Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 5128 ggr
Mezzo
0

någon härinne som fått mf?

en liten undran..

hur många av er härinne har någon gång fått ett tidigt mf?
vad hände då? hade ni ont? blödde ni mkt? hur länge blödde ni?

försökte ni bli gravida på första ÄL efter mf igen? hur gick det?
när hade ni ÄL efter mf? 2v efter?

hoppas ni har tid att svara mig..

/en som nyss upplevt ett tidigt mf :( (skulle precis gå in i v6).. :(

Hannapanna
0

Hejsan!

OCh jag beklagar till att börja med.. :-(

Mitt första MF hade jag i v.6-7. Men den gången kändes de inte så mycket mer annorlunda än när man får mens. MEN jag får alltså skitont i magen vid mens, så jag vissa dagar får ligga till sängs hela dagen.. så ont gjorde de ju, men svårt att veta då jag som sagt brukar ha ont. Blödde inte heller så mycket mer eller längre än en vanlig mens.

Efter MF hade jag en mens och sen lyckades vi bli gravida igen!
MEn tyvärr så fick vi ett MA i v.10 (fostret skulle tydligen redan ha dött i v.6) ooch den gången var det detydligt värre! Hade som vad jag kan tänka mig känns som värkar, har ju aldrig fött barn så jag vet inte, men det kom i intervaller och gjorde rysligt ont. (varnar känsliga läsare!!) Och när allt "släppte" så forsade det blod och i trosorna fanns även själva "fostret" och sånt.. stor klump. Jag blev chokad!  Men jag blödde lite samma dag, och sen blödde jag inte alls så myckey mer förns efter kanske 4 dagar för då blödde de till igen, men gick över och försvann efter bara nån dag. Och efter de MF blev vi på nått konstigt sätt (OK ja vet hur barn blir till Oskyldig) gravida igen, utan att jag han med att få en mens emellan. Va helt otroligt HUR vi nu lyckades! Och nu är jag i v.22 snart!

Lycka till i framtiden! Glad

pottsorken83
0

MEZZO jag beklagar verkligen! :( *kram*

#1 Vad mycket du har gått igenom! Men jag önskar dej stora lyckönskningar med din graviditet!

LeeLoo
0

Jo, hej!

Beklagar, vet hur det känns! Ledsen 

Jag hade ett mf i v. 8 & blev gravid direkt efteråt utan mens mellan. Det gjorde inte ont men det var ju otroligt ledsamt & obehagligt. Blödde mycket speciellt när allt kom ut, det gick inte att missta sig liksom. Tog några veckor att bli negativ igen, men måste ha blivit gravid bara 2-3 veckor efter mf. Vi körde på så snart jag slutat att blöda, knappt en vecka efter mf & jag åt folsyra direkt. Se till att du börjar äta folsyra och all lycka till i livet & i bebisverkstan!

Mezzo
0

LeeLoo:

Oj! Snabba ryck!:)
Äter vitamintillskott köpt på apoteket med 500 nånting folsyra i:)
Även rosenrot… (har en mycket mycket god inverkan på min ÄL, iaf tidigare)..

Jag testade neg typ fem dagar efter mf'et så det var väl bra antar jag :)

Men vi försökte "mysa" till det i lördags.. vet iof inte.. måste ha spännt mig också.. för efter en stund började det svida och göra ont.. var inte direkt torr heller.. (tvärtom!)..

får väl försöka nu i veckan igen, drömmen är ju att det ska gå fort och vi blir gravida på studs igen!:)

Tack för alla era svar!:)

Hannapanna
0

#2 Tack! :-) Och ja, livet blir inte alltid som man trott, men just nu kan de inte bli bättre.. ;-)

skrollan
0

vad betyder ÄL & mf? Vadå äta folsyra?? :)

Hannapanna
0

ÄL = Ägglossning
MF= Missfall
MA = Missed abortion (fostret har redan dött innan men ligger kvar längre)

Folsyra: Läs -> http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv9.htm

AlbaStiffler
0

Whats up med alla förkortnngar i denna "branch"? Blir orden mer snälla om man skriver dem som förkortningar (som hälften av oss inte kan)? Inte menat bara i denna tråd, men i de flesta trådar här på forumet (och inom hela mödravården kanske)envisas man med alla förkortningar…

/Bara en undring från en teknisk skribent som lärt sig att man alltid ska undvika förkortningar då de bara skapar irritation hos läsaren som måste sluta tänka på betydelsen av meningen och istället tänka ut vad förkortnignen betyder… :)

DG
0

#8 Det är nog för att det går snabbare att skriva och iaf jag är så van med förkortningar från redan jobbet så det går faktiskt för min del snabbare att läsa också.

Jossan86
0

Jag fick missfall i Mars förra året var då i v.12 så det var ett ganska sent missfall…

Började med små blödningar och övergick i smärta och mycket kraftiga blödningar, lyckades dock blöda ut allt själv och slapp skrapning…

Nu är vi gravida igen, är i v.13 nu och allt verkar vara som det ska…

Men det tog ju lite över 6 månader innan jag vart gravid igen…

Tejo
0

Jag fick MA i vecka 10. Enligt gyn hade bebisen dött redan 2-3 veckor tidigare. Det blödde, men inte så mycket som jag hade trott. Gjorde ont och jag fick abortpiller för att allt skulle stötas ut. Hade klumpiga blödningar i ungefär 2 veckor. Mådde oerhört dåligt psykiskt, kändes som det värsta jag varit med om.

Blev gravid igen efter första normala mensen, är nu i vecka 29.

Mindre blödningar behöver dock inte vara tecken på MF, har själv haft mindre blödningar ungeffär en gång i månaden from vecka 9 av min nuvarande graviditet. Blev förstås helt skräckslagen första gången och trodde att "nu händer det igen" men det kan vara normalt tydligen. Min bebis i magen växer och mår bra, sparkar som en tok Glad Men obehagligt varje gång…

Marre79
0

Jag fick missfall i slutet på okt. förra året skulle gå in i v 10…
Jag hade j*vligt ont i magen låg dubbelvikt på jobbet o bara grät…Blödde inte så mycket då men efter att fostret kom ut kom det desto mera.

Ladyhelene
0

Hade MF för två veckor sedan. Jag var i i v.5+5. Det började med lite blod på pappret i tre dagar och började sedan blöda rikligt på kvällen den tredje dagen. Jag såg inget. Kände något *ramla* ut innan blödningen..

Jag hade som en kraftig menssmärta första dagen. Blödde som vanlig mens i två dagar och sedan upphörde den nästan helt. 2 dagar efter jag slutade blöda gjorde jag ett VUL. och allt var borta. T.o.m mina hcg hormoner hade försvunnit helt. Jag har haft ont i äggstockarna i en vecka efteråt. O även haft en brännande känsla i livmodern(sammandragningar) lite då och då.

Idag känns det bra i kroppen, men jag saknar gravidkänslan.. :(