Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 4927 ggr
Bella-R
0

Tänka på vid graviditet?

Jag misstänker starkt att jag är gravid, skulle fått min mens för 2,5 vecka sen (20 okt) och den har inte kommit än.

Jag har ont i magen till och från hela tiden, ungef som mensvärk, och jag är ständigt trött dygnet runt oavsett hur mycket jag sover (har inte orkat me skolan på hela denna veckan).

Jag vet att jag måste boka tid hos ungdomsmottagningen för att testa mig, har inte gjort det än pga att jag inte orkat ta första steget och ringa dom (mycket pga otrevligt bemötande från personalen där förut), och sen för att jag är osäker på när jag kan testa mig?

Jag tror att det hände i början av oktober, om det är så, så har det nu gått en månad ganska precis.

Är det för tidigt att testa sig nu?

Och om det skulle visa sig att jag är gravid, vad ska jag tänka på? Saker man inte ska göra, äta, dricka etc.

Är nästan helt säker på att jag ska göra abort, men ifall jag väljer att behålla det vill jag veta vad jag ska tänka på.

Tack på förhand!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Sagakeramik
0

Testa dig omedelbart, det funkar ju inte att "gå och fundera ett tag" --- bebisar växer liksom…

Ja vad man bör tänka på när man är gravid är ju att man kommer att få ett barn som man sedan måste ta hand om i en 20 år eller så…

Trollhassel
0

Låter som att du mycket väl kan vara gravid. Du kan testa dig redan nu. Jag har hört från flera håll att unga blivit otrevligt bemötta på UM, och det är ju fullständigt åt helvette. Personalen på ett sådant ställe måste ju absolut bemöta patienterna med respekt och värdighet. Det krävs ju ofta mycket för att undomar ska ta mod till sig att gå dit. Minns själv hu det var. Stå på dig och känn att du har all rätt att bli bemött på ett bra vis. Lycka till!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Bella-R
0

#1 Har läst den säkert 5 gånger, tycker dock inte att den ger mig dom svaren jag ville ha. Tack ändå..

#2 Jo jag vet att bebisar växer, herregud jag är inte dum. Bara undrade när jag kunde testa mig. Vissa säger att man måste vänta en viss tid innan man kan se klart o tydligt att det faktiskt ligger en bebis i magen.

Nu har jag dock en tid på onsdag, min mamma var snäll och ringde åt mig eftersom jag inte orkade. Var rädd att få prata med samma surkärring som förra gången jag behövde få en tid hos UM.

#3 Första inlägget som känns stöttande, tack!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"