Alternativa tips; örter, mat, yoga, aktiviteter.
Här tänkte jag att vi kunde dela med oss av tips om sånt som är nyttigt och bra för oss gravida. Örteer som gör gott, oljor som är nyttiga, naturliga huskurer mot illamående, bristningar och andra krämpor. Yoga, meditation, alternativ gympa. Homeopati, naturläkemedel…
Allt som kan intressera en gravid kvinna, underlätta vardagen och göra graviditeten till en behaglig resa på ett naturligt sätt.
Mot bristningar och för allmänt välbehag.
Jag smörjer in kroppen med en speciell havandeskapsolja från Weleda efter en dusch eller innan jag går och lägger mig. Känns superskönt och är väldoftande. Inte så dumt att be sambon om hjälp med att smörja rygg och bak också.
Annat jag också gör är att torrborsta huden i duschen och sen smörja in ekologisk olivolja eller ren kallpressad kokosolja (som säljs på burk i livsmedelsaffär och inte är dyrt alls). Ibland blandar jag i lite Epsom salt ocskå så blir det till en välgörande och billig skrubb. Detta gör jag i duschen så att överflödig olja sköljs bort. Viktigt att skölja bort Epsom saltet också. Men man ska undvika tvål.
Kroppen mår otroligt bra av detta och huden blir smidig länge efteråt.
Har hört att pepparmintste gör gott mot illamående. Också hemmagjort te gjort av fint skuren färsk ingefära som får dra i en tesil.
Har druckit en held del nässelte, på torkade blad. Ska vara blodberikande och milt blodrenande. Innehåller både C vitamin och järn.
Har också läst att hallonbladste ska vara bra mot senare perioden av graviditeten och att det ska hjälpa till med att mjuka upp livmodertappen.