första graviditeten , lite funderingar
Plussade igår och det känns superbra förutom illamåendet . men men.
Jag har tre funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig att få svar på.
1. Vi har hund, en ganska liten en, han brukar sova i vår säng. kan det vara ett problem?
2. Hur är det med karuseller, ska till Liseberg när jag kommer vara i v 7. kan jag åka något ?
3. ÄR det normal att ha symtom som illamående å trötthet redan i v4?
Tack på förhand

Hej och grattis!
1. Något om hunden sover i er säng vet jag inte, så det svarar jag inte på
2. Man ska inte åka karuseller när man är gravid har jag fått lära mig. Möjligen sånna som inte utsätter kroppen för g-krafter och sånt, som typ parisehjul och sånna sega grejer.
4. Det är inte onormalt att ha tidiga symtom.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
1. ajg har en lite hund och han sover alltid i sängen :) inga problem och jag hoppas han fortsätter med det sen oxå :)
2. borde inte vara några problem så tidigt men du kanske ska undvia de allra skumpigaste!
3. det blir värre :)
Lycka till och grattis
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag svarar så här… Lev och ha roligt om du orkar annars kan du vila med hunden:)

1 jag hade aldrig låtit min hund sova med oss när vi får barn. vi hade en hund tidigare som alltid sov med oss och vem vet om han råkar lägga sig på barnet?
2 varför inte? det gjorde jag och allt gick väl.
3 kan ja inte svara på. =9

#4> Har du någonsin hört om ett ligg-dödat spädbarn som dödats av katt/hund som lagt sig på den? Det har iaf inte jag… men visst, lite vaksam kan man nog vara… :)
#0> Symptomen kan komma tidigt. Illamående har jag inte fått tidigt, men jag kände många andra saker redan i v4. magen börjar ju svullna, dvs tarmarna svullnar i magen mer eller midnre direkt efter graviditeten. Det är därför man mår dåligt… det går ner lite senare i tiden.
Kolla in på tex www.niomanader.se så finns tips om hur man blir av med illamåentet, eller lindrar det. :-)

GRATTIS!!!
Djur kan jag inte mycket om… däremot så är det ju så att man kan rida, till och med tävlingsrida (mycket tufft) ända fram till slutet av graviditeten så att du inte skulle kunna åka karusell tror jag inte.
Jajajamän :) jag började må superilla samma dag som jag skulle ha fått mensen vid min första grav. höll på att kräkas på bussen… jag som aldrig mår illa och aldrig varit åksjuk i hela mitt liv, så jaaaa, man kan må illa mm på direkten :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#5 nej, men däremot föräldrar som lagt sig på barnen… jag tänker inte ta chansen - gör du?

Jag läste i någon tidning om en hund som hade ätit barnets tår på natten när alla sov. Föräldrarna blev anklagat för misshandel. Men det är nog väldigt sällan sånt händer.
Man ska vara försiktig att hunden inte blir svarsjuk så kanske bäst börja vänja att den inte ska få sova i sängen tidigt om man inte vill ha den i sängen. Så inte den kopplar ihop det med bebisen sen.
Kan bara svara på fråga två och tre.
2. Undvik att åka karusellerna, för det kan i vissa maskiner bli en hilmla trygg mot magen och så, kanske inte så bra för den lilla.
3. Jag har mått väldigt illa med mina båda pojkar….började tidigt i grav. För vissa försvinner det efter tredje månaden och för andra inte. Min barnmorska sa att när man mår illa betyder det att bebissen mår bra.
1. Både hundar och katter kan bära på toxiplasmos som är extra farligt för gravida. Får du det så kan det leda till missfall eller att barnet blir mycket sjukt. Man bör tvätta händerna efter kontakt med både katt eller hund när man är gravid, så jag skulle inte våga sova med en hund i sängen. Oavsett storlek.
Vi har själva en dvärgpinscher och vi har vant honom vid att inte få vara överallt långt innan våran dotter föddes. Just för att han inte ska koppla ihop det med dottern.
2. Skulle inte tro att det är så farligt
3. Helt normalt!
Tack för alla svar!
Nu är jag lite orolig pga att jag fått bruna flytningar. Började få lite igår, å fortf lite idag, min mens skulle börjat igår så.
Men det jag är rädd för är att de är missfall, eller är de ofarligt så länge de bara är bruna flytningar?

Grattis till ert plussande, o håller tummarna för er!
#11, jag hade med bruna flytningar. För mig var det ca i v 8 ( och enligt sjukvårdsupplysningen var det då jag skulle haft min mens och kroppen var inte helt "gravid" ännu). men som sagt, så var det för mig, ring sjukårdsupplysningen eller mvc. .
vad det gäller färgen brukar man sgäa att bruna flytningar är gammalt blod och rött är färskt, gammalt är inte farligt på samma sätt som färskt. . håller tummarna för dig
det brukar väl stå varningstexter på de karuseller som bla. gravida, hjärtsjuka osv ska undvika? :o)
#8: Den har jag också läst.
I det fallet handlade det om en 10 veckors valp.
Läkaren sa att det inte fanns någon som helst chans att valpen (med sina minitänder) tuggat av tårna, då hade det tagit mycket längre tid och det hade varit "grövre" där det var avbitet.
Mer troligt att det då var familjens iller.
Föräldrarna vaknade inte utav att barnet gallskrek (vilket det måste gjort), även om de sov i samma rum.
Detta troligen pga att de var narkotikapåverkade, som det stod i artikeln.
Lisette… jag förstår dig då du har stora hundar! har en liten på 5 kilo som aldrig ligger på oss :) dock kan jag inte ha vårt barn i sängen när det kommer då min sambo kan lägga sig på henne han vaknar inte av något och har legat på både katt hund och mig utan att vakna :)
Tycker faktist inte att man borde ha små spädbarn i sängen när man sover alls….
#10 har tre katter 1 hund och två hästar som jag tagit hand om kelat och pussat på under graviditeten och allt är bra! dock när kattlådan blivit tömd eller när jag kelat med kattungarna har jag varit noga med att tvätta händerna.
Man kan inte överdriva allt då får man bo i en plast bubbla under graviditeten ju :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

det där med hunden, är nog en bra grej att vänja av den med att ligga i din säng. En hund som ligger i mattes säng ligger på samma "nivå" som som andra i familjen och är då inte speciellt undergiven. Eftersom många hundar känner svartsjuka när en ny familjemedlem dyker vare sig det är en människa eller annat djur blir det svårt för hunden att acceptera att den får dela säng med ännu fler. Och då uppstår stark svartsjuka inte att den skulle skada den nya medlemmen men ta avstånd ifrån familjen, den har ju faktiskt blivit utstött. Så vill du inte ha hunden tillsammans med bebben i sängen försök vänja av den med det nu och inte när bebben kommit. Vi har våran stora schäfer i sängen nu men ska sluta med det hon får ligga på golvet, skaffa en säng nedanför din säng till hunden istället. Bara ett tips ifrån mig, finns säkert många som tycker annorlunda!!!
Kram på dig och lycka till=)