funkar ju faktiskt lika bra och är riskfritt!
Lycka till!
Jag skulle dock avvakta och lyssna på barnmorskan :) Hon är ju ändå den med x antal års utbildning inom graviditeter och kroppen under den tiden..
Nu har jag ju inte solat en gång i veckan, utan snarare en gång i månaden i två månader. Dock solade jag mycket innan förr i tiden, och ville kolla om man kanske kunde trappa upp solningen mer än en gång i månaden. Vill känna mig lite fin bara nu när man börjar känna att kroppen förändras. BUS har jag testat förr och vad jag minns blev det inte bra, men ska som sagt testa doves igen.
Du går inte emot mig på något sett, hade nästan väntat mig kommentarer som dessa. Jag vet att det är riskfyllt osv.
Men jag ska prata med barnmorskan, ringer henne på måndag om tid på jobbet finns.
Tänk på att din hud blir mycket mer känslig när du är gravid och risken för pigmentfläckar ökar markant. Så det kan bli så att du solar för att få lite snygg färg och slutresultatet blir pigmentfläckar i ansiktet..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag skulle inte sola överhuvudtaget under graviditet. Ligga under lock i värme med jättemage, nej huva. Nu solar jag ju aldrig då färgen brun inte existerar hos mig, jag blir istället illröd efter bara 5min i gassande sol.
Det finns inte några studier gjorda på hur solarium påverkar fostret. Kommer antagligen inte dyka upp några heller pga etiska skäl men med tanke på de studier som finns gällande UVstrålar från solen samt de studier som visar hur mycket mer skadligt det är för människor i allmänhet - gravida eller ej - att sola solarium så är det kanske bättre att strunta i soleriet…
Jag hade gärna själv solat eftersom det är så himla tråkigt att gå runt och vara likblek men för mig är det inte värt det. Allting går in till den lille.
Som #17 säger reagerar kroppen annorlunda under en graviditet pga alla hormoner så det kan bli halvtaskiga resultat också… Samtidigt kan det vara bra att tänka på att en förhöjd kroppstemperatur inte är superbra under graviditeten så därför rekommenderas gravida att inte basta, ångbasta eller bada i uppvärmda pooler (solning är ytterligare ett sätt att utifrån häja kroppstemperaturen).
Okej, då är jag med ska trappa ner ytterligare.
Finns ju spraytanning, är det bra kvalitet så blir det ju inte några fläckar.
Finns ju spraytanning, är det bra kvalitet så blir det ju inte några fläckar.
Jo det vet jag att det finns, men lär man inte svettas bort den? Menar bär träd hela dagarna på jobbet, tänker att den kanske rinner lite.