Hur räknar man?
Jag är ny här inne. Å jag undrar hur man räknar vilken vecka man är i? Jag kollade på en sida på nätet, där skulle man skriva in sista mensens första dag det va 26/4. Å då stod det att jag nu är i 6 veckan.. Men jag blev ju inte gravid den dagen så hur kommer det sej att man räknar så? `Å sen undrar jag en sak till.. När jag va i vecka fem stod det att fostret eller embryot är nu tre veckor, men då borde jag ju varit i v3 å inte 5? Jag fårstår inte riktigt som ni nog förstår :)
Sen säger de ju att det är störst risk för missfall fram till v13 är det när jag är i v13 eller när fostret är 13v?
Tacksam för alla svar jag kan få..

Man räknar veckorna från sista emnsens första dag. Och alltid itifrån det och aldrig tar man bort de 2 veckorna som man egentligen inte var gravid på. Så vecka 13 är missfallsrisken mindre, allså, 13 veckor efter sista mensens första dag.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Oki det är så alltså..då är jag i v6 då =) önska tiden kunde gå lite fortare bara.. Tack för svar

så lite så!
Men se det från dne ljusa sidan, om man hade räknat från när det blev till så hade du "bara" varit i vecka 4 
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

ja det är sant
men det går ju så himla sakta…å så är jag ju dörädd att jag ska få missfall.. det va nån som skrev att det första som förvinner om det är nåt fel så är det illamåendet..å då blev jag ännu mer nervös för jag mådde bara illa ett par dar runt då ja skulle haft mens..tänk om nåt är fel…

Grattis ts!!
Var inte orolig över illamåendet! Jag har inte varit illamående nån av mina grav. , väldigtskönt måste jag säga! Första barnet går ruggigt sakta men det andra går i raketfart! Jag har knappt hängt med denna gång och nu är det dags vilken dag som helst…
Lycka till med allt!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#5 Tack så mycket.. Ja hoppas det går vägen för mej..Så det är dags för dej när som helst..då önskar ja det lycka till!! 

grattis till liten! :)
oroa dej inte för att du mår "bra".. jag har mått som en prinsessa under hela tiden.. kunde likagärna inte varit gravid för har känt mej precis som vanligt..
så nu vet jag att man kan må bra o ändå ha en normal graviditet.. fast oj va jag längtade efter illamående o ömma tuttar, bara för att känna nåt!
Jag önskar att jag kunde må bra ;)
Haft illamånde fram till v. 16 ungefär, sen nu i v. 22 är det tillbaka igen.
Dom 6 veckorna utan illamående har varit dom bästa hittentills, haha :D
Man får försöka tänka positivt, alla mår olika under graviditeten :)

Jag tror inte du behöver oroa dig över illamåendet :)
Jag började må illa för bara nån vecka sen, och alla blir ju inte ens illamående (de borde tacka gud!) ;)
#7 Jag tänkte precis som du! Att jag ville känna mig gravid. Men nu har jag ångrat mig, skulle lika gärna kunna gå igenom en graviditet utan illamående och ömma bröst. Om inte illamåendet tar död på mig så kommer mina bröst göra det! Jag kan inte ens ligga på rygg för då blir det svårt att andas på grund av dem.

#9 jo, jag kommer nog vara väldigt tacksam när jag väl fått min lilla tjej att jag mådde så bra…
o jag hoppas att jag kommer må lika bra nästa gång…
normalt att fundera på nästa gång innan 1:an ens kommit ut..