Jag går ner i vikt under graviditeten...
Så här är det,
Jag är i vecka 32.
Jag var inte överviktig innan, hade BMI på 21.
För tre veckor sedan (i v 29) hos barnmorskan räknade vi ut att jag gått upp ca 7,5kg.
När jag vägde mig förra veckan efter att jag läst att det är normalt att gå upp 450g per vecka, väntade jag mig ju att ha gått upp ungefär ett kilo (på 2 veckor) men i stället hade jag gått ner ett kilo
, konstigt.
Min barnmorska reagerade inte på det speciellt när jag var där förra veckan.
I dag när jag vägde mig hade jag gått ner 0,5kg till…
Jag har inte så mycket aptit längre, känner ingen hunger direkt, bara på morgonen.
Någon annan med samma "problem", eller någon som vet vad det kan bero på förutom att jag äter för lite?
Hörde någon stans att det tyder på prematur-födelse?! Usch känns inte kul…

Det är inte ovanligt att viktuppgången varierar under graviditeten. Prata med din barnmorska om det igen om du är orolig men troligtvis är det inget att oroa sig över.
Viktregleringen har kanske med vätska att göra också… det kan ju pendla ett par kg… Jag är i v 37 och har ingen vidare aptit heller men det är säkert ingen fara så sent… och BM hade säkert sagt om nåt var fel… Har du gjort andra ul ?
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Känns lite lugnande att höra, jag satt just och blev ännu mer orolig, kanske växer inte barnet ordentligt?!
Jag vill ju gå upp till den vikten jag vägde för 3-4 veckor sedan i varje fall, inte gå ner…
# 2, Jo det är sant, nog hade BM sagt något annars, jag kanske oroar mig i onödan!
Tyvärr har vi inget andra ultraljud i vår kommun :( hade bara det i vecka 18-19.
Tack för era svar :)
#3 Hade BM varit orolig skulle hon skickat er på ett andra UL för att se så bebisen växer. Men du har ju gått upp en del torts att du sen gått ner lite. Tror inte du behöver oroa dej… Ät det du kan, små portioner, ofta och drick mkt vatten, vätska driver vätska
Medarbetare på djurskydd.ifokus

;) Nej jag ska försöka att inte oroa mig! Det är nog bra med bebisen, jag har trots allt följt kurvan innan, och det rör sig rejält där inne.
Jag dricker mycket, och ska försöka äta lite och oftare…
Tack igen :)
Jag gick ner under mina båda graviteter. Har övervikt men just under graviteten så reagerade kroppen med att börja gå ner. Barnen mådde bra så det var ingen fara med dem. Sedan hade jag väldiga problem med illamående m.m. Tror din bebis mår bra med, men vi alla är olika och därmed reagerar kroppen lite olika.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!