Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 6149 ggr
Trollhassel
0

Jag känner mig otillräcklig! Hjälp!

Jag vet att dethär är en fråga jag först och främst ska ta upp med min sambo och det är självklart att vi pratar om dethär tillsammans. Det vore dock intressant att veta om jag är ensam om detta eller om jag är helt normal.

Under graviditetens senare del (ungefär från 5 månaden) har vårat sexliv legat på is ganska mycket. Jag känner mig osäker och har svårt att slappna av. Ja tror att mycket av det beror på en ond cirkel. Jag har varit trött, illamående, haft ont i ryggen och huvet bla. detta har resulterat i att vi har haft sex sällan. Det är ju bara på grund av mig, det vet jag. Sen har jag fått dåligt samvete över att jag har mindre lust, vilket i sin tur gjort att allt knyter sig. Jag hamnar liksom i försvarspositon så fort sex kommer på tal. Jag saknar ju också att ha sex, lika mycket som min partner gör, och jag är jätterädd att detta är skadligt för vårat förhållande. Jag älskar ju honom över allt annat! Jag har föreslagit att vi kan gosa och vara nära varandra utan att det måste leda till något annat. Jag skulle tro att det på sikt kan få mig på banan igen. Jag är dock rädd att han bara ska bli mer frustrerad av det. Detta är väldigt jobbigt för mig. Jag vill ju vårda vårat förhållande nu. Jag känner mig inte bekräftad heller, och det gör inte saken bättre. Jag bara städar, diskar, plockar, tvättar och lagar mat hela dagarna och det är klart att han säger att jag är duktig och så…men det ligger på något annat plan.

Är det någon mer än jag som hamnat ur balans? Hur fintade ni situationen? Tips?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

andaloce
0

Jag tror nog att dom flesta ibland känner som du!? Det har iallafall jag också gjort. Det jobbigaste är nog att det inte blir bättre efter man fött (inte för mig iallafall)! Då är man trött för det, kanske har ont länge och tycker att barnet tar all tid och uppmärksamhet.

Det sägs ju att 70% av alla förhållande tar slut innan barnet fyllt 2år, just på grund av att barnet kräver så mycket så man glömmer bort/ orkar inte att ta vara på varandra.

Sen är man väl lite extra känslig under graviditetn också, så man behöver lite extra bekräftelse och ömhet just för att känna sig behövd och älskad.

jag har inga tips på vad man ska göra, mer än att man ska prata om det, berätta hur man känner och mår. Det är nog lika jobbigt för båda parter. Efter barnet är fött se till att ta hand om varandra! Lämna bort barnet ibland så man får egen tid med varandra osv.

Trollhassel
0

#1 Tack för ditt svar!

Jag kan inte föreställa mig ett liv utan min älskade sambo och jag vill absolut inte att det ska ta slut mellan oss. Hemska tanke! Därför vill jag ju försöka vårda vårat förhållande nu. Jag är jätterädd att han ska tröttna på mig för att jag är tråkig och "inte vill ha sex"…men det vill jag visst. Jag är så otroligt lättstörd bara. Jag kan inte bara bli på humör på ett kick, helt plötsligt från ingen stans. Det funkar inte så för mig. :(

Med Vänliga hälsningar

andaloce
0

Förstår precis hur du känner! Jag kan ju säga att jag kan känna mig så även när jag inte är gravid! det är jätte jobbigt. Och min sambo är så snäll Skrikandes så han talar om att det inte är så skönt att ha sex efter man fött barn eftersom man blir så "slapp" i underlivet ett bra tag efteråt! Och då känns det ju jätte bra att få barn Oskyldig, och känna att man inte "duger",  och få höra att det är så äckligt när det läcker mjölk ur brösten! Då känner man sig väldigt uppskattad och "behövd" Skrikandes.

Men vi är ju fortfarande ihop efter 2 barn (på 7 och 9år) och drygt 10år, och det var han som ville ha ett tredje barn, så kärleken till mig och barnen är väl starkare än det "dåliga"!

Men visst känner man sig otillräcklig ofta.

Trollhassel
0

Ja, det kanske int är så ovanligt. Jag har dock så dåligt samvete för jag VET ju att de är jag som är bromsklossen i vårat sexliv. Det är inte alls vad jag vill vara, men jag kan inte rå för det. Jag vill ju inte "gå med på" att ha sex om jag inte alls är på humör. Det känns helt fel….eller borde jag göra det? Alltså, han vill ju inte ha sex med mig om jag inte vill det, naturligtvis…men han visar ju att han blir besviken. Kommentarer som "vi har ju inte haft sex på flera månader" och "jag saknar faktiskt att ha sex med dig" gör inte saken lättare. Jag vet att ha inte menar att pressa mig, men det är vad som händer. Jag känner mig tråkig och dålig och med en sådan känsla i kroppen bli man ju på humör för maratonsex…not!

Med Vänliga hälsningar

andaloce
0

Du gör nog helt rätt i att strunta i att ha sex när du inte själv vill, det blir ändå inte bra i slutändan. Min sambo har varit lika, men jag har gått med på sex för hans skull, men det blir ju som sagt inte bra det heller, bara fel för båda parter. Det är en jobbig situation det där, men man har ju alltid sina perioder förr eller senare när man inte alls känner för sex, speciellt när man är gravid.

Linn
0

Trollhassel, jag känner precis som dig, men så har det vart för mig väldigt länge, i ett par år… Och jag vet inte heller hur jag ska ta mig ur den onda cirkeln… men vi håller ihop i alla fall, men jag vill ju inte att det ska ta slut på grund av det här…

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Trollhassel
0

#5 Ja, man får nog försöka vara tydlig, ärlig och visa uppskattning på alla vis man kan, men inte "gå med på" sex för sin partners skull. Jag gjorde det i ett förhållande tidigare, och det var just det som tog död på den sista glöden. Jag mådde jättedåligt av det till slut.

#6 Skönt att veta att man inte är ensam. Det finns flera olika knep för att ta sig ur denhär onda cirkeln men alla bygger på att man måste lära sig att lita på sig själv och sin partner till 100%. Något som har funkat för mig är "sexförbud" med gos och närhet helt kravlöst. Det har i längden kunnat få fart på lusten att gå längre…men det kan ta tid. Låt det då ta tid.

Med Vänliga hälsningar