Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 5269 ggr
Calibre
0

När "börja försöka" (planering)?

Om man planerar att skaffa barn lagom till när man avslutar studierna första veckan i juni 2013, när bör man då sluta med p-piller och "börja försöka"?
Man vill ju inte riskera att barnet kommer innan studierna avslutas, men man vill samtidigt att barnet ska komma så nära inpå examinationen som det är möjligt. Dock vill man ju se till att klara hela vägen till examinationen utan att må alldeles för dåligt av graviditeten, men plugga bör man väl kunna göra ganska långt in i graviditeten antar jag..

Men ni förstår kanske min fundering?
Man vill verkligen klara utbildningen och inte riskera att den blir oavslutad för att barnet kommer under utbildningen, eller för att man mår jätte-dåligt av graviditeten. Samtidigt vill man att förlossningen sker så nära det går examinationen, eftersom vi inte vill vänta mer än vi behöver :)

När tror ni är lagom att börja försöka? Och ska man sluta med p-pillren ett tag innan man börjar försöka och i så fall hur långt innan?

Laaisaa
0

Svår fråga de där :) det tar ju lite olika tider att komma tillbaka efter p-piller! Vi slutade sista april och jag blir klar med utbildningen i mars :) är inne på "andra" försöket nu! Vi tog det med en liten marginal att det kan ta upp till 6 månader för kroppen att komma tillbaka! Men man måste samtidigt ha i åtanke att det kan hända innan första mensen ens hälsat på ;) Men vi sa det att hellre att man kan jobba in någon månad isåfall om något skulle ske :) fast då slapp vi även den här pressen att det måste ske :) Det får ta den tid det gör!

Stormviskaren
0

Jag hade samma tankar som du och jag slutade med mina piller i mars och blev gravid i maj, vilket resulterade i att när jag tog studenten var jag i vecka 7. Det fungerade jätte bra och jag mådde inte särskilt dåligt, var dock lite trött. Men sista veckorna pluggar man inte så mycket Flört

Labbeflickan
0

Hej!

Jag och min sambo är inne på 6 månaden sedan jag slutade med p- staven och ännu ingen bebbi på väg så det kan vara otroligt inviduelt hur lång tid det kan ta att ens bli gravid.

Lycka till <3

Calibre
0

Okej, det låter ju som om det är väldigt varierande det där med hur lång tid det tar innan man kommer igång efter p-pillren!

Men jag räknar med att kunna plugga ända in i 8 månaden, då jag har väldigt lätt för skolan och pluggar mycket hemma. Därmed funderar jag på om vi ska börja "försöka" från och med oktober i år (skolan slutar typ 1 juni 2013). Då blir det ju plugg in i 8:e månaden i värsta fall, men förmodligen blir det inget direkt när vi börjar försöka, så jag kommer säkert inte ha kommit ända till 8:e månaden vid examen :) Men man ska ju ändå vara beredd på att det KAN bli så.

Vad tror ni om det? :)

Tina-A
0

#4: Det går säkert jättebra, så länge du har en normal graviditet :) Man rekommenderar ju att inte jobba längre än till 2 veckor innan man är beräknad att föda, och skulle du bli gravid säg 1a oktober borde du vara i typ vecka 32 när du tar studenten vilket borde fungera jättebra. Man ska alltså helst inte jobba längre än vecka 38!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Stormviskaren
0

#4 Men hur känner du för att gå ut med en jätte mage? Sen tar graviditeten mycket på en, man blir trött och man är inte alls lika fokuserad som förut.

Lycka till med ert beslut.

Tina-A
0

Måste ju bara säga att man kan ju dock inte veta hur det blir! Du kanske får tvillingar eller måste sjukskrivas tidigt i graviditeten eller får mycket krämpor. Det kan man inte veta. Jag jobbade iaf 80% + pluggade 50% samtidigt fram till vecka 36 då jag blev sjukskriven, men innan dess var det inte några som helst problem. Jag fortsatte plugga på distans utan uppehåll i ca 7 månader till, net sen blev det för jobbigt när min dotter blev äldre :-) men jag hade en normal graviditet och då är det inga problem att vara sysselsatt till slutet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]