första ultraljudet i vecka 24?
hej alla,
jo det är såhär, när jag bokade tid för första ultraljudet med barnmorskan så var jag i vecka 6, så antog jag att tiden jag fick (10 september) skulle vara när jag var runt vecka 18.
men det stämmer ju inte riktigt xD Nu är jag i vecka 19+4 och det är låångt kvar till ultraljudet, kommer vara runt vecka 24 då, och jag är lite orolig för alla får tider när dom är i vecka 18 :S är det för det är semester nu eller? kommer inte riktigt ihåg om hon nämnde detta eller om det helt enkelt var fullt bokat?
ja min fråga är väl att; är det okej att vänta tills dess? eller bör man kolla nu? kanske borde skriva att jag väntar min första avkomma så jag har inte full koll på allt ;O jag har ju känt bebben röra sig och inget skumt som blödningar eller smärta har uppkommit…
tack på förhand!
/ angelica
Låter ju konstigt med ett så sent. När har du tid?
Rutinultraljudet brukar vara mellan v.18-22. Enl. Akademiska sjukhusets hemsida ska rutinultraljud utföras runt v. 18.
”Tidigare i graviditeten kan det vara svårt att bedöma alla organ vi vill undersöka och efter 22 graviditetsveckor kan inte graviditetens längd avgöras på ett bra sätt med ultraljud.
Syftet med rutinultraljudet är att fastställa graviditetens längd, se antal foster, upptäcka fostermissbildningar och undersöka moderkakans läge.”
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det är för sent! Är fostret gravt misshandlat kanske ni vill fundera på om abort är aktuellt, i vecka 24 är det väldigt svårt att få abort beviljat och sen är det ju också himla sent! De överlever ju utanför magen då!! Känns inte rätt! Men sen också den självklara orsaken att man inte kan fastställa hur långt gången du är ordentligt pekar ju också på att det är på tok för sent..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
oj! :S erm,
vad gör jag nu då? ska jag ta och ringa barnmorskan och försöka få en tid tidigare? känns skumt att hon gav mig sån tid för hon kollade kalender och verkade kunnande att det skulle vara en passande tid :S så det är inget strul med semester och sådant nu då?
Såklart du ska ringa och säga att du vill ha en tid så fort som det bara går! Din bm måste ju ha gjort ett misstag helt klart. Hoppas det ordnar sig :)
okej då tar jag och ringer direkt imorgon! tack alla:) och föresten, har det blivit nån gång att det inte finns tider innan v.22 så man måste gå till privatklinik?
Hahaha, ser att jag skrivit "gravt misshandlat" istället för missbildat.. Tänk vad telefonen kan hitta för dumheter!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#7 hehe jag förstod det blev lite fel där ;D ja jag ringde och dom skulle ringa upp så vi får se om det löser sig enkelt nu :P
JA! då har det blivit så att barnmorskan hörde av sig men enligt henne hade hon inte bokat någon tid utan att jag skulle göra det själv? :P I was like, neeeee du skrev upp en tid här.. står ju UL på pappret. Och hon nekade och skit så jag och mannen min åkte till Emma ultraljudsklinik istället, för det var verkligen dags nu.
850:- fattigare med det var riktigt mysigt :) men nu kommer lilla twisten här!: jag ringde sjukhuset och berättade att det hade blivit fel och behövde en tid fast jag redan har varit på ultraljud för barnmorskan ville ha den inlagt i journalen…
-va ne det ska du inte behöva, jag ringder henne och kollar med henne.
hopp.
nästa dag ringde barnmorskan och skamset sa att hon hade bokat in i september, att hon hade gjort fel från första början. Hon bad om ursäkt flera gånger och skulle försöka göra så vi kunde få ersättning för ultraljudet.
känns lite stressigt att det blir såna här fel när man är "nybörjare" plus bara blott 19 år och inte har koll på allt… MEN what to do, min bebbut är frisk det är allt som behövdes veta :P
ujuj va rörigt, men grattis till frisk liten plutt!!