Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4826 ggr
Ketang
0

Gravida yrkeschaufförer?

Är det fler här som är gravida och som kör mycket i jobbet?

Jag har ett litet dilemma! Jag kör lastbil och mår illa och kräks av vissa lukter, om jag kör på små krokiga/guppiga vägar och när det blir stressigt. För detta har jag fått tabletter som jag inte kan köra på :-/ Jag blir väldigt trött och ofokuserad av tabletterna och vågar helt enkelt inte ta dom när jag ska jobba vilket gör att jag mår jätte dåligt på jobbet. Och som i sin tur gör att det är psykiskt tufft att ens ta sig till jobbet på morgonen. Jag jobbar långa dagar och har ganska tuffa dagar.

Min chef är fantastisk och jag vill verkligen inte svika honom! Men jag vet inte hur länge jag orkar kämpa emot mina transportledare på kontoret som inte alls tar hänsyn till att jag inte orkar 10timmar utan raster längre.

Ah! Håller på att bli smått tokig, får nära på ångest så här dagen innan en ny vecka…

Sarah E
1

Stackare! Sjukanmäl dig inför imorgon vettja!

Ta ett par dagar och ta dig en funderare på om du inte ska sjukskriva dig några veckor (eller ansöka om havandeskapspenning).

Du kanske bara behöver vara borta från jobbet några veckor tills illamående och tröttheten lagt sig. Det är bättre att du gör så nu, än att du blir utbränd på riktigt. Du behöver alla krafter du kan få sen när bebis kommer ju :)

Och försök strunta i den där transportledaren. Förresten, är det verkligen lagligt att du tvingas jobba 10 timmar utan rast?! Prata med din chef, han verkar ju bra.

Du behöver vila. Stressen som blir av din arbetssituation och det faktum att du mår så dåligt är inte bra, varken för dig eller plutten.

Hoppas att det löser sig för dig. Ta hand om dig. Kram! :)

Ketang
0

Tack snälla för råden, men jag känner mig så himla dum om jag stannar hemma från jobbet! Sen är det ju tyvärr så att det kör ihop sig ordentligt för min chef om jag inte kan jobba. Han står där med en bil som kostar pengar och logistikföretaget som vi kör åt står utan bil och en massa pallar som inte kan levereras. Jag tror inte att min chef skulle bli arg, men jag tror kanske inte att han skulle aceptera att jag är hemma utan en lite övertalningskampanj först. "Kan du verkligen inte jobba? Men du kan väl komma och försöka i alla fall så får vi se hur länge du orkar…." osv osv… Jag sa nämnligen ifrån i torsdags och då övertalade han mig att fortsätta att köra ändå vilket jag gjorde och sen var jag helt slut körd när jag kom hem. Orkade inte ens sitta upp!

Jag var lite lätt knäckt i onsdags på jobbet och satt och bölade en stund på morgonen när jag åkt från terminalen. Ringde sen min barnmorska som jag ska träffa på torsdag för första gången för att få lite stöttning och råd. Men det enda hon sa var att en normal graviditet ska klara av stress och tunga lyft så jag skulle inte vara orolig. Sen skrev hon ut nåt mot mitt illamående som jag inte kan köra bil på, detta trotts att hon vet att jag kör lastbil…

Jag vet inte om denna stress har börjat dra ner mig psykiskt nu eller om jag bara är känslig på grund av graviditeten, men detta är riktigt jobbigt just nu. Känns verkligen inte som om jag har något val utan måste jobba för att inte göra mig osams med folk :-(

Sarah E
0

Vad är viktigast för dig? Att hålla omgivningen nöjd eller se till att du och bebisen mår bra? Det är den enda fråga du behöver ställa dig, och du vet ju svaret på den frågan, eller hur?

Du ska väl inte känna dig dum för att du är svagare just nu, du är ju gravid! Och din bm vet nog inte vilken typ av stress och press jobbet som lastbilschaufför innebär. Jag kan inte tänka mig att hon tycker att du ska pressa dig så hårt så du får ångest och inte orkar stå på benen när du kommer hem. Det är riktigt dumt att riskera att gå ner dig psykiskt  och fysiskt i det här läget. Du behöver krafterna till graviditeten.

Har du en man eller pojkvän vid din sida? Tycker inte han att du ska ta det lugnare? Eller din mamma eller pappa, syskon, vänner? Se till att du får peppning från omgivningen. Lyssna på dem som säger sådant som är bra för dig och bebisen.

Du får stå på dig nu! Ingen kan ju tvinga dig att jobba om du är dålig. Du har rätt att vara hemma från jobbet, dessutom kan man fundera på hur säker du är som förare när du mår så himla dåligt…

Jag menar inte att vara tuff mot dig, jag vill bara peppa dig att stå upp för det som är bäst för dig.

Hoppas att du klarar att stå på dig!

Styrkekramar!

zoolatri
0

Min syster var yrkeschaufför när hon var gravid. Hon var busschaufför och körde linjetrafik. Hon mådde inte dåligt i början direkt men hennes problem kom i slutet när hon behövde gå på toaletten titt som tätt, som busschaufför är ju hela dagen väldigt schemalagd och ev hade hon ett par raster per dag där hon kunde lämna bussen och där det fanns toalett. Då fick hon havandeskapspenning. Din situation låter inte alls rolig… Den stressen och det fysiska måendet varje dag måste trötta ut dig oerhört! Se upp så du inte blir utbränd! Att gå till en läkare och diskutera sjukskrivning kanske vore bra? Har ju förstått att du precis fått mer jobb så det känns inte så kul kan jag tänka mig… Hur känner du själv? Är det du själv som pressar dig extra hårt pga din ansvarskänsla?

Ketang
0

Svarar från mobilen så jag ber om ursäkt om det blir lite rörigt! Jag har legat vaken stora delar av natten så i dag är jag hemma. Satte dottern framför tvn och somnade i soffan. Det är först nu vid halv tolv jag känner mig någorlunda som människa igen. Med ont i ryggen och huvudvärk :-( Ska ringa min chef snart men jag får ont i magen av bara tanken. Jag har ju mer eller mindre lovat att köra heltid i ett par veckor nu. Och på torsdag har jag fått ta ledigt för ett besök hos barnmorskan. Känner mig jätte dum nu :'( Jag pressar mig nog ganska hårt själv men blir ju påhejjad av mina transportledare. Och det är väldigt tufft att stå emot dom :-( Jag har alltid gjort allt för andra på jobbet hur jag än själv mår för jag mår psykiskt dåligt av att vara hemma från jobbet. Just för att dom får problem om man inte kör. :-/

zoolatri
0

#6 Du ska inte känna dig dum! Mår du så dåligt som du gör så KAN du ju inte jobba! Det är bättre att du jobbar extra hårt när du har energi till det. Tyvärr brukr man ju inte kunna styra arbetsplatsens efterfrågan på arbetskraft… Om du tackar nej till jobb eller blir sjukskriven nu, är det risk för att du inte får jobba mer sedan? Var rädd om dig:)

Ketang
1

Jag har världens bästa chef! Han ringde och sa att det är massor att köra ut denna veckan så han ringde in en lots så jag kan vara hemma och vila upp mig! Jobbar på fredag bara. Super skönt!

zoolatri
0

#7 Vad skönt!:)

Sarah E
0

#7 Bra! Så skönt för dig :)

Ketang
0

Ja det var verkligen min räddning!