Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 23816 ggr
laisa86
0

Nybörjare - ÄL och flytningar - HJÄLP!

Hej!

Jag och min sambo har försökt bli gravida sen vi slutade med p-piller i mitten av juni. Jag slutade med p-piller i samband med pillermensen. Med p-piller har min mens varit regelbunden, före p-pillrerna var den oregelbunden och riklig (6-7dgr!). Det var därför som jag började med p-piller för 5 år sen.

Jag har haft mens:

1:a 17-21/6 (pillermensen)

2:a 25-28/7

3:e 23-27/8

Började testa mig med ÄL-stickor mellan första och andra mensen, hittade då min ÄL 9-11/8. I samband med ÄL så hade jag en flytning som var tjock, seg, klibbig (som lim), vit och genomskinlig. Har läst att äl-flytningar ska vara genomskinliga inte vita, men det har den inte varit!

Nu idag så hade jag den här flytningen igen, har testat med äl-stickor nästan i princip sen jag fick sista mensen. Men fortfarande negativt (skulle haft min ÄL typ i måndags). Strecket på äl-stickan är ganska starkt, men inte så starkt som det ska vara för att vara godkänt (lika starkt eller starkare än kontrollstrecket, testlagret.se). Ska testa nytt imorgon eller ikväll igen.

Så min fråga är, den flytning som jag har, kan det vara min ÄL flytning? För jag har den ingen annan gång än vid ÄL! Men den stämmer inte alls in på beskrivningen Obestämd

Hade inte behövt testa med stickor om det inte var så att min sambo jobbar inte hemma… hade han jobbat hemma hade vi kunnat mysa varannan dag, men nu är han bara hemma fre, lör och sön, så då känns det som att jag måste ha koll på min ÄL så att vi verkligen vet när jag har ÄL och verkligen kör på dom dagarna (förhoppningsvis ÄL på helgen).

Så jag hoppas att det finns ngn med erfarenhet här! Skrattande håller tummarna jättehårt att ngn kan hjälpa mig! Glad

regskylt
0

det är mycket möjligt att det är din ÄL-flytning. min egen är inte alltid genomskilnig. Jag har då aldrig provat ÄL-stickor då jag aldrig har försökt bli gravid men genom flytningen så vet jag att jag har ÄL och undviker då sex (har spiral men har lätt att bli gravid så jag undviker sex vid ÄL om jag vet om det)

laisa86
1

Fortfarande neg på stickorna…. tror att jag inte har ngn ÄL denna månad…. Obestämd bara att vänta på att mensen ska komma och sen börja om…. men det är så jäkla trist! Vi vill verkligen ha ett vårbarn…. kroppen suger….

regskylt
0

#2 annars så är det bara att "ligga i" och hoppas på det bästa?

man ska inte vara så låst vid att stickorna ska visa rätt. Man måste ha trevligt också, annars så blir det bara svårare att bli gravid..

laisa86
0

I söndagskväll fick jag utslag på stickorna, äntligen Skrattande en vecka sen! Tyvärr så var sambon precis påväg ut genom dörren för att fara till jobbet, men jag visade stickan och då var det bara sätta ner väskorna och gå till sovrummet Flört så han fick fara morgonen efter 3.45 istället Flört 

Igårkväll slutade utslagen att komma! Så min fråga är, när släpps ägget? Idag? Igår? I söndags?

Hade varit bra om ägget släpps imorgon då han kommer hem….. men jag har sagt till han att det är bara att han slutar tidigare och kommer hem fort som f*n SkrattandeFlört

Är det dagarna före ÄL, ÄL dagen och sen dagen efter ÄL som det är störst chans att bli gravid? För då borde väl imorgon vara en ganska bra dag, eller kanske inte? Obestämd

regskylt
1

ägget lever i ca 1 dygn, spermierna kan leva upp till 4 dygn i kvinnan.

kamjo
0

precis så som du beskriver gjorde jag och min sambo för 7 år sen… slutade med p-piller… trodde allt skulle klaffa… och han va ändå hemma varje kväll men icke, efter massa provtagningar och behandlingar som min kropp inte svarade på sa mina läkare att det är ingen ide, det kommer inte bli några barn från mig. Tog slut mellan mig och dåvarande sambon för 4 år sen, träffade en helt underbar kille i mars iår som bara är hemma på helgerna, den 26e maj plussade vi och den 29e januari är våran lill* beräknad. Det kan ta väldigt lång tid innan kroppen åtehämtar sig efter p-piller och eftersom du precis som jag inte har regelbunden mens är det väldigt svårt att pricka, jag har fått diagnosen PCOS och har ägglossning ca 1-4 ggr/år. Men ju mer du kämpar och planerr desto svårare är det, jag trodde ju som sagt inte att jag någonsin skulle kunna få barn så jag tänkte inte på det alls, och hej hopp, nu är det en liten knodd som lever i min mage Kyss Är lyckligare än någonsin förr och jag hoppas verkligen att det går vägen för dig!

regskylt
0

jag tror på att ju mer man anstränger sig och tänker, ju sämre resultat blir det.. har läst en del om det.

när min mamma försökte bli gravid så sa hennes bm efter 2 års misslyckanden, att de skulle inte ha sex, mannen skulle int få utlösningen på ca 1 månad så spermierna hinner mogna (vet att de tömms dagligen i mindre mängder) och sedan när min mamma skulle ha ägglossning, så skulle de ha sex. och gravid blev hon på första försöket.

om det är möjligt, så försök att få orgasm när din man/sambo får det. orgasmen är till för att ge simmarna en skuts upp i rätt väg.

jag skulle ialla fall strunta i testerna och sedan lita på de naturliga tecken som kroppen ger ifrån sig. ex att flytnigarna bli tjockare och sega. att man kan dra ut den flera cm mellan fingarna innan den går av (även tecken att man är gravid).lär känna din kropp. räkna dagarna mellan och när du på ett ungefär "borde" ha ägglossning, så kör på i några dagar, några dagar före och efter. jag litar inte på ÄL-tester för fem öre..

jn84
0

Jag körde ägglossningstester i flera månader när vi bestämde oss för att börja försöka, men ingenting hände. Och då har jag ändå inte ätit p-piller på flera år innan.

Den månaden jag plussade förväntade jag mig det inte alls, eftersom jag varit jättesjuk i samband med ägglossningen. Hade inte alls koll på när den var eftersom jag inte orkade göra några tester.

Jag tror också att kroppen blir liksom lite låst när man försöker så intensivt och verkligen vill. Vet att det är svårt, men man ska nog försöka slappna av och inte tänka så mycket på det :)

Lycka till!

laisa86
0

Men det funkade, plussade i tisdags Skrattande

Trollhassel
0

#9 GRATTIS!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

regskylt
0

#9 grattis :)

laisa86
0

Tack!! :D det känns skitspännande att var gravid för första gången :D

AutumnWicca
0

#9 Grattis! Skrattande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

jn84
0

Åh, vad roligt! GRATTIS!

Veronica
0

Grattis!

Amor vincit omnia

laisa86
0

Tack!! Ska till BM på fredag för första gången! Skrattande  när jag pratade med bm så sa hon att jag och sambon skulle skriva ner alla frågor vi hade på ett papper, vi har nästan hunnit skriva två sidor Flört

laisa86
0

Har inte haft några symtom först i helgen, då fick jag lite ont i bröstvårtona. Igår försvann det symtomet och idag så känner jag ingenting…. ringde till bm som jag ska träffa imorgon och hon ville att jag skulle göra ett gravtest hos henne….

Kan det vara början till ett missfall?

Trollhassel
0

#17 Det är jättevårt att säga. För mig gick symtomen upp och ner från dag till dag tills vecka 7 då de var här för att stanna. Då kom även illamåendet. Missfall är ju tyvärr väldigt vanligt men det du berättar behöver definitivt inte tyda på missfall. Skönt att få göra ett test till så du vet hur det ligger till.

Med Vänliga hälsningar

laisa86
0

Det som jag mest blir orolig för var att bm inte sa att det var normalt att symtomen kunde försvinna…. =/

Trollhassel
0

Sa hon att det var onormalt? Jag har i allafall hör från flera håll att det kan kännas så vissa dagar. Jag har träffat flera mammor och blivande mammor som upplevt det.

Det är ju bra att du får kolla upp det i allafall. Missfall är ju vanligt.

Med Vänliga hälsningar

regskylt
1

jag had einga symptom under hela min graviditet. mer än att magen växte, gick upp i vikt.. jo, jag had elite hasbränna också.

helt normalt att symptom kommer och går, framförallt i ett så tidigt stadie.