Baby sound - Fetal Doppler
Hej
Jag är ute efter lite av era erfarenheter och er kunskap om dessa dopplers som gör så man hemma kan lyssna på bebisens hjärtljud.
Har beställt en som kom idag.
Mina funderingar:
Är det något typ av ultraljud den utstrålar för att ta upp ljudet?
Kan det vara farligt/skadligt/stressande för fostret på något sätt?
Bör man vänta till man är gången viss lång tid innan man gör det så fostret har utvecklats ordentligt innan?
Bör jag rådfråga barnmorska först innan jag använder den?
I bruksanvisningen står det beskrivet att man först ska lokalisera hjärtljuden med handen, hur är det möjligt(lite därför jag funderar på om man måste vara längre gången än som jag, bara 16+1)?
Några andra värdefulla erfarenheter av denna manick?
Tack
Ha en bra dag! // Pernilla
Jag lyssnade för första gången runt vecka 13-14 tror jag, det gick jättebra. Hjärtljuden blir starkare ju längre gången man är såklart :)
Antar att du ska försöka lokalisera bebisen, det kan ta en stund att hitta hjärtljuden annars.
Jag rådfrågade barnmorska och hon rekommenderade att inte lyssna på hjärtat så mycket, det var tydligen inte bra. De lyssnar ju då och då på barnmorskemottagningen, ju oftare desto längre gången man blir, så de gångerna måste ju också räknas in i hur ofta man lyssnar.
Jag lyssnade 2 gånger innan vecka 19 och en gång i slutet av graviditeten med min :) Mysigt!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack. Då har jag lite mer hull på benen. =)
Ha en bra dag! // Pernilla