Gravid iFokus

Gravid

Etikett: förlossningen
Läst 3760 ggr
Musiken
0

Sanningarna man inte vill hora

Hej gott folk!
Ar inne och kikar har da och da och forsoker forbereda mig for den dagen da det plussas (det lar val droja nat ar eller tva an, men det skadar ju aldrig att vara forberedd!) och undrar lite over de saker som man garna far hora "ryktesvagen" i samband med forlossningar, men som ingen faktiskt talar oppet om. Hur ar det t.ex. med sprickor och att bajsa pa sig i samband med forlossningen? Vad hander rent fysiskt efter forlossningen med sammandragningar och liknande, och hur ar det med moderkakan? Orkar man ta sig an barnet direkt efterat, eller sover man garna ut innan det ar dags att "halsa" ordentligt? Eller ar man sa uppspelt att man inte kan sova, ens om man forsoker? Ar det fruktansvart smartsamt, eller ar man sa full av adrenalin/andra hormoner att man knappt tanker pa att ett helt barn faktiskt kommer ut ur den lilla oppningen man faktiskt har?

Lite obehagliga och konstiga fragor kanske, men har letat runt lange efter vettiga svar, och fasar for att inte veta vad som vantas den dagen det sker :P

Emma85
0

gud vilka bra frågor :)

de här vill jag också gäääärna veta!

KOM IGEN FOLKET SVARA ÄRLIGT! :) :)

willowpysen
0

Säkert olika från person till person. Men jag tror ingen bryr sig om man bajsar på sig underförlossningen, barnmorskorna är så vana och själv var jag upptagen av att föda. Kändes som om jag ville gå på toa när barnet tryckte på. När bebisen väl var ute så var jag så full av adrenalin så jag kunde inte sluta skaka, men PIGG till tusen och ville bara titta på den lille killen. Moderkakan får man ju "föda" ut en liten stund efter förlossningen, men då är ju det svåra över, mer eller mindre med sprickor efter förlossningen får man nog räkna med och det gör ont att gå på toa efteråt. Kan bara säga oxå att jag tappade helt tidsuppfattningen under förlossningen, det kändes som det gick snabbare än vad det gjorde, och det ÄR HÄFTIGT att föda barn, jag skulle inte vara rädd för att föda igen!!!! (Hoppas på att jag får vara med om det en gång till). Mvh/Hanna som har två goa pojkar!

"En stund i taget - här & nu"

Susanne
0

Jag kan bara svara för mig själv…
Nu senast, maj -08.
Trött och sliten pga. foglossningar.
Rygg epiduralen slutar fungera, baby på väg inne på toaletten (på bb) ont så ända in i … jag har passerat gråtgränsen för länge sedan DÅ lägger sig en dimma runt hjärnan och min kropp består enbart av mitt sköte som kämpar för att leverera detta barn. Allt annat kopplas bort, jag hör nästan inte vad de säger och har svårt att förstå när de pratar, jag är j*t upptagen. Står på knä i sängen och lutar mig mot huvudgaveln, känner hur skötet jobbar och kan inte göra något annat än att hjälpa till och tar i som f*n när krystvärkarna kommer. Min sambo tar min hand och jag krystar, ut kommer huvudet och då känner jag en brinnande smärta mellan benen men resten av den lilla kroppen måste ut så jag kopplar bort elden och krystar igen. Ut genom elden kommer ett underbarn, de hjälper mig att vända och sätta mig i sängen, lägger ett litet knytte i famnen och all smärta är som bortblåst, som om den aldrig någonsin existerat. Sambon sa att det var det häftigaste han någonsin sett och att det var som att hålla i en död fisk när han tog min hand då tidigare men han förstod, han hade aldrig sett någon så koncentrerad och fokuserad.
Jag pustar ut som efter ett träningspass, moderkakan är ute och borta, när det hände vet jag inte/märkte jag inte.
Slänger mig i duschen och under tiden jag duschar vägs och mäts babyn, får på lite kläder osv.
NU kommer den innre glöden, den där som man ska ha när man väntar barn *hahaha* jag är piggare och gladare än jag varit på flera månader och att sova ligger ljusår bort.
Babyn är lite ledsen så det är bara att sätta igång att amma (om man kan och vill).
Jag har inte spruckit eller fått några andra "men" och efter 6 timmar åker vi hem och ett par timmar senare ändå ligger vi i vår säng tillsammans och sover gott några få timmar innan babyn vill ha mat.

När barn #2 föddes -97, 2 år efter 1an hade jag sådana smäärtfyllda sammandragningar att jag grät floder varje gång jag ammade. Nu när jag tänker efter så ylade jag nog också, det gjorde så makalöst ont…ett par veckor eller var det bara en…jag minns inte.

Bajsa på sig…nä, jag har missat den grejen och det har antagligen övervägande del av alla som fött barn. Magen känner på sig när det är dags så tarmfunktionerna stannar liksom av. Enda gången någon bajsar på sig är om det är avföring längst ner i tarmen innan babyns huvud hamnar där (fast på andra sidan väggen mellan tarm coh slida) när babyns huvud är i rätt position finns ingen plats kvar för något bajs.
Kommer inte på något mer just nu mer än att det inte kan vara så märkvärdigt att föda barn, jag kläcker ju # 4 i sommar och är inte ett dugg orolig för någonting.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

sandra1977
0

på mig kom det en liten "klutt"men det var inga mängder.

Luckystar
0

Ja det hade jag med velat veta innan jag födde! Hur förlossningen skulle vara eller på en ungefär visste jag men inte direkt när bebisen var ute.

Det som var det jobbigaste under förlossningen var krystvärkarna annars gick det andra fort och lustgasen var underbar :D

Att det skulle komma bajs var jag skit nojjig för innan fl men sen när jag väl låg där så brydde jag mig inte + att jag visste inte ens att det hade kommit nå, det var min sambo som sa det efter :P

Jag sprack lite invändigt och fick sy 2 stygn vilket inte kändes ett dugg, dom sprutade på nå bedövningsmedel men det var jobbigt när det skulle pillas där nere när ma precis har fött ut en människa :)

Moderkakan såg så häftig ut och såå stor :) Sambon höll på att dö när han såg den hihi men jag tyckte mer det liknade en köttbit på konsum typ :P Men efter moderkakakan kom ut så ska ju livmodern dra ihop sig vilket det inte gjorde så jätte bra på mig. Nu efter vet vi varför, jag kunde inte kissa och dom tappade mig på 1L urin :( Så det blev kateter i över en vecka efter det, jobbigt. Men sånt händer ibland när man tar ryggbedövning.

Direkt efter och så var jag bra borta, det gjorde ont som bara den och det bara rann blod om mig om jag skulle gå.. skulle ju försöka kissa precis efter han var född och det var en rejält blodspår efter mig och i toan fyfan har aldrig sett så mycket blod i hela mitt liv. Alla andra hade ju sagt till mig att direkt han är ute så försvinner smärtan, jo tjena och det med blodet, visst jag visste att man skulle blöda men inte såå mycket. (men det mesta var ju för att livmodern inte hade dragit ihop sig ordentligt) Så dom tröck på mig mage säkert 30 ggr under dom 3 dagarna jag låg på BB.

Så jag var helt skakis och svimfärdig hela tiden :( Personalen och sambon fick mest ta lillen.

Hoppas du fick svar på dina frågor och inte blev livrädd :P

Johanna
0

va kul att läsa om era förlossningar! :

Musiken
0

Ja verkligen jattekul att lasa! Nejda, ar inte avskrackt faktiskt. Det kanns faktiskt mycket lugnare nu haha! Det kandes bra mycket laskigare nar man bara hade losa rykten att ga pa. Da kandes det som att barnafodande var sa hemskt att ingen vagade prata om det riktigt :P

Luckystar
0

nej det verkar som att ingen vågar det.. Men tyvärr så är det inte kul att föda barn, tycker jag!

exitingsvillemo
0

#8 varför tycker du så? Inget sarkastiskt menat, är bara nyfiken. Har själv aldrig haft en vaginal förlossning utan bara snitt, så jag bara älskar att höra om andras förlossningar, då jag känner att det är något jag har missat.Skrattande kanske din berättelse kan få mig att komma på att snitt faktiskt är det bästa ändå Skrattande

Luckystar
0

#9 Nja det gjorde fruktansvärt ont på slutet så jag visste inte vart jag ville ta vägen.. I början gick det väl an men sen.. usch fy :P trycket nerår var ju så starkt och äckligt och sen efter förlossningen var också jobbigt med allt blod och så, ingen hade sagt till mig att det skulle vara så utan jag fick mer en chock och bara låg alla 3 dagarna på BB :(

Du kan läsa min förlossningsberättelse på:

http://annaalfredeen.blogg.se/   Dagen när rasmus föddes tror jag det står.. :D

Emma85
0

ååå va intressant att läsa! :)

behövdes verkligen!

AlbaStiffler
0

#10> Fin historia där på din blogg. :-)

Emma85
0

#10 läste din blogg :) fint om förlossningen

Luckystar
0

Tack tack :D Blev lite rörigt, svårt att minnas allt efter lustgasen hihi :P

werner
0

Brukar många inte ta lavemang innan så dom tömmer tarmen påsånär innan det börjar trycka på från babyn?

sandra1977
0

man ger inte lavemang längre..man behöver sina krafter till annat..

werner
0

#16 å herregud jag som hade planerat att få sånt när det är dags för mig.. suck

AlbaStiffler
0

#17> Jag tror att du fortfarande kan be om att få det, eller ta det själv hemma. Men de erbjuder inte det som standard längre, vad jag hört.

werner
0

#18 skulle kännas betryggande att få chansen iallafall, dock kommer jag inte bry mig när jag väl ligger där men troligen innan.. man kan väll antagligen dricka sånt där koksaltslösnings tjohejs som driver ut också fast det breror ju på vad läkarna säger.

AlbaStiffler
0

Lite äcklig men ändå intressant fakta om att "bajsa på sig". Fördelen och den naturliga visten med att man bajsar på sig lite och dessutom att bäbiset alltid föds med ansiktet bakåt (mot ens egen anal) är att bäbisen naturligt sett inte har några magbakterier i sin egen mage/tarmflora. Dessa ärver bäbiset av sin mamma genom att få i sig lite av dessa bakterier när den pressas ut såhär. Inte så att den äter bajs eller något sådant, men detta att den föds vänd bakåt är tydligen tillräckligt för att den ska få lite såna bakterier, alltså nyttiga bakterier.

Av denna anledning är bäbisar som föds via kejsarsnitt ofta dåliga i magen i början och har svårare för att få igång magen eftersom de aldrig utsäts för dessa viktiga bakterier. Intressant va?

Så detta gör ju det hela lite trevligare med en naturlig förlossning, nu kan man lite mer tycka att det är naturligt att råka bajsa på sig lite… hahaha… grose… men naturligt… hahahaa.

werner
0

Känns ju iallafall bättre av att höra att det hjälper mer än skadar.

AlbaStiffler
0

haha, ja eller hur? ;-)

werner
0

hehe ska nog läsa vidare om det där om jag hittar det eller fråga farsans flickvän hon ska tydligen jobba inom sjukvården hon kanske vet något.

exitingsvillemo
0

#23 Du kan säga åt din BM att föra in i din journal att du vill ha lavemang när du kommer till förlossningen. Se också till att ha någon med dig till förlossningen (pappan, eller annan) som kan tala för dig och pränta in i den människan att lavemanget är viktigt för dig.

Lugn och fin, VILL du ha lavemang, så får du lavemang =)

#20 har jag aldrig hört och vet faktiskt inte om jag tror på det hellerObestämd Mina barn har då aldrig haft problem med "bajseriet" trots kejsarsnitt. Anledningen till att barn föds med ansiktet "nedåt" har ju med "enklaste vägen ut" att göra. Har något att göra med att axlarna ska komma på rätt sätt och roteras ut för att minska risker för att barnet ska fastna i kanalen.

werner
0

#24 hmm, får fundera på det där och läsa runt lite, troligen bryr jag väll inte mig när dagen väl är där..

FÖRÖVRIGT, hur pass långa sprickor får man när man föder och hur lång tid tar det att läka generellt?, får sprickor ganska ofta pga dåliga ph värden och annat som läkarna försöker förstå sig på varför jag har så och det gör ont som fan så det är väll det jag är mest oroad över tror jag.

Susanne
0

Har de inte tagit bort lavemanget för att det kan sätta sådan fart på förlossningsarbetet?
Har för mig att jag hörde något om det för mååånga år sedan, att pga. lavemang gick det för fort med födandet att det skapade mer problem med sprickor osv.

# 25, det med sprickor är så individuellt.
Du kan få dem på insidan av slidan, mot magen och även spricka i väggen mellan slidan och analen. Utsidan runt de inre blygisarna, dvs. på hela/delar av insidan av blygisarna mot klitoris eller/och ut på blygisarna, det händer även att man kan spricka mellan de inre och de yttre blygisarna.
Längden varierar på person till person och även från gång till gång, dvs. att om du sprack första gången betyder det inte att du nödvändigtvis gör det andra gången osv. eller tvärs om.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

werner
0

#26 jag tycker det bara är ett helvete att ha det runt omkring mynningen och mellan blygisarna och klittan (som vi fortfarande inte vet varför det händer) men lät riktigt hemskt att få det inutislidan mot analväggen, sprejar dom på någon bedövning om man måste sy eller sprutar dom in något som lokalbedövning?

AlbaStiffler
0

lokalbedövning! :-) Många säger även att de inte brydde sig nämnvärt om själva syendet eller stygnen efteråt. Och typ alla säger att det var värt det, även om stygnen kanske är i vägen lite första tiden efteråt.

Och väldigt många behöver inte sy alls, så man får ju hoppas att man kommer tillhöra den gruppen.

Man säger även att man kan minimera sprickandet genom att några veckor i förväg smöjra in sig med olja i dessa regioner. Ju mjukare och töjbarare du är, destå mindre bör du spricka. Sen finns det ju såklart andra faktorer med.

sandra1977
0

ja dom sprayar på lokalbedövning innan dom syr igen..sprayen svider som f##n men själva syendet märker man inte så mycket avGlad

werner
0

Slår vad om att det är peppar spray som gör så ont så du känner inte stygnen haha Tungan ute

Telefonkontakt
0

#28 den viktigaste faktorn är att det inte går för fort från att bebisen ligger med huvudet vid slidmynningen tills attden kommer ut. sakta men säkert fram och tillbaka så töjs man automatiskt. för mig tog det 1 timme med bara krystandet och jag fick nte ens bristningar :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Musiken
0

Fraga ang. sprickor osv (mycket prat om det nu haha)! Kollade pa ett program om ett sjukhus och fick se en forlossning. Dar KLIPPTE de upp kvinnan vid slidmynningen. Hur vanligt ar det, och hur ont gor det egentligen? Jag grinade nastan bara av att tanka pa att mina nedre regioner skulle spricka eller klippas upp. Det maste gora fruktansvart ont! Och hur "haller man inne" barnet for att det ska ta langre tid sa att man har tid att tojas?

Telefonkontakt
0

#32 man håller inte direkt barnet inne med flit. det bara tar den tid det tar och man får hoppas på det bästa.

AlbaStiffler
0

#32> Förr i tiden klippte man upp typ alla gravida har jag hört. Men numer gör man det endast om man vet att hon kommer spricka massor och då gör klippet så att sprickan/snitten blir jämnare/finare och därmed läker bättre antar jag.

Åter igen, du blir bedövad så det gör nog inte ont alls.

emsems
0

#20, det låter väldigt skumt det där… Speciellt med tanke på att brorsan fick bajs i munnen när han föddes och blev jättesjuk av alla bakterier.

Telefonkontakt
0

#35 antagligen så fick han ju för mycket på sig och dessutom i munnen.

werner
0

Men usch bli uppklippt :S spricker hellre naturligt då.

clivia
0

för den som inte fött barn så beskriver jag min förlossning som att åka en riktigt häftig berg- och dalbana. Mellan värkarna är det bara lite småtrevligt, man löser korsord eller snackar eller så kommer barnmorskorna och gör något och så kommer värken och då bara weeeeeeeeeeeee blir det åka av, särskilt om man andas lustgas. Och ja, det gör ont som bara den men på något underligt vis tyckte jag inte det gjorde något. Det som var jobbigt var att kroppen bara höll på och höll på, det var bara att hänga med och man kunde inte stänga av en stund och gå och ta en kopp kaffe liksom.

Och det här med att man funderar över att spricka och baja på sig och hur det är när en massa människor dyker ner mellan benen på en hela tiden - det känns ju väldigt konstigt i förhand att man ska vara med om. Men när man väl är inne i det så bryr man sig inte, då jobbar man med helt andra saker. Och personalen höjer inte ett ögonbrynshår hur mycket tok du än hittar på, jag lovar.

werner
0

Förstår det men samtidigt äre väll naturligt att oroa sig innan man ligger där :)

AlbaStiffler
0

Hittade lite info om mitt tidigare påstående. Från http://ki.se/content/1/c6/02/25/82/bact.pdf

"Människan föds bakteriefri men lever sedan beroende av bakterierna

i kroppen. Hur har de kommit dit? Vad är det som styr så att rätt

bakterier växer i tarmarna? Idealet är antagligen att det nyfödda

barnet koloniseras av mammans (tarm)bakterier men den hygieniska

standarden kring och efter förlossningen påverkar vilka bakterier

som barnet först träffar på. Under ohygieniska förhållanden koloniseras

tarmen mycket snart av en stor mängd bakterier. I det hygie

niska Sverige går denna kolonisering långsammare och med andra

sorters bakterier.

Dagens forskning visar att koloniseringen av den nyfödda tarmen

är mycket viktigare än vi tidigare insett. I Sverige - och i övriga

västvärlden - ökar ett antal "välfärdssjukdomar", såsom allergi, typ I

diabetes och tarminflammationer, av oförklarlig anledning. Det är

helt möjligt att den ökande frekvensen av vissa sjukdomar är relaterad

till en kolonisering av "annorlunda" eller "felaktiga" bakterier i

tarmen. Har vi med de senaste 50 årens hygieniska framsteg hindrat

en naturlig kolonisering av våra nyfödda och därmed försämrat

folkhälsan?"

En till artikel om bäbisens bakterier i tarmarna och samband med allergier mm. http://ehdin.com/?id=241

http://www.alltombarn.se/forlossning/1.14805

Intressant men dock kort artikel om bakterierna man utsätts för eller inte sutsäts för vid vaginal respektive kejsarsnitt.

"Barnet föds sterilt utan bakterier vare sig på huden eller i tarmen. Beskedliga bakterier invaderar snabbt barnet vid födseln. Ibland kan dock farliga typer av bakterier ta överhanden och barnet kan då drabbas av allmän blodförgiftning och andra infektioner."

hittat på http://sas.vgregion.se/vgrtemplates/Page.aspx?id=24514

Kan kanske förklara #35s bror, som kankse fick en överdos.

werner
0

Intressant läsning!

Zebben
0

Min förlossning gick väldigt smidigt och lätt. Det kom en liten klutt, men sånt händer och personalen var snabba med att städa bort. De har nog sett värre saker.

Jag tog lustgas under förlossningen och jag upplevde inte födseln som smärtsam. En liten obehagskänsla just när barnet tryckte på, men absolut inte smärtsamt. Har skrivit det på andra forum tidigare och tydligen tar folk illa upp när jag skriver så. Brukar få kommentarer som: Om man säger att en förlossning inte är smärtsam så ljuger man. Obestämd Ja, antingen så ljuger jag eller så har jag hög smärttröskel? Vem vet, en dotter har jag i alla fall och en till på väg om ca 7 v.

Däremot så sprack jag så de ville sy 1 stygn. Behövdes egentligen inte sa de, men det skulle läka ihop fortare om vi gjorde det. Sprayen som de sprayade på det gjorde ont kan jag säga. Sved rätt bra. Liksom det sved när man kissade och duschade närmsta veckan eller två. Att göra nr 2 på toaletten var också ett evighetsgöra. Hade jättesvårt att "koppla av" så det blev till att sitta på toaletten minst 30 min varje gång. Vet inte varför det kändes så..

Nu är det inte så jättelångt kvar till nästa förlossning och jag är väldigt nyfiken på hur jag kommer uppleva denna. Nu har jag ju lite att jämföra med. Kommer det gå fort? Smärtsamt? Vem vet, spännande ska det bli i alla fall..