Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 4118 ggr
anvaendarnamn
0

vill inte bli gravid..

har ett problem.

har gjort graviditetstest 2 ggr och båda visade negativt. vilket är bra.

men min mens har inte kommit på en månad, i slutet på denna månaden blir det 2. har mensvärk i princip varje dag, fast den kommer och går så det är inget som sitter i en längre tid.  

undrar om det kan vara som att jag är gravid? vill verkligen inte det eftersom jag är så ung..  vad tycker ni jag ska göra?

har ju hört att ett tecken på graviditet är mensvärk så man blir lite orolig.. och sen säger vissa att det är jätteviktigt att man tar graviditetstestet på morgonurinen men det gjorde inte jag, har de någon betydelse egentligen?

Lenore
0

Nej det ska inte ha någon betydelse om du tar testet på morgonen eller kvällen.

Om testet visar negativt är du säkert inte gravid, men du bör nog gå till ungdomsmottagningen eller vårdcentralen för att kolla varför din mens inte har kommit.

anvaendarnamn
0

okej. glömde nämna att innan jag gjorde testen tog jag dagen efter piller.. och fick en liten blödning som varade i lite färre dagar än vanlig mens.. min barnmorska sa att det var normalt, och att det kunde hända att mensen försvann månaden efter, men skulle komma tillbaks månaden efter det.

Ida
0

Vad använder du för preventivmedel? Det kan ju spela in… Minipiller kan ju göra att man inte får mens alls vad jag förstår?

[jenkass]
0

kan ju vara att den är sen för att du oroar dig oxå. Men för att vara på den säkra sidan så tycker jag att du ska gå å kolla dig hos ungdomsmottagningen igen (eller vart du nu går)

anvaendarnamn
0

jag ska börja med p-piller nu när jag får min mens..

annars har vi inte använt något

Lenore
0

Hmm. Jo då kan det ju hända att du är gravid. Men gå till um eller vårdcentralen och kolla upp det!

Johanna
0

#5 ja, det är ju dumt att inte använda nåt skydd om man inte vill bli gravid… för risken finns ju ;)

men gå du o kolla dej, sen får du ta ett beslut då..

anvaendarnamn
0

okej :P    men finns det risk att jag är det  även om testet visade negativt  när jag va där senast, det var den 8 april jag va där och testade :)

FerretCrow
0

som sagt jag hade ingen mens på två år och åt heller inge preventiv medel och på slutet visade sig testen negativt även fasst jag var gravid

Lenore
0

Ring gynmottagningen och be dem göra ett vaginalt ultraljud så ser dem om du är gravid eller inte.

Believer
0

Det är ju ganska dumt att inte använda något preventivmedel om du inte vill bli med barn. Tycker jag.

Det kan mkt väl vara så att du inte får din mens för att du går och oroar dig för att du är gravid. Men ring gyn och gör ett grav. test där.

anvaendarnamn
0

jo håller med att det va dumt.. men ska börja med p-piller nu när allt ordnat sig..

nu har jag börjat få illamående varje dag :/ har känt det typ konstant nu i en vecka.. vissa säger att det är bara för jag går och oroar mig och det inte kan vara en bebis eftersom testet gjordes för inte så längesen, och att illamåendet inte kommer så tidigt. och sen tycker jag att min mage är svullen men jag har verkligen oroat mig en massa och letat efter tecken så vet inte om det är inbillning. men ska e-posta min barnmorska och se vad hon tycker jag ska göra, sedan ska jag även göra ett grav test till..

anvaendarnamn
0

hur går en abort till??

tellusniner
0

det börjar inte synas på magen försen efter vecka 12.. så om du hade gått 12 veckor så hade det gjort utslag på ett test…
men illamående är väldigt olika, det kan man få tidigt.

abort - antingen sövs man ner och blir "skrapad" eller så kan man välja att ta tabletter.

Jessika
0

Nog kan det synas på magen tidigt allt. Jag var svullen och stor runt magen redan i vecka 8.

Tycker du ska ta tag i det här så fort som möjligt för ju längre tid som går desto svårare blir det med allt.

Johanna
0

mej syntes det oxå mkt på tidigt.. folk trodde att det var tvillingar.. :)

så det är väldigt individuellt.. fast jag har oxå hört att det ska börja synas efter v 12..

Pernilla
0

Om man muckar med hormonerna muckar de tillbaka. Har själv använt dagen-efter-piller vid ett tillfälle. Tog ett bra tag innan mensen var återställd. Kolla upp det om du är orolig, men lita på vad barnmorskan sa.

Lenore
0

#13 Här står om abort:
http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2491

Hur har det gått för dig? Har det visat sig om du är gravid eller inte?

anvaendarnamn
0

det visade sig att jag är gravid.. :/ men de trodde inte att fostret ska fortsätta att växa så de satte upp en tid om lite mer än en vecka för abort.

FerretCrow
0

#19 allt kommer gå bra. hur långt gången va du?

anvaendarnamn
0

femte veckan :P

FerretCrow
0

#21 ja men det var ju bra att det märktes så tidigt och då är det nog därför testen du tagit inte visat något heller. men då blir det en vanlig skrapning då eller som abort?

anvaendarnamn
0

nej det blir tabletter.. :P är det något som gör ont?

bubbelbubbel
0

jag skulle ljuga för dig om jag sa att det inte gör ont, för det gör det, när kroppen stöter bort fostret. men eftersom du kommer vara på sjukhuset när det händer så finns det ju smärtlindring att få. lycka till!

bubbelbubbel
0
anvaendarnamn
0

tacktack =)

vissa säger att det är som kraftig mensvärk. vissa säger att de gör mkt ondare än det :P men iaf, man överlever då?! :)

Zahara
0

jag fick missfall i v10 och det kändes som när man får mens x 20 och så blöder man som attans…men du är ju på sjukhius och kan få hjälp med smärtan!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

sandra1977
0

men ska aborten genomföras på sjukan då???flera kompisar till mig har "drivit"ut fostret hemma o åkt till sjukan o skrapat bort eventuella rester.jag själv har genomgått en abort när min äldsta flicka var 1,5 månad,jag frågade på sjukan efter förlossning hur man skyddade sig..svaret jag fick var att så länge du ammar så blir du inte gravid!!men det blev jag,jag fick välja om jag skulle driva ut det hemma el sövas,jag valde sövning dels så slipper man smärtan och dels slipper man den mentala påfrestning som det kan vara att genomföra en abort.för mig blev det som att sova en stund  sen vakna o då var det klart. hoppas det går bra.kram sandra

Klasson
0

jag har valt skrapning på mina aborter.Dels för att du får sova,å som andra sejer slipper den mentala grejjen..

har en kompis som gjorde med tabletter, det 'kommer hon inte göra igen.

lycka till ;)

Lenore
0

Jag valde kirurgisk då jag kände att jag inte ville vara vaken när fostret kom ut. Aborten gjordes i vecka 7.
Fick ta några tabletter hemma och en stund senare åka in till sjukhuset för själva operationen. Men dem där pillerna blev jag hemskt dålig av. Jag hann knappt komma in genom dörrarna på sjukhuset förrens jag blev helt skakig, yr och illamånede. Fick sätta mig ner på golvet för jag kunde inte gå, och sen spydde jag. Började frysa som tusan men svettades något kopiöst. Hade GRYMT ont i magen! En sköterska kom förbi och såg mig liggandes på golvet och hämtade en säng och sen kom fler sköterskor som fick hjälpa mig upp i sängen och sen rullades jag in på rätt avdelning. Väl där fick dem klä av mig, jag knunde knappt röra mig så ont jag hade och skakade något fruktansvärt. Kunde knappt prata ens. Resten är som en dimma. Jag fick vänta en stund på min tur men när jag väl skulle opereras fick jag inte, för mitt blodtryck var för lågt. Dem verkade vara lite oroliga och en sköterska satt hos mig nästan hela tiden. Ett tag trodde jag att jag skulle dö. Hade så ont och skakade och frös och svettades och grät. FY F*N!! Sen rullades jag in och fick sätta mig i något som liknade en gyn-stol. Helt plötsligt vaknade jag och allt var över. Fick sova av mig "ruset" från sömnmedeln och sen fick jag gå hem och då mådde jag bra igen. Blödde inte så mycket, det försvann på några dagar och mensen kom efter ca 1 månad.
Men en abort går jag ALDRIG igenom igen! Fy fan vad jag mådde piss! Själva pillerna var hemskare än känslorna efteråt!

Ida
0

Tragiskt att det är så vanligt med abort. Jag vill inte moralisera men det är ju lite sjukt att över 20 000 tjejer i Sverige gör abort varje år. Det är ju trots allt ett ingrepp som (oftast) påverkar både fysiskt och psykiskt.

MIRJAMI
0

Ja, jag tycker ochså att det  är tragiskt detta med så många aborter. Jag har själv gjort det två gånger och skulle nog inte göra det igen utan skulle nog behålla barnet. Tyvär så är det ju så många som är unga som blir gravida och inte ser en möjlighet till att kunna ta hand om barnet. Tyvär så sätter det sina spår efter ett abort. Jag tror att tanken kommer någon gång om hur de barnet hade varit…..

anvaendarnamn
0

tack :) såå igår va jag inne och fick första tabletten. ska till sjuukan jättetidigt imorron (vet inte hur jag ska kunna komma upp, pga mitt illamående^^) menmen.. iaf, exakt hur går det till? när man fått tabletterna, ska man ligga till sängs då, men hur gör man när det börjar blöda?

bubbelbubbel
0

#33, du ska göra en medicinsk ?
i sånna fall kommer du till sjukhuset sen får du ytterligare tabletter som sätter igång aborten, nu vet jag ju inte hur det är på ditt sjukhus men jag skulle ju tro att du kommer få ett eget rum. där får du iaf ligga ett par timmar och när du känner dig bättre får du åka hem.
bindor får du på sjukhuset, så sånt behöver du inte tänka på.
men jag skulle råda dig till att ha med dig någon, det är ju en jobbig process..
smärtstillande får du efter behov.
lycka till.

anvaendarnamn
0

nu är det gjort. ganska skönt, men ändå inte :|

FerretCrow
0

#35 skönt att höra att allt gick som det skulle. själv gjorde jag en liknande och jag mådde piss efter¨t och tyvärr blev min kropp aldrig sig lik…

Ida
0

#32 Självklart förstår jag att man inte anser sig kunna ta hand om barnet. Det konstiga är bara att det sker i så stor omfattning, jag menar, man underskattar nog kroppens förmåga att reproducera sig.

#36 Vad menar du med att din kropp aldrig blev sig lik?

Miiah
0

förlåt om jag snor tråden lite, men har en fråga.
jag fick inte min mens förra månaden och jag har p-piller, är jätteorolig för att jag kan vara gravid. har inte tagit något test än, kan jag vara gravid eller? .. Ska kanske tillägga att jag har haft sex på dem sista pillerna då mensen ska komma

emsems
0

Kan, kan man ju alltid. P-piller är ju inte 100% säkert. Testa dig för säkerhets skull om du är orolig.

Zvintos
0

#38: Det där med att ha sex när man äter de sista pillrena på kartan (sockerpiller), ska enligt min barnmorska och bipacksedeln för pillrena (iaf mina) inte göra någonting.
Tar man pillrena som man ska och inte glömmer något, är man lika skyddad under hela cykeln.
Men p-piller skyddar ju inte till 100% ändå.
Det jag ville få fram var att under de sista pillrena så sjunker inte skyddet om man tagit alla piller exakt som man ska, utan ligger på sama % hela tiden.

Sen kanske det skiljer sig från märke till märke och om det är "vanliga" eller minipiller?
Detta gäller iaf mina piller (Neovletta).

Är du orolig, så är det ju som sagt bara att testa dig. =)

AlbaStiffler
0

När du äter sockerpillrena så ska du ju normalt få din mens, alltså är det inte under denna tid som ägget släpper (om det ens släpper något ägg), och alltså är sockerpiller-dagarna säkra. Då är det väl större risk att pillrena inte funkade under de dagar då ägget släppt, dvs ca 10-15 dagar efter sockerpillrena kanske?

Sen om det är minipiller du äter så kan ju mensen helt upphöra under tiden du äter pillrena. Vad för sorts piller äter du?

Om du inte får mens och om testet visar negativt kanske du ändå borde höra med din gynekolog… :) Lycka till. Att ta testet är ingen fara, se till att göra det om du oroar dig. Oavsett svaret är det bättre att veta än att undra! :)