Möjligen gravid?
Hej!
Det är så att göra ca 3 månader sen hade jag och min pojkvän oskyddat sex och nu borde jag egentligen ha min mens. Jag har just nu p-plåster som jag satte på mig i fredags för att jag fick en liten blödning och tänkte att det skulle vara början på mensen så satte på ett plåster men nu 4 dagar senare syns ingen mens till.
Jag gjorde ett gravtest igår och först syntes ett jätte svagt streck men som senare efter ca 3-4 minuter var borta.
Jag är hungrig typ tid hela tiden, känslig för lukter och min mage sväller upp och jag mår illa mer än vanligt.
Kan det vara så att jag trots allt är gravid och att p-plåstret gjorde så att testet blev ogiltigt eller är jag bara lite nojjig kanske?

Oj 3 veckor menade jag, eller ja nu är det jue snarare över 1 månad. Den brukar viseligen vara sen men det känns bara skumt nu eftersom Evra p-plåster ska sätta igång mensen.

Fast att sätta på ett plåster skall ju inte sätta igång mensen. Risken är väl att den lilla blödningen var när ägget fäste. Det är inte helt ovaligt att ha en liten blödning då. Tror inte plåstret skulle påverka resultatet på ett g-test, utan testa igen om några dagar om mensen fortfarande inte har dykt upp.
Så har det varit för mig tidigare, att mensen börjar så sätter man på ett plåster och sätter det igång på riktigt.
Det är det jag tror det var, en nidblödning har varit gravid en gång tidigare och känner igen det.
Men.. Nidblödningen ska ju äga rum när ägget fäster. Hade ni oskyddat sex för 1 månad sen borde ju ägget fäst för minst 2 veckor sedan? Eller är jag ute och cyklar?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Min mens är inte alltid så regelbunden.

Ska göra det, blev bara väldigt fundersam när det först var ett tunt, svagt streck som bara försvann :S
Du måste ju haft ägglossning i samband med sexet för att kunna bli gravid.. Ägget som du släpper lever i snitt 12-24 timmar, men spermierna kan leva i kroppen i typ 3-4 dagar (eller är det max 3?) så därför kan man säga att man kan bli gravid under några dagar på månaden eftersom spermierna kan vara kvar i kroppen och då träffa ägget :)
Eftersom ni hade sex för 1 månad sen måste du haft ägglossning just då för att kunna bli gravid, med ett spann på ca 3 dagar. Om spermierna levde i dig i 3 dagar och du hade ägglossning då kan du ha blivit gravid.
Om ägget då blev befruktat så borde din nidblödning, om det var en nidblödning, komma när ägget fäste. Ägget fäster ungefär 3-8 dagar efter ägglossning.
Så om det oskyddade sexet var för 1 månad sen och det gjorde dig gravid så var det inte en nidationsblödning du hade nu, för den skulle du inte kunna ha nu. Den borde du fått för minst 2 veckor sen om det nu är det.
Däremot kan du ju fortfarande vara gravid! Du kan ju ha blivit gravid där för 1 månad sen och då borde du vara ungefär i vecka 6 nu :) Men blödningen kan inte ha varit en nidationsblödning om du blev gravid för 1 månad sen.
Hehe, i vecka 6 kan jag inte vara iaf :)
Så länge har vi inte varit tsm och jag har inte haft sex med någon annan. Däremot så har vi haft lite "kul" innan vi satt på kondomen, så det kan varit pga pre-cum eller vad man ska säga.
#11: Man räknar ju från sista mensens första dag. Om du blev gravid för 1 månad sen, alltså när ni hade oskyddat sex, så skulle du vara i vecka 6 nu! När man har ägglossning är man redan ungefär i vecka 2.. Man räknar alltså 2 veckor innan ägget ens är befruktat :) Det gör att man alltid räknar att man är ungefär 2 veckor längre gången än vad barnet är så att säga.. Om du förstår :)
Kanske lättare såhär:
Du har din senaste mens 1 januari.
Du har oskyddat sex 13 januari.
Du har ägglossning 14 januari.
Din mens borde komma 28 januari.
Säg att det är ungefär sådär..
Som du ser blev du gravid 14 januari, eftersom ditt ägg bara lever i 1 dygn. Du måste bli gravid under det dygnet.
Den 28 januari är alltså embryot 2 veckor gammalt, eller hur? Ägget blev befruktat den 14, det vet vi ju!
Men! Man säger ändå att du är gravid i vecka 4, trots att embryot bara är 2 veckor. Eftersom man räknar ungefär från 2 veckor innan ägglossningen.
Så om du hade sex för 1 månad sen så måste du haft ägglossning precis då för att bli gravid. Just den dagen du hade sex var du redan i vecka 2 så att säga. Sen dess har det gått 4 veckor = idag är du i vecka 6 (ungefär).
Om det var DÅ du blev gravid förstås, OM du nu är gravid :)
Jo det är klart ^^
Men hur kunde då testet bli negativt och det nu var det, strecket försvann jue :S
#14: Om testet var negativt så blev du helt enkelt inte gravid när du hade osyddat sex
Du behöver ju inte blivit gravid bara för att du hade oskyddat sex..
Du kan ju också ha väldigt låga halter hcg vilket gör att det inte ger utslag på testet som det ska, men i vecka 6 borde det ge utslag tycker jag.. Men det finns folk som inte plussat förän typ 3e månaden, så om mensen fortfarande inte kommer så ta ett test till för säkerhets skull!
Tack för alla svar :)
Ska vänta lite och se.

#13 Mycket bra förklarat
Den förklaringen borde ligga nålad tillsammans med en lista på vad alla förkortningar betyder.
Själv så sitter jag som på nålar för vi har gjort vårat första seriösa försök. Sista mensens första dag var 22dec. Ägglossning bekräftad med billiga stickor 8-9 jan. Nu är det ju på tok för tidigt och jag vet inte om jag ska tjuvstarta med testerna någon dag innan den 18de, heller hur jag ska göra. Har en hel bunt med billiga ägglossningstester och gravididterstester så det kostar nästan ingenting att kolla
"Befruktningen sker 12-24 timmar efter ägglossningen, men det tar ungefär tre dagar för ägget att nå livmodern. Efter fyra dagar kallas det blivande embryot för blastocyst och består av ungefär 100 celler (se bilden nedan). Den är stor som spetsen på en knappnål, eller egentligen en bråkdel av en millimeter!Blastocyst som vuxit fast i livmodern
5½-6 dagar efter ägglossning, eller 4½-5 dagar efter befruktning så växer blastocysten fast i livmoderns slemhinna som skall bli den blivande bebisens hem de närmaste 37 veckorna." Källa: Bli Mamma