Sluta var så rädd för allt!!!!
Jag sitter här och läser igenom inlägg efter inlägg om allt som kan vara farligt när man är gravid och jag blir så less! Denna hysteri kring saker som kan vara skadligt för barnet har gått föööör långt! Jag läste själv massor när jag var gravid och jag kan ju inte påstå att det är något som har fått mig att må bättre eller gjort någon egentlig nytta. Lägg energi på att läsa om barnets utveckling, planera ankomsten, lägg tid på dig själv och din omgivning istället för att oroa dig över allt.
Man måste komma ihåg att vara källkritiskt. Folk som har drabbats av de åkommor som talas om är de som har behov av att skriva av sig. Inte för att skrämma folk givetvis utan för att upplysa och bearbeta själva. Detta leder vanligtvis till att gravida/ammande mammor blir uppskrämmda. Vilket i sin tur leder till att hela tiden begränsa sig för saker man vill göra/äta. Inte sitter jag och skriver inlägg och säger "nej, det där stämmer inte för mig", det är kanske det man ska göra för att få en egentlig uppfattning om hur vanligt det är.
Kattlådor, hårfärgning, coca cola och kaffe…m.m.. Det ända som behövs är väl ett sunt förnuft!!! Fråga din BM/MVC, kolla på livsmedelverket och lyssna på din egen röst! Inte det du läser på Internet!
Jag tror för övrigt att det är större chans att du blir påkörd av en bil än att ditt barn får skador av att du byter i kattlådan! Du kanske ska få dåligt samvete för att du går ut varje dag och andas in en massa avgaser när du promenerar längs vägarna?
Detta skriver jag inte för att vara elak eller för att hoppa på folk. Jag önskade bara att man ägnade sig åt trevligare saker när man är gravid än att oroa sig. Man har ju redan så mycket annat att tänka på.
Sluta oroa dig och mys istället!

mmm, det var ju inte så länge sen man gav de gravidapiller mot illamående. resonemanget var väl det samma, slappna av och njut. många många barn föddes med grova handikapp, såsom saknad av lemmar efter det.
det är ett faktum att cola har mycket kofein i sej, och man varnar ALLA för överkonsumtion, särskilt gravida. samma gäller för kaffe förståss.
att färga håret verkar vara väl diskuterat än så länge, medlena innehåller starka kemikalier, som kan ge allergier på användarna, och man vet att medlet genom hårsäckar söker sej till blodet och därifrån till barnet. hos frisören vill dom inte färga gravida och min barnmorska råder mej att vänta också.
att man ska avstå från viss sorts mat , är ju något som man sagt en lång tid nu, t.ex opastöriserade ostar, och rå mat samt vissa fiskar. VISST , man kan äta på, men vad säger man om barnet blir påverkad av bakterier i maten då? var det värt det, eller kunde man ha låtit bli denna korta stund som 9 månader igentligen är?
och ja, kan mannen inte ta hand om kattlådan i 9 månader då? troligen så gör han ju inte detta alltför ofta annars, det är iallafall min erfarenhet… det är ju inte helt enkelt att böja sej ner heller.. och så toxiplasmarisken förståss..
anledningen att vi har relativt friska barn i norden, utan konstiga deformeringar och udda virussjukdomar ÄR just för att vi inte tar allför många risker och tänker oss för när vi är gravida. vi gör ju det efter att barnet kommer ut, varför ska vi då inte göra det när den är i magen?
visst, självklart ska man njuta och ta det lugnt , och inte överdriva, men med måtta, riskera inget för dumheter.
så tycker jag. :)
Jag kanske var oklar med mitt syfte. Jag menar givetvis inte att man ska strunta i det som sägs. Som jag skrev så läste jag själv mycket under min graviditet om man vad anses vara OK eller inte. Min sambo bytte oftast kattlådan, jag gjorde det ett par gånger! Cola drack jag massor av, kanske skulle ha dragit ner med på det. Färga håret gjorde jag flera gånger. Min BM sa att det var helt OK, min frisör också! Lustigt hur olika det är. Jag tror t.ex ifall det är OK att färga håret eller inte ligger i hur den som ger respons själv resonerar kring saken. BM alltså.
Jag tycker att det går över gränsen när folk skriver saker som "men nej, jag åt en hel chokladkaka idag tänk om jag har skadat mitt barn". "Jag drack nåt glas cola/kaffe för mycket, eller bytte i kattlådan någongång". Överdriven noja över saker kan inte vara bra för hälsan som faktiskt också påverkar barnet!
Det jag ville säga och själv anser är att man inte ska vara så rädd för allt. Det är sådan slöseri med energi att gå omkring och oroa sig för saker heela tiden. Jag tycker som jag också skrev innan:
" Det ända som behövs är väl ett sunt förnuft!!! Fråga din BM/MVC, kolla på livsmedelverket och lyssna på din egen röst!"
Man ska inte låta sig skrämmas upp av det som skrivs på internet av privatpersoner. För de som skriver är oftast de som råkat ut för det. Den/de personerna kan vara 2 av 10 000 som faktiskt drabbas av det. Man ska vara källkritisk.
Att göra allting med måtta är väl en hälsosam inställning 

jag håller med dig. Idag åt jag fisk på jobbet och jag hade ingen aning om vad det var för något, men eftersom en annan grvid kvinna åt så åt jag också. Skulle jag svälta eller?
Jag bleker håret, men ska sluta för det är för trasigt och tona istället (alltid bättre). Jag dricker inte kaffe på jobbet med de andra, för då hade det blivit 6 koppar om dagen, så jag dricker inget alls. man blir ju skakis av allt koffein och när jag inte mår bra så mår väl inte barnet bra. men cola dock, det kan jag hälla i mig när jag kommer övet ;)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

jag håller oxå helt med dig. man märker själv då man tex får i sig för mycket koffein för då blir man skakis och kan även få problem med magen. och då vet man ju att nu mår inte jag bra då kanske inte bebisen heller gör de. så sunt förnuft=)