Prova medicinen eller inte?
Jag har fått Ritalina (amfetaminliknande preparat) utskrivet mot min adhd. Men så läste jag på lite och inser att man inte ska äta detta om man är gravid och det är tom så att det står att om man är sexuellt aktiv så kommer läkaren att diskutera preventivmedel (vilket min läkare inte gjorde, hon skrev ut det i rincip rakt av utan vidare frågor eller undersökningar vad jag upplevde det som och då vet hon ändå om att jag har sambo).
Nu är ju inte jag gravid (vad jag vet). Men jag och sambon har ju regelbundet sex och är inte supernoga med att skydda oss. En graviditet är inte hela världen om man säger så, även om vi absolut inte försöker att få barn just nu (men vi planerar att kanske snart börja kika på att försöka, inom något år eller så). Vi "skyddar" oss genom att bara ha sex "säkra dagar" och osäkra dagar så brukar vi avsluta utanför eller trä på en kondom precis i det sista. Så, ja.. det är ju inte så jättesäkert men vi känner att för oss räcker den säkerheten eftersom en bäbis ändå skulle vara välkommen om det skulle råka bli så, men vi försöker ändå att inte skaffa barn just nu.
Så eftersom jag lever så "osäkert" så blir jag tveksam till om jag ska våga prova medicinen eller inte. Vad tror ni? Hur hade ni gjort? Det är ju inte känt om det kan påverka fostret, men det är ju samtidigt risker med det och dom rekomenderar ju ändå att man inte äter det om man är sexuellt aktiv om man inte har en bra preventivmetod (vilket jag ju inte har). Jag upplever ju inte att jag inte fungerar alls i vardagen utan medicinen, men jag har ju förhoppningar om att fungera bättre med medicinen då jag har problem med koncentration bla.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det allra bästa är nog att ringa till läkaren och rådfråga! De borde ju ändå veta bäst, läkaren kanske tog för givet att ni skyddar er ordentligt? Ring och fråga!! Aboslut bästa tipset!
Om jag vore du och jag kände att jag inte kunde fungera utan medicinen skulle jag ta medicinen, men med vetskapen om att man inte ska äta den om man är gravid hade jag slutat haft avbrutet och börjat med p-piller (noga!) tills jag kände mig klar med medicinen, ville sluta eftersom barnfrågan blev aktuell 'på riktigt' eller vad man ska säga.
Om du kan bli gravid när som helst låter det ju inte som att medicinen borde vara aktuell att ta just nu.. Frågan är hur skadligt det är för ett barn, om risken för ex missfall ökar väldigt mycket eller om det till och med kan påverka fostret negativt så barnet får någon skada eller liknande.. Ja, jag vet ju inte men ring din läkare! :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#1 Det är ju inte så att jag inte fungerar utan medicinen. Men jag hoppas ju på att fungera bättre med medicinen.
Preventivmedel är inte aktuellt just nu. Det är kondom eller möjligtvis kanske kanske pessar som är aktuellt. Klarar inte av hormonerna, blir djupt deprimerad och vill ta livet av mig och kopparspiral är inte ett alternativ med tanke på min menstruation.
Medicinen är ju inget som man "blir klar med" utan det är ju meningen att man äter den om det är så att den passar mig och hjälper mig.
Jag blir lite upprörd över att läkare inte pratar igenom sånt här. När det står så tydlig varning i bipacksedeln så känns det ju konstigt att läkaren inte ens pratat om det. Hon har ju ingen aning om hurivida jag är gravid eller inte eller om vi skyddar oss. Det är en risk att äta om man har högt blodtryck, inte ens det kollade/frågade hon.
#2: oj, jag läste fel! Läste det som att du inte fungerar utan :-) Och med 'klar' menade jag inte egentligen klar som i 'klar', hehe, utan typ att känna sig redo för en paus på grund av graviditeten. För visst måste man ta paus då? Och att hon inte kollade eller frågade håller jag med om är riktigt dåligt!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Hmm.. jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Grejen är ju också att det inte går att ringa läkaren utan man kommer bara till sekreteraren så får man boka telefontid och hon är otroligt fullbokad och jobbar inte så mkt så sist tog det några veckor innan jag fick tid att tala med henne.

Jag hade nog testat medicinen om jag kännt att jag behövde den för att må bra och under den perioden skyddat mig till 100%. För mig är det inget alternativ att "chansa" när det gäller barn. Hade jag inte velat skydda mig till 100% eller velat bli gravid medvetet hade jag inte vågat ta medicinen.
Jag hade ritalin, ingen läkare sa något om preventivmedel till mig heller. Jag blev gravid när jag gick på ritalin, slutade när jag var gravid i v 5-6 någon gång. Fick en helt frisk fin bebis :) Jag trodde inte att jag skulle klara mig utan mediciner. Men jag mådde bättre än någonsin under graviditeten :)
#6 Har hört det att graviditeten kan ha positiv inverkan så at tman inte behöver medicinen. Var det en planerad graviditet?
Ja så blev det för mig i alla fall :) Nja, inte direkt det var väl "blir det så blir det" och jätteglada var vi när det väl blev :)