Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 22882 ggr
AlbaStiffler
0

farliga saker, vad ska man undvika?

Har hört många saker som man ska undvika som gravid, typ att dricka max 5 koppar te eller 3 koppar kaffe om dagen. Men vad mer för saker ska man undvika, menar då egentligen inte mat, utan saker man normalt gör eller utsätts för.

Färga håret? Vistas i nymålade lokaler (varför?), hoppa studsmatta osv osv. Berätta vad och varför man ska undvika det.

DG
1

Man ska inte hoppa på något sätt för då kan moderkakan lossna och det är livsfarligt.
Nymålning så kan det finnas kemikalier i luften som är inte bra.

Telefonkontakt
0

färga håret finns inget bevis att det är skadligt, men undvik gärna att andas in direkta ångor.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

FerretCrow
0

dom som jobbar som frisörer får sluta tidigt i sin graviditet då det är farligt att andas in ångorna. men färgen du köper på affärerna är super lindriga så man kan färga håret men avstå från att färga på någon då står du ju ovanför och får in ångorna.

och det med nymålade lokaler bror helt på vad det är för färg.

AlbaStiffler
0

Bra början, go on go on?

Trist det där med hoppandet, jag och min man åker mycket motorbåt, snabba motårbåtar på höga vågor. Man flyger som en vante. Har en känsla av att jag får skippa det i sommar. :-(

DG
0

#4 Jag skulle nog skippa det för säkerhetsskull. Nu ska det inte vara någon fara i precis början enligt BM.
Jag åkte motorbåt en gång den veckan som mensen skulle komma, men då visste jag inte säkert att jag va gravid, och vi skulle på makes farbrors ö så kunde inte riktigt låta bli åka heller.
Men lite orolig var jag iaf.

AlbaStiffler
0

Nä, åker man båt får man väl köra lugnt och hålla sig hemma de blåsiga dagarna.

Lenore
0

Tänk på att du inte kan ta vilka mediciner som hellst. Vissa kan vara väldigt farliga för fostret.

AlbaStiffler
0

Just ja, det har jag faktiskt tänkt på lite. Använder en kortisonnässpray varje kväll för att kunna andas (som jag typ ska använda resten av livet). Har kronisk nästäppa… I Fass hittade jag bara att man inte visste vilken påverkan den hade på fostret och att man skulle ta kontakt med sin läkare för att diskutera. måste göra det nästa vecka (han arbetar bara måndagar, typiskt missade det idag). Undrar om jag ska låta bli att andas tills dess? *håller andan*

Vad gäller angående vanliga verktabletter, vilka tabletter är ok (i vanlig dos)? Ipren? Alvedon? Magnecyl?

Telefonkontakt
0

#8 Otur att du missade din läkare idag…!

Alvedon är helt okej att använda, det fick jag veta från apoteket. sen så står det på förpackningarna vilka värktabletter som är okej. Jag använder bara alvedon, men bara i nödfall (4 ggr unde rhela grav). jag gillar inte tabletter Fundersam

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AlbaStiffler
0

Nä, kommer nog åxå undvika dem in i det sista, men det beror ju åxå på hur man mår och vad man måste klara av (typ stressigt på jobbet). de där papprena som är i medicinburkarna brukar jag tyvärr vara lite för snabb påatt slänga. Vem hade kunnat tro att man skulle behöva dem… hahaha… Får kolla fass lite mer… :)

FerretCrow
0

kan du inte använda nässpray som det enbart är saltlösning? och sedan ska man enbart hålla sig till alvedon då alla andra tabletter kan skada fostret.

DG
0

Panadol går lika bra som alvedon, det är samma ämnen. Ipren och dom andra innehåller annat ämne som kan vara skadligt.
Skulle också rekommendera om du kan testa om saltlösning funkar för dig tills du får prata med läkaren.

AlbaStiffler
0

Saltlösning ger mig tyvärr bara värre nästäppa, så nu får jag runt och andas genom ett synålshuvud känns det som. *flås* Tack för tipset dock

Zahara
0

Alvedon och panodil går bra men inte ipren el liknande!

Huden kan bli väldigt känslig närman är gravid så hårborttagninismedel rekomenderar jag att du provar på liten yta först! jag brände båda benen med samma medel jag använt i 4 år! Det samma med hårfärg!

Med mat så ska du ju undvika rått kött, gravad lax, brieost, Vissa sorters fiskar som det kan vara metaller i (jag äter ingen fisk så jag har inte koll på vilka) Lagom med kaffe/the.

Annars lev gott må väl ät gott, min kompis sade att detta är enda gången i en vinnas liv man får proppa i sig hur mycket mn vill och får lov att bli fet, njut av det :) Skämt och sido, ät vad du är sugen på när du vill och lev som du gör nu i princip. Det har jag gjort, kört och åkt mc ridit jobbar för fullt allt som innan :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[kvasthilda1972]
0

Låt bli narkotikan och alkoholen! Om du undrar över medeciner så tala med din läkare.

Annars ska du använda ditt sunda förnuft och äta/dricka lagom.