Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 4396 ggr
MonaAlexandra
1

Rättighet till vetande av kön?

En vän till mig berättade att hon var på ultraljud när hon var gravid och denna gång skulle man kunna se könet.
Dom (Kompis och hennes kille) frågade vad det var och kvinnan svarade.
- äsh, sånt där slösar vi inte tid med här, då får ni åka till umeå och kolla där.

Visst har man rätt till att få veta kön om man själv vill?

kan tillägga att hon var nog långt gången för att man skulle kunna se detta.

Fridaybrew
0

Bara ställa till en scen =)

Be om hennes sköterskans namn samt be att få byta ut henne omgående. Dvs Be henne lämna rummet. Boka ny tid, samtidigt så säger man att det vore betydligt enklare för samtliga inblandade om hon faktiskt gör sitt jobb!

Man får inte vara rädd för att stå på sig helt enkelt. Gärna höjja rösten då många är konflikträdda. Låt gravidhormonerna göra sitt hehe =)

/Fridaybrew

Skogshumblan
3

Nä det har man inte, i Sverige görs ultraljud för att undersöka att fostret/barnet och mamman mår bra och att allt utvecklas som det ska samt att kolla hur moderkakan sitter.

Könsbestäming ingår inte i rutinen men en del ställen gör det men alla landsting har olika regler så att ställa till en scen etc är rätt meningslöst om det landsting du tillhör har som princip att inte säga något om kön.

Jag håller dock med om att om föräldrarna vill och personalen på undersökningen kan få bra bilder nog att  bedöma utifrån så vore det självklart att man ska få veta.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

StrongHearts
0

2# är som 2 säger, iallafall om man läser på familjeliv.

men de ska inte vara otrevliga utan jag skulle ställt till med scen! om de inte kan bemöta en med vett och ettikett ska de inte få förstöra stunden som är så speciell för alla

jag gav 300 kr för mitt första ul i vecka 13. fick 6 bilder med då. onödig summa men om man inte kan se könet på fredag kommer jag punga upp med det igen fast lite längre fram :)

Skogshumblan
0

Nä otrevliga ska de aldrig vara men vi som kommer till dem kanske borde läsa på så vi vet vad som gäller. Före rutinul i v 18-20 kan man inte avgöra kön och även efter den tiden kan man se fel, har hänt mer än en gång om man säger så. Har nära erfarenhet själv.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Tina-A
3

Du har absolut inga rättigheter att få veta kön, var har du fått det ifrån?

Ultraljud görs av medicinska skäl endast. Inte för att man ska få se om barnet är en pojke eller flicka, det är liksom inte därför ultraljud finns till…

Vill du veta kön kan du ha tur att få se det på det vanliga ultraljudet (vissa får veta, andra inte), annars får du boka in ett extra ultraljud (och betala själv såklart) för att få se könet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
0

Jag skulle vilja veta varför ni vill veta kön på erat barn? Jag skulle absolut inte vilja veta innan ! Det känns, ursäkta mig nu för alla tår jag trampar på, som om enda anledningen till att violja veta det innan är för att kunna köpa kläder i " rätt färg" och måla barn rummet i "rätt" färg. Mina framtida barn kommer som ni nog förstår uppmuntras att strunta i vilket kön dom råkar tillhöra och klä sig som dom vill och bete sig som dom vill.

Zvintos
0

#6 Många kollar nog kön av ren nyfikenhet. Jag vet själv med mig att jag kan vara otroligt nyfiken och skulle säkerligen vilja kolla kön den dagen det är aktuellt. Men för det så spelar det ingen roll vilket kön det blir och det är inte för att välja "rätt färg". Så alla är vi olika. Glad

SoooConfused
0

I uppsala är de också som #2 säger även om dom inte brukar ha något emot att tala om :)

Jag talar bara för mig själv och är inte trampad på tårna men jag vill iaf veta i förtid, lite pga nyfikehet men mest för att ha bra med tid på mig att komma på namn. man ska dras med sitt namn hela sitt liv och jag vill inte va anledningen till att mina barn blir retade eller skäms över sitt namn hela sitt långa liv. men de är kanske bara jag.
Och även om du målar ett rum rosa till en flicka och köper en rosa body är de inget som säger att hon inte kommer bli fordonsmekaniker, pojkflicka och föredra hängselbyxor istället för kjol eller hur? :P

Nilam
0

#6 Av ren nyfikenhet, tycker 9 månader är så fruktansvärd lång tid att vänta på sitt barn ska anlända till världen, så genom att veta kön får man "lära känna" sitt barn lite tidigare :) Det är klart att man inte vill höra om de inte är säkra, då blir det nog en känslomässig omställning när den föds. Vi har inte förberet något extra för att vi vet könet, den färg vi planerar för rummet är ändå i röd/gul/orange toner (inga planer på blommor eller annat heller). Har bara enstaka klänningar, då jag tycker att bodys, mjukbyxor och tröjor är bättre för små bebisar. Har mycket i vitt, några saker i rosa, men mycket i grönt, brunt, blått, grått osv. Så bara för att man vet/vill veta könet behöver man inte "könsdiskriminera".

Man har ju även 3D nu, men det är ju inte av medicinska skäl, utan av samma skäl man vill kika på könet - man vill "lära känna" den lilla personen som växer i magen.

Nilam
0

TS, tycker den barnmorskan uttryckte sig väldigt illa och oproffessionellt. Om just den vårdcentralen har som policy att inte berätta kön, ja då får hon förklara varför för de nyfikna föräldrarna. Men att kalla det "slösa tid" sårar du känslorna hos de blivande föräldrar som gärna vill veta könet.

Vi gjorde ultraljudet i Frankrike innan vi flyttade tillbaka till Sverige och hon frågade oss direkt efter några sekunder när hon fått upp barnet på bild ifall vi ville veta kön.

PogoPedagog
0

tack för era svar. Då förstår jag bättre varför ni vill veta:) Och jag förståpr att man blir galet nyfiken.

MonaAlexandra
1

Ja, alla ser vi olika på detta.
Men tycker att om vissa får veta kön och andra inte på ett och samma sjukhus så är det lite orättvisst.
´Klart de beror på sköterska. men dom borde prata ihop så alla får samma.
Känner nämligen flera som fött på samma sjukhus, och vissa får veta andra inte.

Men får prova på att ryta till om hon/han är otrevlig. :)

[Alenzi]
0

#6 Vi ville veta, för att det helt enkelt var ett frågetecken mindre. För mig blir det lättare att förhålla mig till mitt lilla barn ju mer jag får veta, det blir lite mindre abstrakt och mer "på riktigt"… Hade jag kunnat få reda på ögon- och hårfärg också så hade jag inte tvekat ;)