Nygravid och påfrestande jobb?
Hejsan! :)
Jag är aldeles ny här, och anledningen at jag slank in här är att jag är väldigt orolig. jag har för tillfället haft 2 veckor semester, och på torsdagen veckan innan semestern fick jag det underbara beskedet om att jag väntar en lite :) jag är nu i 7 el 8 veckan och ska börja jobba på måndag igen.
Nu är det så att jag jobbar som städerska, vilket (vad jag har läst) är ett av de tyngsta arbetena som finns. tynga lyft högt tempo mycket stress och perfektion. och Lååååånga dagar. ett 6 timmars pass är lagom när man jobbar med städ tycker jag, men det är inte helt ovanligt att det blir 10 kanske 12 timmars pass.
Ibland även sönderhackade dagar, gå upp på morgonen (06:00) för att ta ett ställe som kanske tar en och en halv till två timmar (max) för att sedan inte ha nästa ställe förrän klockan sju på kvällen (19:00) sen är man ganska så mör när man är hemma klockan tio halv elva. dags att gå och lägga sej för att man ska upp 05:30 dagen efter och då kanske ge sej iväg 06:15 för att vara hemma klockan 18:00 igen.
för att beskriva lite hur ansträngade jobbet kan vara. när jag först började på det här jobbet så gick jag ner 20 kilo. kan även bero på att det ständiga kringflackandet resulterar i kosten; mackor och kaffe.
i vilket fall, jag är orolig att om jag fortsätter på detta jobbet kommer det resultera i missfall. och jag är inte ens säker på att jag klara av jobbet då jag känner en tydlig förändring fysiskt. (jag har även varit förkyld under hela semester, vilket kan vara en bidragande orsak) jag är fortf förkyld. så gå tillbaka till jobbet gravid och förkyld?
Ja jag vet int evad jag ska göra, jag vill inte ta ut några mammaledigdagar i början innan barnet ens är fött.
Har bara lite ont i magen och ånget inför nästa vecka.
hur hade ni handerat det?

När jag var på inskrivningen frågade jag barnmorskan om just tunga lyft eftersom jag jobbar som personlig assistent och lyfter brukaren som väger 55 kg.
Hon sa att det inte är farligt för barnet att lyfta tung och att man inte kan orsaka missfall pga att fysisk ansträngning utan att missfall beror på att något är fel hos barnet.
Du kan inte ta ut föräldrapenning redan nu, det kan man göra först två månader innan bf. Har man ett tungt arbete kan man söka havandeskapspenning från och med två månader innan bf, men det måste godkännas av försäkringskassan.
Fram till dess kan man bli sjukskriven (vilket också måste godkännas av försäkringskassan) om man inte klarar av att arbeta pga gravidteten.
Dessutom tror jag att man har rätt att bli förflyttad och få andra arbetsuppgifter om man inte klarar av de vanliga, men det är inte säkert att arbetsgivaren kan ordna det.
Min plan var att arbeta som vanligt fram till två månader innan bf och sedan ta ut 1 månads havandeskapspenning på halvtid och sedan 1 månad på heltid.
Men sen åkte jag på en sån jävulsk foglossning i söndags (v 25) så har inte jobbat på hela veckan och väntar på att få träffa läkare och förhoppningsvis bli sjukskriven halvtid.
Det är klart att man ska ta det lite lugnare när man är gravid, men jag tror inte att du behöver oroa dig för arbetet än.
Min mamma jobbade som städerska alla sina fyra graviditeter och jobbade in i det sista. Men jag vette tusan hur hon bar sig åt med magen. Hon skurar dessutom fastighetshus, dvs trappor och kryper på knä på varje trappsteg..
Hej!
Jag är lokalvårdare och har varit det i 15 år,genomgått 3 graviditeter och jobbat heltid fram tills 3 dagar före bf med den första, 2 veckor innan med nr 2 och 3 veckor innan med nr 3 pga ryggont.
Vi städar på skolor,dagis,fritids och trappstädning,jobbigt vill jag lova men ingen fara för dig och barnet att jobba på som vanligt såhär i början på graviditeten.
Har du mycket tunga lyft så kanske du kan be någon arbetskamrat att hjälpa dig? Jag fick hjälp av mina kamrater att slänga de tunga sopsäckarna som skulle kastas upp i containern bl.a.
/Myrra

I början kan man känna sig väldigt trött, hängig och matt men det går över. Jag tror inte heller att du behöver oroa dig för att ditt tunga jobb skadar barnet. Det är i så fall starka lösningsmedel och andra giftiga kemikalier som du ska vara försiktig med om ni använder er av det.
Lycka till och hoppa att du inte känner dig för slut.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tack för era svar :)
Jag hoppas detta går bra, vi änvänder en hel del starka medel speciellt på flyttstäd. vi städar kontor, indrustrier, hemma hos, flyttstäd och ja det mesta. Jag har väl jobbat där i ca ett år nu nästan heltid, (har jobbat där från och till under några år tidigare) Känner att det tär något fruktansvärt på mej. Känner mej dubbelt så gammal som jag är. knä och rygg krasar och värker en del.
Men ni som jobbar/har jobbat med städ. har ni haft hemma hs städ eller städ där kunderna är på plats medans man städar?
Vad fick ni för reaktion ang graviditeten?
(sätter mej in i situationen själv och skulle nog känna mej väldigt olustig om en gravid kvinna kom och städade mitt hem)
#4 Jag har inte haft "hemma hos städ" men däremot är ju kunderna på plats när vi kommer och städar på skolor och dagisar osv,det var ingen som brydde sig nämnvärt att jag var gravid,mer än att de undrade när bebisen skulle komma osv. Ingen var negativ.
Att vara gravid är ju ingen sjukdom utan fullt naturligt!
Men jag blir lite orolig när du säger att du känner dig dubbelt så gammal än du är och att det krasar i ryggen och i dina knän,det låter inte alls bra!
Tänk på HUR du jobbar,att du lyfter rätt,inte spänner dig i nacke och axlar när du moppar golv,byter hand när du torkar med trasa osv,ergonomi är A och O i detta yrke!
/Myrra
Tänk på att vissa kemikalier kan vara skadliga för barnet. Rådfråga din chef om vad du kan använda för medel under grav. när du jobbar och se till att informera just din chef om att du är grav.
Jag jobbade som städerska och innom kök när jag väntade på min lille son. Var tungt och sedan var jag så sjuk med illamåendet och hade ont när jag gick/rörde mig så till slut fick de sjukskriva mig. Det finns havandeskapspenning man kan söka vid tungt arbete från Fk.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!