Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 3902 ggr
[Cute]
0

Abort rätt eller fel?

Själv så vet jag inte…

Vad känner ni för den känsliga frågan?

Lenore
0

Jag tycker att det är både rätt och fel beroende på orsaken till aborten och hur tidigt/sent man gör det.

Att ta bort ett barn senare än vecka 12 tycker jag borde vara förbjudet om det inte finns medicinska grunder eller väldigt speciella omständigheter. Det är ändå ett liv och det borde respekteras!

Lenore
0

Jag tycker också att det borde vara lite svårare att få göra en tidig abort än vad det är idag, att man skulle behöva uppge ett godtagbort skäl. Idag är det så lätt att folk inte inser hur allvarligt det egentligen är! Än är det inte ett barn, men ändå ett frö som om det får växa kommer att bli till en människa, en individ med sin egen personlighet precis som du och jag. Att förvägra denna framtida individ rätten till liv tycker jag är fel och är lite av ett mord. Låter kanske lite extremt men det är min mening.

Jag kan tillägga att jag har gjort en abort för ca 1,5 år sen i vecka 7. Jag är helt övertygad om att det var det bästa för mig men ångrar mig ändå när jag tänker på att det var ett liv som borde ha haft en rätt till sitt liv och att jag borde ta ansvar för det jag har skapat.

Om det inte vore så lätt att få en abort kanske fler skulle tänka efter en gång till innan dem hade oskyddat sex och antalet aborter skulle minska. Vi skulle kanske också sluppit en massa "onödiga" aborter där mamman ångrar sig till tusen efteråt och inser att hon faktiskt skulle kunna klara av att bli förälder och ta hand om det lilla livet hon skapat.

kitty
0

fast jag måste tillägga, att skuleld et bli svårare att få en abort skulle det födas fler oönskade barn som eventuellt skulle fara illa. .  säger inte att det är fel med abort, inte heller rätt. .  mitt svar måste vara att det beror på person och situation. Stöttar inte dom som gör det till ett preventivmedel, men är man 14 och medveten om att man inte har dom bästa förutsättningarna, ska man defintivt få göra en abort. .

Lenore
0

#3 Håller med dig om att man måste se till person och situation! Låg ålder ser jag som en godtagbar ursäkt för abort, en ung människa har som du säger inte alltid förutsättningarna att ta hand om ett barn.

Det måste finnas en balans. Den framtida individen måste ha en rättighet till liv men det får absolut inte bli så att mammans liv blir förstört heller.
I vissa situationer är bättre att fröet inte får bli till en människa än att det föds oönskat och riskerar att inte få det h*n behöver.

Det är mycket svårt det här. Det finns så många aspekter, men jag tycker ändå att det borde finnas vissa restriktioner. Som sagt är det en framtida individ man nekar rätten till liv, det borde man inte få lov att göra utan minsta besvär.

Velsan
0

tycker att det är synd när folk missbrukar det, och inte har säkert sex. En kompis har gjort abort 4 gånger :( 20 år gammal.

Lenore
0

#5 Ja det är verkligen hemskt! När det blir för lätt att göra abort försvinner insikten och respekten för att det faktiskt är ett begynnande liv det handlar om.
4 gånger vid 20 års ålder låter ju inte klokt! Jag tycker att sjukvården borde reagera när vissa gång på gång kommer för att göra abort. Det är ju inte bra för kroppen heller och det måste vara hemskt påfrestande rent psykiskt!

Jag blev helt knäckt efter min abort och kommer nog aldrig göra om det även om det kanske hade varit det bästa för alla. Det var något av det värsta som hänt i mitt liv! Blev pissdålig av tabletterna jag fick för att mjuka upp livmoderhalsen (gjorde kirurgisk abort) och trodde att jag skulle dö, och den psykiska smärtan, tomheten och skuldkänslorna efteråt är något jag ALDRIG vill uppleva igen. Förstår verkligen inte hur man kan orka genomgå detta mer än en gång.

skrollan
0

tycker som velsan, förstår mig inte på folk som bara kan göra abort hur som helst istället för att skydda sig säkert. Jag själv skulle nog aldrig kunna göra det, därav är jag super noga med skyddet!

Lenore
0

#7 Ja det är verkligen hemskt att göra en abort! Som sagt tror jag inte att jag skulle orka att genomgå det igen oavsett situation. Jag använde komdom som preventivmedel men den sprack nog vid något tillfälle för gravid blev jag iaf och hade inte oskyddat sex en endaste gång.

[tiiia]
0

Abort kan vara rätt men det beror helt på orsaken, vill man inte ha ett barn i sitt liv eller av någon annan stark anledning inte känner att man vill/kan föda det barnet så är det rätt tycker jag. Lika lite som man kan tvinga någon till abort kan man tvinga någon till att behålla ett barn som de egentligen känner att de inte kommer att klara av att ha hand om. Det är ju så svårt att säga om det är rätt eller fel med abort. Eftersom att det beror så mycket på vem det handlar om och i vilken situation det gäller.

Sen kan det ju kännas väldigt orättvist att de som inte vill ha barn blir gravida medans de som verkligen vill ha barn och försöker i kanske 15år kanske inte kan bli gravida.

Man skall ju inte ta alldelles för lätt på valet mellan liv och död när det gäller ett ofött barn. Men man måste ändå hålla i åtanke att barnet kanske inte har kommit så pass långt i utvecklingen ännu och att det kanske är det bästa i just den situationen.

Känner dock att folk borde försöka ta lite mer ansvar när de inte vill ha barn, barar genom att använda p-stav, p-piller, spiral osv så kan de ju undvika aborter och "oönskade" barn. såvida de inte har oturen att vara extremt förtila och endå bli gravida. men då har de ju iaf försökt.

skrollan
0

#8 har hört en massa som mår dåligt utav det hur länge som helst efteråt. Ja när man lyckas bli gravid och skyddar sig kan absolut inte vara kul!

Lenore
0

#10 Jag har väl kommit över det nu men kan ibland få hemska skuld- och ångerkänslor och tankar om att jag visst det hade kunnat behålla barnet, speciellt sen jag blev gravid igen. Då kommer tankar upp om vilket kön det var på barnet och att det hade varit si och så gammalt nu och att jag faktiskt hade kunnat ta hand om det. Jag vet att det var rätt beslut jag gjorde men dem tankarna kommer nog aldrig försvinna helt.

Nej, omständigheterna var väl rätt så komplicerade när jag blev gravid. Jag och min sambo har öppet förhållande och under perioden då jag blev gravid hade jag haft sex med 3 olika killar inklusive min sambo och jag hade ju haft skyddat med alla och visste inte alls vem som var pappa för jag hade aldrig märkt av en sprucken kondom.
Jag och min sambo pratade igenom det flera gånger och kom fram till att han hade haft väldigt svårt att acceptera ett barn som var från en av mina kk:s och att detta kanske skulle leda till att vi skulle må väldigt dåligt och att vårt förhållande inte skulle klara av detta. Då valde vi att vi inte ville riskera att förlora varandra och det blev abort.

skrollan
0

#11 du gjorde ett bra beslut, ni frå se fram emot er lilla bäbis i magen nu :)

Lenore
0

#12 Känns skönt att höra. :) Jag vet att det var rätt men när man börjar tänka på det så kommer tvivlen. Men jag skulle för mitt liv inte vilja riskera att mista Dennis, han betyder allt för mig och jag är överlycklig som har en så fin kille! Jag vet inte hur jag skulle kunna leva utan honom! Ska bli spännande att börja ett familjeliv tillsammans! :D

Wiemona
0

Om en abort är rätt eller fel kan ingen annan avgöra enligt mig. Det är den gravida som avgör det och ingen har rätt att ifrågasätta ett sånt enormt känslomässigt beslut!

Lycka till med er kommande lilla bebis!

MrsHelgesson
0

Jag gjorde abort i v.9 då jag var 17 år gammal och det kändes helt rätt. Samtidigt så tycker jag att det är hemskt med gravida som gör abort efter v.20. Det finns ju dem som åker till ett annat land där det är tillåtet att göra abort så sent. Nu när jag själv är i 39:de veckan och har sett på ett ungefär hur mitt barn har utvecklats så skulle jag absolut aldrig kunna tänka mig att göra abort någon gång. Men det är en jättesvår fråga, man får känna själv vad som är rätt eller fel.