Mot bristningar?
Hej!
Jag har en liten fråga, finns det något man kan göra för att förhindra eller åtmintone lindra risken för bristningar under graviditeten?
Har hört att det ska funka att smörja in magen med bodylotion eller dyl.
Men på mig har det inte fungerat :/
Det finns någon olja man kan köpa på hälsoapteket som ska motverka bristningar, om den fungerar vet jag inte för jag slarvade med den. Men det kan vara värt ett försök kankse :-)

Jag smörjer mage och bröst med kakao bodybutter från Body shop. Jag är i vecka 26 och har ännu inte fått en enda liten bristning. Om det beror på at jag smörjer mig eller inte vet jag dock inte. Varken min syster eller mamma har fått några bristningar under någon av sina graviditeter, så vi kanske bara har bra och töjbart skinn:)
Jag har även hört att mandelolja ska vara bra, det kan även användas för att massera mellangården inför förlossningen.
Yes. Bodybutter är svaret. Helst den mest fuktgivande sorten som t.ex. kakao som du säger dumuzi!
Det borde lindra och jag har hört att de skulle kunna rent av förhindra det!
Bodybutter körde jag också med först men nope det ville inte funka :(
Tror mest att det har och göra med hur töjbart ens skinn är och hur fort magen växer.
Fick mina bristningar nu för ca1½-2 v sen och magen har växt som bara den nu på slutet..

bodyshops bodybutter har funkat kanon på mig =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Åh tack alla för era svar! 
#5 Det är väl de dom här krämena/oljorna ska göra, alltså huden mera töjbar. Visste du att det tom finns en kräm man kan smörja sig med där nere, för att man inte ska spricka lika lätt :-)
Mina bristningar kom i v. 36-37 någongång, trodde jag hade klarat mig men nää.. Jag tror att det är vanligast att de kommer på slutet när det inte finns så mycket plats kvar för bebisen!
Man ska också dricka mycket vatten, huden blir mer elastisk om den inte är torr!
#8 Jo det ska väl det. Det var därför jag börja med det, tror det var i v 18 och nu är jag i v 35..
Jo där nere har jag också hört men det har jag inte provat. skulle ju ha gjort det för jag är livrädd för att spricka där hehe :P
Det blev nåt fel när jag länkade, men där står det om Weledas förberedelseolja, man ska inte använda den innan v 34. Finns även i hälsokost affärer så slipper man leveranstid. Min BM sa ifs att det går precis lika bra med olivolja.

jag har smörjt med Body shops body milk spray, coccos. Men mina bristningar kom efter förlossningen!?*suckar*
P.g.a. trycket/förlossningen eller hormoner tror jag!?
#13 kan dom komma efter också? oj det visste jag inte..

bristningar beror helt oftast på hormoner och ärftlighet!:)
jag fick bristningar redan när mina bröst började växa när jag var i förpuberteten..;)
nu e jag gravid i v14 snart (imorrn) och har redan fått ett par bristningar på magen!!!! ;)
mamma hade det oxå.. så jag är inte förvånad… :)
smörjer med en fuktgivande kräm, är ju skönt om inte annat :)

#14 nej. tyvärr så kan dom ju göra det. Trist! *suckar* Men, men vad göra!? ;-)

jag tror att om du smörjer in magen förhindrar det huden att spricka liiiite iaf, men den största delen är nog elasten….
Men det är ju skönt att smörja in sig om inte annat, man känner sig frächare och det är ju bra för alla kroppsdelar. Så lika bra att testa man förlorar ju inget på det..