Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 4812 ggr
Miirah
1

Risk för graviditet?

Hej! Skrattande

Jag började med p-piller Yasminelle.28 0.02mg/3 mg, onsdagen den 1 juni.

Min senaste mens första dag var den 23 Maj och höll på till 27 Maj.

Jag VET väldigt säkert att jag hade ägglossning i måndags den 6 Juni,

Och grejen är den nu att jag hade oskyddat sex fullt ut den 5 juni.

Har läst att chansen för graviditet är 72 timmar innan ägglossning och 24 timmar efter ägglossning - då ägget kan bli befruktat…

Så min fråga lyder: Hur stor risk är det att jag blir gravid trotts att jag precis börjar med P-pillren?

Läkaren sa att p-pillren skyddar ingenting den första veckan och man bör då skydda sig om man vill undvika graviditet. Imorgon den 8 juni är det exakt en vecka sedan jag började med p-pillren.

Jag skulle vara väldigt tacksam för era tankar, vad tror ni?

Mvh! Glad

Ida
0

Om du "VET" att du hade ägglossning i måndags och sex dagen innan och p-pillret börjar verka först efter en vecka så är väl chansen/risken lika stor som vid oskyddat sex i allmänhet. Svårt att säga, en del blir gravida direkt och andra behöver många försök. Antar att du inte vill bli gravid?

Miirah
0

Hej ida!

Tack för ditt svar! Glad

Jag har ingenting emot att bli gravid nu.

Mvh!

Tina-A
0

Det är svårt att säga hur mycket pillrena hjälper redan nu, tyvärr. Något form av skydd ger dom säkert trots att det inte gått en hel vecka. Men sen kan man ju bli gravid trots att man äter ppiller..

Vänta och se! uteblir mensen så gör ett gravtest :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Miirah
0

P-pillrena kanske ger något, litet skydd, precis som du säger.

Jag tänkte göra ett test den 20 Juni och se om det visar positivt eller negativt! Ska bli extremt spännande!! Glad Så jag får återkomma senare och berätta hur det gick!

Jag vet inte om jag börjat känna symtom redan nu.. Men jag känner att brösten värker lite grann, och flera gånger under dagen kan jag känna en lite liknande smärta av mensvärk, men ytterst liten, och denna vecka har varit rätt så jobbig, från måndags den 6 juni, då jag mått illa en del nätter, mornar, och ibland på kvällen. Men det kan ju lika gärna vara symtom från min ägglossning som jag hade den 6 juni.

För jag antar att graviditets symtom börjar man känna efter att ägget är befruktat och man har gått in 2-4 veckor in i graviditeten…? Så de symtom jag har nu, är kanske rent utsagt är symtom för ägglossning..?

Hur många dagar tar det för spermierna att befrukta ägget?

Om man tänker i mitt fall: Oskyddat sex fullt ut den 5 Juni.

Ägglossning den 6 Juni..

Och om vi leker lite med tanken, att det tar.. Hur lång tid tar den processen då?

Jag känner mig väldigt okunnig nu! Ni får ursäkta, men att låta bli och fråga.. då får man inga svar!  Flört

Tack för de svar jag fått hittils!

Mvh!

Ida
0

Det du känner är kanske framkallat av hormoner som börjar produceras när ägget fäster, eller så reagerar kroppen på hormonerna från dina p-piller. Min kropp kändes gravid när jag slutade med preventivmedel, så man kan säkert känna av att man börjar också. Det blir ju spännande att se vad det blir för resultat i slutet av månaden. Anledningen till att jag trodde att du inte vill bli gravid var att du precis börjat med p-piller. Glad

Miirah
0

Okej. Men eftersom jag hade ägglossning den 6 juni, kan ägget redan vara fäst eller håller på och fästa?

Ja det kan vara hormoner från mina p-piller som min kropp reagerar på men det tror jag inte.. Kände inte av det förra veckan då jag började med dom, men allt detta med symtomer, det började i måndags..

Jaha Ok! Nä egentligen ville jag absolut inte börja med något med preventivmedel att göra, för jag anser det som: att om ett barn blir till, då är det en mening med det. Jag tycker att varje liv som skapas, ska få en chans att leva.

Det är väll mer mina föräldrar som ser det svårt ekonomiskt just nu, att en 19 åring utan jobb, ingen inkomst helt enkelt inte kan ta hand om ett barn, men det brukar lösa sig någorlunda bra ändå om man får hjälp från soc, med ex föräldrapenning, barnbidrag, och socialbidrag, och vad allt nu heter Glad

Visst, om en tjej blivit våldtagen och blir gravid, då förstår man ju att hon vill göra abort, eller om man har det väldigt svårt och verkligen inte klarar av ett barn, då finns det ju anledningar till att göra en abort.

Men det är vad jag tycker! Glad Om testet kommer visa positivt kommer jag absolut att behålla barnet! Det är ju ändå något fantastiskt! Kyss

Tina-A
0

Ägget blir befruktat "direkt". Ägger lever i 12-24 timmar så hade du ägglossning 6 juni så är ägget senast befruktat 7 juni. Om inte så dör ägget nämligen.

Själv kände jag inga graviditetssymptom förän jag närmade mig vecka 8-10, och då bara väldigt milda. Kräktes aldrig men luktsinnet blev mycket bättre och jag var mättare än vanligt.

Men vissa känner ju av allting väldigt tydligt och har väldigt mycket symptom :) Alla är olika!

Lycka till!

Frågan är ju om du ska fortsätta äta ppiller även fast du misstänker att du är gravid.. Man kan ju inte äta ppiller medan man är gravid säger dom, men frågan är ju när man ska sluta.. Själv har jag ingen aning!

Miirah
0

Okej, så mitt ägg kan vara befruktat? För isåfall, när kan man göra ett graviditets test? Glad

Okej, ja jag tänkte precis det, att det måste ju gå en viss tid innan man börjar känna symtom, men som du säger, alla är olika Glad

Jag tänkte också på det där med p-piller, ska man verkligen fortsätta med dom? Och hur isåfall kan de påverka min graviditet? (om jag nu skulle vara gravid)

Haha, jag har heller ingen aning! Man har ju hört folk som ätit p-piller, men blivit gravida trotts det, men jag vet ju inte om de slutade med dem sedan.

Varje morgon när jag vaknat har jag känt mig illamående, och har även känt illamående på kvällarna.. och som värk i magen, liknande mensvärk. Och just den värken går från och till på dagarna.

Och jag är sjukt trött! Idag sov jag till kl 14.00, orkade verkligen inte ta mig ur sängen, man känner sig som helst utmattad i kroppen.. Förvånad

Men ett graviditets test bevisar ju allt, men frågan är ju: När kan jag ta det för att det ska visa ett sant resultat ? Glad

Tack för alla fina svar underbara ni!

Tina-A
0

#8: Du kan göra ett gravtest ungefär 20 juni :) 2 veckor efter ägglossning.

Miirah
0

Okej, då gör jag det, Och uppdaterar då! Skrattande

OolssonxD
0

man blir ju nyfiken….. :P

Denna kommentar har tagits bort.
Tina-A
0

#12: Någon moderat kan väl snälla ta bort det här trollinlägget?

[nataschaj]
0

12Nämen harregud…… så omoget… Hoppas nån Mod ser detta snart!. Lite överdrivet tycker jag.

LaSadie
0

Anmäla kanske?? Jag har anmält inlägget

[nataschaj]
0

15 Såg inte den funktionen innan du skrev de!

Ska ja göra nu

[Theos]
0

Lycka till!! Berätta hur de går!

Men du, tänk på en sak.

Att vara 19år och arbetslös är inte så farligt men soc är inte ett alternativ, de är en utväg som jag hoppas du använder som din absolut sista utväg.

Lycka till igen! :)

Miirah
0

Nu har jag inte varit inne här på ett tag, och läste de senaste inläggen i tråden. Vad var det som hände? Vad var det som var omoget? Något som tagits bort? Jag förstår inte… Förvånad

Theos, jag vet att man inte ska ta Soc givet, Men hur gör man annars för att klara sig?

Jag vet ju innerst inne att det bästa är att ha en utbildning, och jobba minst ett år innan, så ska allt fixa sig naturligt med ekonomi m.m Glad.

Jag är också väldigt nyfiken och dagarna närmar sig! Glad

Tack så mycket !

Mvh

OolssonxD
0

#18 det var någon som skrev att du skulle ställa dig på alal 4 så personen i fråga fick mjölka dig som en ko om jag inte minns fel… OMOGET av den iaf…

Miirah
0

MYCKET OMOGET!!

Tack för att du berätta Glad

OolssonxD
0

verkligen är det omoget, men nu är det inlägget borta :)

naajt
0

Blev det någe bebis i magen till slut?

Miirah
0

Tur att de tog bort inlägget! Sådant är aldrig kul att läsa! Skrikandes

Jag gjorde Clearblue-test imorse, och det konstiga är att det visade ett svagt + först, men sedan försvann det. Så jag vet inte vad jag ska tro. Förvånad . Men som tur är så ska jag göra test på Onsdag, uppe på sjukhuset, så får vi se vad det testet visar Skrattande

Har någon vart med om liknande att +:et försvinner?