Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 20809 ggr
paddorna-222
8

Har ont i magen trots gravid

Jag är gravid och är lycklig trots min magen har nog pajat. Är i 6:e veckan och förmodlingen så kommer det gå bra. Jag har värk hela magen trots tidigt gravideten och jag kan inte äta för då värker magen, för det mesta dricker jag. Har ringt till mödravården och hon sa till mig att undervika äta fett, starka kryddor och stekt mat eller träffa läkare. Magen är stor vilken det är konstigt.. vad ska man göra?? ibland har jag svårt att sitta så jag står hellre eller ligger. Har varit på akuten och ska ge mig ny tid hos ny läkare för kolla min magsäck?? men jag tycker det verkar orimligt för ha ont i magen bara man är gravid eller har ni varit med liknade?

Telefonkontakt
0

var i magen är det du har ont?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

paddorna-222
0

hela magen …

ElinKee
0

Känns det som att magen är uppblåst som en stor ballong? Det kan ju vara tarmarna som jobbar mer långsamt nu. Det är vanligt att få en stor "gravidmage" i början, sen lägger den sig ett par veckor eller månader och man längtar ihjäl sig efter att få en stor gravidmage som syns =)

Miija
0

Fungerar magen normalt? Alltså, tömmer du den ordentligt?

En del får väldiga problem med mage/tarm tidigt i graviditeten och det är obehagligt. Hur som eller vad det än är bör du söka läkare. Lycka Till!

paddorna-222
0

god morgon!

jag tömmer nästan 2 ggr om dag och kanske håller med er att mina tarmar jobbar jääääätttte långsamt , suck försökte äta lite grann igår men men ack.. imorse klantade jag mig för jag drack jos med utsädd med vatten så det högg till i magen.  Det hade jag ont så fick jag skynda mig göra ordning havrevällning då var det lugnt… saknar maaaat. Igår försökte jag en liten promenad det gick bra..

TACK

ha det så gött och ha en trevlig dag

kitty
0

det är ju vanligt att man får sura uppstötningar när man är gravid. Du kanske har fått magkatarr eller är på väg att få det?

ClarasMamma
0

Kanske är Gallan?? hade jätte ont i gallan när jag väntade mitt första barn och då fick man undvika alla starka saker och vissa grönsaker…

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Telefonkontakt
1

#7 om man har otur, som jag, så kan man få fortsatta problem med gallsten även när man fött barnet. Önskar inte någon gallsten.. vid gallsten så ska man undvika fett också. och stenfrukter.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

paddorna-222
1

Goood morgon

jaa det kan jag tänka mig att det kan vara galla,, jag underviker allt fett, fibermat, m.m…vissa frukter..det är ju svårt o låta bli o äta.. Nu äter jag bara vitt bröd och kokta mat.. suck..det ordnar sig

Fick tid hos gastroskopi den 26 nov …så vi får se om de kan hitta nåt fel..

Ha en trevlig dag

AlbaStiffler
0

Fibermat borde väl vara bättre än vitt bröd. Skulle säga att du ska äta saker som sätter igång magen(fibrer, och tex morötter har jag för mig) istället för saker som trögar ner den (kött trögar ner).

jag tror nog det är dina tarmar som svullnat och trögat ner sig rejält. Sök på nätet efter föda som snabbar på matsmältningen, finns massor med såna tips på bra gravidsidor, minns dock inte vilka just nu.

Du kan kolla

www.growingpeople.se

www.minbebis.se

www.gravid.se

kanske har de lite mer info?

Jag hade sån dör trög mage första 15 veckorna kanske och magen var även uppblåst första 10 veckorna kanske.

Ett tips om  du mår illa av fast föda är att göra goda nyttiga milkshakes. Mixa fäska/frysta frukter/bär  med yoghurt eller mjölk. Utöver det kan du mata till dem genom att blanda i soyamjöl (protein) eller lite havregryn eller liknande.

Dessutom kanske du kan äta gröt till frukost. Gör en egen blandning som du enkelt kan laga tex microgröt av. kan vara havregryn (fiberhavregyn föreslagsvis), torkad frukt (äppelskivor, russin, dadlar eller vad du gillar, samt frön eller gryn. Kolla in hälsokosthyllan i affären och testa blanda in lite olika frön, vissa frön är laxerande och nån tesked av såna frön i gröten på morgonen kan räcka för att du ska klara dig hela dagen på vanlig föda. magen blir pigg nog ändå.! :-) Testa! :-) Och lycka till.

ElinKee
0

Ja, vitt bröd blir som en kladdig deg i magen. Mycket fibrer, och då ska man dricka mycket vatten så dom kan passera.

paddorna-222
0

God dag!

Oj vilken bra tips man fick…. okey ska testa  TACK för hjälpen.

Ha en trevlig helg kram

AlbaStiffler
0

Berätta gärna om det funkar, bode visa sig på 2-3 dar?

Förresten, äter du järntabletter eller några andra starka vitaminer? Du kan testa att sluta med dem några dagar och se om det blir bättre. Järntabletterna kan ge dig förstoppning eller i värsta fall diarré, och inget av dem är ju vidare trevligt.

paddorna-222
0

japp jag har gjort uppehåll med järntabletter, blev lite bättre.'

Jaa jag börja må bättre, började med grov havre gröt på morgonen, sen lite försiktig med maten… börja släppa lite grann.. men det kommer och går. Värst på morgonen för då är det bråttom med frukosten annars får jag super ont i magen… samma sak under dagen, måste se till jag äter ofta annars får jag ont. Då svider och smärtor kommer om jag misssköter.. Nu börjar jag tappar räkning när det gäller uttömming, tömmer ca en om dag tror jag. Förrut var det värre, då var tömmer minst 3 ggr om dag då jag hade jätte ont, dyp nästan som diarré.

Har tid hos läkare,  ultraljud på buken, ska dit på fredag.  Jag ringde dit idag för jag sa jag klarar inte utan mat,  så länge för då gör det riktigt ont,, alltså man ska vara tom i magen i 6 timmar sen ska de undersöka.. Hon sa att man kunde gå upp vid 02.00 och äta sista måltiden ..

Så håll tummarna..Det ordnar sig

AlbaStiffler
0

Du kanske kan dricka fruktdrycker mellan målen för att inte få ont mellan målen? Hallonsoppa och olika fruktsoppor. Finns ju rätt goda blå-band-pulversoppor. Dvs portsionspåsar som man lätt kan blanda till på jobbet tex och dricka lite då och då. Sen kan man ju dricka dem varma och då tycker iaf jag att det blir lite mildare för magen.

Bra med tiden hos läkaren. Berätta hur det går.

paddorna-222
0

japp det ska jag berätta hur gick hos läkare..

Bra idé med fruktsoppor..ska köpa idag, man är ju trött så man orkar inte tänka på mat eller frukt eller nåt  .. super tack

ha det så trevlig dag

paddorna-222
0

god kväll!

jaaa imorse var det inte kul… började som vanligt äta gröt men vilken kramper jag fick efter första tugga??Det sved som sjutton och jag gick runt lgt och försökte ta det lungt… sen fick jag springa till toa o höll på spy….Jaha det nu kunde jag inte äta igen.. dags och ta fram havre vällning .. senare vid lunch så kurarade min kära magen så jag provade lite nudlar och det gick bra…vilken dag.. bara låg och vilade och hade kramper..

ha det så gött

AlbaStiffler
0

Vad sa läkaren idag då?

paddorna-222
0

god kväll!

Det gick bra hos läkare, han gjorde ultraljud på buken och kollade njurar och galla och det ser bra ut.. Tack o lov.. Nu är det bara en sak kvar och det är på onsdag … då ska de köra kamera i magen genom svalgen, blääää.

Ha en trevlig helg…..

AlbaStiffler
1

#19> Fy 19, gastroskopi (visst heter det så) är skitobehagligt. Gjorde en sån för  kanaske 2 år sen och häöll på att avlida. Inte för att skrämma upp dig men… :-P Det enda som är bra med det är att man vet att det snart är över.

paddorna-222
0

det är lungt.. ja det stämmer att det är gastroskopi …jag kunde inte gå idag för jag hostar för mycket o är förkyld.. Så på måndag ska jag dit. Igår hade jag ont igen, fy fan..Somnade kl 18.00 och  hade frossa..Idag mår jag lite bättre..

ha det så gött  Skrattande

AlbaStiffler
0

Huga, låter inte så kul det där… Men förhoppningsvis är det bara en dum fas i din graviditet, som går över inom en snar framtid. Vilken vecka har du tagit dig till nu, v9?

V12 ungefär brukar tarmarna bli normalare och illamående och sånt brukar avta då. Så med lite tur slutar det snart! Klen tröst, jag vet… :-P

paddorna-222
0

hej igen!

Igår drack jag blåbärssoppa och spydde upp allt som jag har ätit under dagen. Sen efter hade jag ont .. Hade frossa igår kl 17.00 och låg på soffan mycket kläder och filt.. Fick vänta på min sambo  för kunna ta våran son .. Jag frös trots jag badade varmt vatten sen gick det över.. Somnade halv sju på kvällen.. Vilken liv … idag hade lite ont men det kommer och går… vissa stunder får jag jätte ont och  vissa stunder får jag lite ont.. jag är ju aldrig pigg,  vill göra nåt men vad ska man göra? trött jämt och ständig.. försökte gå på en promenad igår det gick bra , man gick som en snigel, viktigaste är att komma ut en sväng.. Suck det ordnar sig ….

AlbaStiffler
0

Huga…  Hoppas på att du får all den hjälp du kan av din läkare.

om du känner att de inte gjort "allt" så prova en ny läkare. Kräv att de remigerar dig till proffs på gravida eller på magåkommor.

Är det något jag lärt mig den hårda vägen under min graviditet är det att man måste söka hjälp för att få den. Dvs många läkare ger olika svar och många tar den lätta vägen och skyller allt på graviditeten, och därmed får du ingen hjälp för alla är rädda för att hjälpa en gravid. Men som sagt, det finns läkare där ute som kan hjälpa en även när man är gravid.

Det där illamåendet, är det möjligvis graviditetsillamående du har? Jag mådde åxå illa dygnet runt i runt 10 veckor och hade ingen aptit osv osv. har du provat åksjuketabletter? Det finns ju en tablett som många gravida använder och som är ok. Jag provade den själv i slutet av min illamåendeperiod och njöt av en trerättersmiddag redan första gången jag tog tabletten. Helt otroligt bra funkade den på mig iaf. Men sen gick mitt illamånde över strax efter denna upptäckt så jag hann inte testa så mycket. De vet på apoteket vad det är för tablett… :-) Kanske värt att prova?

paddorna-222
0

god morgon!

Imorse var jag på danderyrds sjukhuset och gjorde gasdtroskopi.. Det gick inte så bra…. hade kräk reflexer hela tiden.. Men magsäcken och runt om såg bra ut, men de hann inte komma till tolvfingertarmen eftersom jag kunna inte ligga still. det gjorde jätte ont i halsen,,blääää..

I fredags kunna jag äta som vanligt, var på stan o åt sushi och njöt länge. Där satt jag tuggade långsamt o kunna behålla maten hela dagen.. Samma sak i lördags kunna jag behålla maten.. Men igår aj aj ..då högg det till i magen och höll på svimma och höll på spy.. fick ligga på soffan en stund.. Sen släppte det … ja ja ja nu har jag ätit lite grann imorse efter sjukhuset… är jätte sugen på sushi.. gud vad gött med trerättersmiddag..fick du plats med allt.. mmmm vad gött..

Nu ska jag vila en stund..

tack för tipsen… vad du är gullig.. ha en trevlig dag Glad

vi hörs kram

AlbaStiffler
1

Känner igen det där med gastroskopin. Det var verklgein läskigt. Ville bara rycka upp slangen hela tiden. Tur att det gick rätt fort ändå. Men det var väl bra att de ändå inte såg något.

Mina portioner gick ner till halva normal portioner under denna tid, så ja, jag var rätt förvånad över att 3-rättersmiddagen gick ner jag med! :-D

paddorna-222
0

god morgon!

Igår efter sjukhuset så var jag hungrig hela tiden, var bara mätt en stund sen ropar magen MAT???.. det har börja släppa lite grann…

Ha det så gött

paddorna-222
1

god morgon!

nästan varje natt svettas jag,,, så ibland blir jag blöt,usch… Igår hade lite ont i magenoch nere ( ledsen).. men idag är jag super trött… har huvudvärk….jag åt grapefrukt o det släppte lite grann i magen.. men jag känner mig TOM.. konstigt..lite yr… jaa jag ska lägga mig

ha det så¨gött

kanin
0

När jag var gravid hade jag ont i magen när jag åt järn tabletter så jag slutade med dem sedan slapp jag ont i magen.

AlbaStiffler
0

#28> Har du provat åksjuketabletterna än…? tycker du ska testa göra det. Det är massor med gravida som kör på det under den illamående perioden.

Sån där vakna genomsvettig-period hade jag nog åxå där i början vill jag minnas. har även haft nån sån nu på slutet.

paddorna-222
0

hej igen

jag har köpt åksjuketabletter men beskrivningen står att man dåsig, trött o bör inte köra bil??Har köpt som heter Prostafen 25 mg… vilken menar du ?? Finns det andra åksjuketabletterna?Förvånad

AlbaStiffler
0

Prostafen är nog de jag menade, låter väldigt bekant. Det är väl bara prova, du kanske är dåsig några dagar sen kanske det går över… Prova en halv tablett i början, det kanske räcker. :-)

paddorna-222
0

okey.. ska testa… .. i helgen var det så där..låg hela förmiddag i lördags.. blev bättre på eftermiddag..imorse spydde jag upp allt frukost igen… oj oj men jag lagade potatismos och magen var lugnare..ska vila nuuu är super trött..

AlbaStiffler
0

Huga ligen… ja för 17, känns som om jag skulle vara rätt desperat och prova det mesta om jag vore dig…

paddorna-222
0

igår var det hemsk dag…. låg hela dag och var utslagen efter frukosten som jag sdpydde upp allt… när jag skulle hämta min son så var jag såå dålig… men jag kämpade ändå..när vi var hemma så spydde jag igen.först på morgonen sen igen då var allt mat som jag åt under dagen, suck…. helt slut..skickade sms till min sambo skrev HJÄLP då kom han hem fort.. tog våran son så jag la mig i sängen… sov hela tiden… från 18.00 till 22.00 drack havrevälling.. sen sov jag igen… han trodde det var magsjuka e.???

Men jag mår lite bättre o kunde hålla maten,, peppar peppar.. lite piggare men trött..

ha en trevlig kväll

kram

AlbaStiffler
0

stackars dig… oavsett om det är bäbben eller magsjuka så känns det lite som droppen på vad man ska behöva uthärda i illamåendeväg. Har du provat åksjuketabletterna nu då?

Vad säger BM och läkarna? Om du inte fått någon hjälp tycker jag du ska söka ny läkare och ny BM. Kan ju inte vara rimligt att man ska må så illa varje dag. Är ju inte hälosamt att inte kunna beh¨ålla maten under så lång tid. varken för dig eller barnet.

paddorna-222
0

Idag mår jag lite bättre och igår kunde jag behålla maten..Så vi får hålla tummarna..Om det blir sämre då ringer jag BM. Min väninna hade såna problem så hon fick ligga med dropp…Vi hår hoppas det ordnar sig .. ha det så gött

AlbaStiffler
0

http://www.minbebis.com/forum/vi-som-dyrkar-postafen-24052.html

Hittade en tråd på minbebis.com om illamående gravida tjejer som blivit räddade av postafen. Kanske en tråd för dig? :-)

paddorna-222
0

god morgon!

tack snälla…Igår tog jag en postafen men jag spydde upp .. snacka vara utslagen… det verkar att tabletter som jag tar t ex novalucol så spydde jag upp den också… det verkar att min magen vill inte ha tabletter och vill inte ha vätska utan bara dricka havrevällning.. nu håller jag på kokar blåbärsoppa… så få se hur det går…

paddorna-222
0

jag gör nytt försök.. tog jag postafen så vi får se hur jag mår sen… håll tummarna…

AlbaStiffler
0

Kanske funkar det bättre om du tar en halv åt gången kanske en halvtimme efter du ätit havresoppa eller blåbärssoppa?

paddorna-222
0

jaaa det fick bra med postafen men jag var rätt så trött så jag sov nästan hela dagen igår…??? kunde behålla maten tack o lov.

Idag mådde jag lite bättre trots jag inte tog postafen och kunde behålla maten.. Peppar peppar .. ha en trevlig helg

AlbaStiffler
0

Intressant… Hoppas det funkar. Tog du en hel eller en halv tablett då? Kanske räcker som sagt en halv, då borde du inte bli lika trött. Sen är det väl så att man vänjer sig och blir mindre trött när man ätit dem några dagar.

paddorna-222
0

idag mår jag bättre men spydde igår morse.. men men det går över snart.. Jag tog en hel tablett igår förmiddag och det gick bra.. lite trött var jag men det gick. Vi hade besök och jag fixade maten,  jag blev sugen på potatisgratäng, så jag gjordfe detta..då åt jag mycket…mmmm vad gött och kunde behålla maten… skönt.. men jag blev trött eftermniddag.. ha det så gött

AlbaStiffler
3

Härligt att det funkar. Jag spydde ju aldrig när jag hade min illamåendeperiod, men hade aldrig nån aptit och mådde alltid illa, dygnet runt. SÅ jag känner igen din glädje när man äntligen kan äta lite. SJälv tror jag inte jag åt en gnutta kött på första 20 veckorna. Levde mest på fruktdrycker och hemmagjord milkshake. :-)

Vilken vecka är du i nu?

Hellre tröttzombie än spyzombie! ;-)

paddorna-222
0

12.e veckan…är mest sugen på potatisgratäng och mycket fett…men idag är jag super trött.. har förkylning på gång