Ej förlängt vikariat pga graviditet?
Hej, hej. Jag och min pojkvän har inte tänk att bli gravida riktigt än, men snart. Jag har slutat med p-piller och vi har bestämt oss för att inte försöka än, men blir det så blir det och vi blir självklart glada. Vi har avbrutet samlag och inte i närheten av ägglossning och har det inte blivit något innan "av sig självt" tänkte vi börja försöka i höst någon gång.
I alla fall!
Jag är anställd på vikariat som förskollärare, och mitt vikariat går ut i december. Går allt som det ska kommer det förlängas till sommaren 2011, och går det också bra så förlängst det till vintern 2011 osv.
Om jag nu skulle bli gravid i höst skulle det innebära att jag är höggravid när det är dags för att förlänga vikariatet nästa sommar. Kan min chef välja att inte förlänga mitt vikariat pga att jag är gravid? Jag kommer ju vilja vara mammaledig och sådär, så jag kommer ändå inte jobba heltid som jag gör nu.
Kan dom alltså välja att inte förlänga det pga graviditeten? Blir jag arbetslös?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

klart att de kan välja att inte förlänga vikariatet men om de skulle göra det pga graviditet har jag svårt att tänka mej.. vet att det ska finnas lagar emot att du inte får bli diskriminerad för graviditet.. men om de gäller i vikariat är jag osäker på..
Dom får inte välja att inte förlänga ditt vikariat pga graviditet, iom att det är diskriminering. Men jag skulle ändå tro att de skulle kunna komma med en annan andledning till att inte förlänga med graviditeten i baktanke. Allt handlar ju om pengar här i världen… Blää…
Jag går på vikariat, har fram till 31 oktober. Jag kommer gå på havandeskapsledighet någon vecka innan mitt vikariat går ut och det betyder att de inte kommer förlänga mig på vikariatet eftersom jag inte kommer vara där. Någon annan kommer få det. Men jag har då gått på detta vikariat i två år och är därmed lasad och har en fast rekrytering så jag kommer ju få en plats nånstans när jag väl kommer tillbaka efter mammaledigheten, men kanske inte på samma ställe där jag är nu. Jag arbetar på sjukhus.
Prata med facket om hur det ligger till för dig.