Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 7167 ggr
Trollhassel
0

Försäkringskassan, föräldrapenning, strul!

En fråga. Hur fungerar dagersättningen? Betalas den ut 25 varje månad?

Hur mycket brukar lägsta nivån ligga på?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

jn84
0

Jag tror att dagsersättningen betalas ut runt den 25:e (25-27) varje månad, beroende på när i månaden man själv fyller år. Har för mig att jag stötte på någon sån tabell när jag tittade runt på hemsidan, men är absolut inte 100.

Jag har för mig att lägstanivån är på 180 kr per dag, dvs ca 5400 i månaden om man tar ut varje dag.

regskylt
0

#1 och sen så ska man betala skatt på det också…

JMax
0

Föräldern född dag 1-10

Den 25:e varje månad

Föräldern född dag 11-20

Den 26:e varje månad

Föräldern född dag 21-31

Den 27:e varje månad

Barnbidraget betalas ut den 20:de

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

JMax
0

Mycket info finns på www.fk.se och deras föräldrachat har jag använt flera gånger och jag tycker att den är bra. Man får snabbt svar.

Trollhassel
0

Ok, så att dessa 100 kr om dagen jag fått stämmer inte, som jag räknade ut. Man betalar INTE 80 kr skatt varje dag, det är ju en sak som är säker.

Jag ska skälla ut FK ordentligt i morgon. Nu måste jag ringa runt till alla jag fått räkningar av och be om dispens. De är bara FK´s fel. Känns jättesunkigt. Räkningarna ska ju vara betalda i morgon och jag kan för mitt liv inte tänka mig att försäkringskassan hinner fixa det som gått fel tills dess. Det är klart att jag har pengar jag kan använda så länge. jag är ju inte pank precis, men rätt ska vara rätt. Det är ju bebisens pengar för tusan, de vill jag inte betala räkningar med.

Med Vänliga hälsningar

regskylt
0

#5 vad för pengar är "bebisens pengar"?

JMax
0

Har du fått spec på dessa pengar? Vad står det att det gäller för ersättning? Pengarna borde ju komma tidigast i morgon. Har du lägstanivå så borde du ju få ut runt 125:- per dag.

bfee
0

Det stämmer bra att lägsta beloppet är 180 kr/dag.
För alla barn födda efter Juni 2006, barn födda före
endast 60 kr/dag. :)

Skatten har jag inte koll på i huvudet hur den räknas ut.
Det var ju ett tag sen man tog ut dessa pengarna… :)

JMax
0

Men lägstanivå dagarna måste ju barnet vara över ett år eller att man tagit ut ett visst antal dagar innan man får börja ta av väl?

Vad är det man minst får om man inte har inkomst, är inte det 180:- dag med?

regskylt
0

#9 jo de tär 180 per dag också. man brukar säga lägsta nivå, för då vet folk vad man pratar om

Trollhassel
0

#6 Bebisens pengar är de pengar vi lagt undan för att kunna skaffa det som behövs till bebisen.

#7 Ja, pengarna kommer in i morgon. Jag såg beloppet på ingående saldo.

Men…180 kr efter skatt blir alltså 125 kr?

Med Vänliga hälsningar

regskylt
0

#11 ah okej, då hänger jag med

jn84
0

#11 Men vet du för hur många dagar du får pengar? Jag vet inte vilket datum de bryter för månaden, men på min senaste ansökan om fp som jag gjorde mellan 4 januari och 28 februari stod det att en viss summa kommer att utbetalas i mars (en ganska liten del av alltihop) så jag funderar på om de inte har brytgränsen vid typ den 20:e.

Trollhassel
0

Jasså, ska höra med dem i morgon. Tycker det känns skummt om man inte skulle få pengarna för hela månaden den 25. Jag sökte från 6 Januari och borde väl få från 6-31 då? Tycker det skulle vara mest logiskt.

Med Vänliga hälsningar

Veronica
0

Fk räknar från den 21 till den 20 (ex from 21 januari tom 20 februari dessa dagar betalas ut i februari). Den första utbetalningen kan man dock få vänta på om man har otur…

#14 du kommer att få 6-20 januari i januari och de andra dagarna i februari.

Amor vincit omnia

JMax
0

Ja de har brytdatum runt den 20:de, tyvärr slänger jag alltid mina specar så jag kan inte kolla vad det står, men det är nog så att du fått för 6-20 januari nu.

180 minus 30% i skatt blir 126:- per dag.

Trollhassel
0

#15 Åh, så då är det nog inte så fel ändå. Då får jag lösa ekonomin denhär månaden innan et kommer igång ordentligt.

#16 Ah, då stämmer det väl ganska bra.

Tack så jättemycket för era svar! Det har varit till stor hjälp!

Med Vänliga hälsningar