Gravid iFokus

Gravid

Etikett: mammor
Läst 3563 ggr
dragonstar
0

För den alternativa vägen.

En jag känner har nyligen fått barn och i helgen fick jag höra att hennes svärmor hadde svråt att förstå hennes val att inte ha barnvagn.

Och då började tankarna rulla, vad är det ma egentligne behöver? och vad finns det för alternativ?

Mna kan ju göra mycket själv.

Vad har ni gjort för val, kanske av bekvämlighet eller av ekonomiska själ?

Visa gärna bilder =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

szirius
0

Jag är inte säker på att jag kommer ha någon vagn denna gång. Min första son föddes för tidigt o vi körde " kängurutekniken" med honom (att ha honom naken mot bröstet den första tiden) sedan kändes det helt naturligt att fortsätta ha honom i bärsele, först fram o när han blev större hade vi en s.k Skogsnässele på ryggen när vi var ute. Liggvagnen var i stort sett oanvänd. Vi köpte en enkel paraplyvagn när han var runt 1, den hade vi däremot mkt nytta av på våra resor.

Spjälsängen stod oanvänd…kändes stor o krånglig att använda…otroligt enkelt att bara "slänga fram bröstet" på natten o halvsova vidareFlört. Vi sov gott alla 3 i dubbelsängen i 2 år.

Denna gång ska vi få en hemsnickrad vagga av svärfar, vilket känns gulligt , men jag gissar att lilla endast kommer sova där på dagarna.

Dyra babygym är inget som behövs, funkar bra med en tjock filt på golvet o man kan hänga upp egna grejor att titta på, själv har jag sytt en mobil att ha ovanför skötbordetFlört

Öht har jag personligen svårt för alla dessa fisher price leksaker som spelar o piper o anses vara så pedagogiskaTyst. Jag föredrar naturmaterial o enkelhet (dessutom vet alla som har erfarenhet av barn att de kan underhålla sig i timmar med träslevar, kastruller, plocka i och ur askar, hälla i och ur vatten, stenar, kottar, pinnar etcFlört)

Alltså, egentligen kan man ifrågasätta det mesta..behöver man en specialanpassad badbalja… en speciell blöjhink…babylarm…elektrisk febertermometer…Obestämd…det är lätt att tro det om man läser all reklam i olika föräldratidningar och inte minst om det är första barnet eller man umgås med andra " som köper allt", så är det lätt att tro att man måste ha allt sånt. Det måste man absolut inte.

Jag har nu lånat ihop bebiskläder så att jag tror jag kommer klara mig iaf de första 6 månaderna utan att behöva köpa nåtGlad. De växer så oerhört fort i början så vissa plagg hinner de använda två ggr innan de är för små.Det är inte av snålhet jag gör det, utan det känns bara totalt onödigt med nytt och även mer miljövänligt att återbruka.

När jag väntade min första så prenumererade jag på en " alternativ tidning" som hette Födsel och föräldraskap...men jag vet inte om den finns längreObestämd. Där tog de upp olika alternativa metoder som attachment-teorier, långtidsamning, föda hemma osv.Så det FINNS verkligen alternativ men man behöver vara stark i dagens samhälle för att välja dem, eftersom man lätt blir dömd så fort man inte följer normen o folk vill gärna tala om för en hur man bör välja o tänka o vad som är bäst för barnet.

Ett tips är att googla, det finns ofta massor att hittaGlad!

PogoPedagog
0

Det enda vi har bestämmt oss för än så länge är att bygga en "korg" till barnet att sova i som vi kommer hänga i taket nära sängen. Jag tycker det verkar bra att bara kunna sträcka ut en arm eller ben och knuffa lite på den för att få den lilla att somna. Sen kanske det slutar med att den sover i sängen med os ändå men i mitt huvud är det en fantastisk idé:)

Annars får/ byter vi till oss mycket. Jag byter bebissaker mot måleriarbete från min syster. Vagn kommer vi t.ex få därifrån, tror det är en liggvagn och vi börjar med den och ser om vi använder den tillräckligt för att vilja skaffa sittvagn senare.

Jag känner att jag inte gärna vill köpa nya textilier och saker till barnet för jag tänker att i begegnade är gifterna som finns i precis allt redan lite urlakade.

dragonstar
0

Jag har inte barn och planerar inget närmaste tiden men tyker det är kul att prata om det.

Själv har min mamma sparat de barnkläder jag jag hadde när jag var väldigt liten. Det är två plastbackar med kläder en hel del är handgjort av mamma och mormor det är rätt neutrala färger och bortsätt från några resårer är allt helt och fint. Tycker att man gott kan låna kläder av andra när dom är så små och det går ju alltid att göra kläder själv.

Jag vet att mitt barn kommer sova med mig i sängen på något sätt, iallafall första tiden. Exsakt hur om jag komemr ha en korg i sängen som barnet ligger i eller om jag ställer något mot min säng vet jag ennu inte.

Barnvagn har jag fått en av min morbror ha nköpte den ny och den är bara använd till ett barn. Men jag är själv väldigt intreseradav bärselar och kommer tästa det som ett alternativ istälelt för att släpa på vagn. beror ju på vad man ska göra.och vad man ska ha med sig.

dragonstar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.