Gravid iFokus

Gravid

Etikett: förlossningen
Läst 7271 ggr
AlbaStiffler
0

Hur långt efter förlossningen åkte ni hem?

Hur länge "måste" man stanna kvar på BB innan man får åka hem och när åkte ni själva hem?

hade ni velat stanna längre/kortare?

Telefonkontakt
0

Jag har läst alltifrån 6 timmar till 2 dygn som tidigast.

I Norrköping där ajg födde så vill de att man stannar minst 2 dygn, men jag fick stanna 3 (det längsta om inte något är fel) och sedan så fick jag ju som sagt åka tillbaa ett par dagar senare när jag fick infektion i livmodern, då höll de kvar mig i 2 dygn

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Elisabeth-J
0

När jag fick mina första barn så var det bestämt att alla mammor skulle vara kvar i ca vecka, men jag klarar inte att vara kvar så länge om det inte är nödvändigt så då åkte jag hem på 5:e dagen med första barnet och 6:e dagen med det andra, att vi blev kvar i 6 dagar då berodde på att han solade pga gulsot. Med sista barnet åkte jag hem tidigt efter förlossningen, han föddes kl 17 på e.m och vi åkte hem kl 11 dan efter.

Idag finns inga måsten men när man får första barnet så brukar dom rekommendera ca 3 dygn. Annars kan man åka hem redan ett par timmar efter om allt är ok.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jossan86
0

Här får man åka hem efter 6 timmar, tror det är så på de flesta ställena nu, vissa har längre och vissa kortare tid men på de flesta sjukhusen är det 6 timmar som gäller…

När jag fick första barnet stannade jag 3 dygn eftersom att han var så dålig på att äta i början..

Lenore
0

I Lund där vi ska föda får man tidigast åka hem efter 6 timmar och senast 3 dygn om allt är bra med mamma och barn. Vanligtvis brukar hemgång ske TIDIGAST efter 6-12 timmar och senast 3 dygn.

Jag vet inte hur vi ska göra. Vi väntar vårt första barn så vi kanske vill ha lite stöd i början, men det är möjligt att man bara vill komma hem också. Vi får se hur det känns när vi väl är där.

Zahara
0

jag ska med föda i lund om de har platts men vill åka hem så fort som möjligt om nu allt är bra med mig och bebisen…ligger hellre i egen säng i eget hus :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LM
0

Jag stannade kvar 1,5 dag ungefär. Min dotter kom på tisdagskvällen och jag åkte hem torsdagmorgon, så tidigt jag fick :) Det jag ångrade var att jag inte stannade kvar för att få förlossningsamtalet, hon kom precis när jag var på väg därifrån och jag hade bråttom. Jag gillar inte att vara på sjukhus alls så jag tyckte det var alldeles lagom tid :)

MrsHelgesson
0

Vad jag har hört från min barnmorska så måste barnet genomgå ett test som kan göras tidigast efter 48 timmar. Jag tror att det är för att se så att barnet inte har något fel med ämnesomsättningen. Förut kunde testet göras först efter 72 timmar men man har sett att det kan tas efter 48 timmar. Sen beror det hela på hur man själv mår efter förlossningen och hur barnet mår såklart. Amningen ska ju komma igång så att barnet får i sig näring. Men vanligast är att man stannar tre dygn tror jag.

LM
0

#7 Vi åkte tillbaka till BB och gjorde testet på måndagen, det var helt ok för dom att göra så. Allting fungerade bra i övrigt. Men 3 dygn är nog vanligast som du skriver.

MIRJAMI
0

Med den första var det en vecka jag log på BB. Enligt dersa regler så fick de inte släppa ivär mig tidigare då jag var snittat. Läkaren som jag träffade vid utskrivning sa till mig att hon hade kunnat skriva ut mig efter några dyng men fick inte göra så utan de skulle ha lite koll på mig eftersom jag var snittad.

Med mitt andar barn fick jag åka hem efter 3 dyngn. Jag frågade och de sa ok. Annars hade jag fått gärna ligga kvar längre om jag ville eftrsom jag hade blivit snittad.

Sedan så vet jag att på de sjukhuset som jag födde mitt andra barn fanns en avdelning där man fick för det mesta sköta sig själv. Visserligen fanns det pers. på dagen men ingen på natten som kunde hjälpa till utan då fick man ringa til bb avd.

Elisabeth-J
0

#7 Det är helt ok att man åker tillbaka för att göra testet, man behöver inte stanna var för testets skull. Vi åkte tillbaka på tredje dagen och då var det fler som gjorde detsamma, så det är vanligt att man gör så.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tejoos
0

Vi åkte hem efetr ett dygn ungeffär. Fick besök av barnmorska 2ggr hemma.

MarinaJ
0

3 dagar med första och tror det var 3 - 4 med andra

Believer
0

2 dygn stannade vi. Men fick sen komma in igen och ligga kvar 2 dygn till då William behövde sola

skrollan
0

kan barnmorskan komma hem om man vill jätte gärna hem dirket?

AlbaStiffler
0

Shit vad länge alla var kvar…

Som det känns nu skulle jag nog vilja hem så fort jag bara kan. Och kanske har man tur med det. Min morsa födde nämligen min äldsta syster på BB, och tog henne under armen och CYKLADE (!!!!? Låter helt galet, jag vet) hem bara några timmar efter förlossningen. När det var dax att föda andra barnet (mig) födde hon planerat hemma (ute i skogen, 1 h från BB). Hennes BM hade sagt att hon skulle klara sig själv (då min mamma var påläst om hemförlossningar) så hon hade inte ens någon BM med vid förlossningen (*gulp*). 3e barnet föddes åxå hemma, fast då med en BM medverkande, mest för att BM bodde granne med oss och kände min mamma väl… hehehe… Så med lite tur följer jag min mammas fotspår och klarar av det hela "lätt".

Hannapanna
0

Jag och Elliot låg kvar en vecka.. Men vi fick ju lite problem.

Först hade ju jag havandeskapsförgiftning och skulle få stanna nåra dar extra pga det, men så fick Elliot problem med andningen så vi fick flytta till avdelningen för för tidigt födda där han fick ligga med övervak i några dagar.
Den LÄNGSTA veckan i mitt liv.. usch!