Gravid iFokus

Gravid

Etikett: hälsa
Läst 14159 ggr
Zahara
0

Hjälp mot illamående.

Nu är jag så trött på detta! mår illa 24/7 vaknar till och med på natten av att jag mår illa, som tur är så spyr jag ju inte men det är skit att må så här dygnet runt! Kan knappt jobba, sitter på jobb och tror jag ska spy så jag vågar knappt ta i ju! Sen blir man ju oerhört trött då jag inte får sova på nätterna pga att jag mår illa! Hjälper inte och äte eller och inte äta,provat "snäll mot magen mat" men det hjälper inte heller :( Lite tipps snälla! *ledsen*

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Susanne
0

Jag hade samma problem i 4 månader och det är hemskt.
Tur i oturen så fungerade det bra om jag åt sådant som suger upp vätska i magen t ex. knäckebröd och riskakor. Torra och tråkiga utan något på, inte gott men inte heller något illamående.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Nicka
2

Hej..

Brukar kika in här ibland. Har själv tre barn och när Jag väntade andra barnet så..mådde Jag illa i åtta månader..Suck !! Glömmer inte det, för usch så jobbigt. Men, Jag fick något utskrivet för Mitt illamående. Toppen..tyckte Jag..MEN..blev så YR, så det var bara att sluta med det och försöka gilla läget som det var.

Tycker Du ska prata med barnmorskan, Om Du kan få något ?? Det kanske fungerar bättre för Dig !

Lider verkligen med Dig, ingen dans på rosor att må så.

Önskar Dig LYCKA TILLFlört

Zahara
2

Tack för tippsen! åt faktist knäckebröd i morse och mådde sen bra i typ en timme :/ Får väl ha ett paket med mig och tugga på när jag mår tjyvens :) Blir väl känd som knäckebröds kvinnan :)

lisette
0

finns band på apoteket som ska hjälpa mot illamående. fråga dem!

ienan
0

Har testat både åksjuketabletter (postafen) och "seaband" som är armband som trycker på en viss punkt på handleden som ska motverka illamående. Båda dessa funkade bra för mig och finns att köpa på apoteket.

Lycka till

[tiiia]
0

är inte gravid och har inte varit det, men jag har hört att ingefära ska vara bra mot illamåendet.

Jossan86
0

Jag använder också seaband och dom är helt underbara, händer ibland att man blir lite yr men då tar jag bara av mig ena en liten stund så är allt på topp igen =)

Tejo
1

Jag var konstanmt illamåendem yr och väldigt svag (sängliggande) fram tiom vecka 23. Har provat allt men inget hjälpte. Nu mår jag dock mycket bättre!

Kanske akupunktur kan hjälpa dig?

Hoppfull
1

Salta kex?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MIRJAMI
0

Jag har haft två graviteter med hemska illamående och kräkningar. Har legat på sjukhus pga. detta. Det finns tabletter som barnmorskan kan ge tips om som man kan få mot illamående. Rådfråga först barnmorskan/läkaren på mödravårdcentralen. Sjukskriv dig ett tag och ta det bra lungt. Det fungar inte att man går runt och mår illa och inte ens har fått sova ordentligt på nätterna, man blir bar mera stressad ut av situationen. Lycka till.

Zahara
1

Nu har jag provat de däreda banden…fungerade inte! och tabletterna! Fungerade inte! ska ringa min barnmorska om fler tipps! detta håller ju inte i längden :(

clivia
0

vet inte om du hört detta förut, men försök att äta något litet innan du stiger upp på morgonen, helst innan du rör dig över huvud taget. Under mina ca två illamåendeveckor (har verkligen haft det lätt!) så lade jag ett par såna där smörgåsrån på sängbordet varje kväll, tunna trista som inte smakar någonting. På morgonen sträckte jag ut näven och tog dem och pillade i mig dem i småbitar, låååångsamt, och sen vilade jag en liten stund tills det kändes OK. Sen kunde jag stiga upp.

Andra saker som hjälpte mig var att verkligen känna efter vad jag var sugen på, och inte försöka äta annat bara för att man "ska". Det jag ville ha, det är ju så olika, var sånt som var grovt och hårt, rejält surt, saftigt eller också jättetorrt. Kolsyrade sura drycker, och Schweppe´s herbal infusion med ingefära. Körsbärstomater åt jag massor! Och såna där gammeldags stenhårda starka ingefärskarameller.

Hoppas du hittar något trick!

Zahara
1

jag äter bara det jag är sugen på :) men morgonen är den tiden av dygnet då jag mår som bäst :/ ska få receptbelagda piller nu så får vi hoppas att de fungerar :(

simzonites
0

Jag fick receptbelagda tabletter utskrivna av läkaren på mödrarvården, de fungerade jättebra.

/Lotta

Zahara
0

HAr nu varit hos läkaren och intef*n fick jag några piller :( nej sjukskriven till 50%…jag vill ju jobba! men vill inte må skit och nu sitter jag här med båda!!! :(

DG
1

#15 Min läkare var väldigt mot att skriva ut medicin för hans åsikt var att man inte skulle äta det i "onödan" men jag bad honom och sa att jag verkligen behövde det så han skrev ut till slut.
Bad du läkaren om medicin eller?

simzonites
0

Som jag skrev tidigare fick jag tabletter utskriven av läkaren på mödrarvården. Naturligtvis ska man vara restrektiv med att ta läkemedel under graviditeten men hon förklarade för mig att Lergigan som jag fick utskrivet tillhör grupp-A läkemedel som är väl beprövat och inte har några ogynnsamma effekter på fostret. Just det här läkemedlet är en sorts antihistamin.
Och det är ju bara under en begränsad tid som man behöver använda dessa.

/Lotta

CarolaCarro
0

Inga tabletter hjälpte mig.. Ja gick upp drack lite sen spydde ja.. Har väldigt lätt för att spy.. Sen gurgla magen som om den var helt utoch in vänd ända till kvällen då ja kunde äta.. =)

AlbaStiffler
0

Gu va jobbigt det är att må illa dygnet runt och inte ha någon aptit, men samtidigt alltid vara vrålhungrig. det går lixom inte ihop…

Bara glad att jag inte mår så illa att jag spyr iaf… än åtminstone. Även om det känns som det är nära ibland.

*blurk*

[kvasthilda1972]
0

Du kan köpa åksjuketabletter som heter Postafen som barnmorskan brukar rekomendera.Jag åt dom när jag mådde illa och 1 tablett håller i sig 12 timmar. Tabletterna är receptfria.

AlbaStiffler
0

tack för tipset… lite neggo mot att äta massa piller när man är gravid, men dessa borde ju vara säkra alltså! :-)

AlbaStiffler
1

Efter måååååånga veckors illamående (6-7 kanske) och utan aptit och förmåga att njuta eller äta mat så svalde jag häromdagen stoltheten. Vi skulle på familjeaktivitet, gå runt en dag på Skansen och sen på fin restaurang med hela släkten. Har senaste månaden bara kunnat äta halva protioner under stor tvång. Så igår svalde jag en Prostafen. 1 timme senare var det konstanta illemåande som jag haft senaste månaden helt borta. Jag kunde med lätthet röra på mig och äta allt jag ville utan att må pyton. På restaurangen var jag vrålhungrig och efter en trerättersmiddag hjälpte jag gladeligen de övriga med att rensa deras tallrikar. Alltså, jag har svultit och gått ner 1-2 kg senaste månaden så denna aptit var myckete förvånande. jag riktigt njöt.

Idag unnade jag mig en halv tablett och även denna har räckt hela dagen och illamåendet har nästan helt uteblivit. Men i övrigt tänker jag hålla igen på dessa tabletter i möjligaste mån. Ska prata med min BM om den då jag ska dit om 2 veckor… Och med lite tur släpper illameåndet inom nån vecka, går ju snart över den kritiska perioden på 12 v. :-)

lisette
0

akta så du inte blir beroende.. ;)

Zahara
0

de finns även band mot illamående på apoteket som du kan prova, funkerar som akopunktur:/ så slipper du ta tabletter om nu dessa fungerar på dig :)