Gravid iFokus

Gravid

Etikett: off-topic
Läst 2187 ggr
[Aquelegia]
1

Varför skaffar inte ni barn för frågan!

Jisses, sambon och jag får verkligen inte vara ifred med vårat gemensamma liv. Har sedan 2 år tillbaka från vänner, bekanta, arbetskollegor och familjen fått frågan "VARFÖR SKAFFAR NI INTE BARN FÖR" Skrikandes
Jag har i många år varit redo för barn, nu har dock sambon och jag gemensamt kommit fram till att barn får vänta lite. Vi har saker vi vill göra innan barn och min barnlängtan har lugnat sig lite då jag skall bli faster i februari.

Varför skall folk fråga om vi inte skall skaffa barn snart och varför inte vi skall ha barn nu.
Förstår inte grejjen! Visst vet nog dom flesta om att jag velat ha barn länge men samtidigt så har jag saker jag behöver ha ordnat innan. Blir inte längre stressad av frågorna om barn haha har faktiskt senast igår vänt mig om till sambon och sagt "Näh älskling nu kommer den där frågan igen, tydligen duger inte mina svar, DIN TUR att svaraFlört"
Nu kanske han förstår varför jag blivit så stressad med min barnalängtan när folk pushar på från alla hållTungan ute Får se hur länge han klarar av att svara på frågorna innan han inte längre har svar ^^

Har ni känt av att folk blir förvånade över att man levt ihop länge och INTE skaffat barn.

DesK
0

Visst råkade jag ut för dessa frågor! Jag blev lika trött på dem som du nu är. Jag fick min äldsta dotter när jag var 35 år och det funkade mycket bra för mig, hennes far och henne själv, sen fick jag min yngsta dotter 3 år senare med samma goda resultat. Så jag fattar inte heller vitsen med att stressa med att skaffa barn. Att få barn är en Guds gåva och ett mycket stort ansvar, som man ingalunda ska göra för att andra tycker att man ska det!

/Désirée

[Aquelegia]
0

#1 Kan ju erkänna att jag tillät mig bli stressad av att "ni har ju lägenhet, långvarigt och stabilt förhållande, bra ekonomi" Kändes verkligen som att ja då är det ju dags. Visste spelade min barnalängtan in oja men inte lättare av att hela tiden bli påmind om att man likagärna SKULLE kunna skaffa barn.Tungan ute

noir
1

kan tänka att det även är väldigt riskabelt att fråga/tjata om varför det inte blir några barn. Vissa kan inte få barn eller har svårt att få barn. Ibland kan det sitta djupt att man inte vill berätta eller kanske skäms. Man vet aldrig! Jag frågar aldrig och hoppas därför att de ska lämna mig i fred. Visserligen väntar jag mitt första barn nu och jag kan tänka mig att syskon tjatet kommer om ett år ;)

prodigy
1

Människor verkar alltid vilja tycka och kommentera sånt som går lite utanför normen. Jag har ju många barn och jag får ju frågan varför så många, och gärna något roligt skämt på köpet! :)

De två sista graviditerna har jag inte fått något grattis heller utan mer ett stackars dig , vilken otur.. :)

noir
2

men hur kan man säga stackars dig?
Väljer man att skaffa ett till barn så är det oftast, vågarn nog säga nästan alltid ett efterlängtat och älskat barn?

[Devya]
0

Jag har faktiskt aldrig fått höra något sådant, någonsin! Och då har jag och min kille ändå varit tillsammans i över 9 år.

Fast på andra sidan har jag fått höra många kommentarer om hur alla ungar tycker om mig och att jag säkert kommer att bli en jättebra mamma. Skulle jag ta det som en hint att de vill att vi skaffar barn? Nä, tror inte det åtminstone.

Min bror vill absolut inte att jag får barn.. åtminstone inte före han och hans fru får barn. :)

regskylt
0

#4 hur många har du? :)

[Aquelegia]
0

#3 Haha, var redo! ^^

#4 Men jisses! Vem har med det att göra! Som att ni kan säga "oj juste ni har rätt jodå lite många barn vi ångrar oss" eller vad tror dom att kommentarerna leder till? Stoppa tillbaka barnen XD Förlåt men det är ju knappast så att det skulle leda till något annat än att kränka en annan person dessa kommentarer!

#6 Åh vad skönt att bara få vara! Har börjat vända frågan för ofta är det folk i egen ålder som frågar så vänder det hela och säger "ja fast ni då är ju samma för er dags för barn isf!" Flört

prodigy
3

#7 Jag plussade för nr 6 för ett par dagar sen! :)

#5, 8 Ja, jag kan också fråga mig vad de tror, en tråkig attityd är det ivf. Såklart får jag ju positiva kommentarer också, som vad härligt!, men återkommande är just - är det inte jobbigt med så många?, men man får kontra och säga, nej, det är inte värre än när de var två faktiskt, och sen förklara att de faktiskt hjälper varann och så…..

Men nu bävar jag lite för kommentarerna med nr 6. En släkting sa när jag väntade nr 5, -jaa, vad säger man? Då svarade jag, man brukar säga grattis!

regskylt
1

#9 Grattis :)
Jag hade gärna sett mig med många barn. Har ett och ska nog stanna där. Eller man vet ju inte då jag "bara" är 24! Men fyra hade jag nog haft, eller ialla fall tre. Jag är uppväxt med att vi var tre barn hemma (en vuxen också).

[Devya]
0

#9 Nå om man har pengar till att försörja dem så ser jag inga problem med att skaffa många barn. :)

noir
1

#9 Grattis! Jadu känns som om manbehöver lite skin på näsan. Stå på dig! Så länge man själv vet att de är efterlängtade barn så finns det inga probelm med många.

prodigy
0

Tack! Ja, lite skinn på näsan är alltid bra!

Men för att kommentera trådens eg ämne så vill jag också kommentera det känslomässigt jobbga när man inte har barn och får frågon varför? Min äldre syster har inte barn, hade velat ha, fanns inga medicinska hinder och så utan rätt tillfälle kom inte helt enkelt. I dag är hon för gammal för att få barn, men får ju ofta frågan just varför hon valt bort barn, vilket hon kan uppleva jobbigt just för att det faktiskt är en stor sorg att det inte blev några….

ibland är människor nyfikna men ganska klumpiga känns det som :(