V.6 när måste man sluta göra vad?
Hallå! Har lite frågor.
Det är så att min syster testade plus idag :D Vi räknade ut att hon ska vara i V.6 ungefär. Men vi började prata om t.ex. att lyfta tungt och sånt. Eftersom hon jobbar som personlig assistent och gör mycket tunga lyft så började vi fundera på hur sjutton de ska gå och jobba när magen börjar bli lite större? Vad borde man undvika att göra för att minimera riskerna för missfall? Det är nämligen första gången på 1 år och 11 mån som hon visat plus. :/
Råd och tips tack!! :D
kram på er alla!
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Jag skulle nog vara försiktig redan nu med tunga lyft och sånt. Risken för missfall är ju som störst före v 12. Men jag vet ju inte, bara som jag tänker.
Jag tycker din syster ska fråga en barnmorska på MVC :)
Säger samma som #1. Inga tunga lyft.
men för mig som med har plussat att bära sitt barn då? har en på 9 månader o så är jag gravid i v 4-5 hur ska jag göra?! kan jag bära honom ?
#3: Man får alltid bära sina barn! :) Även efter kejsarsnitt när man blir tillsagt att absolut, absolut inte bära tungt så får man ändå bära sitt barns vikt, alltid :) Det kan ingen någonsin be dig att inte göra!
Tunga lyft brukar förresten räknas som 20kg eller mer, i alla fall enligt försäkringskassan, så ett litet barn är inga problem i alla fall :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag är i samma sits.. Jobbar som personlig assistent och haft många missfal.. Nu har jag äntligen efter 2 år plussat och är i v6.. Jag har börjar vara väldigt försigt. Min sambo stoppar mig rätt ofta.. Vi har ett par hästar med som gör att det är rätt knepigt att avstå lyft på typ 20 kg.. men jag måste!!!
Går varje dag och är rädd för att mista den lilla

#4 Det där stämmer inte riktigt. Jag minns inte om det var när min syster väntade barn eller om det var efter hon hade snittats, kanske både och, så fick hon inte bära sitt barn som då var ca 1.5 år. Hon blev sjukskriven under graviditeten så hennes sambo fick vara hemma från jobbet för att ta hand om sonen och hjälpa henne med allt. Hon väntade dock tvillingar så hon blev väldigt stor. Men hon fick inte bära sitt barn.
#6: Jag syftade i och för sig på att man får bära sitt barn som blev utsnittat så att säga, hehe :P Alltså sin nyfödde. Borde varit tydligare när jag skrev!
Har man snittats och har äldre barn kan ju de äldre vara alldeles för tunga och säkert väga lätt 15-20 kg, då är det nog långt ifrån läge att bära på de äldre barnen…
Fast när man är gravid så är det 20kg som räknas som tungt lyft iaf!
Men sen finns det ju untantag, typ när man är höggravid och har stor risk att föda för tidigt och blir ordinerad av läkare att ligga ner hela tiden, att man max får gå till toaletten men sen ska gå och lägga sig igen. Kanske något sånt din syster var med om i och med att hon väntade tvillingar, eftersom man har mycket större risk att föda för tidigt med just tvillingar. Fast i början av graviditeten har man inga sånna rekommendationer :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
så det skadar inte att jag bär min son på 13kg när jag nyss blivit gravid?
Oolssonxd: jag bär min dotter och har gjort det sen plusset, dagligen. Hon är 1 & 1/2år och jag är imorgon i v 17+0 :-)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
okeej så det ska inte skada att jag bär honom, för han är ju mitt allt… o jag vill inte hoppa över att bära på den jag älskar till tusen
Har inte läst alla svar
Vet att hon bör prata med BM snarast. Eftersom hon har ett tungt arbeta kan hon böli sjukskriven om inte hennes jobb kan ge henne ett annat jobb. Så bra om hon kollar det så fort som möjligt.
En av mammorna i min grupp har nyss blivit sjukskriven pga detta :)
Hälsa och gratta ifrån mej!
Jag jobbar på ett äldreboende och på den tyngsta avdelningen med fruktansvärt tunga lyft.
När jag var gravid sa min barnmorska att det var okej med alla lyft och man känner själv vad man klarar och inte. Sedan sa jag att jag får någon smäll då och då, nä men det var gjorde inte så mycket heller enligt henne för barnet ligger så skyddat i magen. Konstigt tycker jag nu i efterhand!
Jag jobbade iallafall tills jag var i 8 1/2 månad. Det gick ju bra och nu har jag världens finaste lilla pojke på 9 månader.
Men man ska vara försiktig, man ska inte lyfta tungt.
Ok, men syrran är sjukt orolig då hon tror att hon inte kan få bli sjukskriven, eller att hon ska förlora jobbet.. :/ Jag tycker synd om henne. Men jag ska prata mer med henne idag. tack för alla svar ni är helt underbara! :) <3
#13 hennes chef kan ej säga upp henne för att hon e gravid det är diskrimenering ( stavning?) o det kan hon anmälas för då
okej, ja, men det är i stort sett bara min syster som jobbar som personlig assistent till denna madam. :/ Hon har 2 till men den ena bor i västerås och kommer bara ner ibland. och den andra har ett stall som hon måste sköta varje dag :/ Udda… Men så ligger det till så min syster jobbar nästan varje dag, till och med helger mellan tiderna 10.00-23.00. Sällan hon får vara ledig…
stackars henne… :(
jo… de har vi också sagt då hon också har en hund som mer eller mindre får bo hos mig och min sambo när hon jobbar.. :/ Hon har juinte heller någon utsatt rast eller lunch så hon brukar få äta frukost innan jobbet och sen middag när hon kommer hem. :/ Jag förstår inte hur hon orkar.. :(
inte jag heller.. stackars människa
Jo…. Men jag hoppas att allt går väl nu och att hon inte får missfall. Jag är så sjukt orolig för de. Innan hon visade plusset nu så började jag fundera på om hon inte kunde få barn på grund utav sin låga vikt. Hon är ca:152 cm lång, och då är de väl inte så normalt att väga ca:45 kg va? :/
nä hon ska väga runt 55 helst.. usch hon tar ej hand om sig men hon måste ner i tjänst för att kunna ta hand om sig själv lite
ja de är precis vad jag har sagt. Men tror inte hon riktigt vågar säga något om det. :/
är hon fast eller tim anställd?
fast :/
Efter mitt snitt fick jag bära max 5 kg följande månad eller om det var två. Sedan succesivt öka på vikten jag fick bära.
#11 Säker på att hon blivit sjukskriven endast pga att hon har ett tungt jobb? För det låter ganska otroligt i mina öron. Jag fick kämpa som en idiot för att ens få 50% sjukskrivning när jag hade sinnessjuk foglossning och mitt arbete är på sjukhus (tungt, hektiskt, stressigt, massa spring, snabba vändingar, akuta händelser osv osv).
Usch för att jobba så när man är gravid :S
tur att jag är mammaledig nu när jag e gravid

Jag jobbade som lastbilschaufför när jag blev gravid och sa klart och tydligt till arbetsledaren att jag inte kunde ta dom allra tyngsta sakerna… han log och sa : "vi kan inte göra några undantag bara för det"… Två veckor senare började jag bli jätte yr och konstig så jag blev sjukskriven och var det resten av graviditeten. Livsfarligt att köra lastbil när man är yr och svimmar ibland.
Men jag hade inga som helst problem med att få bli sjukskriven. Hur smidigt som helst, så det är nog väldigt olika. Det är bara att hålla tummarna för din syster och hoppas att hon kan få ett annat jobb eller bli sjukskriven.
Hon berättade faktiskt för mig i lördagskväll (det ingår ju mkt bilkörning i hennes jobb) att när hon skulle hem från jobbet så hade hon blivit jätte yr och nästan svimmat. Hon var livrädd :/ Och hon var orolig igår för att hon skulle köra bil ända till Falun för att damen hon jobbar åt skulle på sjukhuset. Hon var rädd för att bli yr igen.. :/
#29 hon måste säga det till sin bm omg

Jag tycker hon ska prata med sin chef också.