Förlossningsskrik i 122 dB
Hittade en artikel om banmorskors arbetsmiljö.
"- Plötsliga skrik som överskred gränsvärdet förekom vid vart fjärde arbetspass, säger arbetsmiljöingenjör Lars Larsson på företagshälsovården Hälsan och arbetslivet, till Dagens Sjuksköterska.
Gränsvärdet ligger på 115 decibel och vid mätningarna förekom värden på upp till 122 decibel. Enligt Arbetsmiljöverket ligger den så kallade "smärtgränsen" på 120 decibel."
Nu undrar jag om du som fått barn skrek vid förlossningen.
Själv har jag inte enns varit gravid än men funderar redan på om jag kommer att bli en sådan som skriker eller om jag bara kommer att ligga och kvida
Jag har inte fått mitt barn än men jag undrar också hur jag kommer reagera.. har ingen aning. Men om en månad får vi väl se =)

Jag skrek inte. Mummlade lite bara och jämrade mig. Vissa skriker helt utan att de vet om det och kan rå för det. Det är väl ingen nackdel med skrik men det finns en poäng i vad arbetsmiljöverket kommit fram till. Skulle kännas knäppt om barnmorskorna ska börja bära hörselskydd. Haha!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Jag skrek. Rätt mycket också.
Trodde verkligen inte att jag skulle skrika så, men ja, det gjorde ju ont! :P

Jag sa inte ett knyst, förutom när jag kom med konstiga skämt mellan värkarna då ;) Det var tysta och roliga 20 minuter på förlossningen.
Carpe Diem

När min son föddes så skrek jag inte så värst mycket. Men nu när tösen föddes så skrek jag nåt enormt, svårt att förklara men det kändes "bekvämt" på nåt sätt, det bara kom typ… Stackars barnmorskor… Fast jag hade lustgas masken hårt tryckt över munnen större delen av tiden så jag får väl hoppas att det dövade ljudet lite ;)

Man behöver ju inte kuta runt med hörselkåpor=p Finns ju små smidiga bra öronproppar som släpper igenom "rätt" ljud så man hör folk som pratar och så.

Jag skrek också in i masken. Och de gånger jag inte hade den, så satte min man dit den fort som attan :P Så nog dämpade det ljudet alltid :P
#7: Jag trodde ni hade skiljt er? Eller har ni blivit tillsammans igen? 
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag kan dela med mig hur det var för mig… Jag är inte alls den som gör några ljud ifrån mig i onödan, men då vet jag inte vad som for i mig… Vilddjuret tror jag.
Barnmorskan sa uppmuntrande släpp loss! Så fick jag värkstimulerande för jag ville inte riktigt ta i, (lite kanske för att jag inte ville låta) och då vrålade jag som ett lejon och tryckte på, och min stackars karl som följde med och höll handen, fick armen utdragen flera kilometer, hehe…
Många Goa Kramar
Annisangel

#8 Vi ligger i skilsmässa, men han tog kontakt och ville vara delaktig i bebis. Och det börjar lösa sig för oss också, så vi får se vad som händer =)

skönt att höra:)

jag skrek inte. det kändes som att om jag skulle göra det så skulle kraften jag behövde för att krysta försvinna med skriket.
De blir spännande att se hur jag kommer reagera… Antingen så lär jag vara helt zen eller helt galen. Det är min gissning iaf. Jag hoppas jag kan uppföra mig någolunda iaf. Så länge som jag känner att folk lyssnar på mig så borde det inte vara någon fara.
Om jag känner att jag vill skrika så lär jag göra det. To my hearts content. ^^

Jag skrek så att jag kom in i målbrottet… Sen min förlossning skär sig min röst ibland när jag pratar
Jag skrek i syrgasmasken jag också. Har kikat på filmen från förlossningen och de få gånger som masken inte riktigt slöt helt tätt mot ansiktet blev man nästan chockad hur högt jag skrek. Man är ju som i en annan värld där då värkarna dragit igång ordentligt. Hehe.
Det är så häftigt! =)
Men under krystvärkarna ska man ju hålla andan i princip och trycka på. Skriker man förlorar man ju kraften.
Ha en bra dag! // Pernilla
Jag brölade nog mest, som en kraftansträgning. Det var rätt högt men det var inte rent och skärt skrikande liksom.
Vilken intressant tråd! :) är inte så långt in i graviditeten, men har funderat på om det hänger ihop med hur vidare man låter när man tar i om man t.ex lyfter tunga saker eller inte? Ni vet som idrottare gör för att få mer kraft?
#17: När jag krystade lät jag nog inte lika mycket som precis innan när krystvärkarna satte igång. När krystvärkarna började så drog liksom hela kroppen ihop sig inifrån och då blev det en hel del bröl. Sen brölade jag en del när jag fick krysta också men det var nog mer ett "hgnnnn" som när man tar i. Men det var skönt att krysta, liksom bara hänga med kroppen!
Det som är så häftigt också är när krystvärkarna drar igång och man har liksom inte något att inverka på rent själviskt så att säga…
Man har bara att hänga med i kroppens signaler som säger att nu ska bebis ut! Men jag skrek inte heller rakt ut utan mera sammanpressat just för att inte förlora kraften i krystvärkarna. Det var så häftigt för barnmorskan berättade att du hinner med att pressa 3 gånger under bara 1 värk! Inte undra på att man bränner kalorier då!
Läste någonstans att du bränner 500 kalorier i timmen när du föder barn, ungefär som en maratonlöpare under ett lopp!!
Många Goa Kramar
Annisangel
Jag var helt tyst under hela min förlossning förutom när de skulle sätta den där pulsmätaren eller vad det var på bebisens huvud och han bara snurrade runt så hon höll på ett bra tag där nere och då började jag gråta för det kändes jobbigt men själva värkar och krystvärkar då var jag helt innesluten i mig själv.. Gubben min fick inte ens röra mig under värkarna för jag var så koncentrerad på att andas. Pga proppar och fragminsprutor fick jag aldrig valet att ta ryggmärgsbedövning vilket gjorde att jag var superkoncentrerad på andning för att klara av värkarna.. Sen vid krystvärkarna hade jag inte alls ont längre, många säger att det gör ont när huvudet åker fram och tillbaka och sen särskilt när det kommer ut men jag kände aldrig det. Klart det inte var behagligt men jag kände aldrig själva barnet när det förflyttades nedåt och ut. Så mina barnmorskor under förlossningen hade inte ont i huvudet efteråt i alla fall, haha!
Lycka till, till er som inte fått era ännu! Det är bara ett antal timmar i ens liv sen får man sitt underverk i famnen och förhoppningsvis glömmer man allt! Det är en underbar upplevelse som i alla fall jag gärna gör om igen 

Jag skrek under min förlossning. Jag fick panik när barnmorskan lämnade rummet när jag hade värkar. Då ville jag att hela BB skulle höra att jag ville ha hjälp :) hehe.
Under krystvärkarna tog jag i så mycket så jag skrek också.
man kan ju tycka att de borde ha isolerat lite bättre på en förlossningsavdelning… med tanke på alla skrik XD
för mej är det dags att be pappan fara åt helvete mm i juli XD
#20 Nu blir jag nyfiken! Hade du övat mycket profylax? Eller vad det bara andning du själv tyckte kändes bekväm?
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
#23, nej absolut inte! Haha, har tränat karate en gång i tiden så andningen satt tydligen kvar
använde lustgas också men eftersom annars smärtstillande inte var superaktuellt för mig fick jag ju använda mig av andning. Så det var därför, blev tvungen att vara koncentrerad på det så jag skulle klara av det, haha