Jag är hungrig fastän magen är proppfull...
Efter att äntligen ha kommit ut ur den där perioden av konstant illamående *jippi* verkar jag nu ha kommit in i en ny underlig period. Jag kan bara äta miniportioner. Det finns lixom ingen plats i magen för mat längre…
Jag är redan innan graviditeten lite rund om magen och väger väl 10 kg minst för mycket mot vad jag borde. Men sedan jag blev gravid har jag gått ner ett kilo istället för upp. men det är egentligen inte poängen i detta inlägg och det där med vikten rättar väl till dig snart. är i v 12 kan tilläggas och kulan börjar bli rätt påtaglig redan.
Det jag tänkt på är hur svårt det är att äta riktiga portioner. Har svårt att få i mig allt på min tallrik och äter ofta halva portioner mot vad jag åt förr. Vidare har jag märkt att man snabbare blir mätt om man sitter upprätt/framåtlutad än om man lutar sig bakåt/halvligger på soffan.
Ja menar, fortsätter det såhär så kommer det bli ett helvete för mig att få i mig den mat jag behöver. Visst, bebisen har ju mina reserver att äta av så den går det säkert ingen nöd på. Men för mig själv verkar detta bli en bantningskur, åtminstone närmsta veckorna eller tills man kommer ur denna fas. Försöker även äta lite mellanmål och småsaker mellan målen, men det känns som om jag måste äta konstant för att få i mig en normalportion som gör att jag håller vikten/går upp i den takt jag bör. Är rätt jobbigt att aldrig bli mätt fast man är proppmätt om ni förstår vad jag menar… :-)
Hur har maten fått plats i era magar? Har ni precis som jag svårt att få i er en hel portion mat tex till middag? Tips ni lärt er på vägen?

Har precis samma problem. Är i vecka 15 och det har hålit på i några veckor. Jag kan bli proppmätt av ett glas saft! Dessutom är jag inte ett dugg sugen på varm, lagad mat. Jag försöker äta lite och ofta, mycket frukt och grönsaker. Men det är faktiskt ganska jobbigt. Dessutom är det en mycket märklig känsla att vara hungrig och mätt samtidigt. Kanske kan man beskriva det som att man liksom är hungrig i magen, men proppfull högre upp. Hoppas det går över snart, så man kan njuta av mat igen…

Maten fick inte plats i min mage förens efter vecka 35, då allt blev undanmosat.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

#1> Ja visst är det konstigt…
#2> hehe, då finns det hopp då… bara 23 veckor kvar tills jag kan undanmosa… *fniss*
Så har jag också haft det hela graviditeten och det har bara blivit värre med tiden. Är i v.31 nu och det känns som om bebisen tar upp ALL plats och inte vill att jag ska äta, får knappt plats något i magen. :P Har dessutom ingen aptit alls även om jag kan känna mig vrålhungrig.
Kanske inte är så uppiggande att höra men får hoppas att det blir bättre för er efter hand. :P
Jag här lärt mig att det bästa är att äta en liten portion, en halv kanske jämfört med vad man åt innan graviditeten, sen får man äta den andra halvan senare när man blir hungrig igen. Man får helt enkelt äta lite men ofta och äta många (nyttiga och lite matiga) mellanmål. Ett tag hade jag dille på fil med müsli och färska äpplebitar i. Gott, nyttigt och mättande!

Nu har jag i gravida mått svullat. Fick i mig en hel macka, två koppar välling (ville ha något som mättade med som man kunde dricka). Efter det var jag så proppmätt att jag med svårighet fick pressa i mig en nektarin. Det var min frukost-lunch det… Nu ligger jag och nästan spyr på sängen, fast det var en timme sen jag åt. propparns mätt… blä
#4 ja det är väl bara att gilla läget och börja småäta. blurk. jobbigt juh…
#5 Ja det är drygt att gå och småäta hela tiden men man måste ju få i sig näring. :P
jag har småätit hjela graviditeten äter mer än jag brukar fast oftare :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Googlade på "proppmätt + gravid" och hamnade givetvis här ;) Visserligen är tråden gammal, men ni som skrivit lär ju ha bra erfarenhet av hela graviditeten nu ;)
#0 Jag känner precis samma sak! Är visserligen bara i vecka 8, men jag kan inte få plats med nånting. Åt en slev grönsakssoppa och en ostsmörgås för fyra timmar sen, och just nu vet jag inte vart jag ska ta vägen. Jag känner mig verkligen proppmätt och kan inte gå och lägga mig för att det är en så otäck känsla.
Funderar mycket på det här med maten. Alla råd säger att man ska äta kött, fisk osv, men jag kan inte. Det vänder sig i magen bara jag tänker på det! Älskar egentligen kött, fisk och skaldjur, men det går liksom bara inte nu.
Hur illa är det att inte få i sig allt man behöver? Det jag lyckas klämma i mig är i princip bara ostmackor med gurka eller tomat. Ibland lite yoghurt samt massor med mjölk. Känns ju inte som en varierad och nyttig kost direkt…

ha ha ha, jag troddde detta var en ny tråd, kollade inte datumet och oj vad förvirrad jag blev när jag såg att #0 alba, var gravid igen i vecka 12, fick inte ihop det, hahahaha, kuligt värre…

ja det ´där med kosten är ju knepigt. kan du inte peta i dig bönor, linser och sånt. Det innehåller ju protein men känns inte äckligt så som kött gör. Sen finns det även sojamjöl som du kan blanda i tex milkshake med bär som gör att du får i dig proteiner…
haha, och nej, jag är verklgien inte gravid igen. Måste få tillbaka min kropp innan jag känner mig redo för syskon,. och det är nog tyvärr något år bort. :-O

Vad skönt att det är fler med mätt+skrikande hungrig smyptom. Jag lever mer eller mindre på nyponsoppa. Åt mat mat för 1 timme sedan och vet inte vart jag ska ta vägen. Det värsta är att kroppen samlar upp en massa vatten, jag får ingenting i mig och kilona tickar på mig iaf. Någon där uppe hatar mig! Och jag är bara i vecka 6!!!
Carpe Diem

Jag sitter just nu med kurrande mage. För drygt en timma sedan åt jag pasta med champinjonsås. Kan inte äta lika mycket som förr, men jag borde inte vara hungrig redan. Jag vill inte gå upp 20 kilo under min graviditet, jag ska börja hålla på rutiner och skapa sunda och hållbara rutiner kring maten så snart mitt illamående gett sig helt. Svårt att hålla på mattider när man kan må illa halva dagen.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler