Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmänt
Läst 7869 ggr
AlbaStiffler
0

Undvik värktabletter om du vill bli gravid

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article563081.ab

Hittade en intressant annons om värktabletter som säkert många inte känner till. Blev lite trumpen över att de bara skrivit vilka tabletter mans ka undvika, men inte vilka man KAN äta.

Tejo
0

Har hört att alvedon ska vara okej, men avstår helt själv.

AlbaStiffler
0

Mmm, det har du rätt i, alvedon stod inte på listan! Tackar för den infon, ska minnas det när det är dax att avla! :)

DG
0

Panodil är helt okej också.
Jag har såna huvudvärk att jag skulle aldrig klara mig utan.

CarolaCarro
0

När ja var gravid åt ja olika sorter hela tiden ja blir som imun mot dom om ja ätit dom 1gång typ.. Ja lider av migrän så ja var tvungen och ta en tablett ibland

Tesan
0

Bra info!

Tar dom receptbelagda ipren´a då jag har en käke som är ur le o det känns kan jag säga, hoppas på en operation i februari.

Med denna infon så ska jag helt klart sluta med ipren!

Hörde oxå på nyheterna för ett tag sedan att om man dricker ca4dl kaffe om dagen så fördubblas chanserna att få missfall??!

Självklart ska man ta saker o ting med en nypa salt men inget kaffe här inte!

DG
0

Ipren b.la kan göra det svårt att bli gravid pga att det är anti imflammatorisk och för at ägget ska kunna fästa i livmodret krävs det en liten inflammation i livmodret. Ipren kan hävda inflammationen och då kan inte äggat fästa sig. Det har jag iaf läst.

AnnaLundin
0

Alla antiinflammatoriska läkemedel fungerar som prostaglandinhämmare, vilket alltså skulle kunna påverka möjligheten att bli gravid. (Prostaglandin är ju ett av hormonerna som är inblandat i de kvinnliga funktionerna - hur det funkar ska jag inte ge mig in på bara…)

Sen ska man också komma ihåg att undvika alla dessa läkemedel även under graviditeten.

Det är endast Alvedon / Panodil / Reliv som är okej att ta. De tre nämnda innehåller samma verksamma substans - Paracetamol.

FerretCrow
0

ja alvedon säger barnmorskorna att man hellst bara ska äta men får jag ont i huvudet tex så dricker jag hellre en massa vatten och går och vilar en stund

Believer
0

fick oxå höra att Alvedon var okej. Ibumetin ska man absolut inte ta.

Men själv avstog jag helt under graviditeten.

CarolaCarro
0

#9 ja åt alla möjliga värktabletter bla ibumetin..

kitty
0

om ni är osökra på vilak som kan ätas är det bara att kolla på

www.fass.se och så skriver man in namnet på emdicinen och där står allt om den

vad jag vet är det bara alvedon och en tablett till man kan ta..

AnnaLundin
0

#11 - som jag skrev, det FINNS INGET ANNAT än Alvedon/Panodil/Reliv som man kan ta när man är gravid, dvs de som innehåller Paracetamol. De övriga finns risk för fosterskador - vill ni ta risken??

//trebarnsmorsa som normalt tar massor med värkpiller, men inte under graviditeterna…

FerretCrow
0

#12 håller med dig. jag vågar inte ens ta risken med alvedon därför har jag hellre ont i huvudet och sover en stund änn att skada fostret

MIRJAMI
0

Jag tog alvedon under graviteten. Sedan log jag inne på sjukhus ochså…hade någon inflamation i ena armen. De gav mig något som var som alvedon men starkare för att ta bort smärtan…men det var läkare på gyn som gav mig det, så de hade ju koll på vad det var.

[Anna-N]
0

Har tagit en alvedon på senaste fem åren kanske…så varken före eller under graviditeten tog jag en värktablett. Inte ens när jag hade influensa även om BM sa att det var helt okej med alvedon. Vågade helt enkelt inte.