Gravid iFokus

Gravid

Etikett: förlossningen
Läst 8449 ggr
AlbaStiffler
0

Hallonte 6-8 veckor innan förlossningen

Nedan är ett kortare urklipp från artikeln på http://se.babycenter.com/pregnancy/ref/raspberryleaftea/

tyckte det var lite intressant då jag själv tyckt detta låtit lite misstänkt, men nu kan jag nog tänka mig att prova. :-)

I've heard that raspberry leaf tea in pregnancy can help to make labour easier. If so, when should I start taking it and how much should I take?

Wisty Hoyland svarar:

It contains a uterine tonic and, taken daily in the last six to eight weeks of pregnancy, it helps to prepare the uterine muscles for labour and thereby ease the process of childbirth. In a study carried out in Sydney, Australia, 192 first-time mums were given at random either a 1.2g raspberry leaf tablet or a placebo twice a day from 32 weeks of pregnancy. The herb had no harmful effects on mother or baby, and those women who had taken raspberry leaf tablets were found to have a shorter second stage of labour and a lower rate of forceps delivery (19.3 per cent versus 30.4 per cent). However, far more research is needed to confirm these results. It is very important not to use raspberry leaves until the last two months of pregnancy because of their stimulating effect on the uterus.

Start with one cup of tea a day or one tablet and build up gradually to a maximum of four cups of tea or tablets daily. The tea can be sipped freely during labour, too. You can buy raspberry leaf tablets from health food stores. However many women prefer to make a tea from the dried herb, which is available from some health shops and from herbal suppliers, such as Neal's Yard Remedies. It can also be obtained from a herbalist. To find a registered herbalist near you, contact the National Institute of Medical Herbalists. The tea, or infusion, can be made as follows: put 25g/1oz of the dried herb in a pot and pour on 600ml/1 pint of boiling water. Cover and infuse for 15 minutes. Alternatively, add 1 teaspoonful of the dried herb to a cup of boiling water.

AlbaStiffler
0

Idag har jag köpt hallonbladste… kan vara värt att prova! :-D

AlbaStiffler
0

*puttar upp denna tråd*

Jag har nu pimplat hallonbladste i sissådär 6-7 veckor. Rätt gott faktiskt. Dock lite svårt att komma ihåg att dricka varje dag samt att dricka tillräckligt många koppar. Det är inte alla dagar jag hinner/kommer ihåg att dricka 3-4 koppar. Ska bli spännande att se om det möjligtvis kan tänkas funka, även om jag ju inte kommer veta OM det funkat. Men det skadar som sagt inte att testa… Ska nog gå och dricka en kopp nu… med lite honung blir det smask! :-D

tezzie
0

Oj, har du druckit det så länge? De rekomnderar ju inte att man ska börja med detta förrän vecka 35. Märkt ngn skillnad då?

"Hallonblad innehåller oxytocin. I kroppen tillverkas oxytocin av hypofysen som ett avslappnande och rogivande ämne. Inom sjuklvården används det bl. a. för att starta förlossningsarbetet. Vid ett avkok blir sällan så påtagliga effekter, som att omgående dra igång en förlossning. Men barnmorskor har i alla tider rekommenderat hallonbladste i graviditetens sista fas, för att förbereda kroppen på födseln och för att allt detta ska fungera stärkt och smidigare. För att den gravida inte ska riskera ett för tidigt förlossningsarbete ska produkten inte tas förrän vecka 35"

*** Kärleken övervinner allt ***

AlbaStiffler
0

6-8 weeks före står det i denna artikel. Och som sagt, jag drack bara en kopp om dagen i början. Har aldrig märkt någon verkan på kroppen, men har å andra sidan inga sammandragningar som jag känner ändå. Vissa säger att de kan få lite sammandragningar strax efter de druckit hallonbladste (har snackat om detta på andra forum). Och uppenbarligen har det inte vart någon fara för för tidig förlossning för min del då jag nu gått över tiden. Är själv född 3 veckor sent så skulle det vara så att hallonbladsteet skulle göra att jag födde tidigare än min mamma så kanske det då skulle bli i rätt tid, dvs nu i v40… men men, inget barn än i sikte… hahaha…

Men visst är det lite intressant häxbrygd detta. Känns rätt ofarlig men det är ju intressant om oxytoxinet funkar och förbättrar förlossningen.

tezzie
0

Ja, jag tycker det är intressant, har själv gjort en beställning så det finns här hemma, har bara inte börjat ännu. Men det ska ju vara bra för amningen oxå + rogivande så det blir nog bra =)

*** Kärleken övervinner allt ***

AlbaStiffler
0

Och bra för ihopdragandet av livmodern efter förlossningen, har jag åxå läst nånstans.

Zebben
0

Hrm…. där ser man. Har jag inte hört talas om. Är i v.32 och får väl ta mig en funderare. Glad

turboliina
1

det ska väl vara bra efteråt också för blodet tror jag..

har för mig det :) för alla…

HelenaMax
0

Jag dricker massa av detta te, som for ovrigt verkar valdigt vanligt i England. Ett marke som heter Heath and Heather, kanongott och ''kanns nyttigt'' att dricka, massa vitaminer osv.

Dricker en kanna om dagen nu, vecka 39+ 2. Vi far val se hur mycket det hjalper livmodern…

:)

JMax
0

Oj! Detta skulle jag ju testa men har helt glömt bort…Skäms Finns teet i hälsokostaffärer eller var det bara över nätet?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

AlbaStiffler
0

Finns i de flesta hälsokostaffärer. Men jag har bara hittat påste där…

clementineblossom
0

vart finns detta annars att få tag på?

AlbaStiffler
0

http://www.re-fresh.se/catalog/index.php

här finns det på nätet. men påsteet i hälsokostaffärerna är godare. Detta smakar rätt mycket löv/gräs och inte direkt fruktigt eller direkt gott. Men med lite socker i går det ner…

clementineblossom
0

#13 tack för tipset..Glad kram