Vill ha barn men känner skräck
Hej!
Jag och min sambo har länge pratat och funderat om att skaffa barn.
Jag vill jättegärna ha barn och min sambo vill verkligen ha barn.
Det är ju bara det att jag ser skräck i hela graviditets processen
Just det att man kan få olika livslånga sjukdommar om man råkar vara lite för överviktig (vilket jag är, runt 15 kilo) eller andra konstiga saker.
Jag är livrädd för läkare och sjukhus, svimmar varje gång jag tar blodprov.
Sedan är jag rädd för att när jag väl ligger där och krystar, att jag ska få något hjärtproblem/blodproblem och tvärdö.
Jag vill ändå ha barn… Men all min rädsla för att allt ska gå fel gnagar mig i huvudet varje gång jag tänker på graviditeten..
Vad ska jag göra? :C
Förstår din oro! Jag och min sambo visste redan innan att en graviditet skulle bli min död om den inte var planerad och jag fick fragminsputor under hela grav. Men längtan övertog rädslorna och vi valde att försöka, nu har vi en underbar ettåring
fick ta en spruta om dagen fram till vecka 11 då jag likförbannat bildade nya proppar, blev inlagd en natt och nya dosen blev två sprutor om dagen. En morgon och en kväll, som jag tog själv! Blåmärken över hela benen, det var inte vackert och det värsta jag gjort i hela mitt liv men så värt det och skulle gladeligen göra om det för att skaffa ett litet syskon till min going! Rädlsan finns alltid där, för mig är det farligt, men jag har ju sett "slutprodukten" och det är värt det! Men hur du ska få bukt på din rädsla vet jag inte riktigt tyvärr 
Verkar jobbigt för dig, det där med rädslan. Men jag undrar vilka livslånga sjukdomar du menar??
Själv har jag haft ca 10 kg övervikt varje gång jag blivit gravid, väntar fjärde barnet nu men det har aldrig ställt till problem. Dessutom finns ju special-mödravård om det föreligger speciella omständigheter.
Jag skulle tro att det finns alla förutsättningar för dig att kunna vara gravid utan att du behöver oroa dig :)
Men din rädsla vet jag inte hur du ska komma över, kanske något du måste lära dig leva med? men om jag var du skulle jag ta mig till MVC och be att få ett samtal med en barnmorska, berätta om din skräck så kan hon kanske hjälpa dig.
Hoppas det löser sig på något sätt för dig :)
Kramar!
Jag tycker att du ska boka in ett besök med en barnmorska som gärna din sambo kan följa med på. Det finns så många möjligheter, att få ökade kontroller under graviditeten, samtal om förlossningsrädsla. Du får nog bättre svar om du pratar med en barnmorska personligen. Du ska inte behöva oroa dig.
Angående övervikten så ser jag inga problem med det. Jag själv var väl omkring din övervikt nu när jag blev gravid med nr 2. Om man är frisk i övrigt så ska det ju inte vara någon fara.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Övervikt ger absolut inga givna problem under en graviditet. Livslånga sjukdomar på grund av graviditet är mycket ovanliga, vilka syftar du på? jag ger dig samma råd som de föregående. Kontakta mödravåden. Där kan du säkert få någon att samtala med.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#4Jag är rädd för att jag ska få typ hjärtinfarkt av att vara gravid
Eller ifall jag ligger där och ska föda och sedan förlorar förmycket blod eller nått och dör.
Liksom är rädd att jag ska få akuta fel och stendö eller nått under graviditet eller födsel
Det går jag inte med på för att jag vill gärna leva vidare liksom!
Jag låter säkert super fjantig. Men jag har mina läkar fobier och allt det där!
:(
Jag tycker som de ovan skrivit, prata med MVC. De kommer kunna hjälpa dig både i din rädsla och att förklara hur allt går till mm.
Jag förstår att du har mycket rädslor. Det hör väl till saken på ett sätt att ha rädslor också…i viss mån. Jag får panik ibland inför förlossningen, att det måste ju liksom genomföras nu när jag bara har 6 veckor kvar och det finns så extremt mycket som kan gå fel.
Som sagt, rädslor under en graviditet är naturligt, i viss utsträckning, men det ska ju inte ta överhand helt som det verkar göra för dig.
Men som redan nämnts, prata med de som kan det här ämnet och få lite mer kött på benen. Ofta jagar man upp sig över saker och bildar sig en felaktig uppfattning av något just för att man inte har alla fakta.
Sen tror jag nog att du till viss del får försöka tänka som så att enda sättet att verkligen bli kvitt en rädsla är att möta den.
Jag kan bara utgå ifrån egna erfarenheter och som jag fungerar så blir mina rädslor större och större ju mer jag tänker på dom. Varje gång man tänker på det förstoras det upp mer och mer och tillslut har man villat bort sig i alla fantasier.
Försök tänka att dina tankar bara är tankar, och inte sanning.
Finns det ingenting du gått igenom i ditt liv, stort eller smått, som du varit orolig för och gruvat dig för och haft en viss bild av hur det skulle vara och vad som skulle hända, och sen visade det sig inte alls vara lika illa som du hade föreställt dig?
Oftast är det värre i huvudet än i verkligheten. =)
Försök ställa dig utanför dig själv och se på dina rädslor som just..rädslor. Tankar är inte likamed sanning. =)
Skickar styrkekramar till dig och vill bara säga också att det är värt nästan alla plågor i världen! Finns inget som ger mer i livet än barn! =D
Ha en bra dag! // Pernilla
Du kan inte försöka gå ned till normalvikt innan du satsar på att bli gravid, då? Då försvinner ju en hel del problem som du tänker kan uppstå.
jag har också övervikt gick hur bra som helst med 1;a barnet, har övervikt på ca 20kg. alltså ett bmi på 28. jag fick varken problem under graviditet eller efter graviditet inget heller under förlossningen. nu väntar jag på mitt andra barn redan när jag blev gravid så hade jag ca 10kg övervikt denna gången. det bm kommer råda dig till är att motionera och äta nyckelhålsmärkta produkter. viktigt att man håller igång som gravid och överviktig. jag brukar gå ca 10km var annan dag. för att hålla igång, gick 5km dagen innan min dotter föddes det gick inte så fort att gå just dagen innan men ändå viktigt att man försöker. jo det skulle jag också tillägga, jag har högt blodtryck hade det även med när jag vänta dottern, blev kontrollerad för hf under hela graviditeten. fick TUL i slutet av grav allt visade sig normalt. så risken att få nån bestående sjukdom under graviditeten som överviktig är minimal.