Gravid iFokus

Gravid

Etikett: hälsa
Läst 19987 ggr
elsasputte
18

Ont i magen i början av graviditet.. ?

Jag är gravid i femte veckan ungefär, och har de sista två dagarna varit väldigt öm på magen. Ungefär som jag skulle ha ett stort blåmärke på nedre delen, från naveln och ner typ..

Är detta normalt eller nått jag bör oroa mej för.. ?

[Sarah E]
0

Är ingen expert precis, men jag tror att det är normalt. Själv hade jag mensvärksliknande smärta, fast mer diffus.

Men det du har tror jag är tarmarna som spökar. Matsmältningen blir långsammare och man kan bli lite "körd" i magen så att säga. Mitt tips är att äta mindre portioner, men oftare så hinner magen med att smälta maten.

Jag tror inte att du behöver oroa dig :)

StrongHearts
0

det kalls molvärk och skrämde livet ut mej i början.. mest i  vecka 4-7 var det som värst.

Det är helt ofarligt :) Det är din livmoder som växer och dett gör att man får en menslikande smärta… dvs molvärk :)

elsasputte
0

Ja men det är mer ytligt.. jag har oxå lite ont som känns som mensvärk, men detta är bara om jag trycker på magen.. som ett blåmärke.

StrongHearts
2

3# det är molvärk, känns lite annorlunda och på olika ställen

men om du är mycket orolig kan du alltid kontakta mvc och säga att du vill göra ett ul för att se att allt är ok

elsasputte
0

#4 aah… kan det kännas som ett blåmärke? Jag trodde det var att man hade ont inuti kroppen..

Det är snart 7 år sedan jag var gravid så mitt minne sviker mej :P

Trollhassel
0

Jag skulle tro att du kan slappna av. Jag har kännt lite så, som du beskriver, båda graviditeternas första veckor och det har inte varit något fel alls.

Men hör med en barnmorska om du är orolig.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

elsasputte
2

Ja, googlade lite och hittade mer info om de så nu kan jag andas lite tills nästa nojja kommer :P

Trollhassel
1

#7 Ja, det är bara att vänja sig. Nojjorna kommer som brev på posten när man är gravid!

Med Vänliga hälsningar

elsasputte
0

#8 haha ja, jag får nog de. Nästa projekt blir att hitta en bra vagn :)

Trollhassel
0

#9 Ja, och det är ju inte det lättaste! Jag vill ha en Icandy pearl syskonvagn men de kostar ca 14 000 och så rik är jag inte. Barnvagnar är svårt tycker jag. man vill ju ha en säker, snygg och praktisk vagn men smakar det så kostar det.

Nåja, det finns många vagnar som är bra och som inte kostar en halv förmögenhet också.

Med Vänliga hälsningar

elsasputte
0

#10 njä, de är ju inte de. Som tur är såj har jag några månader på mej innan det blir akut :P