Funderingar kring yrsel och ammningsbh!
Har en del funderingar dels kring ammningsbh och dels kring yrsel av att ligga i ryggläge.
Jag läste en artikel härrom dagen i en tidning kring ammningsbehåar och när man ska börja använda dem. Enligt denna Barnmorskan som skrev artiklen så skulle man börja använda ammningsbh alt. bygelfri bh för att inte "strypa", "trycka ihop" bröstmusklen nu när den växer. Jag är i vecka 17 nu och har gått upp en storlek i kupa då dem växt ganska mycket men använder fortfarande bygelbh och det ända jag kan känna är att det kliar fruktansvärt periodvis. Fast om nätterna och på morgonen känns det som att brösten är sprängfyllda och gör ont. Tror ni att det kan ha med att jag använder bygelbh? När började ni använda bygelfria?
En annan sak jag har märkt nu senaste dagarna är att halvligger jag eller ligger helt på rygg blir jag helt yr och känner mig svimmfärdig. Någon som upplevt detta och vad är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Bebisen trycker på an ven i ryggen, därav yrseln när du ligger ner.
allså bygel kan du ha om du vill sen med.. syster min hade det inga problem men amningsbh är ju bättre när man ammar då du ej har bygel i vägen…
jag har varit med om yrseln ligg på sidan.. jag gjorde så att jag la en kudde i svanken så jag inte skulle vakna på rygg.. hade problem med det ändå från v 15-41

#1 Tack för svaret :)
#2 Okej, nej vad jag har hittat då jag sökt runt på internet om just detta med bygelbh så har jag bara fått fram att man inte ska ha bygel under ammning då det kan orsaka mjölkstockning samt inflamation. Men inte läst någon stans att det kan vara farligt under graviditeten. Men enligt den artiklen så hade man bygelbh under tiden brösten och musklerna växte så kunde det bli "fel" sedan när ammningen skulle komma igång då byglen tydligen skulle trycka ihop musklen. Tycker detta låter lite konstigt då byglen inte sitter så hårt ^^
Tack för tipset med kudden, ska pröva det inatt, försöker ligga på nu men under natten rullar jag alltid tillbaka på rygg och vaknar yr opch svimfärdig. :/ Så ska testa med en kudde bakom ryggen.
# jag hade amningsbh o jag älskade att ha det för jag kände mig så fri än att ha en bygel när det redan gör ont att amma eller ont gör det inte utan man känner när mjöälken runner till… usch… jag börja med amningsbh när jag var i v 20
ja testa med kudden det är ju värt att kolla om det funkar för dig.. för mig funkar det jätte bra..man kanske itne är så trevlig mot sin partner av att lägga kudde för :P

#4 testade kudden inatt och det funkade super! Så tack så jätte mycket för tipset. :)
vad glad jag blir att det funka på dig med.. varsegod… :) hoppas du slipper allt med yrsel o göra