"Allt är så normalt"
Var hos min BM förra veckan och har irriterat mig lite på henne sen dess. Det var 1a besöket sedan inskrivningen, dvs i v25 (blev dock v26). Men men, hon gjorde det man ska göra, mätte magen typ och kollade blodtryck. Sen vart hon mer eller mindre tyst, hon frågade om jag hade några frågor. Frågor har jag inte men jag tycker kanske att hennes fråga borde varit "hur mår du, har du några besvärande krämpor?". Nu var det jag själv som fick berätta att jag redan är sjukskriven 50% pga graviditeten (sömnproblem, starka nerv/muskelsmärtor i magen samt svåra foglossningar). Hennes svar på allt detta var typ "ja ja, det är såååå normalt och ibland kan man inte förklara alla problem". Jo, tack, jag vet att det är normalt med massa krämpor men jag mår inte direkt bättre av att höra hur jäkla normalt det är överallt. Tycker det känns som om alla gravida "normalt" sett mår ganska bra. hehehe… Ibland kunde det vara skönt att höra "aj då, stackars dej, det är ju inte så normalt att må så dåligt, kanske ska vi kolla upp dig lite extra".
Att jag sedan har en rejäl sänka (enligt blodprov, visar på infektion/inflammation) och blodbrist var åxå "normalt" enligt henne. Hon ville lixom inte berätta vart gränsvärdena på blodprovet ens låg eftersom mitt låga värde låg rejält under gränsen för normalt (som jag tagit reda på själv), men det var ju å andra sidan "normalt att ha såna låga värden under graviditeten". *suck*
Så, bara så ni vet, det är "normalt" att må pest när man är gravid. För 17, vad ska man med BM till om alla problem ändå är normala? Kunde spara en timme genom att själv konstatera denna sak hemma. Jag är normal!!! *aj aj aj*

Hon borde ha varit mer tillmötesgående men jag vet hur det kan vara. Med mitt sista barn gick jag på endast 2 besök hos BM, första gången och en gång på slutet, tyckte inte att BM var något att lita på, hon var som du beskriver den du gick till och min graviditet var också väldigt jobbig men det gick bra ändå utan BM. Hade dåliga erfarenheter sen tidigare så därför valde jag att inte göra så många besök.
Har du fått någon medicin? Jag har väldigt dåliga blodvärden och kan inte äta järntabletter så jag köper droppar på apoteket som fungerar mycket bättre och magen mår bra av det också.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jo, järntabletter har jag på eget initiativ käkat sen v16 kanske. men värdena har inte ändrats ändå. Som tur är har jag själv sökt upp min egen läkare och han har utrett mig 100 ggr bättre än vad BM har, tagit blodprover i massor för att få reda på varför jag har dålig sänka och sjukskrivit mig för mina problem. Hade jag gått via BM och deras läkare så hade jag aldrig fått hjälp.-
Testade att söka hjälp hos dem först och fick efter många veckor med svår huvudvärk äntligen komma till BMs egna läkare, som skulle vara extra duktig på oss gravida. Efter bara några minuter fick jag höra att jag hade migrän och att jag skulle dagligen äta massa starka och outforskade (på gravida) mediciner.
Tyckte detta lät konstigt och sökte därför upp min egen husläkare som i sin tur efter en grundlig undersökning kom fram till att jag hade bihåleinflammation, något den andra läkaren lätt hade kunnat upptäcka om han lyssnat och undersökt mig. *grrr* Så det verkar som om man som gravid (och även ickegravid) måste söka för att få rätt hjälp. inte bara lita på att man´ska få det hos BM och dess läkare. Ursäkta men nu blev jag visst lite bitter… hehehe…
Vad var det för droppar du körde med förresten? Låter intressant, då jag skulle behöva öka dosen av järntabletter men eftersom magen tar stryk då så vore det bra med ett alternativ. :-)
Jag tycker du ska be och få en annan barnsmorska..Jag måste säga att dom jag har haft är kanon..om jag skulle va dej skulle jag ringa till en annan av dom barnmorskorna och berätta som det är och kanske du kan få en annan??
Hoppas det löser sig för dej..
kramar jessica
Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3
http://pysselgummsan.blogg.se/

#2 Dropparna kan du köpa rexeptfritt på apoteket, dom är egentligen till barn men funkar lika bra för vuxna men man får ta större dos bara. Dom heter Niferex och jag rekommenderar dropparna varmt då inte magen mår dåligt av det. Däremot är det viktigt att borsta tänderna ofta för man kan annrs få fläckar på tänderna men jag tar dropparna på en tesked och ser till att det nte blir så mycket kontakt på tänderna. Fråga din läkare hur många du bör ta när du är gravid.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

¤4> Ok, Niferex heter ju även tabletterna jag tar… :-) Ska kanske ta och prova dessa droppar med. en sak jag tänkt på dock är vad de har mage att ta betalt för dessa järntabletter. En ask kostar 160 spänn jag jag för mig och räcker typ en månad eller något sånt. Visst, det är inte hutlöst, men rätt förvånande mycket ändå…
#3> Har faktiskt funderat lite på det. Ska till en annan BM nästa besök eftersom min egen är bortrest då, så om hon är bra ska jag kanske be att få fortsätta där. :-)