Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 11217 ggr
Ketang
1

Vi som ska ha barn 2013!

Ja vilka är vi nu som kommer spendera någon dag eller två på BB nästa år?

Jag är än så länge beräknad till 3april 2013, men det kan ju ändra sig efter ultraljudet så vi får se vad som händer!

SaraC
0

Jag är beräknad till den 27/12-12 så det återstår att se vilket år bäbisen tänkt komma ut! Jag hänger gärna med även i denna tråd om jag får!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ketang
0

Klart du får! Skrattande Tänk om du får bebis till julafton… Flört

SaraC
0

#2 Tack Skrattande Haha ja, hade faktiskt BF 24:e innan UL!

Ketang
0

Kan ju bli riktigt spännande då! Flört

Laaisaa
1

Åh va kul!! Haha, jag är också beräknat till den 3 april än så länge :D Men allt kan ju ändras på UL :) men va spännande!!!!

Ketang
0

Vad roligt att vi är två då! Jag har inte sten koll på exakt var i graviditeten jag är, räknar inte dagar osv. Men du kanske kan hålla mig lite uppdaterad på vart vi är då Skrattande

Är det första barnet? Detta är mitt andra och jag är inte alls så super petig med att räkna dagar som jag var sist. Obestämd

zoolatri
0

Jag väntar flesta barnet! Beräknad födsel är 25 januari:D Så himla spännande!

Laaisaa
1

#6 ja, det är första barnet :) vi hade väl pratat om det och slutat med pillerna och sagt att "händer det då händer det! Vi har ingen brådska" och såklart att det tog sig på första… :) så vi har nog inte riktigt förstått! Har varit på ett första möte hos bm, ska dit igen den 24 september och då är det Provtagningar (Blä) som gäller.. :)

runas
0

Ska på inskrivning idag, RUL 13/9 och BF 19/2 2013.

Har mått ok fram till för ett par veckor sen, nu mår jag skit rent ut sagt.

Är i slutet på v15

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Ketang
0

#8 Ska bli spännande att följa dig ;-) #9 Jag mår också skit så känn dig inte ensam. Jobbar du fortfarande? Jag är hemma för första gången i dag och det är nästan jobbigare psykiskt än att jobba. Fy vilket dåligt samvete jag har! Kroppen mår bättre av att ta det lugnt men jag känner nog ändå att jag får släpa mig till jobbet i morgon :-/

SaraC
0

#4 Ja Skrattande

#7 Då är det nästan precis 1 månad som skiljer mellan oss bara Glad

zoolatri
0

#9 vad trist! För mig var det tvärt om, runt v 15 började jag må bättre. På vilket sätt mår du dåligt?

#10 Tycker du gör rätt som är hemma idag! Hoppas du mår bättre snart!

#11 Ja det blir det ju!:D Och om du går över tiden och jag föder tidigare så kanske vi får samma dag. Det är lite roligt att aldrig veta hur det går, när det blir!

runas
0

#10  Jobbar inte, går på sjukersättning just nu.

#12  Har skitont i svanken och ner, inte sovit en hel natt på flera månader nu och oavsett hur jag sitter/ligger så gör det ont. Var på akupunktur idag och halleluja, inte haft ont nu i flera timmar! Jag hoppas det håller i sig inatt oxå. Längtar redan tillbaka till nästa vecka.

Annars så spökar hormonerna och jag är skitdeppig och har börjat i samtal för detta.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

zoolatri
0

#13 Håller tummarna för att effekten håller i sig! Hur ofta kan man gå på akupunktur? Att ha ont och att inte få sova sliter hårt. Vad bra att du kommit igång med samtal:)

SaraC
0

#12 Ja, man vet ju aldrig! Flört

Jag har fått akupunkturplåster som man låter sitta kvar i öronen. Mina satt ungefär 2 veckor nu sedan började en del lossna lite så jag pillade bort dem igår. På torsdag får jag nya. Valde det istället för att gå och sitta med nålar då jag tyckte det kändes bökigt att åka upp till bm så ofta. Tycker det fungerar bra Glad Inte alls smärtfri men mycket bättre.

Kakanskaätas
1

Hej alla!

Jag är beräknad till 29 mars, ska på ul på torsdag så få se hur de ser ut då. Kände mig gravid med sen försvann de få symptom jag hade:/

Skulle kännas så surt om pyret inte lever:(

Laaisaa
0

Åh va tråkigt :( det är ju ens värsta mardröm… Känner du ingenting? :/ Men det är säkert ingen fara ska du se… Men jag förstår din oro!! Är det ett UL speciellt för att du inte känner Något eller är det rutin?

SaraC
0

#16 Vilken vecka är du i? Det är väldigt vanligt att symptomen man har i början (illamående, trötthet osv) avtar runt vecka 12 och framåt.

Kakanskaätas
0

#17 Nej jag känner mig väldigt ogravid. Men jag vet att jag tillhör skalan som inte får någe vidare symptom. Med min son kände jag mig inte gravid alls, bara magen och utebliven mens som visade att jag var gravid:) När jag väntade honom gjorde jag flera tidiga vul och ul och allt såg jämt bra ut=)

Hoppas de är så även denna gången!

De är inte rutin, jag får ett ul på min inskrivning nu av min bm (som jag känner rätt så bra då jag haft henne med mina tidigare barn)

#18 Jag är i vecka 10, 9+3. Spökveckor är jag väl bekant med men aldrig att kissenödigheten försvunnit. Från de jag blivit gravid har jag varje natt kissat minst 1 gång, gäller varje graviditet. Men nu gör jag inte de heller längre.

Har en doppler men tro inte man kan hitta hjärtljud så här tidigt så jag får vänta tills torsdag och hoppas på de bästa!

runas
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag iväg och köpte mig mina första mamma jeans, jäklar vad skönt!! Kommer aldrig kunna ha något annat hädan efter.

Mamma som sa att nu får du åka o köpa ett par, hon var nog less på att höra mig klaga över hur ont det gjorde med mina byxor, så sagt och gjort. Åkte till H&M men var lite skeptiskt innan jag provat dom. Ujujuj vad härligt!! Inget som klämde eller tryckte någonstans, underbart!

Härligt mjukt stretchtyg över magen, så sköna, ska köpa ett par svarta sen oxå.

Och helt plötsligt ser jag inte bara fet ut utan faktiskt gravidSkrattande.

Laaisaa
0

Är man väldigt fånig och dum om man blir jätteorolig när man normalt sett varit väldigt trött och behövt sova en timme eller så på eftermiddagen, konstant illamående (varit tvungen att ta åksjuketabletter) och plötsligt idag så mår jag "bra"? Har typ känts normalt förutom lite småkänningar i nedre magen…. Antingen är jag dum och fånig för att jag läst mycket om ma och missfall och så vidare och blivit överdrivet nojjig och att man faktiskt kan ha sånna här bra dagar eller bör jag ringa barnmorskan imorgon? Går in i vecka 10 imorgon och sambon tycker att jag är lite larvig… :(

SaraC
0

#21 Onödigt att oroa sig om det inte händer något mer, som att du får ont eller börjar blöda. Men det är ju lätt att säga till någon annan! Klart du ska ringa barnmorskan om du är orolig. Dumt att gå runt och vara orolig! Glad

Laaisaa
0

Fast det känns ju fånigt egentligen.. Hur jag liksom ska förklara mig.. :) Jag är kanske bara nojjig? Kändes så dumt bara att ha gått en hel dag utan en tanke på att man är gravid då man mått så bra?!

SaraC
0

#23 Haha, ja men man kan ju inte rå för hur man känner Glad Jag tror inte alls du behöver vara orolig dock! Själv mådde jag bara illa i en vecka, men tröttheten har suttit i hela tiden.

runas
0

#23 Så länge du inte blöder eller har ont så gör dom ingenting ändå men är du orolig och vill prata av dig så ring. Men jag skulle inte oroa mig allt för mkt. Jag har inte mått illa en enda gång men haft känningar i magen av o till, är ju så olika för alla och allt går i perioder.

Förök att njuta ist över att du mår bättre.

Kakanskaätas
0

Nu har jag gjort ul och haft inskrivningSkrattande

Allt såg bra ut och pyret var lagom stort och hade både ben och armar:)

Får väl infinna mig i att vara symptomlös denna graviditeten med. Skönt men samtidigt jobbigt.. oroa sig för ma är ju inge kul!

zoolatri
0

Jag har alltid trott att man bara gör ett RUL, men nu har folk sagt till mig att man brukar göra två! Försökte ringa min bm förut men jag fick inte tag i henne… Hur är det egentligen?

runas
0

#27 RUL = rutin ultraljud, görs bara en gång och det är oftast i v 17-20

en del landsting gör två UL men vanligast är bara en gång såvida du inte gör ett privat/betalar för det eller nåt är galet.

Ketang
0

Nu kan man ju göra kub test i början av graviditeten och väljer man att göra det testet blir det två ul mer eller mindre på rutin utan att man behöver ha någon misstanke att något är galet.

SaraC
0

Det är som sagt varierande.. Tråkigt nog!

Jag är med i en mammagrupp på ett annat forum och där var det bara jag och två till som tillhör landsting där det bara görs ett ultraljud. Alla andra i gruppen gör minst två.

Förutom ett tidigt ul som #29 skriver så är det också ganska vanligt med tillväxtultraljud som görs efter rutinultraljudet.

zoolatri
0

Ja men då är jag med:) Men andra ord finns det andra landsting där man kan få mer än ett, det förklarar varför man hör olika. För oss blir det ett iallafall, hade gärna gjort två. #29 vad innebär kubtest?

Ketang
0

#31 Har ni inte blivit erbjudna att göra ett KUB test?? Det ska ALLA bli erbjudna. Man tar ett blodprov och två veckor senare gör man ett ultraljud (vaginalt tror jag) för att se hur stor risken är att barnet har downsyndrom. När man gör ultraljudet ska man ha gått 12 fulla veckor.

Bortsett ifrån KUB testet blir vi bara erbjudna ett ultraljud vad jag vet. När jag väntade förra barnet var det bara ett rutin ul i alla fall.

runas
0

#32 I sörmland där jag bor erbjuds inga kub/nupp test oavsett ålder. Jag är 37 men nix pix lingonfix, fick inget. Ville jag göra ett(försent nu) så fick jag minsann vackert boka någon annanstans och betala dyrt för det. Dåligt!!

Ketang
0

Oj! Min barnmorska sa att alla blir erbjudna det nu men hon kanske inte menade i hela Sverige. Mycket dåligt! Vad skulle det kosta om man betalar det själv då?

Laaisaa
0

Bor också i Sörmland och jag blev nästan chockad över hur lite de erbjuder! Konstigt hur andra landsting kan anse att det är så viktigt liksom? :( man vill ju veta att den lilla mår bra….

noir
2

Nu börjar jag också skriva i den här tråden. Fick plus på stickan igår och har nog fortfarande inte fattat det än. Helt ontroligt! BF är i början av Maj! Bor förövrigt också i sörmland ;)

Laaisaa
0

Åh va roligt!! :) grattis!!! Det tar tid innan man förstår, när jag tog testet trodde jag att det var alldeles för tidigt och hade inte räknat med + och när två streck fanns bröt jag ihop ;) satt bara och skakade haha!! Nu i vecka 10, tänker jag inte på det jämt som innan! Har hunnit smälta det någolunda :)

noir
3

Själv var jag testmissbrukare och testa var och varannan dag! Hade tidiga test som mäter en nivå vid 10 och inte 25 som vanliga.
Så på BIM-2 när det var negativt och vanliga mensvärken kom så gav jag upp och sambon sa att "Nä, det tar sig nog inte på första försöket, ingen ide att hoppas så du blir så besviken" Så jag ställde om mig till Ikke gravid trotts att jag mått väldigt konstigt och inte längre kan dricka kaffe och äta oliver.
Sen kom BIM dagen och ingen mens och på kvällen kändes det som det rann och jag sprang utan några blodstänk. På morgonen BIM+1 så kom det inte heller någon mens så testmissbrukare som jag är så tog jag ett bara för att och där var dom, de rosa positiva strecken! haha

Så nu är det bara att ställa om mig igen! Skrattande

Ketang
0

#36 Grattis!! Vad roligt!! Välkommen i tråden, hoppas allt går vägen och att du får må så bra som möjligt hela tiden!

zoolatri
0

#31+32 Inget erbjudande vi fått iaf:/ Bor i Skaraborg i Västra Götaland. Nu ska jag inte träffa bm förrän i v 24, då ska jag förhöra mig om föräldragrupp och annat som faktiskt erbjuds!:) #36 Stort grattis!:D

SaraC
0

Som jag uppfattat det är det mer ovanligt att NUPP/KUB erbjuds mammor under 35.

Här börjat det bli lite bökigt att sova, svårt att hitta en bra ställning och blir lätt stel och får ont efter ett tag. Igår natt låste sig något runt hela bäckenet så det gjorde så ont att jag inte kunde röra mig ur fläcken. Sambon fick putta över mig på sidan så jag kunde gå upp. Eftersom smärtan strålade upp i magen blev jag lite orolig. Min barnmorska trodde att det berodde på foglossningarna och tyckte inte jag behövde oroa mig eftersom jag kände bäbisen röra sig som vanligt. Inatt sov jag bättre Glad

zoolatri
0

#41 Jag är ju 27 så då är det kanske därför det aldrig förts på tal på mvc. Själv är jag ju nybörjare på det här och känner inte till så mkt, utan litar blint på min bm;)

Tur att sambo var hemma, hihi! Hur länge har du känt av foglossningar? Jag har itne kunnat urskilja en endaste liten spark än! Och mår oförskämt bra förutom att jag är trött. Men så är du fyra v längre än mig:)

SaraC
0

#42 Jag är 26 och min bm har heller inte nämnt något om det. Jag kände dock till vad det var för jag har hört om det från andra (äldre mammor).

Runt vecka 20 började jag känna av ryggen och då började jag även med akupunkturen som gör det bättre! Jag kände inte av några rörelser alls förrän alldeles i slutet av vecka 20. Vilken vecka är du i nu?

Emelie-E
0

Jag har också för mig att KUB är för dem över 32. Varifrån jag hört det vet jag dock inte :P kan vara på min inskrivning som jag fick det berättat för mig. Har också för mig att om man vill kan man få göra ett sånt test om man är under 32 men då måste man betala det själv.

Ketang
0

Hm jag har precis fyllt 32 det kanske var därför hon sa att alla blir erbjudna det. Hon kanske menade just alla som är 32 och över! Vi kan ha löst gåtan tjejer! :-P

zoolatri
0

#43 jag är i v 20 nu:) #45 Vad duktiga vi är, teamwork!;)

SaraC
1

#46 Då kommer det nog när som helst lite sprattel Skrattande

Marre89
0

Nu ska jag inte ha barn än, då jag fick MF för 3veckor sen. Men min barnmorska sa att alla som är 35+ blir erbjudna KUB testet, men att de som är yngre ska bli informerade om det och vill man göra testet så ska man få göra det.

runas
0

Jag är 37 och har som sagt var inte blivit erbjuden nåt kub/nupp då sörmland inte erbjuder sånt till någon pga ekonomiRynkar på näsan.

Att göra eget nån annanstans kostar runt 1.500kr…

Stormviskaren
0

Gick in i vecka 19 igår och är nu gravid i vcka 18+1! Bebisen har mjuka rörelser och den kittlas mer än den kickas. Tror nästan att det är en liten tös där innen. Annars är det en pojk med otroligt mjuka rörelser Skrattande

SaraC
1

#48/#49 Kan tänka mig att de flesta barnmorskor svarar efter vad som gäller i just det landstinget. Googlar man kub/nupp så står det just att det varierar om det erbjuds eller inte och att det oftast är mammor över 35 som då erbjuds.

zoolatri
0

#50 Då är jag bara en vecka före dig!:)

Kakanskaätas
0

De flesta landsting erbjuder nog kub efter man är 35, några landsting är de 32 har jag för mig.

Imorgon gör jag första delen av mitt kub. Betalar själv 1500 men de är de värt då jag vet två som fått avbryta graviditeterna efter RUL pga allvarliga missbildningar. Man blir ju rätt så skraj när man ser andra uppleva sånt.

#50 De är alltid kul att höra någon som är gravid med sitt första barn prata rörelserSkrattande Kommer själv ihåg när första barnet började sprattla, var en tjej men hon var vild och knäckte revbenet på migFlört

Min son däremot var lugnare i magen och gjorde inte mkt liv av sigGlad

Stormviskaren
0

#53 haha ja det är inte lätt, dem är ju så olika. Hoppas på att få veta om det är en flicka eller pojke på tisdag. Det är konstigt men jag har trott på en flicka sen början har bara haft känslan, tänker på bebisen som en hon men jag kan ju ha jätte fel. Många tror dock att det är en flicka men bebis kanske lurar oss alla Flört

runas
0

Jag ska på UL först den 13:e men har ingen förhoppning att få veta vad det är för kön då min BM sa att hon är urusel på att se såntObestämd. Känslan från början har iaf varit att det är en grabb.

noir
0

Här hemma säger jag "hon" till/om bebisen och sambon säger "han"… haha!

Kakanskaätas
0

#54 Du får uppdatera här sen med hur de gick på ul:)

#55 Killar tycker jag man ser jättetydligt! När jag gjorde RUL med min son sa jag att de där är en kille. Bm fick nästan övertalas men de var så tydligt! En vän visade sin ul bild där man såg bebisen från sidan och de var med klockrent, en kille! Jag förstår inte hur man inte skulle kunna se de, men ja jag är ju ingen bm och har inte sett så många ul så jag kanske har sett de solklara fallenFlört

Första delen av kub gick fint:) En sprallig liten plutt på nästan 5 cm låg där inne:)

Ketang
0

Vad menar du när du skriver första delen av Kub testet? Min första del är ett vanligt blodprov andra delen är ul.

Stormviskaren
3

Fick snopet reda på att det är en liten pojke jag väntar, jag som var så tvärsäker på en liten flicka. Men det var en liten guldpojke som glatt visade upp sina ädla delar, inga tveksamheter här inte!

Stormviskaren
4

Här är en bild på ansiktet också så vi inte bara tittar på hans nedre region Flört

Laaisaa
0

Åh va mysigt!!! Då kanske man själv också får en chock sen då när det är dags eftersom att jag också är tvääärsäker på att det är en liten tös i magen :) Själv var jag tvungen att köpa mig ett par mamma-jeans igår då jag inte får på mig mina vanliga längre!! Trodde aldrig att jag skulle behöva göra det redan i vecka 11 men men :) De sitter som rena drömmen runt magen så jag klagar inte ;)

runas
0

#59-60 Jättefina bilder!! Åh vad jag längtar till mitt UL!

#61 Jag har oxå köpt mina första mamma jeans men jag är iaf i v 17 nu men gudars vad sköna de är! Haft dom i nån vecka nu och kan inte förstå varför jag väntade så länge med att skaffa dom.

noir
0

jag har köpt ett par som är påväg hem! går in i vecka 6 på fredag.
Tänkte som så att jag reda har lite mage utan att det är bebisen som växt och att det kunde vara skönt. Sen får man hålla tummarna att bönan i magen stannar enda till maj! :D

Själv är jag säker på att det är en tös i magen, men sambon och hans extra föräldrar säger att det är en pojke! En mini-Sebastian! haha
så vi får väll se

Kakanskaätas
0

#58 Jo men precis, blodprovet tar man ju någon vecka innan man gör själva mätningarna. Så barnmorskegruppen säger att kub är i tvådelar, ul och blodprov första gången (ul bara för att se att de finns ett normalstort foster där inne) och sen ett ul till då man mäter nackspalten.

Så mätning av nackspalten har jag kvar att göra.

#59 Grattis! Så roligt med en pojke! Man såg tydligt att de var en herre på bilden jaFlört

Ketang
0

#64 inte konstigt att det är dyrt då. Här gör vi bara ett ul. Varför göra ett när mantar blodprovet? Att allt står rätt till ser dom ju när dom mäter.

SaraC
0

6 månaden nu! Bara lite mer än 100 dagar kvar Skrattande De här sista veckorna har tiden verkligen gått fort.

zoolatri
0

#66 Jag är inte långt efter!:D Redan över halva tiden nu, har faktiskt börjar köpa grejer, fast det känns fortfarande som att det inte är helt på riktigt! Vecka 21, magen putar, och jag mår bättre än någonsin!

SaraC
0

Ja, visst är det kul att börja planera inköp och göra de första Glad

Laaisaa
0

Såå… Hur går det för er alla? :) Är nu inne i vecka 12 och magen växer som aldrig förr! Fick åka till mvc i måndags för att se till att den lilla får all vätska och näring som behövs då jag fortfarande spyr ganska mycket! -7kg än så länge.. Men det vänder väl snart hoppas jag :) Har fortfarande en liiiten oro för att det är TVÅ där inne eftersom att magen bara ökar i volym trots att jag tappat så många kilon!!

Kakanskaätas
0

# De är ju jättebra att göra ett ul när man gör blodprovetGlad

Då vet man att man är i rätt vecka för att kunna ta blodprovet. Vet en tjej som gjorde på en annan klinik där dom inte gör ul i samband (som för överigt är dyrare än den jag går till som gör ul 2 ggr) med blodprovet. Hon trodde hon att hon var längre gången än vad hon var, de blev helt knasigt så blodprovet kunde inte användas sen.Blev ett nupp hon fick göra ist.

Förra gången jag gjorde kub med min son såg de att jag var längre gången än vad jag trott så hade dom inte sett de på de första ulet hade jag gått längre än 13+6 och alltså inte kunnat göra mätningen i nacken.

Så ul i samband med blodprovet är ju kanon!

Jag är för ung för att få de betalt i mitt landsting så jag valde mellan 2 kliniker, den ena för 1900:- med ett ul och den andra för 1500:- med två ul:)

Stormviskaren
3

halvtid <3

runas
2

Var på mitt RUL idag och allt såg toppen ut, så skönt. Den lilla sprattlade runt o vinkade som en tok men vägrade visa de nedre regionerna så vi får vackert vänta o se vad det blir.

Sög så fint på tummen…Jag tror iallafall att det är en pojke.

runas
0

Ja just det! Blev flyttad från bf 19/2 till 15/2, härligt!

SaraC
0

#72 Vad kul! Glad

Jag var också till bm igår, bäbisens hjärtljud pendlade mellan 130 och 140 och tog SF-mått för första gången, det var 25 cm och normalt för veckan. Pyret ligger på tvärsan i magen numera och sparkas i sidan.

Hannashusdjur
0

Jag hoppar in här oxå!

Är i v 7  (v 8 på tisdag) och har bf den 14 maj än så länge.

Men eftersom det blir kejsarsnitt så blir det den 4 maj:)

Helt galet att min lilla pojk ska bli storebror!<3

bambiina
0

får väl också hoppa in här är i vecka 17+5 så i vecka 18. har RUL på måndag och längtar som bara den.

jag är "bara" 20 men fick information om kub och nupp och vi valde göra KUB men vi fick betala de själv och de gick på 2500 i malmö där vi gjorde det.

runas
0

Imorgon är jag halvvägs, vart tar tiden vägen?

Köpte nya jeans och en bola igår och då bjöd mamma mig på en tröja. Känner fortfarande att det är en liten kille i magen även om vi inte vet säkert. Nästa helg bär det av till Rom, längtar så jag håller på att bli tokig!

Gått upp 5kg hittills, bävar för att gå upp det dubbla…

Ketang
0

Vad roligt att vi är så många!

Jag skulle göra Kub testet i dag men är tydligen bara i vecka 10 Gråter så nu får jag vänta ännu längre än jag trott! 16 april är bf enligt dagens beräkningar.

Laaisaa
0

Ojsan! Det var ganska långt tillbaka va? Hade inte vi båda bf 3 april först? :) Ska på inskrivning på måndag, läskigt :) Kan man se då exakta veckorna typ via blodprov eller något, eller är det baara via ultraljud? Är i mitten på vecka 13 nu om allt är som hon tror, så det är långt kvar till RUL isåfall :(

SaraC
0

Dom kan väl aldrig säga exakt, utan de gör en uppskattning vid RUL. Man ser ingenting på några blodprov, men barnmorskan kommer göra en uträkning efter när du senast hade mens och hur lång cykel du har.

Ketang
0

Hon sa att ul inte ljuger och att jag är i v 10+2 nu. Bf 16april. #79 Blir det inget kub test för dig? I så fall är det ju långt kvar till ul för dig.

Laaisaa
0

Nej de erbjuder inte sånt tyvärr! Så man får gå och gissa hur den lilla mår antar jag …. Hon gjorde en uppskattad beräkning på bf 3 april när vi var där på info-mötet!

zoolatri
0

Idag går jag in i v 23!:D Det känns fantastiskt, känner sparkar varje dag nu, flera gånger om dagen! Fast jag har gått upp rätt mycket tror jag så jag undviker att väga mig:P Jag glömde helt bort min tid hos bm häromdagen… Så efter RUL 20 juni är nästa besök hos bm 4 oktober, känns lite surt. Men hon tyckte i te att vi behövde klämma in en tid innan eftersom jag mår så bra, så det ska jag väl vara glad för:) Igår storstädade jag här hemma, sedan satte jag mig med en bok drygt en timme, när jag skulle resa mig ur soffan efter det trodde jag att min korsrygg skulle gå i tusen bitar! Gick som om jag hade bajsat på mig i ett par minuter innan värken släppte, så jag antar att det var första känningarna av foglossning? Ihop med lite hög ansträngning av ryggen…

SaraC
0

#83 Låter som foglossningar. Roligare med sparkar Glad

zoolatri
0

Mycket roligare med sparkar;) Har nu så småttbörjat inreda det blivande barnrummet, kan liksom inte låta bli!

prodigy
0

Hej! Grattis alla!

Hoppas jag skriver på rätt ställe denna gång! :P

Väntar barn nr 6 (egentligen nr 7) nångång i maj! Känns overkligt, roligt, läskigt och nervöst på samma gång. Känner inte av så mycket än. Lite svullna bröst, svullen mage och gråter lite då o då, men inget riktigt illamående än… men det kommer väl… :)

83# Så härligt med sparkar, då känns det ju liksom på riktigt!

Kram

Ketang
0

Har en dålig dag i dag. Det är väl sånt man får vänja sig vid antar jag. Men är så ledsen över att min bästa vän verkar ta avstånd från mig nu när jag är gravid för andra gången när hon själv kämpat länge för att bli gravid. Har inte pratat något om min graviditet pga respekt för henne, men hon tar avstånd ändå och sättet hon verkar göra det på svider verkligen! :'( Var bara tvungen att få det ur mig.

SaraC
0

#86 Häftigt med en sexa! Skrattande Grattis!

#87 Vad tråkigt. Kan ju förstå henne också. Kan du inte försöka prata med henne?

Ketang
0

#88 Jag har försökt att prata med henne och hon säger att hon är jätte glad för min skull och att hon väldigt gärna vill mysa bebis sen. Men jag förstår att hon tycker att det är jobbigt! Men det som svider är att hon hon börjat umgås med en tjej som jag inte riktigt kan med. Och nu umgås dom jätte flitigt, även gånger då hon sagt att hon inte orkar/hinner träffa mig pga div olika saker. Men den här andra tjejen hinner hon tydligen med flera dagar/veckan. Jag träffar henne inte ens en gång i månaden längre…

Det är ju en av mina allra bästa vänner så det svider rejält när man hela tiden får höra att hon inte hinner för att hon ska städa, jobba, tvätta osv och så får man höra sen att den andra tjejen varit där flera gånger och till och med sover över, när hon inte hinner med något annat….

Det gör ont helt enkelt! Min tanke är ju att hon inte bryr sig om vår vänskap så himla mycket längre om hon kommer med så dåliga undanflykter bara för att slippa träffa mig nu när jag är gravid. Hade hon sagt att hon behöver tid att bearbeta det och behöver få vara lite ifrån mig ett tag hade jag köpt det rakt av utan att ifrågasätta. Men det här känns bara elakt och det gör mig så ledsen.

SaraC
0

#89 Nej, förstår att det inte alls är roligt. Men försök säg samma sak till henne som du beskriver här? Hon kanske inte förstår hur mycket hon sårar dig.

Ketang
0

Nej det gör hon nog inte. Hon är omtänksam och skulle aldrig såra någon medvetet. Men jag har talat om att jag inte gärna umgås med hennes nya vän för det känns som om hon hela tiden försöker bräcka mig eller visa att hon känner min vän mer än mig osv och jag tänker inte tävla om min vänskap med mina vänner. Det går över mitt förstånd att hålla på med sånt. Nu har jag även sett att den nya vännen mer och mer börjat se ut som min vän. Hon härmar hennes lite speciella klädstil och har ändrat sitt hår osv. Jag får väldigt dåliga vibbar från den där tjejen och det är svårt att inte säga något om det när dom umgås så himla mycket nu och min vän alltid har undanflykter när jag vill träffa henne. Jag är nog helt enkelt rädd för att låta anklagande eller svartsjuk och kanske stöta bort henne ännu mer.

noir
0

Ketang: Känner igen mig i problematiken dock inte gällande graviditet utan pojkvän och början till att bli sambo. Hade en nära vän som gick som hon ville hemma hos mig och jag hos henne. Sen när jag träffa min nuvarande sambo så blev hon kall och vi såg mer sällan och när jag försöke lösa biten på att hon och jag flyttat till nya städer så gick ingen lösning alls. sen kom ett mail där hon skrev att vi inte borde ses mer.
Fick en känsla av att hon trode hon ägde mig. Blev helt förkrossad och börja tvivla på att jag gjort något fel och om jag skulle läman min sambo. Dock är jag glad att jag inte gjorde de för vi håller ihop ännu och väntar vårt första barn.

Även om det inte gick i mitt fall. Prata med henne hur du känner och var lyhörd. Det känns mycket bättre för dig efteråt. Då vet du att du gjort vad du kan och nu måste hon ge tillbaka lite.

Ketang
1

Tack er stöttning! I dag känns det bättre, kanske är solen och den klarblå himlen som ger mig lite energi!? Men jag ska försöka ta och prata med henne, även fast det känns så svårt!

Hoppas alla ni gravida får en underbar dag!! I dag blir det skogspromenad med hundarna och dottern :-)

noir
1

Har gråtit 5 gånger senaste 10 minutrarna och så fort min sambo säger orden ledsen så börjar jag igen…. haha nu orkar jag inte gråta mer, tårarna rinner och jag fnissar…

Ketang
1

#94 Jag hade en sån dag förra veckan. Blev helt skogstokig på min man och det kändes som om världen skulle gå under. Det var en sån skit sak så jag kommer inte ens ihåg vad det handlade om, men jag var vansinnig. Han fattade ju så klart ingenting, men gjorde det enda som fungerade i alla fall, han bad om ursäkt (fast han inte visste varför Kyss ) och gav mig en kram, då började jag lipa och kunde inte sluta! Jag satt och skakade och tillslut skrattade vi (jag fortsatte ju samtidigt att böla) båda två åt mina hormoner!

SaraC
0

Åh, måste bara få gnälla av mig lite..!

Varför tycker vissa att det är helt okej att kommentera vikt och storlek på en bara för att man är gravid?! Skrikandes

Idag fick jag en kommentar om att jag har fått en stor rumpa! Rynkar på näsan Säkert inte illa ment av personen som sa det, men jag tog jätteilla upp.

Har tidigare sjåpat mig lite framför spegeln här hemma över rumpan men sambon har sagt att det bara är jag som tycker den ser stor ut så jag har försökt intala mig själv det. Nu kommer jag knappast kunna släppa det, tack så mycket..

Hannashusdjur
0

#96 Känner samma sak, är i v 8 (9 på tisdag) och har precis fått svullna tarmar så nu ser jag ut som jag är gravid i v 20. Gnällde om det till sambon men han sa att det var bara jag som såg detta.

Sen åkte jag hem till en tant som jag jobbar hos och det första hon gör är att lägga handen på magen och säga " nu syns det!"

man bara jaha.. tack..!

noir
0

här har ni en till som stämmer in på båda (#96&97)

Hannashusdjur
0

#98 visst är det underbart.. ;)

SaraC
0

Ja visst är det irriterande Obestämd Men man får försöka skaka av sig det!

runas
1

Kom hem från en weekend i Rom igår och där kommenterade personal på både hotell och resturanger min"stora" mage och att det bara måste vara en pojke eftersom den var så stor. Gått in i v 21 nu och kände mig som en svullen flodhäst, jobbigt. På planet hem sen bland alla andra svenskar så pratade jag lite med ett par medelålders kvinnor som tyckte jag var alldeles normal och inte alls för stor för 5: mån.

Tänk så olika det är. Men deras ord värmde iaf för jag har kännt mig enormt fet och stor hela helgen i Italien.

SaraC
0

Jag har också fått hört både och under hela tiden. En del har sagt att jag har en jättestor mage och andra tvärtom. Själv märker jag att magen syns väldigt olika mycket beroende på vad jag har på mig.

Bryr mig inte särskilt mycket om när någon kommenterar storleken på magen. Men lite obekvämt och knepigt är det, fattar inte riktigt hur man ska hantera kommentaren om att magen är stor. Menar de att man måste vara stor på grund av annat än bäbisen och borde man alltså skämmas, eller?

JossanH
1

Under min graviditet gick jag upp 30 (!!) Kg! Tror ni jag tröttnade på att höra hur enormt stor jag var och om det inte var fler än 1 där inne. Nu när jag kollar på kort på min mage så var den verkligen GIGANTISK men man får ta det försiktigt med en gravid kvinna som redan har komplex så det räcker för sin stora gravidkropp.. såhär i efterhand är det inte heller alltid så kul.. går fortfarande i mammabyxor och inget sitter snyggt.. snart 2 månader sedan och jag har gått ner 17kg men det känns ändå långt kvar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tzatze
1

Jag är beräknad till den 8:e juni (egen beräkning) Glad

Hannashusdjur
0

#104 precis plussat på? Stort grattis:) jag har bf 14 Maj (egen beräkning):)

runas
1

#105 Det är min födelsedagSkrattande!

Själv är jag beräknad den 15/2, enligt BM och UL. Ska föröska klämma ut den en dag innan, på alla hjärtans dagTungan ute

zoolatri
1

#104+105 grattis till er!:)

SaraC
1

Kul att det kommer fler till tråden! Glad

Jag var hos bm i morse. Plutten låg med huvudet ner nu och hade en puls på 150. Mitt sf-mått låg på 28 cm nu och följde kurvan fint. Skönt! Sambon var med idag så vi passade på att boka in oss på föräldragruppsträffar, första av tre blir om en månad!

Ketang
2

Kub testet klart och allt såg bra ut! Risken för DS var mycket liten och den växte som den skulle Skrattande

SaraC
0

#109 Skönt Glad

Ketang
0

Ja det känns bra!

SyntHare
0

Jag hoppar in här också Glad

Är i vecka 12+2 och har bf någon gång i april-maj.

Jag valde att inte göra KUB testet dels för att det kostar pengar och dels för att jag inte vet vad jag skulle göra med infon. Så jag längtar som en tooooka till 20 november då jag ska göra rutin ultraljudet Glad Tycker tiden går otroligt långsamt…

Kul att läsa hur ni andra har det under graviditeten Glad Själv mår jag väldigt illa från dag till dag och den här senaste veckan har varit värst. Hoppas att det börjar avta snart samtidigt som jag är lite rädd för att inte känna någonting… vilket dilemma!

zoolatri
1

#112 Grattis! Välkommen till tråden:) Jag mår finfint, är i vecka 25 nu, det känns riktigt häftigt nu när man börjar lära sig barnets dygnsrytm inne i magen. I torsdags lyssnade jag på hjärtljuden för första gången hos barnmorskan:) Det var oxå väldigt häftigt! Sambon kunde tyvärr inte vara med. Vi har blivit kallade till föräldragrupp, fyra tillfällen. Tyvärr kommer inte sambon kunna vara med en enda gång och jag måste ta ledigt från jobbet varenda gång! Jag förstår inte varför man lägger det mitt i veckan mellan kl 14-16.30:( Kvällstid hade väl passat de flesta?

SaraC
0

#112 Grattis!

#113 Vad tråkigt med föräldragruppen. Här fick man välja själv mellan de grupper som går och det fanns tre olika när vi bokade in oss och det fanns grupper både på eftermiddags- och kvällstider. Men du vet väl att båda föräldrarna har rätt att ta ut föräldraledigt för att gå på grupperna? Men din sambo kanske inte kan i vilket fall.

zoolatri
0

#114 Jo jag fick veta det att man har rätt till det. Men jag går på timme så för mig blir det inkomstförlust. Sambon ligger ute på veckorna och det är inte riktigt rimligt för honom att åka 60 mil extra…:/ Det ska iaf bli kul att gå dit och se vilka som är där!:) När var det er grupp skulle börja?

Ketang
0

Vi blir inte ens erbjudna att gå föräldrargrupp. Mest för att vi väntar vårta andra barn men också för att dom har så dåligt med folk så dom kan inte starta någon grupp i år. Synd för dom som väntar första barnet :-/

Ketang
0

Vi blir inte ens erbjudna att gå föräldrargrupp. Mest för att vi väntar vårta andra barn men också för att dom har så dåligt med folk så dom kan inte starta någon grupp i år. Synd för dom som väntar första barnet :-/

zoolatri
0

#116 Vad tråkigt! Det trodde jag att man var tvungen att erbjuda på alla orter oavsett! Gick ni få föräldrakurs när ni väntade första barnet?

Ketang
2

#118 Ja när vi fick vårt första barn -08 så fick vi gå i en föräldragrupp. Då var det föräldrar som skulle ha både andra och tredje barnet som gick samma grupp. Nu har dom tydligen så extremt svårt med personal så dom kan inte ens erbjuda första gångs föräldrar om dom nu inte erbjuder dom att gå på annan ort. Men vi får det inte :-(

Men jag funderar på att starta en facebook grupp för oss här i kommunen som ska ha nästa år… måste vänta lite bara… vill inte riktigt gå ut på Fb med att jag är gravid än även om många redan vet om det av mina vänner. Men ALLA behöver ju inte veta så här tidigt :-P

SaraC
0

#115 Okej, vad tråkigt Obestämd Den 6/11 ska vi på första träffen!

#116 Här får man inte heller gå om båda föräldrarna har barn sedan tidigare, tror det är så på de flesta ställen.

Kan tipsa om att söka efter fb-grupper för föräldrar i er närhet Glad Jag är med i en för mammor i Dalarna och det är jättekul!

noir
0

#119 Vart bor du? Jag hittade en del Eskilstuna bor som ska ha barn fösta månaderna nästa år på familjeliv och nu har vi startat en dold grupp som vi pratar i. Man måste bli erbjuden att gå med av en vän och allt som skrivs och läggs upp stannar i gruppen. Det går inte ens att söka rätt på gruppen. Just för att vi är en del som inte vill gå ut med de på fb. :)

Ketang
0

Jag bor utanför Jönköping. Så det är ju lite långt här ifrån. Men det kanske inte spelar någon roll? Annars överlever jag utan föräldrargrupp. Förra gången jag var gravid tycker jag gruppen va rätt trisst. "Jag vet mer än du" tjejer som väntade andra eller tredje barnet och var lite bättre än oss som väntade första osv. Jag kände att vissa frågor verkligen ansågs för dumma för att för ställa där då mycket var självklart för en del osv. Nu är ju långt ifrån alla så! Men jag vill nog ha lite mer gemensamt med folk jag ska umgås med än bara att alla i gruppen är gravida. Vi passade helt enkelt inte ihop.

noir
1

Sök på Google och se om det finns någon Jönköpings grupp på familjeliv :)

Ketang
0

#123 Tack! det ska jag göra!

Hannashusdjur
0

I värnamo har dom föräldrarträffar!

SaraC
0

Nu ska jag strax iväg till sjukgymnasten och äntligen få prova ut en TENS. I morgon går jag in i vecka 30, helt sjukt vad fort tiden går!

[RMSLiners]
0

Jag är inte så långt gången, v9, men efter egen beräkning väntas det barn här i mitten av Maj om man nu klarar sig undan missfall. Får väll se närmare.

zoolatri
0

#126 Jag längtar dit, när det inte är så långt kvarGlad Hoppas tensapparaten kan hjälpa dig!

#127 Vad kul! Håller tummarna för att allt går bra, vilket det säkert kommer göra!Skrattande

SaraC
0

#127 Grattis Glad

#128 Tack Glad Jag sitter med den nu, är ganska avslappnande. Får se hur det blir att hjälpa. Tiden går bara fortare och fortare tycker jag, så det står nog inte på förrän vi har varsin bäbis nu! Skrattande

zoolatri
0

#129 Åååååh, jag vill att tiden ska flyga iväg nuSkrattande

Ketang
0

Nu är jag i vecka 13ca (har tyvärr inte stenkoll, tiden går sååå sakta om jag räknar dagarna) men jag tycker att jag var större (svullen) i vecka 7-9 än jag är nu. Just nu känns det inte som att jag är gravid alls! Nästan som om jag gått ner i vikt fast det inte är så.

Har ni andra haft liknande känsla? Jag kommer nämligen inte ihåg så mycket från min förra graviditet.

SaraC
0

#131 Det är de veckorna man kan uppleva som så kallade "spökveckor" där de tidiga gravsymptomen kan minska/avta. babycenter.com

noir
0

jag går in i vecka 11 idag!

Känner igen mig lite. Ingen dag är den andra lik. Kan glömma bort det lilla livet där inne för att jag mår som vanligt. Sen kan de bli dagar som igår. Då jag låg helt stilla i soffan för att inte spy.

runas
3

Här rullas det in i v 23, känner mig stor som ett hus redan o bävar för att bli större. Lillen sparkar som en tok på kvällarna och då helst på min blåsaObestämd.

Har börjat fixa med det blivande barnrummet, ska måla, lägga in nytt fint klick golv och sen möblera. Riktigt längtar…

Laaisaa
0

Här går man in i vecka 17 :) Magen har den senaste veckan fått för sig att bara ploppa ut ordentligt! Mysigt :) Köpte faktiskt en barnvagn i veckan som var! Var ett bra pris så vi var tvungna :) de hade dock en garanti som gör att om något går snett, ex missfall eller problem vid förlossning så får vi lämna tillbaka den utan problem! Känns så overkligt men nu är det bara knappt 3 ynka veckor kvar till UL!! Ni som känt någon bebis ännu, hur kändes det?? Tror att jag kanske känt något, det var iallafall ingenting jag känt förut :) det var som en bubbla som spräcktes i magen så det nästan ploppade! Har känt det nu några gånger, man kan ju alltid hoppas att det är pytte som bråkar!

SaraC
0

#135 Jag kände första definitiva rörelserna i vecka 19+5. Tycker det kändes ungefär som nervryckningar.

zoolatri
0

#135 Jag kände mig säker på att det var bäbisen jag kände någon gång i v 20:). Som någon sagt känns det lite som när man får en nervryckning i ögat, fast i magen istället:) Jag känner mest rörelser i nedre delen av magen och framförallt på högra sidan, enligt bm är det jättevanligt att barnet ligger mer till höger. Varför kommer jag inte ihåg:P

noir
0

#135 inget fel att köpa vagn tidigt. Är själv sugen på att köpa vagnen vi sett ut. Jätte bra pris nu pga att nästa årsmodell är på väg in. Kanske ska höra med dom om de har någon garanti på Kronan.

Laaisaa
0

Ja men precis! Vi sa att vi aldrig skulle köpa en ny vagn men nästan halva priset bara för att det är en årsmodell -12 känns nästan löjligt! ;) Sen så det med "förlossningsgarantin" gjorde väl oss övertygade! Tycker absolut att du ska höra, det borde inte vara några konstigheter! Om ändå tiden kunde gå lite snabbare nu ;)

Kakanskaätas
0

135# Med första barnet tro jag att jag var i vecka 19 och hade moderkakan fram. Vart moderkakan sitter har jag lärt mig har otroligt stor betydelse för hur tidigt och väl man känner.

Med barn nr två kände jag i vecka 15, sambon kände med handen utanpå magen i vecka 17 och då hade jag moderkakan bak.

Nu med nr tre har jag kännt rörelser och buffar sen vecka 16+2. Såg rörelse utanpå magen 16+5. Nu har de varit lugnt någon dag men jag känner ju hur den lille rör sig där inne:) Har moderkakan fram men att jag väntar nr tre gör ju skillnad, stor som ett hus redan:P

zoolatri
0

#140 Min svägerska har bf tio dagar efter mig och hon har knappt känt sin bäbis än. När hon var på RUL fick hon veta att moderkakan satt fram och att det troligtvis berodde på det. Hur kommer det sig egentligen att moderkakan kan sitta så olika?:) Råkar du veta det?

noir
0

jag är inte säker så ta mig inte på mitt ord. Men ägget kan ju fästa lite varsom i livmodern och då borde det teoretsiktsätt vara lika för moderkakan att den kan sitta lite var som pga att ägget valt vart de ska fästa.

SyntHare
0

#131 Jag är i vecka 13 (+5) nu, men nog känner jag att jag är gravid då jag fortfarande mår väldigt illa från dag till dag. Dock tycker jag också att jag ser mindre svullen ut nu än för ett par veckor sedan!

Haha själv har jag stenkoll på dagarna, men som du säger går det otroligt långsamt. Kanske borde försöka glömma istället Tungan ute

Kakanskaätas
0

#141 Inlägg 142 svarade bra på deGlad

#142 Jo de stämmer, ägget kan fästa högst uppe i livmodern eller längst ner, i bakvägg, framvägg eller på någon sida. Var som helst:)

De man inte vill är att ha den långt ner så den blockerar utgången. Då blir de ks, MEN en moderkaka som täcker utgången kan oftast flytta på sig ju mer livmodern växer.

Vart den sitter spelar inte så mkt roll, när man väl är över vecka 25 kommer man känna barnet sparka lika mkt ändå:)

Så har de varit för mig iaf:)

Kakanskaätas
0

Någon som har hört om könsnubsteorin?

Alla ni som har gjort ultraljud i vecka 12+? och fått en profilbild, nere vid rumpan ska man kunna se en "nubbe", som kan tyda antingen flicka eller pojke beroende på hur den är formad och vinklad.

Här är en artikel om teorin och lite bilder på hur en tjejnub och en killnub ser ut.

Kanske någon vill posta sin ul bild och så kan vi gissa? Skrattande

zoolatri
0

#142+#144 Ahaaa! Det känns logiskt att den kan sitta så olika då:)

Destany
0

Tog testet idag, jag e tydligen i v 6 och jag ska få en bebis den 15/6 om allt går vägen:) helt sjukt för exakt ett år sen i september blev jag oxå gravid tyvärr blev det missfall då

Laaisaa
0

Hoppas att det går vägen den här gången för dig!! :) Har ni gått upp i vikt någonting än?? :) Jag vägde mig en vecka innan jag fick veta att jag var gravid, och om man räknar från den vikten så är det -11kg! -6kg mot inskrivningsvikten, meen jag och min bm klagar inte då det fanns gott om mig att ta av ;) Mycket har väl att göra med att jag spytt och att vi helt ändrat matvanor här hemma :) Någon mer än mig som blir proppmätt på typ tre tuggor?? Trodde att man skulle äta mer men här blir det tvärstopp!!

SaraC
0

#147 Åh, vad kul Glad Grattis!

Jag har gått upp 8 kg. Äter oftare än annars, men blir mätt fortare.

Nu börjar jag lite smått tröttna på att vara gravid och längta efter att bäbisen ska komma ut. Det är bökigt att röra sig, sover dåligt, svettas, är kissnödig och har halsbränna hela tiden och ryggen gör ont. Gnäll, gnäll Tungan ute

runas
2

Igår kunde jag för första gången se sparkarna utanpå magen genom att bara tittaSkrattande! Ashäftigt att se hur magen hoppade o hade sig.

Går in iv 24 idag och mår förvånansvärt bra.

SyntHare
0

#147 Grattis!! Skrattande

#148 Jag är i vecka 14+1 och har redan gått upp två, nästan tre kilo. Men jag var smal innan så det är nog bara bra :)

Jag äter mer regelbundet (typ var tredje timma Tungan ute) än innan, då jag kunde smälla en jäättestor portion runt klockan två och sen inte äta något mer på hela kvällen. Dock blir jag också mätt jättefort, äter inte mer än en tredjedel av vad jag kunde äta under en måltid förut.

#150 Åh vad härligt! Längtar tills jag har kommit så långt så man kan känna och se lite livstecken Glad

OolssonxD
2

nu e jag med i leken.. =) jag ska äntligen få mitt andra barn om denna stannar kvar i magen =) just nu är bf 12 juni

Ketang
0

#152 Grattis och välkommen!

#151 Jag tror att jag är i vecka 15 någonting och jag vägde mig igår och har inte gått upp ett gram :-/ Känner mig inte ett dugg gravid längre. Inte mer än att jag måste äta oftare för jag ständigt är hungrig :-/

OolssonxD
2

Tackar =) idag ska jag skriva in mig hos bm.. ska dit om ca 1 timma o 30 min.. längtar massor ska också ringa o boka vul för jag fick mf ivåras o blir lite rädd för att få det igen. men nu peppar vi på att denna lilla juvel stannar kvar =)

SaraC
0

#152 Grattis!

#153 Men det är väl väldigt vanligt att man inte gör det eller till och med går ner om man mår mycket dåligt och det hade väl du gjort? Du hinner nog lägga på dig innan de nio månaderna är över Flört

Ketang
0

#152 Ja iofs men jag åter ju som en häst och tyvärr ganska mycket onyttigt så jag tycker jag borde gått upp ganska mycket. Men men. Brösten har nog gått upp två tre storlekar i alla fall gravid är jag nog allt! ;-)

SaraC
0

#156 Du ser Flört Snart står det inte på förrän magen börjar växa också!

PogoPedagog
0

#156 Jag gick inte heller upp något förän lite senare och tyckte det var lite oroande. Men nu är jag hemskt glad för det för mina kilon började trilla in på sluttampen istället + 10 kg på ca tre månader:P Så du får nog chansen att bli otymplig du med ;)

Lillalukas
0

Om allt går vägen så är BF 15/6 men tiden går väldigt långsamt just nu, har vetat i 2 veckor att jag är gravid =) är i vecka 6+4 nu

OolssonxD
0

#159 jag är i v 6+6 =) och har bf den 16/6.. hur kan det bli så ? :P fast mitt ändras nog vid vul..

börjat få yrsel o mår skit just nu.. usch orkar inte ens vara mamma till min 17 månaders son

Ketang
0

Jag var nere hos läkaren idag för att ev reda ut varför jag haft så ont i bröstet periodvis nu ett tag. Läkaren misstänker propp i lungan men vill inte göra något så länge mina ben inte är svullna. Jag syresätter mig bra och har inte tungt att andas. Blir det värre blir det akuten Obestämd

Lillalukas
0

#160 ja du ingen aning, kanske jag som tänker fel med dagarna :/ varje Lördag blir han/hon 1 vecka äldre =)  sen ändras det nog några dagar efter ultraljudet =)

Hannashusdjur
3

Var iväg igår hos spec.MVC och fick se vårt lilla mirakel!

Sån lättnad att se lite lilla hjärtat slå:) Gick in i v 12 igår!

OolssonxD
0

#162 jag byter i morgon så imorgon byter jag vecka =) men som sagt det ändras nog på RUL sen.. =)

Lillalukas
1
#163 himlans mysigt att se det lilla livet, får alla göra ultraljud vecka 12? för den infon ja fick när ja va hos bm så va det runt vecka 17

#164 ja då kanske det blir samma dag för oss :)

noir
0

är i vecka 11+5 och fick för ca 40 min en störtblödning. krampa i magen och sen några minuter senare kände jag något som rann till och när jag kommer till toaletten så hör jag att det låter som man droppa i något. Det var alltså en blödning. Jätte orolig men har bestämt mig för att ringa så fort jag vaknar imorgon.
Verkar som om jag inte blöder alls längre…. Håll tummarna för oss <3

OolssonxD
0

#116 håller alla tummar o tår för er och tänker på er

zoolatri
0

Grattis alla nytillkomna i tråden!:) #166 Fy vad läskigt! Jag håller tummarna för att det är bra med dig och bäbis! Att du inte blöder längre måste väl vara ett gott tecken??

noir
0

tack

jag tänker så också, svårt att avgöra mängd men kanske en msk eller likande var det och precis som med mens så slutar det inte komma bara för att mensen slutar, de sista ska ju också ta sig hela vägen ut. Nu är det rosa papper som man har kanske 1-2 dagar efter mens.

Dock ilar det i, antagligen livmodern/livmodertappen. Hoppas jag får komma på undersökning. De ska ringa upp inom kort…

noir
0

Nu har dom ringt. De tyckte inte alls det lät farligt i och med att det avtagit igen. De tyckte jag skulle ta det lugnt och om det skulle ändras och jag känner att jag måste ringa så skulle jag höra av mig. Kan tänka mig att jag behöver ha mer ont och mera blödningar för att de ska göra en undersökning. Försöker tänka positivt.
Hon prata om att livmodern växer och att det kan vara de som orsakat blödningen. svårt och återberätta hur hon sa det. Men det lät klokt. Nu ska jag ta det lungt och fokusera på bra saker.

SyntHare
0

Nu syns det tydligen att jag är gravid… jag tycker inte själv att det syns särskilt mycket, men en tjej i min klass vågade sig till och med fram och fråga och känna på magen Tungan ute Jag hade tänkt vänta med att berätta till vecka 18, efter ultraljudet (är i vecka 14+6 nu). Jag är så nojjig av mig så jag ville vara helt säker på att det faktiskt är någon därinne. Men tji fick jag! Det blev ett himla ståhej så nu vet alla, vilket känns skönt på sätt och vis.

Skulle ni våga gå fram till någon som ni inte känner särskilt väl (vi har gått i samma klass sedan i augusti i år) och fråga om denna är gravid? Jag kunde liksom bara ha ätit lite för många bakelser eller nått ;)

#170 Jag håller alla tummar och tår att allt är bra med bebis! Men vad jobbigt att du inte fick komma in på undersökning, det hade ju känts tryggare så.

noir
3

vissa kanske bara kan se.
jobbar med äldre och jag är lite överviktig och har dock gått ner i vikt innan jag blev gravid och en tant log mot mig en kväll när jag skulle hjälpa henne i säng och sa, vet du att du är gravid?
vilket jag inte alls visste, någon dag senare fick jag plus på stickan. Det var läskigt!

SyntHare
0

#172 Ja det är nog så. Den här tjejen har tre småbarn så hon kanske vet hru det brukar se ut!

Oj, då var du inte så långt gången heller va? Läskigt!

noir
1

nä jag plussade bim+1 så det var väll kanske bim-1 när hon sa så

OolssonxD
1

måste med berätta om en sådan sak, vänta sonen och en dam på 104 år sa du väntar barn vännen 1 v senare fick jag ett +

SaraC
2

Nu har jag börjat gå igenom bäbiskläderna lite smått. Kollat upp ordentligt vad jag har och om det behövs något mer. Sen ska jag ta och tvätta upp allting och så ska det få flytta in i en egen liten byrå! Längtar som en tok tills liten kommer ut nu, men får nog vänta ett bra tag till som det känns.

[RMSLiners]
0

Är inne i v11 nu men jag har inte kontaktat barnmorskan än, den simpla anledningen är att jag inte har bra erfarenhet av den barnmorskan och eftersom hon är den enda i mitt distrikt så måste jag ändå gå till henne. Får inte ta någon annan såvida jag inte flyttar till annat område. Hon har också en väntetid på ca 6 veckor.

Hur ska man klara gå till någon man knappt tål?! Hon är en tvär, bitter och grinig gammal kärring.

Förra gången när jag fick missfall var jag tvungen att avboka tiden till henne och ringde då och berätta jag fått missfall. Svaret från henne blev "jaha, och varför ringer du mig då" givetvis med en arg ton. 

Finns barnmorskor på MVC eller dylikt? Denna sitter på hälsocentret.

Laaisaa
0

Jag går på en mödravårdcentral, kopplat med en vanlig vårdcentral! Vad jag fick höra när jag skulle välja var att man får välja precis vilken mottagning man vill! Låter märkligt om hon är den enda i området? Har du sökt på mödravårdcentral/barnmorska på nätet i den staden? :)

[RMSLiners]
0

#178 Nej det har jag inte. Hon är den enda som finns i det område jag bor i sitter på ett hälsocentra mittemot vårdcentralen (denna stad har vårdcentraler och hälsocentran i varje stadsdel och man blir alltid hänvisad till den man har i sitt område om man kontaktar en annan). Just MVC är på sjukhuset ca 1 mil ifrån oss, där har jag aldrig kollat.

Hannashusdjur
0

#165 Nej i vanliga fall gör man inte det! Men är "riskpatient" så när jag var hos spec. mvc så ville hon kolla så allt var bra med bebis:)

Men sen gör man ju Nupp i v 11-13+6, så det ska vi med göra:D

Lillalukas
0

#180 okej Tack för svaret :) då är det väl bara för en själv att vänta :) och hoppas att allt går vägen innan dess =)

Hannashusdjur
0

# 181 ja precis! Tycker det är för lite att bara se sin bebis 1 gång under 9 månader^^

runas
0

Tycker det gått lite hysteri i detta med vul, ul och dopplers.

9 mån väntan kan tyckas som en evighet men sen har man ju åratal på sig tillsammans med sin skatt så varför hetsa?

Jag har gjort ett ul i v6 bara för att få veta om det var tvillingar(har mkt sånt nära i släkten) och sen RUL i v 18. Räcker gott o väl, sett att allt är ok o det är jag såå nöjd med. Sen har jag ju fått lyssna på hjärtat hos bm i v 23.

Mer behövs inte…tycker jag.

SaraC
0

Jag har bara gjort rutinultraljudet. Innan dess tyckte jag det var jobbigt att inte veta om det verkligen fanns ett liv därinne och om allt var bra. Men kort efter ul började jag känna bäbisen röra sig och när den börjar göra det har man hela tiden det som en "garanti" för att allt är bra och som kontakt med bäbisen. Sen när man kommit drygt halvvägs lyssnar ju bm oftast på hjärtljuden vid besöken där också.

Hannashusdjur
0

fast har man haft en tuff graviditet bakom sig med 6 ul gjorda och räknas som riskpatient så är det väl klart att man tycker att 1 är lite…

Tur att jag redan nu har 3 inbokade!

SaraC
1

Klart 1 är lite om man jämför med 3 eller 6 Skrattande Men tyvärr bestämmer man ju inte själv hur många man får göra (om man inte betalar själv då)

OolssonxD
1

jag fick göra ett oplanerat vul igår trodde på ett mf men visa sig en liten böna som levde i magen.. nu blir det inga mer ul innan RUL sen =)

noir
0

#187 Har inte riktigt hängt med. har du varit med om något tråkigt som gjorde att det blev ett oplanerat vul? :(

ChristineL
1

Kanske ska ansluta mig till denna tråden. För er som inte vet så har det gått precis två år nu sen vi började försöka, mycket blod, svett och tårar, undersökningar, tester, utredning och efter en IVF vågar jag nu säga att jag är gravid i vecka 7+5. På onsdag ska vi få komma på ultraljud och se det lilla livet.

Men jag har en fråga, har dragit på mig världens förkylning! Något särskillt man ska tänka på? Har läst att man ska ta det försiktigt med vitaminer och sånt, men nånting annat som är extra bra?

PogoPedagog
0

#189 Om du måste ta till värktabletter är det bara alvedon som gäller. Det är tydligen inte så bra att ha jättehög feber för länge heller. Annars ska det vara helt ofarligt att vara förkyld och sjuk, jag har frågat mycket om detta då jag blev sjuk i början.

ChristineL
0

#190 - Okej, ingen feber här iaf, tog en alvedon igår då jag började få huvudvärk. Men annars är det bara "vanlig" förkylning.

SaraC
0

Ja alvedon eller andra med samma verksamma substans går bra, jag brukar ta panodil. Samma sak om du behöver ta nässpray, kolla upp vilka sorter som funkar. Sedan ska man väl akta sig för naturläkemedel.

Ketang
0

Jag tror att det är Ipren man inte ska ta om man är gravid. Det bästa är ju att läsa noga innan man tar något.

Det här med naturläkemedel tror jag är lite "läakar skräck" alltså, läkare vet inget om det och säger således att dom inte kan rekomendera det. Men det finns ju folk som är lika pålästa som läkare fast då på just naturläkemedel som kan hänvisa till vad man kan ta och inte ska ta just inom det.

En regel är att inte ta någonting om det inte står uttryckligen att det är ok när man är gravid.

SaraC
0

Ja, både naturläkemedel och annat som inte är testat är ju troligen i många fall inte farliga, men just för att det inte är testat på gravida så vill väl tillverkare/läkare såklart ha ryggen fri.

Ketang
0

Det många inte tänker på och som kan vara riktigt farligt även för dom som inte är gravida. Det är alla dessa piller man kan köpa på nätet.

Även om det är "kända" läkemedel/naturmedel som säljs på hälsokost och på apoteket så kan man aldrig vara helt säker på att det verkligen är det man får.

Det var en dokumentär på tv för något år sen om just detta. Där visade dom hur folk utomlands gjorde egna tabletter i källare och uthus mm, med allt möjligt konstigt i! Totalt livfarligt! Ska man köpa något ska man göra det över disk oavsett vad det är man tänkt stoppa i sig.

SaraC
0

Jisses Tyst

ChristineL
0

Jösses! :S Jo, men alvedon och panodil har jag läst går bra, eller annat med paracetamol.

Ketang
0

Ja det var helt sjukt. Det såg ut som vilka andra förpackningar som helst, men kappslar eller tabletter i. Och det var läkemedel i dom, men inte det som stod på förpackningen och inte bara det. Dom analyserade en del av det dom hittade på ett ställe och det var hjärtmedicin blandat med konstgödning som dom gjorde tabletter av och sålde som något helt annat. Förvånad Så det är nog bäst att köpa på apoteket eller på hälsokost för att vara säker.

CelsiusT
0

#179 Nu är det ju mkt som är privatiserat så det ska ju gå att välja fritt själv, finns det ingen privatklinik i närheten? Ofta finns det ju kopplade till vårdcentralerna, så kolla med privata VC i och omkring din stad och se om du kan hitta någon.

Medarbetare på westernridning.ifokus

runas
2

Varje kväll så dansar min lille Zumba eller afrodans i magen. Mitt kvällsnöje nu är att sitta o titta på magen som hoppar och har sig.

Så kul att se rörelserna utanpå…en livlig liten rackare är han/hon iafSkrattande.

OolssonxD
0

#188 jag hade buksmärtor så jag trodde jag hade fått mf IGEN. men visa sig att bebisen var i liv =) har haft mf innan så vet hur det känns o hur ont det gör. men så länge jag mår illa o har kväljningar så mår bebis bra har jag förstått

per.andersson
0

Vi med. V5+

LCHF @ Google+
Riktig Mat - LCHF
https://plus.google.com/u/0/b/107776422766563650882/

noir
0

#189 välkommen hit!
Hoppas du inte är som jag! är i vecka 13 och har redan haft 3 rejäla förkylningar!

ChristineL
0

Jag är sååå nervös för ultraljudet! Tänk om det inte finns nåt liv längre, ska vi verkligen behöva gå igenom en ivf till tänker jag… Det har varit tillräckligt jobbigt som det är. Uscha, vill bara iväg och se lillen nu.

noir
2

mitt tips är att bli vän med alla oroliga tankar.
Det kommer hända saker längsvägen som man kommer bli orolig för igen och behöva bli kompis med. :)
Men det är helt normalt att vara orolig :)

SaraC
0

#204 Det kommer gå fint! Var det idag?

ChristineL
0

#205 - Jo, så är det nog, men det är svårt ;)

#206 - Yes, 15.30 idag, sen ska jag iväg och jobba så ni får hålla er med bild till imorron ;) Och så hoppas jag vi får höra hjärtljuden också, det skulle vara så mysigt!

SaraC
0

#207 Vad spännande! Skrattande Kan/får man lyssna så tidigt?

ChristineL
0

#208 - Tja, jag läste att hjärtat slår sina första slag redan 22 dagar efter befruktningen, så då borde man ju kunna lyssna iaf. Och "normalt" sett görs ju inte ul så tidigt som vecka 8-9 heller ;)

noir
0

det kan vara väldigt svårt att hitta/höra hjärtljud ju tidigare det är i graviditeten så hittar man inga så är det ingen ide att oroa sig i onödan. man måste pricka precis rätt för att kunna höra något.

SaraC
0

#209 Okej, här lyssnar de inte förrän efter RUL.

ChristineL
0

#210 - Det är nog möjligt, men man kan ju hoppas ;) Man kanske kan ana ett litet tickande på bilden iaf, det är ju en sån liten, liten filur däri än så länge.

Laaisaa
0

Min barnmorska sa att man absolut tidigast kan få höra hjärtat i typ vecka 12-13 då bebisen faktiskt börjar ploppa upp ut bäckenet, men att de inte görs mer än nödvändigt då det fortfarande inte är någon garanti för att man lyckas höra så tidigt! :) Idag blev det vecka 19 här och om prick en vecka har vi vårt RUL :) :) Läskigt men spännande, till och med min sambo börjar bli nyfiken på om det är en liten tös eller pojk som gömmer sig där inne trots att han egentligen varit väldigt anti till att få veta redan! Men så länge det är en frisk liten sak så är resten bara ett plus om vi får veta :)

Kakanskaätas
1

Nu har jag gjort RUL och allt var fint med bebisen:) Känner mig lite lättad även om de är en lång väg kvarGlad

Jag tycker absolut de görs för lite ultraljud. Vet flera som inte blött en droppe men haft ma som upptäckts i vecka 18 vid RUL. Ett i vecka 13-14, RUL runt vecka 18 och sen tul sen i i slutet tycker jag. Bara för att allt är bra i vecka 18 när man gör RUL behöver de inte vara bra i vecka 34, då skulle ett tul göra nytta.

Stormviskaren
2

Magen vecka 27

ChristineL
2

Här är den lilla filuren som bor i min mage! Åtta fulla veckor, 16 mm och ett snabbt tickande hjärta som vi fick se. Blev så tagen av att det faktiskt fanns nånting där så jag glömde helt bort att fråga om det gick att lyssna ;) BF 12/6 2013.

Stormviskaren
0

ChristineL Grattsis, har följt din resa ett tag, är verkligen glad för din skull, hoppas verkligen att allt går vägen nu!

PogoPedagog
0

ser man ett levande foster i v8 har jag hört från läkare att det är vääääldigt liten risk för missfall. antar att de flesta sker innandess men inte kommer ut förän flera veckor senare i vissa fall, så grattis  christineL.

SaraC
0

#214 Vad skönt att det var bra med den lilla!

#216 Skrev i andra tråden också, men vad roligt! Skönt att veta att allt är bra.

ChristineL
0

Tack så jättemycket! Väntar på att bli uppringd av vårdcentralen här i Lerum nu. Känns skönt att vi är klara med Sahlgrenska nu på ett bra tag får vi hoppas. Men jag blev så konfunderad, det verkar inte finnas någon mvc i lerums kommun alls, däremot finns bvc, kan dom göra samma sak för mig? Får naturligtvis svar när dom ringer upp, men någon här kanske är snabbare ;)

OolssonxD
0

#216 då är du 2 dagar före mig. idag går jag in i v 9 allså 8 fulla veckor =)

Idag var jag med beräknad med mitt mf jag hade i våras men men men det är sak samma nu för jag har ju en ny bebis på g =)

SaraC
0

#220 Ingen aning, men mvc och bvc ligger ju ofta i samma lokaler.

PogoPedagog
0

#220 Har märkt att de kallar sig olika saker, i vissa kommuner f¨år man söka under MVC i min letar man på barnmorska/ungdomsmottagning för att komma till MVC.

[RMSLiners]
3

Nu har man ringt en barnmorska i en annan vårdcentral i närheten efter att man blivit tipsad om en bra en. Så om två veckor ska jag in för första besöket (är i vecka 11+6 idag). Lite pirrig inför besöket. Blev rekommenderad att ta ett till graviditetstest eftersom jag är orolig för missfall även om BM sa jag nu har en väldigt liten risk till missfall eftersom jag snart går in i andra trimestern. Hon fråga om jag inte ville gå till "min" BM på familjcentrat (heter det visst här) men jag förklara att jag inte gillar den så då fick jag gärna komma till dem och de har en MVC avdelning. Väldigt trevlig var hon att prata med och väldigt förstående, fick en del tips i telefon mm. Gud så nöjd jag är nu över att äntligen ha hittat en bra BM! Glad

Laaisaa
1

Äntligen sitter jag vid datorn och kan nu lägga upp en bild på min "lilla" mage…. Denna är tagen i vecka 18, är i vecka 19 nu så dags för en ny bild snart Glad

noir
0

jag går på sjukhuset till barnmorskemottagningen som det heter här i eskilstuna

Laaisaa
0

# 226, Du har inte hört något om hur eskilstunas förlossning är? Vi är väldigt i valet och kvalet om vi ska välja deras eller nyköpings bb… Har hört ganska blandat från eskilstunas om hur det är där med personalen och rummen.. DOCK om den lilla får för sig att dyka upp innan vecka 35 så måste vi åka till eskilstunas då de har mer resurser.. :)

noir
0

#227 Njaae inte direkt. Svägerskan födde där i våras och hon var väll lite kluven. Men jag tror det var pga akutsnitt och chocken som kommer med ett sådant m.m som gjorde att hon tyckte de var "dåligt" När hon återberätter sin förlossning tycker jag personligen inte att det lät som om det hade det sämre där. Hon blev igångsatt innan v.40 och som med alla igångsättningar är det ju inte riskfritt. Vilken förlossning är de?
Så jag känner mig trygg med att välja Eskilstuna BB.

Men om Eskilstuna har mer resurser kan inte det vara ett tryggare val än nyköping oavsett när er bebis har tänkt att titta ut?

Laaisaa
0

Jovisst det är lite de som är vår tanke, man vill ju gärna att om någonting går snett så ska all hjälp finnas nära till hands.. Men jag vet inte, alla "skräckhistorier" har fått mig att fundera, lika så sambon.. Medans jag bara har hört bra saker om nyköpings lasarett.. Vi har ju liksom lika långt till båda, så inget är ett självklart val gällande milen iallafall.. Svårt de där! Sen vet man ju inte, alla är ju olika, det jag tycker skulle vara en skräckupplevelse kanske andra skulle se som småsaker så man får väl ta allt som folk säger med en nypa salt :)

ChristineL
0

Så, visst fanns det mvc, dom ligger i samma byggnad som vanliga vc men dom arbetar inte ihop så det var därför jag inte hittade :P Den 12:e ska vi dit för inskrivning iaf!

[RMSLiners]
0

Min svullnad av magen har aldrig gått ner så den är så stor hela tiden. Denna bild är några veckor gammal så idag (v11+6) är den lite större men inte så värst mycket. Ni får tåla jag bär nattline på bilden.Flört

noir
0

#229 Det är mänskligt att krydda de man ska återberätta något. Så lyssna på vad folk har att säga utan att ta parti och försök tänka dig in i situationen om det går. Det kanske till och med skiljer sig mellan mannen och kvinnan.

runas
0

Jag har inga betänkligheter om att föda i Eskilstuna, tänker inte börja leta runt efter andra ställen, tar bara 15 min för mig till förlossningen om det brådskar och det känns tryggt att veta.

Oavsett var man föder så tror jag kvinnor kan uppleva samma ställe på olika sätt så det är ju väldigt inviduellt det där med att föda…

Kul att det finns fler Etuna bor som ska ha bebbe 2013Glad.

Laaisaa
0

Ja men verkligen :) vi har 5 mil dit och typ 5 mil till Nyköping :)

SaraC
3

Gick in i vecka 33 idag, tiden springer iväg. Håller på att beta av listan på saker vi tänkt köpa till bäbisens ankomst och idag köpte jag en av de sista sakerna - en amningskudde. Jag ska dock testa den redan ikväll, får se om den kan ge mig en skönare sovställning Glad

Ketang
0

#235 dom är underbara att sova med! Jag tog en bild på min mage uppifrån i dag och la ut på Facebook och skrev att jag nog måste sluta äta massa onyttigt snart för jag kan inte se mina fötter längre. En kompis till mig undrade när jag skulle ha och jag svarade ärligt April. Då trodde hon att jag lurat alla att jag är gravid :-P haha! Dom som inte vet har inte kommenterat alls.

SaraC
0

#236 Det låter ju bra!

Vadå, trodde alla att du bara skämtade? Hängde inte riktigt med, kvällströg Cool

Ketang
0

Just hon trodde att jag lurat alla! O:-)

noir
1

Köpte en amningskudde redan i typ vecka 6.
Har den i soffan, sängen, låter brosdotter och sambons brosdotter låna den som sittstöd när dom är här. Den är underbar!

Kakanskaätas
0

#236 Haha de kanske inte var så klockrent att du var gravid då för alla:P Lägg ut en ul bild ist, då kan ingen missta sig hihiTungan ute

Hur har ni andra berättat på facebook?

Jag ville inte berätta något innan RUL, men nu är de avklarat sedan någon vecka och har bf i början av april. Men vill iaf gå halvvägs innan vi säger något, eller längre. Vecka 22 räknas ju barnet som ett barn om de skulle hända något. För mig är mitt barn ett barn nu men vill inte ha folk som beklagar mitt sena missfall om de skulle hända något innan vecka 22. Då tycker jag hellre ingen behöver veta något.

OolssonxD
0

jag berätta samma dag jag fick mitt + eftersom jag blir så dålig så berättar jag gärna, ändå har jag haft mf o allt men berättar det för jag går inte o tänker jag väntar ett missfall utan att jag väntar ett barn =)

jag har fått lite bukt på illamående men istället har jag ysel och ont i höften, så funderar på att kolla om jag kan sjukskriva mig för jag är arbetslös och ams accepterar inte att jag inte orkar sitta o söka jobb 24/7

SaraC
0

#238 Haha Tungan ute

#240 Jag la ut en av bilderna efter att vi varit på RUL, i vecka 18.

Ketang
0

Det var den här bilden jag laddade upp på facebook och jag tycker den är ganska tydlig Skrattande

Jag valde att berätta tidigt för ganska många just för att om något går snett vill jag kunna få det stödet av mina vänner som jag behöver. Jag mår inte bra av att låtsas som om inget har hänt om jag mår dåligt.

Jag har fått lite reaktioner ifrån folk som nästan tittat snett på mig när jag berättar att mina vänner har vetat sen vecka 5-6. Kommentarer som "Öh, varför berättade du SÅ tidigt för, tänk om nåt gått fel? JAG berättade inte förens i vecka 18 när det är säkert"… Eh, vad då "säkert"?? Så missfall eller att barnet dör i magen efter vecka 18 händer aldrig då eller? Alla är ju olika och jag blir så ledsen när folk dömmer en för att man väljer att göra på ett eller annat sätt som går emot normen.

Vad jag där emot tycker är tråkigt med avslöjandet är att ingen av mina vänner som inte visste att jag är gravid har kommenterat bilden Obestämd Jag har ju ul bilder från KUB testet som jag kan lägga ut, men jag vet inte om det gör någon skillnad. Känns inte som dom bryr sig helt enkelt.

SaraC
2

#243 Haha, nej man tycker ju inte att någon ska missa den kulan!

Jag berättade också tidigt för mina närmaste. Känns självklart för mig så jag tycker inte att du är konstig. Sen tycker jag att många hakar upp sig lite väl mycket på det här med mf, visst händer det men man måste ju försöka tänka att man väntar barn och inte mf.

noir
0

berätta också tidigt för närmaste för stöd och att slippa göma allt som har med graviditet att göra i hemmet. Nu kan jag ha mina vitaminer framme så jag inte glömmer och strosa runt i mammakläder m.m Samt prata om saker som känns konstigt eller jobbigt.

Håller med man vet aldrig vad som kan hända med ens barn från första veckan till den dagen då den fasktiskt går bort, då vi alla går bort en dag. Så man vet aldrig.
Man berätter när det känns rätt för en själv!

PogoPedagog
0

#243 Om du inte uttryckligen skrivit att du är gravid under bilden tycker jag det är fullt förståeligt att dom inte klommenterat det. Det anses ju som extremt fult att fråga om någon är gravid pga en putande mage om man skulle ha fel och personen i fråga bara är uppsvälld. Säg det rakt ut, folk är inte tankeläsare.

SaraC
1

#246 Men hon hade ju inte bara lagt ut bilden utan även skrivit att hon skulle ha i april..

Kakanskaätas
0

Till de närmaste berättade vi med relativt tidigt, eller ja efter kub i vecka 12+0.

Beror nog på vad man har för vänner på fejjan.                                  Jag tycker en graviditet är väldigt personlig och min resa vill jag inte dela med ytliga bekanta på facebook helt enkelt.

Förra gången jag var gravid fick 3 vänner sena ma, vecka 16, vecka 18 och vecka 19. Två vänner förlorade sina barn i magen, vecka 28 och vecka 38. Så därför tar jag inget för givet ens nu när man nästan gått hälften.

Önska jag var så ovetande om allt som kan gå galet som när jag väntade första barnet. Då hade jag inte en tanke på de här med ma, mf och psd i magen. Trots att jag aldrig haft varken problem att bli gravid, mf eller ma eller graviditetskomplikationer av något slag så är jag orolig nu när de hänt så många omkring migRynkar på näsan

Kakanskaätas
0

#247 Men de skrevs väl som en kommentar under bilder, ibland ser man inte de utan bara bilden

Sen beror de väl på hur pass intresserad av bilden man är, går man in på den syns ju kommentarer under om man bara tittar.

Tycker de verkar lustigt att folk itne hajjade att de var en gravid mage, men visst som #246 sa så kanske folk inte såg kommentaren och inte vågade fråga.

Ketang
1

#246 Nej, jag fattar att folk inte är tankeläsare. Men jag vet att alla mina vänner är läskunniga.

ChristineL
0

Har nu ikväll, för bara nån timme sen börja känna som magknip och jag blir livrädd. Jag hoppas bara att det beror på den stora mängden stark mat jag åt till lunch (vilket normalt sett inte brukar vara några konstigheter…) Någon här som har fått missfall som vet hur det känns?

vecka 8+6

Greeen
0

Jag hoppar in här nu, plussade i söndags :) Fast kanske börjar bli dags att skapa en ny tråd?

Laaisaa
0

Imorgon blir det vecka 20 och på schemat står ultraljud! Ååh så nervös jag är!! Tänk om något är fel? Blir nog inte mycket sömn inatt :( :)

SyntHare
1

Jag gjorde en ny tråd då denna blev så lång. Ni är välkomna att skriva i den nya tråden: http://gravid.ifokus.se/discussions/5099fdc1d4ebea5713019932-vi-som-ska-ha-barn-2013-2 Glad

noir
0

#251 jag har gjort en abort och med kroppen full av smärtstillande så gjorde de fruktansvärt ont i magen OCH ryggen som inte går över.

tror inte det är ett missfall på g. Livmodern växer fort och det känns, stramar och ilar.

Nu går även jag över i nya tråden! :D

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer