Gravid iFokus

Gravid

Etikett: förlossningen
Läst 6065 ggr
[Cute]
0

Dokumentär på kanal 5 nu 21.00

Handlar om Freebirthing - förlossning på egen hand.

kitty
0

jag skulle precis in och skriva en tråd om denna dokumentär. Så, jag förstår dom som föder hemma, fast samtidigt inte. Jag lider med dom som haft dålig eprsonal under sina förlossningar men jag skulel aldrig kunna föda hemma. Hade jag valt att  föda vår dotte rhemma ahde hon med stor sannolikhet inte levt idag. ås, jag förstår inte hur man kan riskera sitt, och abrets liv så. förr sa mana tt en gravid kvinna hade en fot i graven . .

så

vad säger ni gravida här inne. hemma eller på sjukhuset

[Cute]
0

Någon mer än jag som tittade på dokumentären? Vad fick du för tankar?

Själv tänkte jag va?!? wow vilken styrka dom måste ha för att göra detta hemma utan läkare och allt som hör till vid födseln på sjukhus. Själv skulle jag aldrig våga föda på egen hand hemma, får nästan panik på bara tanken! Men alla är ju olika i sina val i livet och det får man ju respektera. Men riskerna finns ju och mycket kan gå fel också..

Luckystar
0

Jag tittade och tycker dom är helt knäppa. Det kan ju gå hur snett som helst och ingen är utbildad. Hon som inte hade fått ut moderkakan på flera timmar??! den ska väl komma inom en timme i vanliga fall och hon åkte ju in bra mycket senare.. Jaja det är deras val, skulle själv aldrig göra något sådant.

kitty
0

jag håller med #3, skulle aldrig riskera något så. .  skulle hellre se till att säga ifrån så fort jag itne var nöjd på sjukhuset och se till att göra det bästa av det där --

[Cute]
0

#4 Håller med! Man riskerar ju inte sitt och barnets liv.

Telefonkontakt
0

Visste inte att det gick.. synd!

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

kitty
0

3 ja det var synd att du miade den. Det går dokumentär på 5an varje tisdag kl. 21 :)

JMax
0

Jag om inte har femman ens…buhuu…

Mig skickade dom upp till operation direkt för att moderkakan inte lossnade, det hann gå högst en kvart.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Luckystar
0

Ja det är ju helt galet, den ska ju lossna direkt typ men hon ville inte in på sjukhus.

En till sak jag tänkte på när hon födde då var hennes son men och tittade på allt, han kanske var 5-6 år..

murderdolls
0

Såg den där dokumentären. Jag tyckte att det verkade lite obehagligt att ha förlossningen hemma utan utbildad personal omkring sig, tänk om något skulle gå fel :O

Och stackars lilla grabben som stod bredvid och tittade på. Känns lite fel att en 5åring skall behöva kolla på när mamman står och föder i sängen :S

Personligen blev jag riktigt avskräckt, skulle aldrig vilja föda barn hemma !

Jossan86
0

Jag vart irriterad och bytte kanal Tungan ute

Har ingen förståelse alls för dessa kvinnor, en sak om man vill riskera sitt eget liv, men man bör väl ändå tänka först och främst på det kommande barnet..

Nä usch och fy, jag är så tacksam att jag lever nu och man kan få den hjälp man kan få och att utvecklingen kommit så långt att det oftast går att rädda de små liven..

Men det är jag det Glad

JMax
0

Visste jag att det var riskfritt och allt gick bra skulle jag kunna tänka mig att föda hemma. Men definitivt inte inför min dotter!! Visst att en förlossning är en fin upplevelse men det förstår man nog inte när man är tre år gammal och hör mamma skrika och det kanske är blod o kladd inblandat…

Nä jag ska göra allt som står i min makt för att komma in till sjukhus i rätt tid men man vet ju aldrig, gick ganska fort förra gången men jag vill ha läkare som kan hjälpa barnet om det skulle behövas. Skulle aldrig kunna leva med att föda hemma och barnet inte klarade sig och leva med det resten av livet när jag vet att det kanske hade klarat sig med rätt hjälp på sjukhus. Allt bara för att jag gjort ett val för min skull.

AlbaStiffler
0

JAG ÄR PLANERAT FÖDD HEMMA UTAN BARNMORSKA!!!

Min mamma födde sitt första barn -77 på BB, en lätt förlossning från vilket hon lämnade BB bara några timmar efter förlossningen (något som på den tiden var extremt då de höll kvar alla mammor 10 dagar som standard). När sedan jag föddes så föddes jag planerat i hemmets lugna vrå, ca 4 mil från sjukhuset mitt i skogen. Planen var att en erfaren barnmorska skulle vara med hemma, men eftersom jag föddes hela 3 veckor sent så hann barnmorskan resa utomlands (?) och eftersom min mamma var så förberedd och påläst så bestämde hon sig för att föda mig utan barnmorska, men en annan erfaren kompis samt min pappa som hjälp. Förslossnignen var superlätt, trygg och trevlig har min mamma beskrivit.

Min mammas 3e barn är även hon född hemma, fast då i en lägenhet i stan. Då deltog vår granne som var barnmorska.

Min brittiska pappa har senare, med en annan kvinna i England, fött ytterligare 2 barn hemma utan problem. Med eller utan BM vet jag faktiskt inte.

Hur som helst, när jag föddes startade mina föräldrar, tillsammans med några andra "fritänkare" en liten revolution i sverige har jag hört. Jag var bla i tidningen och min mamma föreläste en del om hemmafödsel. Det var tydligen inte alls vanligt då att föda hemma utan man skulle sys in på sjukhuset för en rätt onaturlig förlossning.

Nu, 29 år senare är jag faktiskt rätt öppen för idén att föda hemma, dock med en utbildad barnmorska. Men första barnet blir ändå på sjukhuset, även om jag är lite motsträvig mot tanken att bli "patient".

Faktum är att hemmaförlossningar procentuellt sett är lyckosammare/framgångsrikare och kortare än förlossningar på sjukhus (finns studier på detta), eftersom mamman i regel är mer förberedd och mer trygg och avslappnad. Alltså blir förlossningen oftast med mindre komplikationer och mindre utdragen. Men såklart, går något fel så skiter det sig antagligen rätt rejält ocgh risken är ju stor att barnet eller man själv dör. En stor risk såklart.

Gällande dokumentären igår måste jag säga att jag är kluven. Delvis förstår jag kvinnorna och deras dåliga tidigare erfarenheter. Tycker även att läkarna och Barnmorskorna var sketna i det sätt de behandlade dem och vägrade ge dem stöd i sina beslut att föda hemma. Ja menar, som läkaren pratade med den unga tjejen när inte moderkakan kom ut var ju förkastligt, eller hur?

Det jag tycker var tveksamt i det hela var alla tjejers beslut att inte ha en barnmorska. jag tycker gärna man får föda hemma om man känner sig trygg i det, men man bör ändå ha en barnmorska med som vet vad hon gör. Att min egen mamma inte hade det kan jag bara delvis förstå, men jag vet åxå att min mamma var EXTREMT påläst och kunnig och att hennes tidigare förlossning varit helt komplikationsfri och lätt. Så min mamma hade bra förutsättningar, något som inte alla i denna dokumentär verkade ha tycker jag.

Långt blev det, men jag tyckte jag hade en liten annan vinkel än er som jag gärna ville berätta om. Chansen är stor, att om allt går bra nu med min första förlossning, att även jag överväger att föda hemma i framtiden. Jag har dessutom "bara" 15 min till sjukhuset om det krisar sig. Men jag är helt övertygad om att jag skulle vara kapabel att klara det själv, utan smärtlindring och med naturliga metoder. Att föda barn är trots allt naturligt, något vi har en tendens att glömma när man skriver in sig på sjukhuset och blir patient. Om inte annat skulle jag absoolut kunna tänka mig att föda på privat klinik, men det finns tyvärr ingen i Uppsala, konstigt nog.

JMax
0

Jag vet att jag skulle klara förlossningen, det är inga problem utan det är mest om barnet skulle behöva hjälp när det är fött eller nått felläge eller så. Navelsträngen runt halsen och inte andas.

[Cute]
0

OT Vill tipsa om att det Kommer en dokumentär ikväll också på kanal 3 klockan 20.00.

Julianas kamp för ett nytt ansikte

Brittisk dokumentär från 2006. Juliana Wetmore föddes utan ansikte 2002. Läkare hade aldrig vittnat om ett lika allvarligt fall av det ovanliga tillståndet Tracher Collins symdrom. Tre år senare är det dags för hennes mest invecklade operation hittills. Ett läkarteam i Miami ska omkonstruera hennes käke - vilket är det första steget för att få ett nytt ansikte.

JMax
0

Men jag har ju inte trean heller!!! Kan det inte vara nått bra på ettan tvåan fyran eller sexan??

Luckystar
0

Det är inga fel att föda hemma om en bm är med eller någon som är duktig och vet vad man göra. Men om man skulle behövas akutsnittas då lär det ju vara kört eller?!

linbam
0

jag skulle aldrig ens komma på tanken att föda själv hemma,såg bara lite av dokumentären på 5an.bytte kanal ganska snabbt när de lilla barnet på ca 3år gick runt där när mamman låg o pressade på för fullt,nej de va väldigt osmakligt ,Han kan ju få men för livet!!Jag känner mig iallafall trygg på förlossningen på SJukhuset!!

Glad