Hur kan jag förbereda min kropp?
Hejsa allihopa!
Efter en lång sjukskrivningstid för min sambo så ska han äntligen börja jobba nästa månad. Och efter några månaders jobb så tänkte vi börja försöka att få vårt första barna :D så om max 6 mån tänkte vi börja =)
Jag sååååå lycklig så att det inte går att beskriva med ord!
Men nu till min fråga….Hur kan jag förbereda min kropp på bästa sätt? Jag tror att jag har rätt svårt att bli gravid.

Alkohol dricker jag i princip aldrig, väldigt sällan :P Folsyra får jag på reccept då jag har folsyra och b12 brist. Dock har dem tagit slut så jag får ringa läkaren om nya.

Jadå =) Han dricker inte han iheller pga tabletterna han äter för psorasis. Dock så rökar han och även jag då och då. Men det är något som vi kommer att sluta med! Tror det blir svårast för sambon :P Vet ni om snusning påverkar?
Snus ska påverka hur stor chans man har att bli gravid, man kan alltså bli mindre "fruktsam". Hur mycket det skadar fostret finns inte så mycket forskning om, men eftersom både snus och cigaretter innehåller nikotin gissar man att det är ungefär samma, lite mindre med snus.
"Snusning under graviditet kan…
… öka risken för havandeskapsförgiftning.
… öka risken för att barnet ska födas för tidigt (mer än om den blivande mamman röker).
… minska födelsevikten hos de snusande mammornas barn med i genomsnitt 40 gram.
Det visade den första kartläggningen av snusets effekter under graviditeten, som presenterades för ett par år sedan. Den måste dock bekräftas av fler studier för att resultaten ska anses mer säkerställda, enligt Sven Cnattingius, professor vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik vid Karolinska institutet.
Många har länge hävdat att snusning skadar fostret. Exakt hur har de inte kunnat visa, men eftersom både snus och cigaretter innehåller nikotin så har det antagits att rökningens skadeverkningar är giltiga även för snusning.
– Sannolikt är det värre att röka – när man röker så får man ju i sig så mycket mer än nikotinet via röken. Men vi vet inte, säger Ann Post."
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det är inte jag som snusar utan det är min sambo =)
#6: Ja men dåså :) Snus ska påverka spermiernas kvalitet läste jag någonstans men min sambo har snusat i 10 år och vi blev gravida på första försöket!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
vill bara tillägga att min sambo snusar som en idiot - och han producerade 2 barn på bara ett par försök :) nu säger jag inte att snus är braaa, men att det inte alltid behöver vara ett hinder :) ajg hade dock uppskattat om han kunde sluta med det oavsett :)

När du fixar nytt recept på folsyra kolla om du kanske behöver starkare dos för att du planerar bli gravid. Tar du värktabletter kan du redan nu byta till Alvedon/Panodil.
oki, tack alla =)
Har jobbat så mkt så tanken var att ringa läkaren idag men eftersom det är fredagen den 13 så drog jag mig lite för det haha. Ska ringa på tisdag när jag är ledig =)
Vad det gäller sambon så tänk på att hans spermier "byts" ca. var tredje månad. Min sambo fick sluta med sin medicin när vi försökte få barn då den försämrade chanserna. Tre månader efter att han hade slutat sa det pang och jag var på tjocken. ;) m.a.o kolla hans psoriasis medicin så inte den stör och se till att han håller sig ifrån alkohol m.m tre månader innan ni satsar stort. Då bör iaf han vara i så gott skick som möjligt. ;)