Heterotopisk graviditet
Är det någon som vart med om en heterotopisk graviditet?
V5+5 enligt senaste mens men enligt min 32 dagars cykel så 5+1.
Var till gyn idag då jag haft ensidig smärta sedan igårkväll. Fick ett vul som visar på en hinnsäck i livmodern och en förmodad fosterstruktur(för tidigt för att se ordentligt) men även en svullen äggledare på ett ställe.
Hcg prov kom tillbaka på 9802.
Känner mig väldigt orolig över detta och hur det ska bli här framöver.
Inte själv men haft en kompis som hade det. Hon hade utomkveds och ett foster i livmodern. Men läkarna sa att det är otroligt ovanligt. Vanligare dock vid ivf. Vilket hon gjort
#1: Jo jag vet att det är extremt ovanligt men läkaren finner ingen annan orsak till varför min ena äggledare är 14 mm svullen på bara ett specifikt ställe 😭 hoppas på att det försvunnit till nästa vul.
Hcg nivåerna visade idag på 15616. Skulle ni vart orolig över den stregringen?
#3: Går inte och säga ! Det enda som kan avgöra är ett ultraljud över äggstocken
Hcg kan stegra normalt för långsamt eller för mkt vid foster i äggstocken
#3: Tror det är inom det normala när det har kommit upp så pass högt att dubbleringstiden är 96 h istället för de 48 som är i början när nivån är låg.
Men det kan ju vara embryot i livmodern som ger bra ökning och det inte säger så mycket om det är en till i äggledaren.
Tror det är svårt i ditt fall även med läkarutbildning att dra någon direkt slutsats från hcg ökningen ensamt. Håller alla tummar att det är något annat som påverkar äggledaren. Men också läst om de som fått det embryot bortopererat och graviditeten i livmoder har blivit fullgången 🙏
Ska få ett till ultraljud idag så hoppas att det kan synas om det är ett foster i livmodern, i både livmodern och i äggledaren eller i bara äggledaren.
#6: Håller alla tummar jag kan för dig !!!
Inget i äggledaren idag men en intrauterin graviditet som dom inte kan se hjärtslag på ännu då det bara är 6+0 vilket verkar stämma med mensen.
Men om allt går som det ska framöver blir vi tvåbarnsföräldrar i september 😍
#7: Tack så mycket 💕
#8: hur har det gått💕💕
#9: Bra hoppas jag, inga symtom alls och har inte gjort något mer ultraljud utan väntar på KUB om en vecka, om allt är som det ska är jag i vecka 11+1 idag :)
#10: Vad härligt, jag håller tummarna 💕💫