gravid och har ofta huvudvärk??+
nu sista veckorna har jag haft huvudvärk nästan hela tiden o även hela dagarna och ibland för så ont så jag har lagt mig o vila men huvudvärket går inte över, även jätte tryck i nacken…Värket började för två veckor vecka sen tror jag.. Är veckan 15 nu och jag vill inte ta tablett utan försöker undervika helt. Vad ska jag göra, ska ringa till barnmorska nästa vecka..ha det så gött

Jo jag fick också kraftig huvudvärk, ibland ren migrän, fast jag aldrig har haft det.
Jag vilade ut det och numera (vecka 18) så är det borta. Kan känna det ibland då jag åker bil, pga luft trycket tror jag.
Så det är bara vila i ett mörkt rum eller ta en alvedon.

Köp hem niferex från apoteket och ta en järntablett om dagen så ska du se att det går över. Säkert bara järnbrist!
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag mådde också jättedåligt tills jag började ta Niferex -rena mirakelmedicinen! 

Jag brukar ta nästan varje dag men kanske ska ta två st järntabletter?,, men inatt var det hemskt.. till och med jag hade ont i sköldkörten?? det värker så jag ska nog ringa sjukupplysning snart.. ha det så gött

Testa att dubbla dosen, det fick jag göra och ändå ligger jag bara på 97, vissa behöver mer än andra!

Har fått höra att om man skall ta järn medecin så måste man också äta c-vitamniner för att kroppen skall ta upp det klokt.
Så jag äter morötter (mycket järn) och apelsiner (c-vitaminer) jämt numera =)
Ett litet tips bara.

#6 ja det är sant, det ska dessutom gärna gå 1-2 timmar mellan niferex och måltiden (frukosten). Mjölk och kaffe försämrar upptaget av järn i kroppen.
Testa att ta den på kvällen innan läggdags då, med juice till :)

Panodil zapp tycker jag funkar bättre mot huvudvärk, och det är ok att äta som gravid.
I övriga fall skulle jag tipsa dig att kolla upp ryggen hos bra och kunnig Ä(på gravida) naprapat eller sjukgymnast, för har du ont i nacken är det säkerligen spänningshuvudvärk, och den kan komma pga att du har spänningar i ryggen. Tex pga att du ändrar hållning nu när du är gravid.
Det kan även vara hormonerna som gör huvudvärken och då är det inte så mycket att göra förutom att vänta ut den och äta huvudvärsktabletter. Hormonerna kan även trigga migrän. Blir du riktigt desperat finns det starkare mediciner som läkaren kan skriva ut till dig som gravid, för alvedon och panodil är inte värst effektiva tyvärr…
En tredje sak det kan vara, som faktiskt jag drabbades av då jag hade konstant huvudvärk mellan v 10 och 22 var faktiskt något så "simpelt" som bihåleinflammation. Den käånns i bihålorna, runt näsan och på sidan i tinningarna och i pannan. Lätt att blanda ihop med migrän. Denna måste behandlas helt annorlunda med antibiotika för att man ska bli av med den.
Så mitt tips är, vänta inte för länge utan sök hjälp hos en BRA läkare, prova olika saker tills du hittar något som hjälper. Tycker du det läkaren säger låter konstigt, dubbelkolla på nätet och sök ny läkare. Många läkare ger olika svar när man är gravid och är det något jag lärt mig den hårda vägen är det att man tyvärr inte kan lita på allas diagnoser, eller brist på diagnoser.
Drick mycket vatten, prova värmekuddar/vetekuddar med värme eller kyla (kan köpa gele-kuddar på apoteket som kan kylas/värmas). Slutligen kan jag tipsa om att prova akupunktur, om du inte hittar något annat som funkar. Funkar klockrent på mig för vissa saker, har dock inte testat det för just huvudvärk, men det ska ju funka även på det med! Lycka till!

jag ringde till sjukvårdgudie igår och blev idiotförklarad av en dam… Snacka om blev sårad och försökte förklara att jag har ont men hon menar på att det är halsmandlar och även frågade hon hur jag vet detta.. Vilken dam… fy fan säger jag bara. I morgon ska jag ringa till BM sen ska jag ringa annan läkare.. Jag fryser hela tiden och på svettas på nätter och har inte ork och varje gång jag äter så kommer värken efter 20 minuter alltså sköldkörteln eller lymfkörteln och INTE halsmandlarna. Värken sitter utanför sidorna, neråt mot halsen och den dunkar.samtidigt har man huvudvärk. Kan vara förkylning eller nåt men jag ska ringa ..Har börjat ta två järntabletter och dricka cocacola men hjälpen för stunden men kommer ju tillbaks ändå.
Tack för hjälpen
ha det så gött

Ok, låter ju inte alls som vanlig huvudvärk utan som influensa, förkylning eller som du säger, något med körtlarna. Körtelfeber?
Har du feber i övrigt eller har du haft?
Svårt att tro att järntabletterna hjälper i detta fall, se upp så de inte gör att du får taskig mage istället om du äter för många och inte tål dem. Låter som om du verkligen behöver komma till en läkare som tar dig på allvar. Tycker inte direkt det låter gravidrelaterat utan som något annat… men kan såklart ha fel… I övrigt säger jag som ovan, om du får någon diagnos, dubbelkolla den gärna med andra läkare om du tycker de låter konstiga eller om de vill ge dig någon tveksam medicin (dubbelkolla på fass.se).
Har du ingen egen husläkare? BM kan tyvärr oftast inte göra så mycket, de säger ju tyvärr oftast att "allt är normalt" oavsett hur taskigt man mår. Allt är tydligen normalt när man är gravid… hahahaha.
Kraftig huvudvärk kan vara tidigt tecken på havandeskapsförgiftning.
Andra symptom är ögonflimmer, svullnad i fötter/händer/fingrar, höjt blodtryck mm
Säger nu inte att det ÄR detta, men ville bara informera iallafall =)
När jag tog upp detta med min BM så skrattade hon nästan åt mig och sa: Havandeskapsförgiftning kan jag nästan lova dig att du inte har. (pratade med henne över telefon) men jag krävde en id och fick åka in för blodtryckskoll och mycket riktigt så var det det.
Be alltid att få veta vad ditt tryck ligger på så du har egen koll.
#11 Kom också att tänka på havandeskapsförgiftning. Sjukvården borde ta dig på alvar när du är gravid och allt! Krya på dig.

Undrar om det är så bra att du tar cocacola till dina järntabletter. För att mjölk och koffein slår ju ut järnet ur kroppen.
Men som sagt, jag hoppas att det kommer gå bra och att du får en tid till att undersöka dig. Oftas så brukar BM tipsa om att man skall göra en läkarundersökning efter man har skrivit in sig.

jag har ringt till min BM men hon var ledig fick veta idag??Det var chefen som jag pratade med hon ska ringa mig direkt och sa det var inte problem med ta blodtryck eftersom jag sa att jag hade huvudvärk och m.m. så det lät som hon tog mig på allvarligt. Så nu väntar jag på min BM …. Jag hör av mig senare o berätta hur det gick. Nu märkte jag att jag har gått ner, suck.. istället för gå upp, magen är lite mindre .. men det ordnar sig.. Är veckan 16 nu

jag har ringt till min BM men hon var ledig fick veta idag??Det var chefen som jag pratade med hon ska ringa mig direkt och sa det var inte problem med ta blodtryck eftersom jag sa att jag hade huvudvärk och m.m. så det lät som hon tog mig på allvarligt. Så nu väntar jag på min BM …. Jag hör av mig senare o berätta hur det gick. Nu märkte jag att jag har gått ner, suck.. istället för gå upp, magen är lite mindre .. men det ordnar sig.. Är veckan 16 nu

Nu har jag varit hos BM..först tyckte hon det var inte så farligt men jag stod på mig så när jag ar hos henne så lyssnade hon på mig verkligen alltså var lyhörd tycker jag.. jag fick bra blodtryck men låg HB, 97 och har b-brist. Har även lämnat blodprov för sköldkörteln… Då får vi seee hur det går
#16 vad skönt att hon verkligen tog dig på allvar och att det inte var ngt knas på trycket, men som sagt fortsätt håll reda på själv vilket tryck du har varje gång (det SKA kollas varje gång) så att du själv ser åt vilket håll det bär i väg.
När jag tog trycket när jag väntade nr 3 så låg mitt undertryck på dryga 80, i normala fall har jag undertryck på dryga 60. Varningsklockan ringde i mina öron, men inte på min BM då "det står i boken" att allt under 90 är normalt… Det hon missade där var ju att man måste jämföra med det normala trycket. Ökar det från 60-80 så är det ngt som är knas =/
Övertrycket däremot kan pendla väldigt så det behöver du inte oroa dig för att det är ostadigt.
När jag var som dåligast och låg inlagd så hade jag ett tryck på 210/105 DET är inte bra ;o)

tack för hjälpen.. ska komma ihåg detta
Ha det så gött
Att mjölk skulle slå ut järnet är bara en MYT! Stämmer inte alls! Jag var på en föreläsning häromveckan där det togs upp och vi fick veta att det är en myt.
Ett tips: I hemofer plus som är järntabletter med folsyra har de tillsatt ämnen som gör att kroppen lättare tar upp järnet. Dom har jag börjat äta och min huvudvärk försvann. 

#19> på Fass står följande:
"Niferex bör inte tas samtidigt med mat eller dryck som innehåller kalcium eftersom upptaget av järn i kroppen minskar om kalcium intas samtidigt."
Så såvidare inte det de sa på din föreläsning var EXTREMT nya forskningsrön så borde "myten" vara sann, dvs man SKA INTE dricka mjölkprodukter tillsammans med järntabletter. Får man fråga vad det var för föreläsning? *nyfiken*
Här finns info om hemofer plus som innehåller vanlig C-vitamin för att förbättra upptaget av järn:
Det var en föreläsning om bla kost för förskolebarn. Den hölls av en känd och duktig dietist som skrivit flera böcker och som har stor erfarenhet och kunskap på området.
Samma för mig - jag hade massor av huvudvärk runt v. 15-16, och var orolig för havandeskapsförgiftning. Åkte in och kollade, hade lågt blodtryck (jättelågt) och dåligt järnvärde. Nu äter jag järntabletter tillsammans med c-vitaminbrus varannan dag, och det har hjälpt massor - nu har jag bra hb igen, och sällan huvudvärk. Dricker också massor med vatten.
Havandeskapsförgiftning är *extremt* ovanligt såhär tidigt, förekommer i stort sett inte alls före v. 28-30, enligt min bm…
Glöm allt som BM säger , oftast vill de skrämma upp en ..jag har talat med tre ordinarie läkare som vet vad de snackar om och de sa att om man som jag tex lider av migrän eller har kraftiga huvudvärk så kan man använda Diklofenac …de e jätte bra och är starka 100 mg men men men du får absolut inte använda starka smärtstillande sista 4 månaderna innan du föder…så du klarar dig gumman…
#22 du har rätt, havendeskapsförgiftning är mycket ovanligt så tidigt i graviditeten. Men det är fullt möjligt. Jag fick diagnosen i vecka 20 vilket också är tidigt. Men det är så enkelt att kolla upp, så det borde man göra om man är tveksam.
#23 Att glömma allt som BM säger är väl att ta i lite?
Läkare resonerar ofta så här: Om inte mamman mår bra, mår inte barnet bra. Så har mamman tex problem med migrän, så kan du få starka tabletter under graviditet, även om viss risk för fostret finns.
Du får alltså välja: Mår då så pass OK att du står ut? Eller mår du så dåligt att bara det riskerar ditt fosters hälsa?
Så bara för att läkare ger klartecken att använda en viss medicin, betyder inte det att det är riskfritt för fostret, du får helt enkelt välja mellan 2 onda ting.
Kan man lösa problemet utan läkemedel så är ju det det bästa, för alla parter.

#24> Precis så har jag uppfattat att läkarna resonerar. Av den anledninegn tycker iaf jag att man som gravid gärna ska träffa flera läkare och resonera medicinering med dem. För vissa läkare tycker helt olika.
Men visst har de rätt, du kanske utsätter ditt barn för större risker om du mår dåligt massa veckor under graviditeten än om du använder en stark medicin som förhoppningsvis inte påverkar barnet med som KAN göra det.
Problemet med medicinerna, de som funkar på migrän, är ju att det inte finns tillräckligt med studier på dem och gravida. Alltså får man själv vara testkyckling om man vill bli av med migränen. Surt nog…

Gällande Hemofer vs Niferex så var jag på apoteket förra veckan och pratade med en apotekare om dessa. Hemofer innehåller vad jag förstått 1/10-del så lite järn som niferex gör per tablett. Alltså är Hemofer bara ett kosttilskott, inget man ska äta om man verkligen har järnbrist, då är det bättre att äta Niferex. De flesta gravida rekommenderas väl äta tex Niferex från runt v20 vad jag förstått då man måste ha rejält med extra järn… Men det upptäcker man ju om inte annat vid blodprovskollarna man gör.
Dessutom så kostar Hemofer ungefär hälften av vad Niferex gör, så det är betydligt mer lönsamt att köpa Niferex om man verkligen behöver extra järn. :-) Kan vara bra för oss gravida att veta.
Förresten, Niferex måste man nog på de flesta apotek be dem plocka fram eftersom de oftast finns undanstoppade. Dock receptfritt. Om man inte redan visste det…
Hemofer PLUS som jag skrev om räcker gott som tillskott. Vad jag vet rekommenderar de ingen speciell sort.
Jag hade jätte ont i huvudet mellan vecka 10 - 20 , det visade sig att synen ändras hos gravida .
Vissa får sämre syn än andra och därför kan man få kraftiga huvudvärk som oftast börjar i bakhuvudet .
Även spänning från nacken kan orsaka det .
Det fick jag reda på från läkaren .
Själv fick jag använda mina diclofenac fram till femte månaden i form av stolpiller och det godkände min läkare .