Missfallsrisk? Hur ligger det till?
Jag vet att man inte ska fundera så mycket över missfall och risker hit och dit, så länge man tar hand om sig.
Jag besökte en bekant som får barn vilken dag som hälst, det fick mig ju inte att vilja ha barn mindre precis. Jag berättade att jag var gravid och att allt känndes jättebra. Hon nämnde att var tredje graviditet slutar med missfall innan vecka 13. Det är ju jättemånga! Var tredje är är väl en av tre…eller är det en av fyra?
När är risken som störst? Ökar risken med ålder, övervikt, stress och annat?
Jag är i vecka 11+6 nu och mår lite illa, känner mig dåsig och är lynnig. Allt känns som det ska och vi har börjat berätta för omgivningen att vi ska få en bebis. Nu ångrar jag mig lite att vi berättat, jag kan inte glädjas och känner mig orolig. *suck*
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
var tredje är en av tre, det lät högt men kan också bero på att många graviditeter slutar innan mamman ens vet om det, det blir bara en vanlig mens som kanske kommer någon dag sen, eller att man blöder lite mer än vanligt, det kan vara missfall och dem är ju jätte vanliga, Men då man gått så pass långt som dig är ju missfalls risken betydligt mindre. Klart att det kan hända, vad som helst kan hända, men försök att inte oroa dig och njut av din graviditet.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

En väninna till mig påstod sig ha hört av din BM att 50% av alla graviditeter leder till missfall. Tror mycket är skrämselpropaganda och rent skitsnack.
Jag väljer att tro att om ett missfall sker så tidigt i graviditeten så är det ingenting som man som mor kan påverka.
Carpe Diem

#1 Klart att man själv kan ha fått missfall utan att veta om det också. Jag minns att jag haft kraftig mens bara tre veckor efter föregående mensen, det kan nog ha varit ett missfall. Då tänkte jag ju inte på den saken. Ska försöka njuta.
#2 Oj 50% är nog det högsa jag hört. Det tror jag inte på. Klart att man inte kan påverka de missfall som sker på grund av fel i ägg och annat. Sådant händer. Sluta snusa/röka, leva sunt, vila och sköta om sig är nog ett bra sätt att få ner riskerna med de övriga missfallen en aning.
Med Vänliga hälsningar

I boken jag fick av bm stod det att 15% av alla graviditeter slutar i missfall.

#4 Det har jag också hört.
Fy, idag känner jag inga symtom. Har blivit piggare, mår inte illa lika ofta…jag är så jävla rädd att h*n har dött där inne!
Med Vänliga hälsningar
Du är aldeleles strax inne i den andra trimestern. Då brukar illamåendet ofta gå över och svullnads känslan i kroppen minska. Det är inte ovanligt att magen blir plattare också! Dessutom lättar även graviditetströttheten. Så allt är säkert i sin ordning.
De allra mest kritiska perioden är över, och snart så kan du börja känna fosterrörelseerna(kring v. 20) då blir man lite lugnare. Eftersom man kan känna det lilla liv som man bär på.

#6 Åh, jag hoppas så att du har rätt. Jag vill verkligen ha mitt lilla barn kvar. Även om det ligger i min mage och varken känns eller syns så känns det som mitt barn.
Om jag får missfall kommer vi nog inte försöka igen på några år, efersom det inte var planerat. Jag skulle velat försöka igen, men min sambo skulle nog vara av andra åsikter. Vad tungt det skulle kännas eftersom jag på sätt och vis är inställd på att få barn nu. Jaja, jag ska försöka ta det lugnt.
Hur tidigt kan man höra hjärtslagen? Vilken metod används?
Med Vänliga hälsningar
#6 Jag vet inte när man kan höra hjärtslagen. Men jag var in på ett vaginalt ultraljud, före vecka tolv eftersom jag haft blödningar i tre veckors tid. Allt visade sig vara okey, och då kunde man se hur hjärtat slog. Det gjorde mig mycket lugnare.
Du kanske skulle ta och prata med barnmorskan och berätta om din oro. Så kanske du får göra ett ultraljud också. För det är verkligen hemskt att gå omkring och vara jätteorolig.
Jag är i vecka 19+3, och det är först nu jag törs börja tänka tanken att det kanske kommer att gå vägen. Eftersom jag även har haft problem med kraftiga sammandragningar med cervix påverkan.
Men det är ju vansinnigt tråkigt att inte kunna njuta av en så underbar tid i livet.
Hoppas att det snart känns bättre!
Kram/myy

Jag känner en barnmorska personligen och ska prata med henne, men jag tror att det är svårt att få göra UL om det inte föreligger några misstankar om att något är fel. Kanske man kan bekosta det själv?
Med Vänliga hälsningar
#9 Finns väl så man kan gå till en privat(?)klinik och betala själv för att få göra ett UL. Vet flera stycken som gjort så…
Vet inte när man kan höra hjärtljuden hos bebisen på den grejen som BM använder sig av på mötena.