Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 1250 ggr
[spinn]
0

Hur är det med dessa kosttillskott?

Jag undrar om dessa olika kosttillskott är ofarliga att äta under en graviditet?

• Tre-en-en kornkoncentrat
  • Carotenoid Complex (fruktkapslar)
  • Omega 3 Salmon Oil Plus
  • Nutrishake

Omega 3n tror jag är ofarlig eftersom den inte innehåller någon fiskleverolja, retinol. Men de andra vet jag inte. Står så mycket olika när man läser, men de flesta verkar avråda helt från kosttillskott? Bortsett från att man måste få i sig järn, folsyra och kalcium i rätt mängder?

Jag är inte gravid, men är nyfiken, då jag känner en som kanske ska börja äta allt detta.

PogoPedagog
0

Jag tror hon måste fråga en barnmorksa om detta, det är ju viktigt att det blir rätt. Min var väldigt nogrann med att man inte fick äta vilka kosttillskott och naturläkemedel som helst  när man var gravid. Vissa saker är ju nyttiga för vuxna och jättefarliga för foster. Sen finns är ju de mesta sådana saker helt enkelt för lite kontrollerade, kan vara helt ofarliga men kan oxå vara farliga för foster.

[spinn]
0

Ja, det tycker jag också.

Jag glömde skriva att produkterna är från http://www.gnld.se

Sarah E
0

Generellt tror jag, oavsett om man är gravid eller inte, att man bör få i sig allt man behöver via maten man äter. Behöver man sätta i sig allt det där så kanske det är läge att lägga om kosten lite.

Dessutom tar kroppen upp allt detta bättre ur maten än ur olika tabletter och annat.

Sen kan det ju finnas medicinska skäl till att äta kosttillskott, men är man fullt frisk och kan äta allt så verkar det faktiskt onödigt.

Men, som sagt, fråga barnmorska :)

[spinn]
0

#3 Ja, jag håller med dig.
Ser och hör på många ställen att läkare och barnmorskor rekommenderar en bra kost för att få i sig allt och att man ska vara mycket försiktig med kosttillskott under graviditeten eftersom mycket inte är tillräckligt beprövat för att vara säkert för barnet. Många preparat verkar vara direkt skadliga för fostret, medan vissa kan vara livsnödvändiga ifall man har brist på tex järn. Men då bör man ju gå efter läkarens eller barnmorskans rekommendationer tycker jag.

Oj, nu skrev jag om allt möjligt. Men det är skönt att läsa om andras ideér och bolla lite tankar.